[A079] Maastricht - Heerlen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: 7-9 dec. 2007: A79 volledig gesloten

Bericht door jeroent » di 11 dec 2007, 22:11

Seat Ibiza schreef:Verklaring voor het niet gebruiken van ZOAB was toen dat de verkeersintensiteiten op deze weg te laag zijn en dat dit dan met name in de winter tot gevaarlijke situaties zou kunnen leiden (doordat pekel wegzakt in ZOAB en er te weinig verkeer is om dit 'omhoog' te rijden, zou de weg gevaarlijk glad kunnen worden).
Beetje vreemd want de A76 heeft wel ZOAB gekregen tussen Ten Esschen en afrit Bocholtz. Kan me niet voorstellen dat die argumenten daar niet op zouden gaan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: 7-9 dec. 2007: A79 volledig gesloten

Bericht door Via » ma 17 dec 2007, 15:06

Vinny schreef:^^ Ligt er nou DAB of passen ze (net als in België) SMA of ZSA-sd toe?
Is ZSA-sd een echte naam van dat mengsel of enkel de naam die (volgens mij uitvinder) KWS Infra er aan geeft?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » do 05 feb 2009, 13:37

Vandaag stond in de gedrukte versie van Dagblad de Limburger een piepklein berichtje, dat meldde dat morgen de eerste spade de grond in gaat voor de aanleg van de afrit 3 / Valkenburg op de rijbaan Heerlen - Maastricht. Online kan ik er niks over vinden helaas. Ben wel benieuwd naar het ontwerp van de afrit en de plaats waar deze komt te liggen: ten noordoosten of ten noordwesten van de Breedenweg / Beekstraat.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door bas1984 » zo 08 feb 2009, 0:14

Bij deze een berichtje erover (waar overigens in staat dat de spade pas volgend jaar de grond in gaat en dus niet "morgen"):
[url=http://www.limburger.nl/article/20090206/REGIONIEUWS06/457176564/1007]Limburger.nl[/url] (6-2-2009) schreef:Aanleg afrit A79 bij Valkenburg rond

De aanleg van de nieuwe afrit van de A79 bij Valkenburg is rond. Gisteren hebben Rijkswaterstaat, provincie en gemeente hun handtekening gezet onder een gezamenlijke intentieverklaring.
Voordat de schop de grond in kan, moeten nog de nodige procedures worden doorlopen. De gemeente verwacht dat volgend jaar daadwerkelijk begonnen kan worden. De aanleg zelf neemt hooguit drie tot vier maanden in beslag.
De nieuwe afrit moet het drukke centrum van Valkenburg enigszins ontlasten. Volgens de ramingen zullen straks twee- tot drieduizend voertuigen per dag gebruikmaken van de nieuwe afrit. ,,Die zijn we in het centrum dus kwijt", aldus verkeerswethouder Jef Kleijnen.
Meer details in de krant van zaterdag.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » zo 08 feb 2009, 12:23

^^
Ah ok, bedankt. Het is ook allemaal zo moeilijk voor een journalist! Moet je nu ook al het verschil weten tussen "een handtekening zetten" en "de eerste spade de grond in"... :mrgreen:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » do 03 dec 2009, 16:08

Dagblad de Limburger schreef:Alpenafrit in Valkenburg

Bij de aanleg van de nieuwe afrit van de A79 bij Strabeek moet een hoogteverschil van 23 meter worden overwonnen. Dat vergt het uiterste van de constructeurs bij verkeersbureau DHV: het wordt een afrit die in de Alpen niet zou misstaan.

