[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » za 24 dec 2005, 15:24

Dat zal gezellig worden dan.

Frits
2x2 autosnelweg

Tunnel Maastricht honderden miljoenen duurder

Bericht door Frits » wo 22 feb 2006, 20:19

A2-tunnel Maastricht fors duurder

22-02-2006 De aanleg van de A2-tunnel door Maastricht gaat honderden miljoenen euro's meer kosten dan eerder gedacht. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat tekende woensdagochtend in Maastricht een aanvullend bestuurlijk akkoord, dat uitgaat van een kostenpost van ruim 630 miljoen euro. In een in 2003 gesloten bestuursovereenkomst was voor de bouw van de tunnel 360 miljoen voorzien.

Het akkoord werd verder ondertekend door burgemeester Leers van Maastricht, wethouder Dejong van Meerssen en gedeputeerde Vestjens van de provincie Limburg.
De tunnel wordt breder dan eerst gepland en dat kost extra geld. Beide tunnelbuizen krijgen elk vier rijstroken in plaats van drie. Op 1 juli begint de aanbestedingsprocedure, die twee jaar gaat duren.
Minister Peijs had volgens een woordvoerster van het projectbureau eerst moeite met het verdubbelen van de prijs voor de tunnel. Er is nu een verdeelsleutel gevonden, waarbij de gemeente Maastricht bijna 90 miljoen, de provincie Limburg bijna 45 miljoen en het Rijk bijna 500 miljoen bijdraagt. Meerssen komt er met een miljoen vanaf.
In 2008 wordt duidelijk wie de tunnel gaat aanleggen en dat bedrijf kan vanaf 2009 gaan bouwen. In 2015 moeten de tunnel en de aanvullende bouwwerken klaar zijn. Bovenop de tunnel komt een nieuwe stadsboulevard. Ook komen er nieuwe aansluitingen vanuit de tunnel met stadswegen en de A79 en worden nieuwe woningen gebouwd.

Bron: Nieuwsblad Transport
De autogordel: een band voor het leven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 22 feb 2006, 20:53

Hoe breder de tunnel, hoe duurder het project, deste kleiner de kans dat het ooit wordt uitgevoerd... :?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » do 23 feb 2006, 8:44

Dat is zo.

Maar, zie ook eerdere discussies, is 2x4 rijstroken niet een beetje heel veel! Je zou dan, zoals de situatie nu is, aankomen via 2 rijstroken, dan worden het er tijdelijk 4 om vervolgens weer terug te gaan naar 2 rijstroken. Lijkt me ook niet ideaal. Ik snap dat ze de tunnel willen bouwen voor de toekomst, maar dan moet 2x3 rijstroken toch ook wel voldoende zijn?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 9:36

Trouw (23-2-2006) schreef: Tunnel Maastricht wordt breder

Door de aanleg van een bredere tunnel dan eerst was gepland onder de A2 in Maastricht, zullen in de wijk Wyckerveld waarschijnlijk meer woningen moeten worden gesloopt dan het tot nu toe vastgestelde aantal van 410.

Dat bleek gisteren bij de ondertekening van het bestuurlijk akkoord voor de gezamenlijke financiering van de A2-tunnel door het ministerie van verkeer en waterstaat, de provincie Limburg en de gemeenten Maastricht en Meerssen, Door ondertunneling van de A2 tunnel stroomt het verkeer straks beter door Maastricht, is de stad beter bereikbaar en gaat de leefomgeving erop vooruit, belooft het plan waarover al sinds 1960 wordt gesproken. Pas in 2003 werd een eerste bestuursovereenkomst gesloten, met een kostenraming van 360 miljoen euro. Het aanvullende akkoord van gisteren gaat uit van ruim 631 miljoen. Het extra geld is nodig omdat het verkeer opnieuw sterk is toegenomen en er bovendien rekening moet worden gehouden met te treffen milieumaatregelen in verband met bijvoorbeeld fijnstof. Het gevolg is dat de tunnel breder wordt (2x3 rijstroken) en er bovendien links- of rechtsom een knik in het tracé komt, waarvan de gevolgen voor de omgeving nog niet zijn te overzien.

