[A079] Maastricht - Heerlen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » vr 11 dec 2009, 10:16

^^
Aangezien de hele A79 is voorbereid op 2x3 rijstroken (riante middenberm, kunstwerken op juiste breedte), lijkt het me heel erg vreemd als men het hele dalviaduct bij Valkenburg wel qua breedte geschikt maakt voor 2x3 rijstroken (+vluchtstroken), maar niet qua draagkracht... :roll:

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Matt » vr 11 dec 2009, 12:34

Seat Ibiza schreef:^^
Zoals Vinny het heeft ingetekend gaat inderdaad niet, maar de lussen iets verder westelijk, zoals hieronder geschetst (of anders nog wat westelijker) zou zeker uitvoerbaar moeten zijn. De toe- en afritten zouden dan minder steil zijn dan in de huidige situatie. Maar goed, het blijft natuurlijk maar een idee, want geld (en noodzaak) voor zo'n aanpassing zijn er niet...
Hiervoor zijn heel wat graafwerkzaamheden nodig.

Afbeelding

De foto is genomen van het parallelweggetje dat dan moet worden omgelegd. Je ziet echter dat de huidige toerit lager ligt; naast de toerit ligt een behoorlijke bult. Die zou je fors moeten afgraven. Of dat zo 123 kan is een tweede.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » vr 11 dec 2009, 12:53

^^
Klopt, er zal behoorlijk veel grond verplaatst moeten worden. Zal vast wel uitvoerbaar zijn, maar kost tijd en dus geld. Waarschijnlijk dat men daarom ook voor het bobslee-parcours kiest aan de noord-oost-zijde...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Rene » vr 11 dec 2009, 13:46

Seat Ibiza schreef:^^
Aangezien de hele A79 is voorbereid op 2x3 rijstroken (riante middenberm, kunstwerken op juiste breedte), lijkt het me heel erg vreemd als men het hele dalviaduct bij Valkenburg wel qua breedte geschikt maakt voor 2x3 rijstroken (+vluchtstroken), maar niet qua draagkracht... :roll:
Nee, de A79 is aangelegd als provinciale weg, zonder voorbereiding voor 2x3. De brede middenberm heeft een functie voor de waterafvoer. Als je weer eens over die weg rijdt, moet je maar eens een keer kijken hoe vreemd de verkanting vaak ligt en de rol die de middenberm daarbij speelt. Die vreemde verkanting speelt ook een rol bij de vele eenzijdige ongevallen op de A79.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » vr 11 dec 2009, 13:50

Nja misschien tijd om wat aan de verkanting te doen dan... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door waldo79 » vr 11 dec 2009, 13:56

^^Maar hoe merk je die aparte verkanting dan? Wat ik wel weet is dat de weg ten oosten van Valkenburg redelijk bochtig is :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Rene » vr 11 dec 2009, 14:35

Vinny schreef:Nja misschien tijd om wat aan de verkanting te doen dan... :idea:
Dat zou feitelijk neerkomen op het compleet afbreken en opnieuw opbouwen van de bovenbouw van de weg, uiterst kostbaar.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » za 12 dec 2009, 11:23

Rene schreef:Nee, de A79 is aangelegd als provinciale weg, zonder voorbereiding voor 2x3. De brede middenberm heeft een functie voor de waterafvoer. Als je weer eens over die weg rijdt, moet je maar eens een keer kijken hoe vreemd de verkanting vaak ligt en de rol die de middenberm daarbij speelt. Die vreemde verkanting speelt ook een rol bij de vele eenzijdige ongevallen op de A79.
Ik kan er geen bewijzen voor vinden, maar volgens mij klopt dat niet helemaal wat je nu zegt. Ja, de weg is als provinciale weg aangelegd, maar volgens mij is de weg wel degelijk compleet voorbereid op 2x3 rijstroken. Ik heb dat in het verleden eens ergens gelezen en zoals gezegd: je kunt het ook zien aan alle kunstwerken die op volle breedte voor 2x3 zijn gebouwd.

