[A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Chris » vr 12 nov 2010, 0:07

De kaart:

Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door hoevenpe » vr 12 nov 2010, 0:15

Waarom niet een trompetje?
Nu krijg je opstoppingen lijkt me zo bij de kruising...

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Sophie » vr 12 nov 2010, 0:20

^^ Stroomwegen en GOWs wogen niet vloeiend aansluiten...
Maak dan tenminsten een "Almelotrompet" (zo als bij de Afrit A35xN36)...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door captain007 » vr 12 nov 2010, 9:15

Timmetje schreef:^^ Stroomwegen en GOWs wogen niet vloeiend aansluiten...
Maak dan tenminsten een "Almelotrompet" (zo als bij de Afrit A35xN36)...
En waarom zijn er dan wel plannen voor een vloeiende aansluiting bij Almere Stad-West op de A6? Als het daar in de toekomst wel mogelijk is, waarom dan niet daar?

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Koesj » vr 12 nov 2010, 10:30

^^ Dat is een stroomweg die op een ASW aansluit, dan 'mag' het wel weer :roll:

EZW
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 feb 2009, 13:52
Locatie: Amersfoort

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door EZW » vr 12 nov 2010, 10:31

Hierbij de link naar het OTB en de kaarten:
http://www.centrumpp.nl/projecten/proce ... g2010.aspx

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Via » vr 12 nov 2010, 14:34

hoevenpe schreef:Waarom niet een trompetje?
Nu krijg je opstoppingen lijkt me zo bij de kruising...
Waarom dat ding niet gewoon laten liggen in deze economisch barre tijden? Het kost nogal wat, zon heel nieuw weglichaam en nieuw viaduct en om al het oude te slopen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door DjIdee » vr 12 nov 2010, 15:19

Daarom juist nieuwbouw, goed voor de bouwsector...

Daarnaast scheelt het denk ik nogal wat onderhoud aan kunstwerken (die ook niet meer de nieuwste zijn)...

Al wat vragen bij RWS uitgezet, zeker het veiligheidsoogpunt is :nuts:
Als je dan toch het ruimtebeslag en aantal kunstwerken wil terug brengen, dan zijn er nog wel wat andere oplossingen te bedenken, zonder conflicterende stromen en dus kruisingen...

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door RoelZ1 » vr 12 nov 2010, 15:26

Als de huidige aansluiting gehandhaafd zou worden moeten er twee viaducten worden vervangen (de huidige viaducten over de A27 hebben niet genoeg ruimte voor 2x3). Voor de nieuwe aansluiting is maar 1 viaduct nodig.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Via » vr 12 nov 2010, 15:52

In dat geval heb ik niks gezegd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Rogier » vr 12 nov 2010, 17:16

De huidige 2 viaducten zijn breed zat om 3 rijstroken met vluchtstroken er onderdoor aan te leggen.
Echter in de plannen wil men ook rekening houden met de aanleg van een 4de rijstrook.
Deze rijstrook wordt in de binnenberm 'gereserveerd' en dat betekend dat de huidige viaducten niet breed genoeg zijn.

Dit vind ik wel een zeer vreemde situatie voor dit traject van de A27.
Op het gehele traject vanaf Utrecht-Noord tot aan KNP Eemnes is er in de zijbermen ruimte gereserveerd voor een 3de rijstrook. Bij de viaducten verbreed de vluchtstrook zelfs over enkele tientallen meters met enkele meters.
In de huidige plannen worden beide rijbanen bijna 4 meter naar buiten verlegd en 4 meter verbreed. De totale verbreding bedraagt ongeveer 8 meter (4 meter verbreding voor extra rijstrook, 4 meter voor verlegging).
De meeste viaducten worden hierbij ongeveer 5 - 6 meter verbreed.