Bij het bekend worden van het tunnelplan in 2002 stelde de gemeente Maastricht de eigenaars van de flats in Wyckerveld in de gelegenheid hun woningen tegen marktwaarde aan de gemeente te verkopen. Daarvan maakten tot nu toe 283 van de 410 eigenaren gebruik, voor een deel tot volle tevredenheid, maar ook met pijn in het hart. Veel bewoners wonen hier al veertig jaar en hadden gedacht er hun oude dag te kunnen slijten.

De mensen die hun appartementen niet verkopen, laten het op onteigening en herhuisvesting door de gemeente aankomen en kunnen daardoor over enkele jaren meer geld voor hun bezit krijgen. Bij onteigening worden namelijk bovenop de straks geldende marktwaarde van het pand aanvullende vergoedingen verstrekt, bijvoorbeeld voor verhuis- en inrichtingskosten.

Nu de tunnel breder wordt en er een afbuiging in komt, moet studie uitwijzen waar het tracé het beste kan gaan lopen en wat het effect daarvan zal zijn op de aangrenzende ruimte. Welk wooncomplex dan bijna zeker extra moet wijken is volgens een woordvoerster van het Projectbureau A2 nog niet te zeggen.

Het gaat echter om niet meer dan 'enkele tientallen' woningen. Wethouder J. Aarts wil hier nog niet op vooruitlopen, maar mocht het zover komen, dan zullen, net als in 2002, ook de eigenaren van die woningen in de gelegenheid worden gesteld om hun bezit in een vroeg stadium aan de gemeente te verkopen.
Telegraaf (23-2-2006) schreef: Groen licht A2-tunnel Maastricht

MAASTRICHT - Het ministerie, de provincie Limburg en betrokken gemeenten hebben definitief het sein op groen gezet voor de A2-tunnel door Maastricht. De partijen werden het gisteren eens over wie welk deel van de kosten voor zijn rekening neemt. De A2-passage met tweemaal drie rijstroken wordl wel bijna twee keer zo duur dan eerder gepland. Totale kosten zijn nu beraamd op ruim 630 miljoen euro. Enkele jaren terug werd nog 350 miljoen becijferd.
Volgens het projectbureau A2 Maastricht heeft vooral het verbreden van de snelweg tot drie rijstroken met extra weefvakken tot hogere kosten geleid. Het rijk neemt met 500 miljoen het leeuwendeel van de financiering voor haar rekening. Maastricht volgt met 88 miljoen.
Financieele Dagblad (23-2-2006) schreef: A2-tunnel Maastricht veel duurder

MAASTRICHT — De aanleg van de A2-tunnel door Maastricht gaat honderden miljoenen euro's meer kosten dan eerder gedacht. Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat tekende woensdag in Maastricht een aanvullend bestuurlijk akkoord, dat uitgaat van een kostenpost van ruim €630 miljoen. In een in 2003 gesloten bestuursovereenkomst was €360 miljoen begroot.
Het akkoord werd verder ondertekend door burgemeester Leers van Maastricht, wethouder Dejong van Meerssen en gedeputeerde Vestjens van de provincie Limburg. De kosten voor de aanleg zijn hoger, doordat de tunnel breder wordt dan eerst gepland.
Als je uitgaat van een weefvak in de tunnel, omdat je de aansluitingen bij de Geusselt en het Europaplein heel dicht bij de tunnelmond wilt leggen, dan kan een vluchtstrook uit veiligheidsoverwegingen wel eens handig zijn. Daar zou wel eens de 4 stroken totaalbreedte op gebaseerd kunnen zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 feb 2006, 18:09

Begrijp ik dan dat de indeling per rijbaan wordt: rijstrook-rijstrook-rijstrook-weefvak-vluchtstrook? :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 19:52

Nee, ik denk eerder: v-w-2-2-w-v

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 feb 2006, 19:59

Hij werd toch 2x4?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 20:05

Volgens mij telt men daarbij voor het gemak de vluchtstrook mee.
Rijbanen van meer dan 4 stroken breedte in een tunnel zijn erg duur.
Want zonder tussensteunpunt moet het dak steeds meer krachten kunnen afvoeren bij een toenemende rijbaanbreedte.