De ingenieurs hebber er lang mee geworsteld, geeft E. Heffels van verkeersbureau DHV toe. De nietige Strabekervloegraaf heeft een diep dal uitgeschuurd op het Zuid-Limburgse plateau. Het gevolg is een hoogteverschil van maar liefst 23 meter tussen de Bosstraat en de Beekstraat. En juist dáár komt de nieuwe afrit van de A79, de autosnelweg van Heerlen naar Maastricht. Tot overmaat van ramp hebben de constructeurs van de afrit maar vijfhonderd meter om dat hoogteverschil te overwinnen. Uitwijken naar rechts, waardoor je een ruime bocht zou kunnen maken, gaat ook al niet. De nieuwe weg zou dan het beschermde natuurgebied Ravensbosch binnendringen, en dat heeft tien jaar geleden al een keertje tot uitstel - en bijna afstel - van het plan geleid: de afrit is alleen te realiseren als het asfalt netjes binnen het tracé van de A79 zelf blijft. Het is een zware bevalling geweest, maar het is uiteindelijk gelukt. De afrit begint straks boven op de berg, ter hoogte van het bestaande viaduct aan de Bosstraat. De weg duikt vervolgens pal langs de A79 naar beneden. Het wordt een steile berghelling, legt Heffels uit: "Om dat gigantische hoogteverschil te overbruggen hebben we een afrit met een hellingspercentage van 4 à 5 procent nodig. Dat past nog precies binnen de wettelijke normen."

Het vergt straks ook de nodige stuurmanskunsten van de automobilisten, vrezen bewoners van de wijk Broekhem. Vooral in de winter, als het 's nachts gevroren heeft en die weg glad is. "De huidige oprit aan de andere kant van de A79 kom je bij vorst al bijna niet op", waarschuwt buurtbewoner A. Simons. "Ik hoop dat de gemeente daar tijdig zout strooit, want anders heeft Valkenburg er volgend jaar een bobsleebaan bij..." De extreem steile helling levert de ontwerpers van de afrit nóg een technisch probleem op. Het landschap moet zo diep ingesneden worden dat de afrit aan weerszijden beschermd moet worden met hoge keermuren. Aan de kant van de autosnelweg wordt die damwand maximaal vijf meter hoog, aan de zijde van het Ravensbosch zelfs negen meter. Het wordt in feite een open tunnelbak, vergelijkbaar met de afrit van de A2 op de Kruisberg bij Meerssen.

"Op een andere plek hadden we ongetwijfeld gekozen voor een glooiend talud met een natuurlijke afwerking van gras of struiken", legt Hefels uit. "Maar dat is hier niet mogelijk. We hebben daar simpelweg de ruimte niet voor omdat we nu eenmaal niet aan dat aangrenzende natuurgebied mogen komen." Hoe de betonnen damwanden afgewerkt worden - blijft het gewoon beton, of komt er groen voor - is nog niet duidelijk. Daarover moet DHV nog overleggen met de welstandscommissie in Valkenburg. Voorzitter José Hermens van het bewonersplatform Broekhem hoopt alvast op een 'groene' muur: "Bij de A2 in Meerssen rij je tussen twee betonnen muren door, en dat vind ik nou niet direct mooi."

De afrit eindigt bij het huidige viaduct aan de 'oude' Beekstraat, het wandelpad richting Ravensbosch. De weg sluit met een haakse bocht aan op een nieuwe weg die de gemeente Valkenburg aan de Geul moet aanleggen. Via die weg dalen automobilisten af naar bedrijventerrein De Valkenberg, waar de bestaande oprit en de nieuwe afrit met een rotonde worden verbonden met de Beekstraat. Het gemeentelijke 'verlengstuk' van de eigenlijke afrit wordt nóg steiler dan die afrit zelf. Volgens Heffels krijgt die verbindingsweg met het gemeentelijk wegennet een maximaal hellingspercentage van 7 tot 8 procent. Daarmee is het nog net geen tweede Cauberg, waar het hellingspercentageop het steilste stuk 12 procent bedraagt, maar de weg komt toch aardig in de buurt: met de nieuwe afrit van de autosnelweg Heerlen-Maastricht krijgt Valkenburg er volgend jaar een verkeerstechnisch hoogstandje bij.
Op deze pagina van flitsservice staat ook nog een kaartje met de toekomstige situatie.