Ik vermoed dat men voor deze optie gekozen, omdat zeer waarschijnlijk de 4de rijstrook binnen 10 jaar na het gereed komen van de huidige verbreding nodig zal zijn i.v.m. enorme uitbreiding van Almere.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door RoelZ1 » vr 12 nov 2010, 17:57

Tussen Utrecht Noord en Hilversum zie ik inderdaad brede viaducten die duidelijk zijn voorbereid op 2x3, maar bij de aansluiting Hilversum wordt het toch wel krap:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.19 ... 84,,0,7.97
2x3 past misschien net met versmalde vluchtstroken en middenberm, maar ruim zal het niet worden. 2x4 past inderdaad zoals je al zei sowieso niet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Ds79m » za 13 nov 2010, 10:39

hoevenpe schreef:Waarom niet een trompetje?
Nu krijg je opstoppingen lijkt me zo bij de kruising...
In Nederland menen verkeerskundigen dat het geen probleem is dat snelwegen soms onverwacht worden onderbroken voor verkeerslichten, maar een afslag zonder onnodig kruisend verkeer is te gevaarlijk. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door mavas » za 13 nov 2010, 11:19

Ik zou zeggen maak gebruik van de inspraakmogelijkheid om de voordelen van een conflictvrije aansluiting te bevoordelen boven dat van een gelijkvloerse. Ik ga denk ik wel gebruik maken van de inspraak om dit aan te kaarten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Seat » za 13 nov 2010, 15:03

RoelZ1 schreef:Tussen Utrecht Noord en Hilversum zie ik inderdaad brede viaducten die duidelijk zijn voorbereid op 2x3, maar bij de aansluiting Hilversum wordt het toch wel krap:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.19 ... 84,,0,7.97
2x3 past misschien net met versmalde vluchtstroken en middenberm, maar ruim zal het niet worden. 2x4 past inderdaad zoals je al zei sowieso niet.
Volgens mij gaat dat viaduct gesloopt worden: met de aanpassing van de aansluiting is deze namelijk niet meer nodig.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door RoelZ1 » za 13 nov 2010, 15:17

^^Dat klopt, maar we hadden het er over waarom er een nieuwe haarlemmermeeraansluiting Hilversum werd gemaakt en de oude aansluiting gesloopt werd.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door DjIdee » za 13 nov 2010, 15:25

mavas schreef:Ik zou zeggen maak gebruik van de inspraakmogelijkheid om de voordelen van een conflictvrije aansluiting te bevoordelen boven dat van een gelijkvloerse. Ik ga denk ik wel gebruik maken van de inspraak om dit aan te kaarten.
Hier idem, aantal lokale kennissen zijn dat ook van plan... Hilversum is al zo goed bereikbaar :nuts:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2010, 23:50

Ik snap ook niet waarom daar nou perse de A 27 nog zoveel verbreed moet worden. Een groot gedeelte zal juist vanuit Hilversum komen denk ik. Als de afstroming goed is dan kan tussen de afrit en toerit Hilversum de A 27 best met 2x2 rijstroken af...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door DjIdee » ma 15 nov 2010, 7:36

Vinny schreef:Ik snap ook niet waarom daar nou perse de A 27 nog zoveel verbreed moet worden. Een groot gedeelte zal juist vanuit Hilversum komen denk ik. Als de afstroming goed is dan kan tussen de afrit en toerit Hilversum de A 27 best met 2x2 rijstroken af...
A27 2x3 in zijn geheel is echt wel noodzaak, eigenlijk ook vanaf Eemnes tot voorbij de stichtse brug. En de komende jaren wordt het aanbod van verkeer uit Almere alleen nog maar groter denk ik.
Eemnes/Blaricum/Huizen zijn ook forenzenplaatsen, en daar stagneert het verkeer ook standaard ochtends bij de opritten.

Daarnaast is de A27 samen met de A1 een buffer/alternatief voor de stampvolle A28 Amersfoort-Utrecht. Velen rijden via A1/A27 naar Utrecht ochtends.
Bij Hilversum het 2+2 houden dan hou je dezelfde problemen als nu, want het ritsen gaat alles behalve soepel en er ontstaan toch redelijk vaak forse vertragingen. Als het verder stroomafwaarts (na invoegen Hilversum) weer 2x3 wordt, zal het wel minder worden, maar de bottleneck blijft. In 1x naar 2x3 voor Eemnes <-> Utrecht-Noord is erg wenselijk, Hilversum ombouwen snap ik helemaal, maar maak de aansluiting dan wel vloeiend...