En zie jij de reden voor een 2x3-strooks rijbaan met weefvakken ?? Dat lijkt mij toch wel wat overdone.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 feb 2006, 20:06

René schreef:En zie jij de reden voor een 2x3-strooks rijbaan met weefvakken ?? Dat lijkt mij toch wel wat overdone.
Ik zie geen reden, maar ik ging gewoon uit van vier rijstroken. ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 23 feb 2006, 20:35

Hoe breder hoe beter. Mijn werkgever heeft nog een leegstaand kantoorpand staan langs de N2. Hoe breder de tunnel, hoe groter de kans dat het gebouw moet wijken en door Maastricht wordt opgekocht. :D

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 23 feb 2006, 21:53

Dit nieuws was al bekend en dit project wordt dus niet nog duurder. Ik vind niet dat je dit als 2x4 moet zien. gewoon 2x(3 + weefstrook en eventueel vluchtstrook). Dat wordt denk ik een erg mooi project! Ik hoop dat knooppunt Kruisdonk niet aan zijn lot wordt overgelaten en op een ongelijkvloerse manier wordt geconstrueerd met verbinding naar de nieuwe noorderbrug.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 feb 2006, 8:55

boe! schreef:Hoe breder hoe beter. Mijn werkgever heeft nog een leegstaand kantoorpand staan langs de N2. ...
Ben ik nu abuis, maar die tunnel komt toch buiten de stad te liggen :?:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 24 feb 2006, 14:30

Nee, de tunnel komt onder de huidige N2 te liggen.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » zo 26 feb 2006, 16:24

http://www.infrasite.nl schreef: 23-02-2006 Nieuwsbericht
Project: A2 Maastricht

Bestuurlijk akkoord A2-passage Maastricht ondertekend

Maastricht - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, deputé Vestjens van de Provincie Limburg, burgemeester Leers van Maastricht en waarnemend burgemeester Dejong van Meerssen hebben 22 februari 2006 in het stadhuis van Maastricht, het akkoord voor de gezamenlijke financiering van een ‘brede’ A2 tunnel met 2x3 rijstroken plus weefvakken ondertekend. Het officiële document ‘Tweede aanvullende Bestuursovereenkomst Project A2 Passage c.a. Maastricht’ kunt u hier bekijken.

In de Bestuursovereenkomst tussen genoemde vier partijen van 2003 was een kostenraming van € 360 mln voorzien. Het gezamenlijk aanvullend bestuurlijk akkoord, dat vandaag ondertekend is, gaat uit van een projectbudget van € 631,3 mln. Dit omvat € 499 mln van het Rijk, € 87,7 mln van Maastricht, € 1 mln van Meerssen en € 43,6 mln van de Provincie Limburg. Hogere mobiliteitsverwachtingen zijn aanleiding geweest om ook bredere tunnelvarianten te onderzoeken. De toekomstige ondertunneling van de huidige N2/A2-stadstraverse wordt straks gebruikt door automobilisten die op doorreis zijn (doorgaand verkeer) én automobilisten die in Maastricht zèlf moeten zijn (bestemmingsverkeer). Naast extra kosten voor een bredere tunnel van 2x3 rijstroken plus weefvakken waren vraagstukken en risico’s rond luchtkwaliteit, grondwaterstromen en bodemgesteldheid door de A2-projectorganisatie, en het in de projectraming opnemen van de kosten voor de planfase aanleiding tot verhoging van het projectbudget.

