[A079] Maastricht - Heerlen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door juupke » ma 31 jul 2017, 13:00

De borden zullen in de loop van de dag pas worden geplaatst, meldt De Limburger. Ik kom er vanavond weer langs, ben benieuwd of ik er dan nog steeds legaal 120 km/h kan rijden.

http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170731 ... ing-op-a79
Never drink and drive

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door IQ[] » di 01 aug 2017, 11:33

De snelheidsverlaging is inmiddels een feit tot de grote opknapbeurt in 2020 of 2021 (planning RWS). Vanmiddag vindt er nog een overleg plaats tussen de provincie Limburg en RWS of de werkzaamheden niet eerder uitgevoerd kunnen worden.

http://www.1limburg.nl/provincie-wil-sn ... mheden-a79

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Hajo » di 01 aug 2017, 12:25

^^ Laten we het hopen.

Ik zie alleen borden :A1-100: , waarom nu niet met een reden? In combinatie met een :J1: en onderbord "slecht wegdek"? Gemiste kans, als je het mij vraagt. :roll:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Boerenkool » di 01 aug 2017, 13:29

Vrijdag stonden er links borden 120 en rechts borden 100 die met zwart plakband waren doorgekruisd. Dinsdag was dat nog zo. Geen onderborden, geen attenderingen dat er wat wijzigt. Dat wordt een superflitstraject, door de royale layout van de weg rijdt je er makkelijk hard en mensen kijken slecht op borden, zeker als je al denkt te weten wat er op staat.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door bas1984 » wo 02 aug 2017, 10:06

Boerenkool schreef:Vrijdag stonden er links borden 120 en rechts borden 100 die met zwart plakband waren doorgekruisd. Dinsdag was dat nog zo.
Ik rijd er dagelijks. Maandag was de al eerder beschreven onduidelijke situatie. Sinds gisteren, dinsdag, staan er in beide richtingen aan beide zeiden van de weg borden met 100 erop.

Een bord met iets van "situatie of snelheid gewijzigd" zou wellicht handig zijn. Over het algemeen merk ik wel dat bijna iedere weggebruiker inmiddels rond de 100 km/u rijdt. Men weet het dus wel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Chris » wo 20 dec 2017, 17:03

Nou, de maximumsnelheid op de A79 blijft dus permanent 100 km/h, ook na het groot onderhoud. :down:
Rijkswaterstaat schreef:Voorbereidingen groot onderhoud A79 van start

Snelweg A79 krijgt een grote onderhoudsbeurt. Rijkswaterstaat vervangt de deklaag door stiller asfalt (zoab) en past onder andere de geleiderails, afwatering en bermen aan zodat deze weer voldoen aan de eisen van deze tijd. Daarnaast wordt een aantal op- en afritten verlengd om de komende jaren een goede doorstroming van het verkeer te kunnen waarborgen.

Het groot onderhoud aan de A79 start medio 2020. In 2021 is het onderhoud voor de A79 gereed. Na het groot onderhoud blijft de afgelopen zomer ingevoerde snelheid van 100 km/h gehandhaafd als permanente maximumsnelheid.

Wegontwerp en snelheid A79
Om de precieze werkzaamheden voor het groot onderhoud te bepalen heeft Rijkswaterstaat onderzoek gedaan naar de toestand van de weg. Uit deze voorbereidende onderzoeken blijkt dat de weg, zoals hij ontworpen is in de jaren 70, in zijn huidige vorm verschillende afwijkingen kent ten opzichte van de norm voor 120 km/h wegen (Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen - ROA).

Sinds de zomer van 2017 is er al een snelheidslimiet van 100 km/h van kracht. Op basis van een kosten-baten overweging is gekozen voor het in stand houden van het bestaande ontwerp van de A79. Dit betekent dat de reeds ingevoerde maximumsnelheid van 100 km/h gehandhaafd blijft na het groot onderhoud.