Ik had eerder een lus verwacht in het noordwestelijke kwadrant van de aansluiting...
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op do 03 dec 2009, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re:

Bericht door paolie » do 03 dec 2009, 16:27

waldo79 schreef:Ik ga op de dag van de Touraankomst in valkenburg proberen te komen. Verwacht dat de trein de enige optie is :roll: (En die zal uitpuilen, mat64 'moet op volle oorlogssterkte uitrukken')
mat'64 rijdt daar niet meer. Zou de NS het gaan uitlenen aan Veolia? Handiger lijkt mij om de intercity's vanuit Maastricht of Heerlen door te laten rijden...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door waldo79 » do 03 dec 2009, 16:31

^^Eh, mijn post is uit 2006 :idea:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Palance » do 03 dec 2009, 19:32

En daarnaast gaat dit topic over de afrit op de A79, niet over het treinmateriaal dat daar toevallig in de buurt rijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door paolie » do 03 dec 2009, 19:59

Ai, 2006, dat is in derdaad alweer heel wat jaartjes geleden :oops:

@Palance: gelukkig zijn er wel topics over rotondes, waar je gewoon over fietsverlichting en boetes mag praten ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » vr 04 dec 2009, 8:13

:shock: Het ontwerpen van een afritje kost me toch een tijd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door peejay » ma 07 dec 2009, 0:23

Seat Ibiza schreef:Op deze pagina van flitsservice staat ook nog een kaartje met de toekomstige situatie.
Brrrr, weer een kermisattractie erbij met die haakse bocht :?

De afrit doortrekken over het beekje tot aan de Breedenweg (bij de oprit richting Maastricht) had me logischer geleken.
Rij met je hart

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 11:05

peejay schreef:De afrit doortrekken over het beekje tot aan de Breedenweg (bij de oprit richting Maastricht) had me logischer geleken.
Schijnt niet te kunnen vanwege het hoogteverschil ter plekke. Zelfs met het gekozen "slingertracé" wordt de verbinding tussen de rotonde en de weg naar Valkenburg nog extreem steil...

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door peejay » di 08 dec 2009, 13:42

Er wordt gesproken over 7 a 8 procent voor die verbinding.
Er ligt daar nu ook een weg, en daar zit maar een beperkt hoogteverschil in (tot aan de aansluitende oprit richting Heerlen, die is wel behoorlijk steil). Ik neem aan dat het extra ruimtebeslag van de rotonde er toe leidt dat de bestaande weg naar bedrijventerrein en oprit korter en steiler wordt.

Op TV Valkenburg vond ik nog dit plaatje:
Afbeelding
Plaatje komt uit een artikel "07-11 11:23 Presentatie nieuwe afrit in de Beekstraat", helaas is het een ramp om tussen url-tags naar individuele pagina's op de website van TV Valkenburg te verwijzen.

Op dit plaatje wordt een tweede rotonde getekend (bij C).
Rij met je hart

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 15:03

Aangevuld plaatje:

Afbeelding

E ligt nauwelijks hoger dan D, waardoor een rechtstreekse weg A -> E te steil zou zijn. De weg van A via B & C naar D is langer dan de (on)mogelijke weg van A naar E, waardoor de daling geleidelijker is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2009, 15:10

Waarom komt er eigenlijk een rotonde bij A?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 15:23

^^
Ik zie geen rotonde bij A, slechts een erg scherpe bocht, maar het plaatje is dan ook niet echt duidelijk...
Als er wel een rotonde komt, dan is dat vergelijkbaar met deze situatie bij Maasmechelen, alleen dan met eenrichtingsverkeer op de toeleidende en afvoerende weg. Misschien dat men dit doet om de enorm scherpe bocht beter zichtbaar en dus veiliger te maken?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2009, 16:46

Hmm de situatie bij Maasmechelen is ook erg leip. Maar ik vind het voorstel niet erg goed, ik had liever dat men een wat ruimere bocht zou aanleggen. Zeker omdat het als ik het artikel goed begrijp om een steile helling gaat. Dan kun je beter toch wat voorzichtig zijn in je ontwerp lijkt me...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 17:27

Vinny schreef:Maar ik vind het voorstel niet erg goed, ik had liever dat men een wat ruimere bocht zou aanleggen.
De enige oplossing die ik zie is de afrit verplaatsen naar het noordwestelijke kwadrant van de aansluiting, maar dat betekent dus dat je de oprit ri. Maastricht ook moet verleggen om zo een kwart-klaverblad-aansluiting te realiseren.