Eén plan voor stad en snelweg
Project A2 Maastricht is een combinatieproject voor infrastructuur én gebiedsontwikkeling; één plan voor stad en snelweg. A2 Maastricht staat voor een goed bereikbare stad en omgeving, verbetering van de leefomgeving en stedelijke vernieuwing langs de A2-passage. Het is de eerste keer in Nederland dat verplichte procedures van tracéwet, bestemmingsplannen en aanbesteding zoveel mogelijk parallel worden doorlopen. Deze ‘vervlechting’ van procedures is erop gericht marktpartijen zo vroeg mogelijk in te schakelen om in onderlinge concurrentie het beste plan te maken voor een van tevoren vastgesteld budget.

Project A2 Maastricht omvat:
· Ondertunneling huidige stadstraverse vanaf kruispunt Geusselt tot aan het Europaplein
· Nieuwe stadsboulevard bovenop de tunnel
· Wegnemen barrièrewerking huidige traverse tussen aangrenzende buurten
· Volledige verknoping A2 en A79
· Nieuwe directe verbinding van A2 naar industrieterrein Beatrixhaven
· Verbeteren van de kruising Viaductweg/Meerssenerweg
· Minimaal vijf vastgoedlocaties voor wonen en werken.

Op weg naar aanbesteding
Het aanvullend bestuurlijk akkoord van nu is een belangrijke stap op weg naar ondertekening van een Samenwerkingsovereenkomst en de aanbesteding. Doel van de samenwerkende vier A2-bestuurspartners is om volgens een zeer strak tijdpad uiterlijk 1 juni 2006 deze Samenwerkingsovereenkomst tot stand te brengen waarin de rechten en verplichtingen van alle vier partijen voor de start van de aanbestedingsprocedure verder worden uitgewerkt en vastgelegd. Streven is de aanbesteding uiterlijk 1 juli 2006 te starten. De totale duur van de aanbesteding wordt ingeschat op ruim twee jaar. Naar verwachting zullen in 2009 de eerste uitvoeringsactiviteiten kunnen starten.

Tracé/m.e.r-procedure
De aanbesteding kan starten nadat de Samenwerkingsovereenkomst is ondertekend én de ministers van VenW en VROM een richtinggevend standpunt hebben genomen in de tracé/m.e.r-procedure. Deze rijksprocedure zal uitwijzen of ondertunneling de beste variant is voor de ombouw van de huidige autoweg tot autosnelweg. Bij besluitvorming over het richtinggevend standpunt, dat voorafgaand aan de aanbesteding wordt ingenomen, wordt naast het eerste fase-milieueffectrapport ook de resultaten van een kosten/batenanalyse betrokken. Het benodigde milieueffectrapport is inmiddels afgerond en door de ministers van VenW en VROM vrij gegeven. Vanaf 13 maart tot en met 24 april kunnen belanghebbenden en geïnteresseerden hun mening hierover kenbaar maken. Ook de commissie voor de milieueffectrapportage is om advies gevraagd. Samen met het milieueffectrapport ‘Onderzoek alternatieven en varianten A2-passage Maastricht’ kunnen belanghebbenden en geïnteresseerden ook hun mening geven over het ‘Onderzoek ontsluiting bedrijventerrein Beatrixhaven vanaf A2’ en ‘Conclusies en aanbevelingen onderzoeksresultaten A2-project Maastricht’.