Aan onze netwerkpartners uit de regio (provincie Limburg en gemeenten Meerssen, Voerendaal, Valkenburg, Nuth, Heerlen en Maastricht) hebben wij onze keuze toegelicht. Het volledig laten voldoen aan alle richtlijnen voor verkeersveiligheid bij 120 of zelfs 130 km/h is voor de A79 te kostbaar en ingrijpend; hiervoor zou een compleet nieuwe snelweg met nieuwe viaducten en aansluitingen aangelegd moeten worden.

Voorbereidingen groot onderhoud A79 gestart
Rijkswaterstaat is gestart met de voorbereidingen van de realisatie. Vanaf het voorjaar van 2018 vindt er afstemming met de omgeving plaats over de bereikbaarheid en de hinder tijdens de uitvoeringsperiode. Na een zorgvuldig aanbestedingstraject kan het contract naar verwachting eind 2019 gegund worden aan een aannemer. Deze gaat na de nodige voorbereidende werkzaamheden medio 2020 buiten aan de slag. In 2021 is de verbeterde A79 een feit.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Mark » wo 20 dec 2017, 17:12

Jarenlang functioneert de weg prima op 120 km/h en 130 km/h, zonder noemenswaardige ongevallen. En opeens is het allemaal heel erg onveilig en kan een hogere snelheid niet worden gehanteerd. Veiligheidsjihad ten top :nuts: .

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Kaaiman » wo 20 dec 2017, 17:21

Tsja, van 120 als snelheidscategorie wil men af en 130 is 'te snel'. Dan hou je dus 100 over... :wall:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Coen Tunnel » wo 20 dec 2017, 17:31

^^ Er zijn wel meer opties. 110 km/u kan wettelijk gezien prima, het staat gewoon genoemd in de BABW als mogelijke Vmax op autosnelwegen. Ik snap niet waarom dat nog niet in de praktijk is gebracht, je zou toch denken dat die mogelijkheid niet voor niets is toegevoegd aan de BABW. En wat mij betreft wordt het ook voor 2x2 ongelijkvloerse autowegen mogelijk gemaakt.
Mark schreef: wo 20 dec 2017, 17:12Jarenlang functioneert de weg prima op 120 km/h en 130 km/h, zonder noemenswaardige ongevallen. En opeens is het allemaal heel erg onveilig en kan een hogere snelheid niet worden gehanteerd. Veiligheidsjihad ten top :nuts: .
Het is ook volstrekt onrealistisch om op een vrij rustige snelweg in de provincie zo'n lage Vmax te houden. Maar ze zullen het wellicht met trajectcontrole af willen dwingen.
Chris schreef: wo 20 dec 2017, 17:03Nou, de maximumsnelheid op de A79 blijft dus permanent 100 km/h, ook na het groot onderhoud. :down:
Rijkswaterstaat schreef:Uit deze voorbereidende onderzoeken blijkt dat de weg, zoals hij ontworpen is in de jaren 70, in zijn huidige vorm verschillende afwijkingen kent ten opzichte van de norm voor 120 km/h wegen (Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen - ROA).

Sinds de zomer van 2017 is er al een snelheidslimiet van 100 km/h van kracht. Op basis van een kosten-baten overweging is gekozen voor het in stand houden van het bestaande ontwerp van de A79. Dit betekent dat de reeds ingevoerde maximumsnelheid van 100 km/h gehandhaafd blijft na het groot onderhoud.
Sjongejonge, wat een heldere lichten bij Rijkswaterstaat. Natuurlijk zal een weg die decennia geleden is ontworpen niet geheel aan de huidige richtlijnen voldoen. Dat kan ik als leek ook nog wel begrijpen.