In het oorspronkelijke ontwerp was de verkanting veel groter, heeft de ontwerper van de weg ooit ergens in een interview verteld. Men was echter bang dat de weg dan te veel op een "achtbaan" ging lijken en heeft de weg toen vlakker aangelegd, wat als nadelig gevolg had dat de waterafvoer niet goed was. Dat probleem heeft men in de eerste jaren na de aanleg weer proberen op te lossen door extra afvoergoten aan te leggen langs de weg in de middenberm. In de middenberm zelf werden greppels gemaakt om dit water weg te laten lopen.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Giuseppe » zo 13 dec 2009, 13:57

^^ De weg is idd zeer duidelijk aangelegd voor 2x3, alle viaducten zijn breed genoeg voor 2x3 + vluchtstrook. Die frustratie van de ontwerper kan ik me inderdaad ook nog herinneren, dat stond in de Limburger ten tijde van asfaltvernieuwingen, en dat dat weer fout werd gedaan.

Het is trouwens weer erg schrijnend dat er een Hollands buro is ingehuurd dat het wiel weer opnieuw moet uitvinden. Waarom geen Duitse experts?

Limburger
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 20:05
Locatie: uitwonend in Wageningen

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Limburger » di 16 mar 2010, 11:39

De afrit die komt zou zorgen voor een verkeersafname in het centrum, maar nu klagen de bewoners van de buurt Broekhem dat het bij hun voor de deur een stuk drukker wordt... Dezelfde bewoners klaagden ook toen de gemeente een paar parkeerhavens aanlegden :wall: Wat er ook gebeurt, die blijven klagen.
Zelf denk ik dat die nieuwe afrit niet zoveel zal uitmaken in het centrum. Zoveel mensen gaan niet naar de Valkenier en op rustige dagen is de Emmaberg gewoon de snelste route.
Waar een wil is, is een weg

racingweirdo
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 07 jun 2008, 17:00

[A079] "N79"

Bericht door racingweirdo » do 18 nov 2010, 22:57

Hallo


Ik woon al jaren in ons prachtige heerlen, en reis vaak via de a79.

Nu valt mij op dat tussen kp kunderberg en welten, het stuk waar 80 gereden mag worden gewoon bordjes a79 staan, en ook tussen welten en heerlen(50 km per uur) staat a79.

Dit laatste stuk(welten-centrum) is zelfs niet eens in eigendom van rijkswaterstaat, Waarom claimt rws dit stuk dan wel door de bordjes a79 niet weg te halen?

En waarom heeft de gemeent heerlen nooit bordjes n79 gezet tussen het kp en welten, en een straatnaambordje tussen welten en centrum.

Het blijft een rare situatie.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N79

Bericht door boe! » vr 19 nov 2010, 10:13

Rijkswaterstaat claimt niets. Het beheergebied van RWS loopt tot Kunderberg. De rest is provinciaal en/of gemeentelijk. Provincie of gemeente moet dus bepalen welk wegnummer ze hanteren en wat ze doen met straatnaambordjes.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N79

Bericht door Willem » vr 19 nov 2010, 10:32

Het is maar een kort stukje. Dan loont het niet altijd de moeite om er een apart wegnummer van te maken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: N79

Bericht door sirdanilot » vr 19 nov 2010, 13:03

In den Haag loopt het wegnummer A12 ook door tot aan het Malieveld, terwijl de weg geen autosnelweg is (en volgens mij ook geen rijksweg). En de weg van Zaandam naar het knooppunt is ook A7, al is dit volgens mij wel officieel autosnelweg (of het rijksweg is weet ik niet).

De A13 in Rotterdam is daarentegen wel gewoon rijksweg en autosnelweg volgens mij. De A2 en de A28 weet ik niet. De inprikker van de A29 geldt als een afrit van de A15, dus dat is geen probleem. De A38 van Ridderkerk naar het knooppunt wordt niet aangegeven (wel op hectometerpaaltjes), maar is gewoon een volledige rijksautosnelweg.Ten slotte heeft het einde van de A15 bij Bemmel zijn eigen wegnummer, dat echter hoger is dan N400 en daarom niet wordt aangegeven. Volgens mij geldt ditzelfde ook voor de A73 die Nijmegen inloopt, al wordt daar volgens mij A73 aangegeven. Het is wel een rijksautosnelweg.