Bron: Gemeente Maastricht

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » zo 26 feb 2006, 16:34

·.... Volledige verknoping A2 en A79...
Gaan ze er een volledig knooppunt van maken? Dat is nieuws! Ik ben benieuwd naar de eerste ontwerpen van het hele project.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 26 feb 2006, 19:19

Lees: we gaan er een afslag met verkeerslichten van maken, waarbij het wel mogelijk word om vanuit het noorden de A 79 te bereiken en andersom... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 feb 2006, 13:21

Zijn er al impressies? Want ik denk dat het er wel mooi uit gaat zien, en het wordt vast de eerste tunnel die professioneel met vluchtstroken wordt aangelegd. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 27 feb 2006, 13:22

ViaHaaren schreef:en het wordt vast de eerste tunnel die professioneel met vluchtstroken wordt aangelegd
Wel eens door de Wijkertunnel gereden ? (waarschijnlijk niet).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 feb 2006, 15:09

Wel eens door de Wijkertunnel gereden ? (waarschijnlijk niet).
Ik kan me als klein jongetje nog herinneren dat de Schipholtunnel verbreed werd tot 2x4 rijstroken (het waren er 2x3). Dit werd gedaan door de vluchtstook dmv andere belijning bij de normale rijbaan te betrekken. Daarvoor moest de tunnel een week dicht. Mijn vader had dat (citaat van hemzelf) ook persoonlijk in een uurtje kunnen doen... :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 28 feb 2006, 16:03

Leukleuk

maar hoe lang wordt dit ding nou precies?
Jammer van knooppunt Kruisdonk, maar ja.

ja, impressies/animaties, dat wil ik zien :P

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 10 mar 2006, 13:13

Voor de geinteresseerden, er zijn nu een aantal rapporten ter inzage:
Klik hier.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 10 mar 2006, 18:34

De westvariant vind ik trouwens wel een leuke,

2 Monsterbruggen en 2 tunnels :lol:

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 10 mar 2006, 20:12

Dat Westtrace' is wel erg indrukwekkend en misschien van belang voor afwikkeling van het verkeer rond maastricht en naar Genk/Hasselt. Voor de A2 is dat natuurlijk niet een logische verbinding.
Het zou ook een grote aanslag op het gebied geven, hoewel ik het gebied niet echt goed ken. Maar ik denk wel dat er waardevolle landschappen tussen moeten zitten. Toch lijkt me ergens grootse infra wel erg vet. maar bij de noorderbrug zo dat toepasselijker zijn. Daar zal een eventuele monsterbrug over de bedrijventerreinen heenvliegen ( denk ik) en zo niet zo'n grote aanslag op het gebied maken. maakt het juist wel erg vet!

Beetje dubbel gevoel bij dat westtangent.

Die tunnel, wordt dat korte (tot Geusselt) of een lange (tot noordelijk van de wijk Nazareth) variant. Ik heb de vraag al een aantal keer gesteld, maar uit de informatie kan ik het nog niet afleide, maar hoe lang wordt deze tunneltraverse nou precies?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 10 mar 2006, 20:23

Als je alle beschikbare documenten even doorleest (ahum: dat zijn nogal wat bladzijdes...) kun je zien dat de Westvariant om een aantal redenen niet verder in de planning wordt opgenomen: te weinig ontlastend voor de huidige traverse en te grote aanslag op leefmilieu.

M.b.t. de tunnellengte: ik heb er bij vluchtig doorlezen niks over gevonden, dus ik denk dat dit nog "open" is. Volgens mij heeft het ook te maken met de keuze tussen boortunnel of gegraven tunnel. Bij de eerste zijn de in- en uitritconstructies veel langer (vanwege de grotere diepteligging). Het zou me dus niks verbazen als dat ook het wel of niet ondertunnelen van het stuk A2 langs de wijk Nazareth zou verklaren. N.b. het enthousiasme voor een boortunnel is niet groot: de verknopingen met het lokale wegennet zouden minder goed zijn als bij een gegraven tunnel.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 10 mar 2006, 22:12

die westvariant is niet meer ter zake. De boortunnel zal er ook niet komen. Het is alleen de vraag in hoeverre een lokale randweg wordt aangelegd (ik denk dat de nieuwe noordbrug een grote kans maakt). Het is de vraag waar de tunnelmonden voor de A2-traversetunnel precies gaan komen. Ik hoop ten noorden van nazareth en ten zuiden van knoppunt Europaplein. Ik denk echter dat die noordelijke tunnelmond bij Geusselt zal komen te liggen.

