[A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door keokiracer » wo 20 apr 2011, 22:02

^^ oké, ik wacht wel :D
Bedankt voor de moeite :top:
:arrow: Tip: als je bij bepaalde camera's de video's op je computer zet, heb je daarbij een automatische Youtube-knop: je klikt erop, voert je wachtwoord in en begint met uploaden, is hééél handig
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » wo 20 apr 2011, 22:03

Dat heb ik ook. Maar ik zal de video's moeten bewerken voordat ik ze upload.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » do 21 apr 2011, 18:30

Rechts:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door keokiracer » do 21 apr 2011, 18:42

^^ Dank voor de upload :top:
oh ja: @8:20-8:30 spookrijders! :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » do 21 apr 2011, 18:50

Links:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Mandelsoft » ma 02 mei 2011, 8:24

Ik reed gisteren met mijn moeder over de A9 naar huis op het bovenstaande stuk. We reden 80, terwijl de Vmax 70 is. Waarom? Omdat iedereen harder reed en wij gewoon probeerden met de stroom mee te gaan. Zelfs met 80 km/u werden wij nog door andere mensen met 90, 100 km/u ingehaald. Nu rijd ik nog niet zelf, maar ik zie hier al met het huidige smalle wegprofiel dat je hier niet zou moeten willen om 100 km/h te rijden! Kortom, de maximumsnelheid wordt weer eens niet gerespecteerd :nothanks:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » ma 02 mei 2011, 8:36

Mwah dat valt wel mee hoor. Ik heb daar nu een keer of 10 gereden denk ik. En rijstrook 2 houdt zich normaliter prima aan de snelheid (70-80 op de teller). En inderdaad, op rijstrook 1 rijdt men meestal rond de 90 (dus 80 echte kilometers) wat ik ook geen exorbitante overtreding vind. Als het er rustig is wordt er inderdaad ongeveer 100 gereden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » za 09 jul 2011, 4:07

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door boe! » za 09 jul 2011, 9:33

^^ Helaas gebeurt dat veel vaker. :roll:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Davy » za 09 jul 2011, 9:50

Dat scheelde inderdaad niet veel... :?
Wel kan het natuurlijk zijn dat de vrachtwagen een windstoot van opzij kreeg, zeker zo'n "zeilwagentrailer" is daar erg gevoelig voor (heet dit eigenlijk zo? Ik ken dit alleen onder de term "bachetrailer", wat deels uit het Frans komt). Of een uitwijkbeweging voor een obstakel... Nuja niet te beoordelen zo natuurlijk.

Ik moet trouwens nog altijd voor de eerste keer meemaken dat ik op een Nederlandse snelweg rij met een geopende spitsstrook :mrgreen: .

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Rein » za 09 jul 2011, 11:07

Nog even en de spitsstrook op het betreffende traject gaat open. Overigens betreft het filmpje de spitsstroken tussen Uitgeest en Alkmaar en dus niet tussen Badhoevedorp en Velsen. Dit is dus niet het geheel juiste topic.


Inmiddels van topic verhuisd - René

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Wimpie24 » za 09 jul 2011, 11:08

daviedoff schreef:Dat scheelde inderdaad niet veel... :?
Wel kan het natuurlijk zijn dat de vrachtwagen een windstoot van opzij kreeg, zeker zo'n "zeilwagentrailer" is daar erg gevoelig voor (heet dit eigenlijk zo? Ik ken dit alleen onder de term "bachetrailer", wat deels uit het Frans komt). Of een uitwijkbeweging voor een obstakel... Nuja niet te beoordelen zo natuurlijk.

Ik moet trouwens nog altijd voor de eerste keer meemaken dat ik op een Nederlandse snelweg rij met een geopende spitsstrook :mrgreen: .
Je hebt misschien meer kans om binnenkort je eerste spitsstrook in België te gebruiken :p
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » za 09 jul 2011, 14:55

boe! schreef:Helaas gebeurt dat veel vaker. :roll:
Jup. toch kan ik me er niet boos om maken. Het is voor die gasten echt enorm smal en dat voor een kilometer of 9. Het is echt centimeterwerk voor die lui dus je moet er als inhaler altijd op bedacht zijn dat een vrachtwagen zijn strook niet weet te houden. Samenspel dus. Het was ook geen claxon uit agressie, meer zodat ik zeker wist dat ie niet verder naar links zou komen. Hij vatte het alleen anders op zoals je hoort (helaas zijn zijn handgebaren die mij via de spiegel werden toegeworpen niet te zien), tja so be it.