Al verwacht ik weinig protesten vanuit Hilversum zelf, dat is wegentechnisch al jaren een puinhoop, en zit geregeld muur vast, maar echt grootschalige oppositie is er weinig. Ze lijken het allemaal wel best te vinden

edit: quote ff toegevoegd (het is een reactie)
Laatst gewijzigd door DjIdee op ma 15 nov 2010, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Chris » ma 15 nov 2010, 8:19

In 1x naar 2x3 voor Eemnes <-> Utrecht-Noord is erg wenselijk
Dat is ook het plan. 2x3 tussen Utrecht-Noord en Eemnes en 2x4 tussen Eemnes en Bunschoten.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Seat » ma 15 nov 2010, 9:25

Ik hoor veel kritiek op het aanpassen van de aansluiting Hilversum. Maar weet iemand wel hoe druk die aansluiting is? Volgens mij is de verkeersintensiteit dusdanig laag dat een haarlemmermeeraansluiting geen enkel probleem moet zijn - het probleem zit meer in de afwikkeling bij het kruispunt bij het in-/uitrijden van Hilversum zelf.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door captain007 » ma 15 nov 2010, 20:13

DjIdee schreef:
Vinny schreef:Ik snap ook niet waarom daar nou perse de A 27 nog zoveel verbreed moet worden. Een groot gedeelte zal juist vanuit Hilversum komen denk ik. Als de afstroming goed is dan kan tussen de afrit en toerit Hilversum de A 27 best met 2x2 rijstroken af...
A27 2x3 in zijn geheel is echt wel noodzaak, eigenlijk ook vanaf Eemnes tot voorbij de stichtse brug. En de komende jaren wordt het aanbod van verkeer uit Almere alleen nog maar groter denk ik.
Eemnes/Blaricum/Huizen zijn ook forenzenplaatsen, en daar stagneert het verkeer ook standaard ochtends bij de opritten.
Vanuit de zuidkant van Almere is het vaak zelfs sneller om via de A6-A27 richting Utrecht te rijden dan via de A6-A1-A27. Dus er rijdt ook veel extra verkeer wat probeert de files op de A1 te omzeilen. Het staat nu al regelmatig vast voor de stichtsebrug tot aan afrit Eemnes. Dus zelfs dat deel dat ogenschijnlijk rustig is heeft inderdaad ook in de toekomst verbreding nodig.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door DjIdee » ma 15 nov 2010, 22:27

Van Rijkswaterstaat in elk geval het advies gekregen om mijn suggesties mbt ombouw afrit 33 in te dienen als zienswijze op het OTB...
Het veiligheidsverhaal kan ik makkelijk onderbouwen, voor de afhandeling van verkeer (hoe zeer het ook in strijd met de richtlijnen is (overigens is de Kennedylaan in Eindhoven ook vloeiend aangesloten op de A50, is toch geen rijksweg/stroomweg (in elk geval geen autoweg))) zouden intensiteitscijfers welkom zijn... Heb ze wel voor de Diependaalseweg kunnen vinden ergens, maar nog niet voor het stukje van de kruising naar de A27, moet er ongetwijfeld zijn....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Chris » ma 15 nov 2010, 23:17

^^ tip: akoestisch onderzoek bijlagen van het OTB.

rysz
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: do 21 jun 2007, 11:05
Locatie: Zeist

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door rysz » wo 17 nov 2010, 9:51

En voor velen van de oostkant van Utrecht (De Bilt, Zeist, Uithof enzo) is de A1-A27 ook een goed alternatief voor de (nog niet) verbrede A2-N230. Hoewel de A1 ook file heeft, is de gecombineerde vertraging minder dan die op de A2...

Gewoon alles verbreden, en dan heeft de automobilist zoveel te kiezen dat ie van schrikt de trein pakt ;-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door Vinny » wo 17 nov 2010, 20:26

DjIdee schreef:Van Rijkswaterstaat in elk geval het advies gekregen om mijn suggesties mbt ombouw afrit 33 in te dienen als zienswijze op het OTB...
Het veiligheidsverhaal kan ik makkelijk onderbouwen, voor de afhandeling van verkeer (hoe zeer het ook in strijd met de richtlijnen is (overigens is de Kennedylaan in Eindhoven ook vloeiend aangesloten op de A50, is toch geen rijksweg/stroomweg (in elk geval geen autoweg))) zouden intensiteitscijfers welkom zijn... Heb ze wel voor de Diependaalseweg kunnen vinden ergens, maar nog niet voor het stukje van de kruising naar de A27, moet er ongetwijfeld zijn....
Wellicht kun je een verwijzing maken naar de toekomst van het Europaplein in Maastricht. Daar heeft men wel gekozen voor een vloeiende aansluiting en een "autobahn zubringer" om de zuidkant van de stad te ontsluiten. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