Het geld wat voor dit project op tafel komt is groot. Maar men moet wel in de gaten houden dat het project groots is en niet alleen richting die tunnel gaat. lees die documenten maar eens. ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 11 mar 2006, 12:48

Willen ze hier dan een tunnel bouwen met damwanden en onderwaterbeton en dergelijke? Dat duurt wel even denk ik, maar het is zeker haalbaar. Maar waar moet ten tijde van de bouw het A2-verkeer heen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 11 mar 2006, 15:12

Over de ringweg? :?

Of vanaf Kerensheide via Aachen richting Luik. :D

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » za 11 mar 2006, 17:44

ViaHaaren schreef:Willen ze hier dan een tunnel bouwen met damwanden en onderwaterbeton en dergelijke? Dat duurt wel even denk ik, maar het is zeker haalbaar. Maar waar moet ten tijde van de bouw het A2-verkeer heen?
Tja dat is het grootste nadeel van de gebouwde tunnel variant. Maar daarom is de gemeente bezig om de panden langs het trace op te kopen, die worden gesloopt om plaats te maken voor tijdelijke rijstroken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 mar 2006, 13:54

Ik heb de studies vluchtig doorgelezen en wordt er een beetje treurig van... Het komt op mij over alsof dit onderzoek gedaan is en de uitkomst vantevoren al vaststond: de tunnel moet en zal er hoe dan ook komen. Dat dit ieder huishouden in Maastricht €10.000 gaat kosten is kennelijk onbelangrijk :(

Het alternatief oost wordt in het rapport om de volgende redenen onderuit gehaald:

Afbeelding

Volgens het onderzoek moet er vanaf de nieuwe randweg een "inprikker" komen richting Maastricht. Dat zou kunnen ter plaatse van de N278 (middelste groene pijlen op kaartje), maar dat zou een enorme verkeersgroei op de N278 door Heer tot gevolg hebben. Deze zou volgens het rapport verbreed moeten worden en dat zou niet kunnen zonder het slopen van huizen. Om twee redenen is dit onzin: de huidige weg van 3 rijstroken was tot voor kort nog 4 rijstroken, dus ruimte voor verbreding is er WEL zonder sloop. En daarnaast is deze "inprikker" niet nodig (kom ik verderop op terug).

Als alternatief voor de N278 "inprikker" worden inprikkers over de Terblijterweg en Oeslingerbaan genoemd (de bovenste en onderste groene pijlen), waarbij dan in de nieuwbouwwijk Vroendaal (in het verlengde van de Oeslingerbaan) gesloopt zou moeten worden.

Conclusie van het rapport: ook voor de randweg moet er flink gesloopt worden en kan er NIET herbouwd worden zoals op de tunneltraverse. Daarom is de randweg geen alternatief.

Kennelijk gaat men er bij voorbaat van uit dat de huidige aansluitingen vanaf Kruisdonk en Gronsveld richting centrum niet meer gebruikt kunnen worden. Naar mijn idee kan men de randweg aanleggen met maar één of twee aansluitingen: op de N278 en de Terblijterweg, maar dan alleen voor verkeer van en naar het oosten. Verkeer komend uit Maastricht kan ter plekke van deze aansluitingen NIET de nieuwe randweg op en verkeer vanaf de randweg kan niet naar Maastricht rijden.

Bestemmingsverkeer naar Maastricht kiest vanuit het noorden en zuiden de oude A2 naar Maastricht. Met enige maatregelen om doorgaand verkeer over de oude traverse te ontmoedigen, is de randweg dan zeker een reëel alternatief! Ik zal proberen later vandaag nog een schetsje te maken van de nieuwe aansluitingen van de oude traverse op de randweg.