Laten we Rijkswaterstaat maar niet vertellen dat de A44 of delen van de A27 ( :KP: Hooipolder - Breda) en A76 ( :KP: Kerensheide - :KP: Ten Esschen) ook niet aan de huidige normen voldoen, anders gaat daar de Vmax ook omlaag. En zo zijn er vast nog wel wat meer voorbeelden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door mavas » wo 20 dec 2017, 23:17

Hilarisch dit (niet dus). Zo maak je jezelf toch ten schande in de regio. :rofl2:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door hoevenpe » do 21 dec 2017, 0:01

Maar de verhoging naar 130 was toch procedureel al rond? Waarom kon het toen dan wel...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Schelpenpaadje » do 21 dec 2017, 8:17

Er zijn zat snelwegen waar 120 of 130 gereden mag worden, die niet meer voldoen aan de hedendaagse normen voor 120. Gaan we daar dan ook de snelheid downgraden omdat aanpassingen zich onvoldoende terugbetalen?

Ik nomineer alvast de A44, de A17 en de A27. Wie volgt?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door keokiracer » do 21 dec 2017, 8:25

^^ Ik nomineer helemaal niets, ik ga ze niet op ideeën brengen :shutup: :nuts:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door sven_engelen » do 21 dec 2017, 8:51

Zo kunnen we nog wel wat meer wegen downgraden naar 100. De A28 tussen Zwolle en Meppel is ook te smal voor 130 dus toen is het 120 gemaakt. Die voldoet dan ook niet meer aan de ontwerpeisen en kan dus naar 100! Noorwegen in a nutshell.
Svenlo

asfaltboer
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 18:12

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door asfaltboer » do 21 dec 2017, 9:28

Een aantal jaren geleden heb ik de verkeersveiligheid van de a79 onderzocht.
Het ongevallenbeeld wijkt wel degelijk af van dat van andere snelwegen met vergelijkbare lage intensiteiten.
Zo zijn er bovengemiddeld ongevallen waarbij men naast de weg terecht komt.
Nader onderzoek laat zien dat op vrijwel geen enkele plek de verkanting groot genoeg is om veilig met 120 te rijden en op een aantal plekken de verkanting zelfs de verkeerde kant op ligt.
De oorzaak hiervoor is dat de weg ooit als provinciale autoweg is ontworpen en aangelegd met ontwerpsnelheid 100 km/u. Bij overdracht naar het Rijk zijn er vluchtstroken aangebracht en de snelheid verhoogd. Dat had toen eigenlijk niet mogen gebeuren gezien het ontwerp.
Aanpassen van de verkanting is heel erg duur, omdat je dan feitelijk de hele weg opnieuw moet opbouwen. Daarbij komt dat de belasting op de kunstwerken verandert en een groot aantal dat waarschijnlijk niet zal aankunnen. Je moet soms een behoorlijk pak extra uitvullagen aanbrengen op de kunstwerken om de juiste verkanting te krijgen.
De vraag is of al die investeringen gerechtvaardigd zijn, gezien het beperkte belang van deze weg en het beperkte verschil in reistijd tussen 100 en 120 over de lengte van dit traject.
Als je er wat naderder naar kijkt is het volgens mij nog niet zo'n onlogisch besluit.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Seat Ibiza » do 21 dec 2017, 10:31

asfaltboer schreef: do 21 dec 2017, 9:28De oorzaak hiervoor is dat de weg ooit als provinciale autoweg is ontworpen en aangelegd met ontwerpsnelheid 100 km/u. Bij overdracht naar het Rijk zijn er vluchtstroken aangebracht en de snelheid verhoogd.
Dat is niet juist. De weg is direct met vluchtstroken aangelegd en is altijd een snelweg geweest. In de tijd van de openstelling was de Vmax op snelwegen nog 100 km/u. Daarna is de weg inderdaad overgedragen aan het Rijk en toen in 1988 de landelijke maximum snelheid van 100 naar 120 km/u ging, werd deze ook op de A79 verhoogd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door sven_engelen » do 21 dec 2017, 11:06

En 120 is na het opnieuw asfalteren ook weer wat het rijk zou moeten hanteren op de A79. 100 is gewoon te langzaam op deze weg.
Svenlo