TOF
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 19 nov 2010, 9:33

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door TOF » vr 19 nov 2010, 9:46

Ik heb gezien dat je op de website van http://www.centrumpp.nl een zienswijze mag indienen voor de verbreding van dit stuk snelweg. Misschien is het mogelijk om alle ideeen van deze topic te verzamelen in een gezamenlijke zienswijze.
Er kunnen dan aanbevelingen worden gegeven voor de spitsstrook of de aanpassing van de aansluiting bij Hilversum. Misschien kan de A1 ook in een keer worden verbreed van knooppunt eemnes tot knooppunt hoevelaken.
Ik merk het wel jullie van het idee vinden van de gezamenlijk indiening vinden en wat jullie zienswijze zijn.

tomtomgo90
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 21:29
Locatie: Almere

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door tomtomgo90 » vr 19 nov 2010, 10:14

^^
:offtopic: Ik ben geen forumbeheerder, maar uwen laatsten zin is wel in heel krom Nederlands. Het is welhaast te begrijpen, echter op het eerste gezicht ietwat moeizaam te volgen. Ik moest de zin dan ook een paar maal terug van het begin lezen.

En terug ontopic: Wat uw idee betreft: das een goed voorstel.

TOF
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 19 nov 2010, 9:33

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door TOF » vr 19 nov 2010, 14:22

Sorry voor de laatste zin van mijn vorige bericht. Ik had nogal haast.
Afijn, iedereen die wil meedoen aan een voorstel kan op het forum zijn ideeen delen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: A27/A1 Verbreding Utrecht-Eemnes-Amersfoort

Bericht door DjIdee » di 23 nov 2010, 9:40

Ik heb hem in elk geval net individueel ingediend, immers hebben wij hier op het forum ongetwijfeld verschillende meningen en invalshoeken, dus lijkt het mij ook wenselijker dat elk individueel zijn mening deelt.

Suggestie gemaakt om het bestaande plan mbt afrit 33 om te buigen naar een nieuwe vloeiende op/afrit, waarbij de fasering voor een compacte oplossing wel een heikelpunt wordt (het 'A80' viaduct moet eerst afgebroken worden wil men mijn relatie Utrecht -> Hilversum kunnen realiseren)... Daarnaast heb ik liever die relatie onder de A27, maar dat is een utopie, dus of het technisch mogelijk is, is de vraag...
Vloeiend omdat dat een positief effect heeft op
a) Veiligheid, immers, een ongelijkvloerse relatie is altijd veiliger, dan een kruising, met of zonder VRI
b) Doorstroming, VRI zorgt voor vertraging, wellicht terugslag op A27 tijdens spitsuren, daarnaast zorgen VRI's voor een minder gespreid aanbod van verkeer op de opritten, blokken met verkeer voegen minder soepel in dan een geleidelijke stroom.
Gedeelte uit mijn zienswijze:
-----
In mijn optiek zou een heroverweging van de gekozen oplossing voor afrit 33
overwogen moeten worden, en zal er gekozen moeten worden voor een vloeiende
op/afrit, waarbij wel nieuwbouw gepleegd moet worden, om zo het ruimte beslag te
verkleinen. Een suggestie (quick&dirty met paint) heb ik bijgevoegd als bijlage.
Relatie Eemnes -> Hilversum blijft zoals bestaand
Relatie Hilversum -> Utrecht (cyaan) wordt korter tegen Hilversum aangelegd
Relatie Hilversum -> Eemnes (blauw) wordt op +1 aangelegd en takt aan op de
bestaande invoeger
Relatie Utrecht -> Hilversum (groen) wordt op -1 aangelegd (of indien mogelijk, op
+1 over de A27 geleid, en vervolgens onder Hilversum -> Eemnes door.

De fasering wordt moeilijk, echter door eerst Hilversum - Eemnes en Hilversum ->
Utrecht te bouwen, kun je het bestaande 'A80' viaduct en lus reeds afbreken en zo
ruimte scheppen voor de nieuwe verbinding Utrecht -> Hilversum. Voor het verkeer
vanuit Utrecht zou je een tijdelijke (evt kruising met VRI) oplossing moeten creeren
om de nieuwe verbindingen te kruisen.

Plaatje
Afbeelding

Plaats reactie