Het enige wat echt vervelend was, was dat ik een bumperklever in mijn nek had hijgen op dit moment. Daar maakte ik me meer zorgen om.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door nederland24 » za 09 jul 2011, 18:20

Mijn ouders halen die vrachtwagens op die smalle stukken ook nooit in. Vinden ze veels te gevaarlijk. Eigenlijk zouden meer mensen dat moeten doen.

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door BJB » zo 10 jul 2011, 15:48

nederland24 schreef:Mijn ouders halen die vrachtwagens op die smalle stukken ook nooit in. Vinden ze veels te gevaarlijk. Eigenlijk zouden meer mensen dat moeten doen.
Is er alleen één probleem. Tot een paar weken geleden bestond het stuk waar gewerkt was uit stukken tussen barrier en vangrail en stukken tussen afgezette strook en vangrail. Bij dat laatste had je dus net iets meer ruimte om in te halen. Nu rijdt al het verkeer uit beide richtingen over één rijbaan (de meest oostelijke) en rij je dus het hele stuk tussen barrier en vangrail en heb je geen net iets bredere stukken meer om vrachtwagens in te halen.

Ik vind 't trouwens ook niet altijd even prettig inhalen daar maar ik denk dat de gemiddele vrachtwagenchauffeur gewoon lekker geconcenteerd rijdt daar en zelf ook wel snapt dat het geen stuk is om te gaan bellen ofzo :P. Zijn die bumperklevers gevaarlijker ook omdat je geen ruimte hebt om uit te wijken als er iets gebeurt.

Weet iemand eigenlijk wat de planning is en alles op schema loopt? Neem aan dat al het verkeer straks over de westelijke rijbaan gaat zodat ze de oostelijke ook nog onder handen kunnen nemen?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door captain007 » wo 24 aug 2011, 11:41

En de Raad van State heeft vandaag een streep door alle bezwaren gehaald:
nu.nl schreef: De aanleg van spitsstroken op de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest kan gewoon doorgaan.
Een aantal inwoners van Heiloo had bezwaar gemaakt tegen het besluit van toenmalig minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat om ze te realiseren. De Raad van State heeft hun bezwaren woensdag echter van tafel geveegd.
Bron: Nu.nl
Goed nieuws voor de dagelijkse weggebruikers op dit trace :top:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Rein » za 03 sep 2011, 17:55

De werkzaamheden in de richting van Alkmaar zijn afgelopen week afgerond. Het verkeer heeft dus geen last meer van beperkingen, al zijn de spitsstroken nog niet open. De andere kant op zijn de werkzaamheden nog niet afgelopen, maar dat kan nooit lang meer duren.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Tachi » za 03 sep 2011, 20:02

nederland24 schreef:Mijn ouders halen die vrachtwagens op die smalle stukken ook nooit in. Vinden ze veels te gevaarlijk. Eigenlijk zouden meer mensen dat moeten doen.
De weg is breed genoeg, dus waarom niet. Maar als je jezelf niet vertrouwt, dan zou ik het ook niet doen. Dan heb ik liever dat je achter de vrachtauto blijft.
Gelukkig rijden vrachtwagen- en touringcarchauffeurs over het algemeen baanvast.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Attietattie » zo 04 sep 2011, 1:28

^^ En anders zorgt de geleiderail/barrier daar wel voor. Strookvast zijn ze vaak overigens ook. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door BJB » zo 04 sep 2011, 19:00

Richting Haarlem/Amsterdam zijn beide rijstroken ook weer open, er geld nog wel een snelheidsbeperking van 90 km/u wat wordt aangegeven icm met een waarschuwingsbord voor steenslag.
Richting Alkmaar waren ze bezig met de signaleering dus wellicht gaat de spitsstrook komende week al open of moet er nog getest of iets dergelijks worden?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door keokiracer » zo 04 sep 2011, 19:01

Is deze spitsstrook open voor 23 september? Dan kom ik er namelijk overheen 8-)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door boe! » zo 04 sep 2011, 19:02

BJB schreef:Richting Alkmaar waren ze bezig met de signaleering dus wellicht gaat de spitsstrook komende week al open of moet er nog getest of iets dergelijks worden?
Eerst testen, pas daarna open.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Chris » wo 07 sep 2011, 15:42

't project is bijna af:
Rijkswaterstaat schreef:A9: spitsstroken Alkmaar - Uitgeest binnenkort gereed

07-09-2011 | Noord-Holland | persbericht

De aanleg van de spitsstroken langs de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest zijn in de afrondende fase beland. Rijkswaterstaat gebruikt de komende periode om resterende asfalteerwerkzaamheden uit te voeren en de systemen voor dynamisch verkeersmanagement die nodig zijn voor een optimaal en veilig gebruik van de spitsstroken, te installeren en uitgebreid te testen.