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door captain007 » do 21 dec 2017, 11:44

^^ Nou ja dat is dus het probleem. Als men het onderliggende probleem wil oplossen moet de weg tot onder de fundering eruit. Als het probleem alleen met opnieuw asfalteren zou zijn opgelost, dan had men het nu ook aangepakt. Ik vind het wel een treurige zaak, want bochten met verkeerde verkanting zijn toch wel vrij ernstige problemen in een wegontwerp die je wel zou moeten oplossen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door paolie » do 21 dec 2017, 12:44

De A79 is altijd al een probleemgeval geweest. Niet alleen wat betreft verkanting, maar ook de afwatering schijnt dramatisch te zijn. Stond in de jaren '80 al bekend als erg gevaarlijke snelweg, zeker bij nat weer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Rogier » do 21 dec 2017, 13:19

Waarschijnlijk zou een deel van de A79 inderdaad opnieuw aangelegd moeten worden, maar je maakt mij niet wijs dat een te kleine verkanting niet doormiddel van uitvullagen te verbeteren valt. Een verkanting die verkeerd ligt, kan alleen verholpen worden door de weg opnieuw aan te leggen. Toch vallen deze kosten volgens mij in veel gevallen redelijk mee. Bij groot onderhoud worden vaak ook 2 lagen asfalt vervangen. Bij reconstructie moeten er 4 lagen vernieuwd worden. De fundering kan in veel gevallen na opbreken, weer teruggebracht worden, nadat het zanddek aangepast is.
Viaducten kunnen ook aangepast worden door de landhoofden en de pijlers aan te passen (te verhogen). Het dek kan doormidden van vijzels op de nieuwe verkanting gelegd worden.

Vergeet niet dat deze weg bijna 45 jaar oud is en waarschijnlijk nooit zeer groot onderhoud heeft gehad. Bepaalde onderdelen van viaducten (voegen en opleggingen) zijn na 40 - 50 jaar toch aan vervanging toe.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Egbert » do 21 dec 2017, 13:46

Ik geef eerlijk toe dat ik heel weinig op de A79 ben geweest, maar in mijn herinnering (en wat ik op google streetview zie) is het toch een autosnelweg die ruim is opgezet. Heel wat ander dan de A76 die ik gewoon erg krap en benauwend vind.
Zijn het specifieke stukken die zgn niet voor 120 km/h geschikt zouden zijn?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door RSK » do 21 dec 2017, 14:08

captain007 schreef: do 21 dec 2017, 11:44Als men het onderliggende probleem wil oplossen moet de weg tot onder de fundering eruit. Als het probleem alleen met opnieuw asfalteren zou zijn opgelost, dan had men het nu ook aangepakt.
Is het probleem dan echt zo fundamenteel dat je tot de fundering moet? Als een rijbaan 11 meter breed is, en je moet 5% verkanting toepassen, dan heb je het over 55cm hoogteverschil. In de praktijk zal het vaak nog minder zijn. Is dat echt zo'n enorme opgave?

Verder vind ik de ongevallencijfers sinds 2010 niet spannend; slechts een handvol ongevallen. Wat mij betreft complete kolder.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Rogier » do 21 dec 2017, 14:29

De A28 tussen Harderwijk en KNP Hattemerbroek is in de jaren tachtig ook de verkanting van aangepast, omdat deze te flauw was en op de vluchstrook te veel af liep. Uiteindelijk hoeft men nog geen 6 - 10 cm asfalt aan brengen om de verkanting aan te passen. Bij de A79 moet dit ook mogelijk zijn. Wel zullen veel viaducten aangepast moeten worden.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 21 dec 2017, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door paolie » do 21 dec 2017, 14:37