In het noordoostelijke kwadrant kun je geen kant op door het daar aanwezige natuurgebied (bos).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2009, 17:44

Zo iets?
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 18:05

Vinny schreef:Zo iets?
Aanpassing van de zuidelijke helft van de aansluiting lijkt me niet nodig, want de oprit ri. Heerlen is er al. Dus wat betreft de bovenste helft van je plaatje: inderdaad!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2009, 19:05

ach ja, de zuidelijke helft is de manier zoals ik de afrit zou willen aanleggen als er onbeperkt budget zou zijn. Ik vind het namelijk duidelijker voor de weggebruiker als de in- en uitrit op dezelfde plaats uitkomt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Willem » di 08 dec 2009, 20:03

Gezien het heuvelachtige landschap is het wel te begrijpen dat de beide op- en afritten wat verder uit elkaar liggen. Anders worden de aanlegkosten wel heel erg hoog.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Coen Tunnel » do 10 dec 2009, 14:41

Vinny schreef:ach ja, de zuidelijke helft is de manier zoals ik de afrit zou willen aanleggen als er onbeperkt budget zou zijn. Ik vind het namelijk duidelijker voor de weggebruiker als de in- en uitrit op dezelfde plaats uitkomt ;)
Lijkt me hier gezien het terrein niet wenselijk, de zuidelijke toerit naar de A79 zou zo wel erg steil worden. Daarnaast is de afrit vanuit Maastricht zo te kort voor het hoogteverschil. De huidige situatie is er niet zonder reden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » do 10 dec 2009, 15:16

^^
Zoals Vinny het heeft ingetekend gaat inderdaad niet, maar de lussen iets verder westelijk, zoals hieronder geschetst (of anders nog wat westelijker) zou zeker uitvoerbaar moeten zijn. De toe- en afritten zouden dan minder steil zijn dan in de huidige situatie. Maar goed, het blijft natuurlijk maar een idee, want geld (en noodzaak) voor zo'n aanpassing zijn er niet...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Vinny » do 10 dec 2009, 16:36

@ CT @ SI, ik ken de hoogteligging niet, maar volgens de terreinweergave is er nauwelijks hoogteverschil in de westelijke kwadranten en wel in de oostelijke ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Rene » do 10 dec 2009, 17:13

Heeft dat viaduct voldoende draagkracht als je de vluchtstroken als oprit/afrit gaat gebruiken ?
Zo niet, dan wordt een halfklaverblad op de westzijde een uiterst duur geintje.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Seat Ibiza » do 10 dec 2009, 17:25

^^
In het midden van het viaduct is ruimte voor een derde rijstrook. Een verschuiving van de rijstroken naar het midden, zou dus ruimte geven om de rechterstroken om te bouwen tot in- respectievelijk uitvoegstrook.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door RoelZ1 » do 10 dec 2009, 17:30

Maar of de constructie ook berekend is op 3 rijstroken? Dat moet nog wel even worden uitgezocht, maar ik denk dat niemand hier dit toevallig weet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A79: completering afrit 3 Valkenburg

Bericht door Rene » vr 11 dec 2009, 9:38

Het gaat inderdaad niet om de ruimte, maar om de constructie. Als ik die relatief "iele" pijlers zie die dit forse viaduct dragen en de forse uitkraging van de vluchtstrook ten opzichte van de koker, dan heb ik er zo mijn twijfels bij. Ik sluit niet uit dat het wel mogelijk is, maar zoiets moet bij een viaduct als dit volgens mij toch wel eerst heel goed onderzocht worden. Zonder onderzoek is de gedachte van "maar dan doen we wel eventjes een halfklaverblad" veel te kort door de bocht.

Afbeelding

Plaats reactie