Deze werkzaamheden duren nog ongeveer een maand, waarna de spitsstroken in oktober open gaan.

Voor een veilig gebruik van de spitsstroken worden camera’s, rototatiepanelen, wegsignalering en filedetectie ingezet. Hiervoor wordt de nodige hard- en software geïnstalleerd in de Verkeerscentrale in Velsen, van waaruit Rijkswaterstaat de systemen bedient. Als deze systemen op en rond de spitsstroken goed werken, gaan de spitsstroken open.

In de komende periode worden op het traject tussen Alkmaar en Uitgeest resterende asfalteringswerkzaamheden uitgevoerd. Deze werkzaamheden vinden ’s nachts plaats zonder overlast voor het verkeer.

Op de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest zijn aan beide zijden van de A9 de vluchtstroken omgebouwd tot spitsstroken. Zo kan het verkeer bij grote drukte over een lengte van bijna 10 kilometer gebruik maken van drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting. Met name in de ochtend- en de avondspits verbetert hierdoor de doorstroming op het traject. Dit maakt de reistijd betrouwbaarder en de regio beter bereikbaar.
Ze zijn toch bijna een jaar bezig geweest met deze werkzaamheden. Bijna even lang als de verbreding van de A28 naar 2x3 volwaardige rijstroken. Ik neem aan dat de gehele weg gemoderniseerd is? De A9 is vrij oud.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door keokiracer » wo 07 sep 2011, 15:45

^^ :shutup: Kom ik net te vroeg langs :(. In ieder geval goed dat het project dan wordt afgerond. Dat wordt doorrijden tussen Badhoevedorp en Alkmaar :woop:

EDIT: er komt nog steeds een video, want dat stukje heb ik nog niet ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door captain007 » wo 07 sep 2011, 15:55

^^ Tussen Badhoevedorp en Alkmaar wel, de andere kant op niet. Daar sta je iedere dag nog chronisch vast vanwege het fuik bij knooppunt Raasdorp. Dat wordt daar nog wel een paar jaar wachten totdat we van die ellende daar verlost zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Rein » wo 07 sep 2011, 19:02

Uit de nieuwe NBA borden bij Uitgeest maakte ik op dat de afrit in het vervolg Uitgeest heet in plaats van Castricum. Aan de ene kant is dat logisch aangezien Uitgeest bijna direct aan de A9 ligt. Aan de andere kant is Castricum drie keer zo groot als Uitgeest, staat het al sinds jaar en dag afgegeven, maar ligt het weer een paar km verderop. Ik ga er niet wakker van liggen ofzo, maar vond het wel opvallend.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door boe! » wo 07 sep 2011, 19:06

Dat zou betekenen dat vanuit het noorden Uitgeest niet meer via Akersloot wordt geleid, maar via de huidige afrit Castricum.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Rein » wo 07 sep 2011, 20:58

Dat is nu zo (met de NBA borden), ik weet niet of het eerst anders was.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Rene » wo 07 sep 2011, 21:03

De volgorde Castricum/Uitgeest is inderdaad omgedraaid. Dat maakt het eenvoudiger om bij Uitgeest-Noord (afrit Akersloot) het verkeer in zuidelijke richting attent te maken op de hoofdaansluiting van Uitgeest. Bovendien is de ligging van Uitgeest ten opzichte van de aansluiting veel logischer dan het verder weg gelegen Castricum. Het gaat dus slechts om consequent te kunnen zijn bij de eerste afritnaam en een rechtdoorverwijzing bij een andere aansluiting. Beide plaatsen blijven verder gewoon op de borden staan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] SAABA-C: Spitsstroken Uitgeest - Alkmaar

Bericht door Rein » wo 07 sep 2011, 21:10

Ik snap hem. In de praktijk zal verkeer komend vanaf Alkmaar dat naar het deel van Uitgeest dat boven de N203 ligt toe moet altijd al bij Uitgeest Noord eraf gaan, gewoonweg omdat het sneller is of in ieder geval lijkt. Hoofdaansluiting of niet. Maar op zich kan ik deze move wel begrijpen hoor.

Plaats reactie