Erg eenduidig is men hier nochtans niet over.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: N79

Bericht door JB81 » vr 19 nov 2010, 13:53

^^
Voor zover ik weet heeft het staartje RW15 bij Bemmel geen ander nummer. In de media wordt het afwisselend A15 en N15 genoemd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N79

Bericht door waldo79 » vr 19 nov 2010, 15:10

Het staartje van RW15 is op de hectometerpaaltjes A15 ook al heeft de weg een autowegstatus en een Vmax van 80. De aansluitende weg is de N839 ;)

Het stompje vanaf knooppunt Neerbosch tot aan de kom van Nijmegen is RW783 met op de hectometerpaaltjes A73.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: N79

Bericht door sirdanilot » vr 19 nov 2010, 16:38

^^ Dat bij Bemmel is ook gewoon een normale 1x2 80 per uur weg, die plompverloren overgaat in een autosnelweg. Dat van autowegstatus wist ik niet maar het zal best (om te voorkomen dat tractors de snelweg op rijden...)

In Engeland geeft men zo'n stompje vaak zelfs Motorway status, om bovengenoemde te voorkomen. voorbeeld. Gelukkig hebben we daar in NL het bord 'autoweg' voor...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N79

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 nov 2010, 23:54

Een autowegstatus sluit niet helemaal dezelfde voertuigen uit als een autosnelwegstatus, al is het aantal voertuigen dat wél op een autoweg en niet op een autosnelweg mag rijden bijzonder klein.

De oplossing zoals die op de N711 gekozen is vind ik echter ook een goede: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .68,,1,1.8

Opvallend is trouwens dat hier A6 op de hectometerpaaltjes staat, maar dat de hectometrering die van de N711 is!

Bij Heerlen heeft de N281 om zo'n reden voor een klein deel de autosnelwegstatus; je komt namelijk onherroepelijk op de A76 uit. De borden geven daar ook al A76 aan. Ook een deel van de Haarweg in Assen heeft een autowegstatus, omdat je vanaf dat moment alleen nog maar de N33 en A28 kan bereiken.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: N79

Bericht door Sophie » za 20 nov 2010, 0:54

Van mij pas kunnen die stukken gerust autosnelweg wezen.
In Duitsland is dit bijvoorbeeld gewoon autosnelweg. Niet dat in Dld alles beter is, maar toch...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N79

Bericht door Vinny » za 20 nov 2010, 11:04

Ik ben daar zelf geen voorstander van. Een bordje autosnelweg impliceert bijvoorbeeld dat je geen tegenliggers hoeft te verwachten, en zeker geen conflicterend verkeer (en natuurlijk niet te vergeten, geen bushaltes). We weten allemaal dat er in Nederland een boel uitzonderingen te vinden zijn op het wegennet, en daar wil ik juist van af. Het liefst door een diepteinvestering te doen, om bijvoorbeeld kruisingen ongelijkvloers te maken, een middenberm aan te leggen en bushaltes te vervangen door een op/afrit constructie voor bussen. Op dit soort "worstjes" zie ik dus liever de N 711 oplossing, met een vermelding: autosnelweg over 300 meter, maar dan natuurlijk wel met N 711 op de hectometerbordjes en geen A 6.
De A 79 kan vanaf het knooppunt met de A 76 tot aan de N 281 het best nummerloos worden in richting stad, in staduitwaartse richting kan het nummer prima als indirecte verwijzing genoemd worden. De Utrechtse Baan is het typische voorbeeld van een stedelijke expressweg. Ik zal er geen traan om laten als de weg tussen het Clausplein en de Haage binnenstad een S-nummer krijgt. Ook hier weer: in staduitwaartse richting kan het nummer prima als indirecte verwijzing worden genoemd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N79