Egbert schreef: do 21 dec 2017, 13:46 Ik geef eerlijk toe dat ik heel weinig op de A79 ben geweest, maar in mijn herinnering (en wat ik op google streetview zie) is het toch een autosnelweg die ruim is opgezet. Heel wat ander dan de A76 die ik gewoon erg krap en benauwend vind.
Zijn het specifieke stukken die zgn niet voor 120 km/h geschikt zouden zijn?
Ruim, maar wel vrij bochtig met veel op- en afritten, waardoor de weg vrij onrustig rijdt. Overigens heb ik 120 op deze weg nooit als te snel ervaren (hetgeen ik op sommige stukken van de A44 wel vind).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Chris » do 21 dec 2017, 14:45

Is er niet iets te bedenken zoals '100 bij regen' of zo, zoals je in Frankrijk ziet? Nu wordt de snelheid permanent verlaagd tot iets wat niet past bij het wegbeeld terwijl problemen misschien alleen bij glad wegdek optreden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Vinny » do 21 dec 2017, 20:13

Als het probleem zoals gesteld echt in de verkanting ligt, dan snap ik wel dat mensen niet snappen dat 120 km/h te snel is. Je ziet het niet en je merkt het eigenlijk ook pas als het te laat is of als je niet goed oplet. Ik denk dat het verstandig is om over te gaan tot volledige reconstructie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Boerenkool » do 21 dec 2017, 22:59

Ik rijd er wel eens met een onbeladen hoog busje. De weg rijdt inderdaad niet superlekker op sommige stukken. Met wind en regen zak ik naar 90 terug en onder redelijk normale omstandigheden zit ik ook vaak wat onder de 120. 110 ofzo. Maar 100 is dan beetje raar want ik.kan prima rechts ietsje achterblijven. Dan kunnen personenautos prima met 120 er langs.

Het gevaarlijkste stuk is juist bij Heerlen waar je lang maar 80/90 mag tot voorbij de knooppunten. Dan gaan ze kleven als een gek en lomp inhalen als je slechts 10 km te hard rijdt.

A44 vind ik veel gevaarlijker eigenlijk.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door bas1984 » vr 22 dec 2017, 9:03

paolie schreef: do 21 dec 2017, 12:44 De A79 is altijd al een probleemgeval geweest. Niet alleen wat betreft verkanting, maar ook de afwatering schijnt dramatisch te zijn. Stond in de jaren '80 al bekend als erg gevaarlijke snelweg, zeker bij nat weer.
Ik rijd dagelijks van Heerlen naar Maastricht en weer terug over de A79. Bij nat weer is het een hele slechte weg. Zelfs bij wat motregen zoals vandaag. Als het wegdek nat is, neemt het zicht heel snel af. Ook blijft er veel water op de weg liggen.
Bij droog weer (en een droge weg) is deze weg, afgezien van de slechte staat van sommige stukken asfalt, m.i. geen verkeerde weg om gewoon 120 te rijden.

Er zitten inderdaad veel op- en afritten in, maar een drukke weg is het zeker niet. Het zijn ook veel "halve" aansluitingen. Wellicht kunnen die wat meer geclusterd worden, maar dat kost natuurlijk ook weer (veel) extra geld.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Wouter N14 » vr 22 dec 2017, 9:54

Chris schreef: do 21 dec 2017, 14:45 Is er niet iets te bedenken zoals '100 bij regen' of zo, zoals je in Frankrijk ziet?
We hebben al "90 bij nat wegdek". Verder, twee problemen: we zijn in Nederland te veel verwend geraakt met megabrede rijstroken, redresseerstroken en vluchstroken en megalange in- en uitvoegers (waar niemand gebruik van maakt) en de wegbeheerder dekt zich meer en meer in tegen eventuele aansprakelijkheidsclaims en mag/kan niet meer iets overlaten aan de gebruiker. 2x triest :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A079] Maastricht - Heerlen

Bericht door Hajo » za 23 dec 2017, 15:58

Behalve de technische aspecten, speelt misschien ook mee dat de weg door een mooi landschap voert en geldt de komende permanente Vmax van 100 km/h ook met het oog op het milieu.

Plaats reactie