Bericht door Coen Tunnel » za 20 nov 2010, 12:16

Vinny schreef:Op dit soort "worstjes" zie ik dus liever de N 711 oplossing, met een vermelding: autosnelweg over 300 meter, maar dan natuurlijk wel met N 711 op de hectometerbordjes en geen A 6.
Dat is mijns inziens ook de beste oplossing omdat je aangeeft dat je onvermijdelijk op de autosnelweg komt, zonder dat je verwacht op dat moment al op een autosnelweg te zitten. Het geeft tegelijk aan dat voertuigen die niet op de autosnelweg mogen rijden vanaf dat punt ook niks meer te zoeken hebben op de betreffende weg.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: N79

Bericht door LennyKravitz » za 20 nov 2010, 12:56

Het is natuurlijk best suf om voor de laatste 500 meter van een snelweg, die toevallig niet voldoen aan het feit dat ze van het rijk is, of niet minstens 100km/h is, om daar het wegnummer voor aan te passen.
Het komt de duidelijkheid voor de doorsnee weggebruiker niet ten goede...

De A38 staat ook niet als zodanig aangegeven... dat zou onzinnig zijn. Het heeft geen functie behalve dat het een paar puristische snelweghobbyisten zou bevredigen.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N79

Bericht door Vinny » za 20 nov 2010, 16:55

Het lijkt me wel duidelijker hoor. We zitten allemaal te zeuren over dat "gestroomlijnde afritten" harstikke gevaarlijk zijn en niet thuis horen op het Nederlandse wegennet, maar een snelweg kan ineens wel gewoon van een 120 weg in een woonstraat veranderen?

Iemand moet me hier nog maar eens de logica van vertellen, want ik zie hem niet....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: N79

Bericht door Ds79m » za 20 nov 2010, 17:16

^^ Dat voorbeeld is ook belachelijk, en daar ben ik het geheel mee eens. Maar het betekent niet dat mensen er gebaat bij zijn dat wegnummers veranderen voor korte stukjes.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N79

Bericht door Vinny » za 20 nov 2010, 17:23

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.87 ... 5&t=k&z=15
Dit knooppunt wordt omgebouwd. Als je dan toch de bewegwijzering vernieuwd kun je best bewegwijzering zonder A nummer plaatsen in de richting Heerlen. Het nummer A 7 wordt bijvoorbeeld ook niet weergegeven op knooppunt Zaandam in de richting Zaanstad. Dat is al van oudsher het geval, en ik heb er nochthans nooit iemand over horen klagen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: N79

Bericht door Ds79m » za 20 nov 2010, 17:28

Het probleem ontgaat me eigenlijk. Je kruist hier een snelweg met het nummer A79, waarom zou je dat niet willen verklappen aan de weggebruiker?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N79

Bericht door Vinny » za 20 nov 2010, 17:30

Omdat je me niet begrijpt. In de richting MAASTRICHT blijft vanaf de A 76 het nummer A 79 wel aangegeven. Het gaat mij om de richting HEERLEN. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: N79

Bericht door Ds79m » za 20 nov 2010, 17:33

Maar zou je vanuit Heerlen dan wel A79 willen aangeven vanaf de N281? Ik zie er niets in om dat stukje anders te nummeren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: N79

Bericht door Seat Ibiza » za 20 nov 2010, 18:21

^^
Vanuit Heerlen staat de A79 al als indirecte verwijzing (dus tussen haakjes). Dat is prima zo en daar hoeft ook niks aan te veranderen. Het gaat feitelijk alleen om dit bord, waarop dus een blauw vlakje op A79 zou dienen te worden gepopnageld (en het verwijderen van de vermeldingen A79 op de aansluitende hectometerpaaltjes). Het betreffende stukje kan dan gewoon nummerloos worden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N79

Bericht door Willem » za 20 nov 2010, 19:07

Parkstad Limburg lijkt wel een geschikt gebied om s-nummers te krijgen. Nu deze nummers in steeds meer steden worden uitgerold zie ik ze daar nog wel een keer verschijnen. Dit stukje weg kan dan een s-nummer krijgen en dan ontstaat er zo'n zelfde situatie als met de A2 en s110 in Amsterdam.

Plaats reactie