[A028] Hoogeveen-Beilen: Redresseerstrook links

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Henry van der Veen
zandpaadje

[A028] Hoogeveen-Beilen: Redresseerstrook links

Bericht door Henry van der Veen » di 18 jan 2011, 0:56

Ik kom op mijn vraag omdat er zo ontstellend veel ongevallen gebeuren op het traject tussen Hoogeveen en Beilen.

Veelal is de reden dat men bij het inhalen even over de uiterst linker wegbelijning komt en gelijk in de berm terecht komt.
Maar ook als sommigen merken dat ze iets teveel naar links rijden en corrigeren is het al te laat zodat ze dan al met de linkerkant wegvallen in de berm, tesamen met de stuurcorrectie geeft dit vaak aanleiding tot fatale slippartijen.

De redresseerstrook aan de linkerzijde is tussen Hoogeveen en Beilen en vice versa veelal niet meer dan 0,2 Meter.

Mijn vraag is dan ook, zijn er wettelijke regels voor de breedte van de redresseerstroken?

Ik lees ergens dat de norm 0,3 Meter voor 90 km/uur wegen en 0,6 meter voor 120 km/uur wegen is.

Is deze norm een richtlijn of heeft dit een wettelijke basis?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Redresseerstrook links

Bericht door Kaaiman » di 18 jan 2011, 1:16

Voorzover ik weet is het enkel een norm. De A28 is daar in de eerste helft van de jaren '70 aangelegd (lees: 10 jaar eerder aangelegde provinciale autoweg werd verdubbeld).

Tegenwoordig geldt de NOA, die 60 cm redresseerruimte voorschrijft bij 100 km/u of meer. Deze wordt echter alleen gebruikt bij nieuwbouw en reconstructie van een weg, niet bij regulier onderhoud. De A28 is sinds de aanleg nooit meer echt gereconstrueerd, en heeft dus nog de verhardingsbreedte naar de normen van de jaren '70.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 18 jan 2011, 8:48

Zie bijvoorbeeld ook de uit de jaren 50/60 (?) stammende A325, vrijwel geen ruimte naast de linkerrijstrook:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 2,,0,16.85

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 18 jan 2011, 8:57

De A28 is hier een paar jaar (2-3?) geleden van geheel nieuw ZOAB asfalt voorzien, inclusief reparaties aan de fundering. Bovendien is er met uitzondering van de spooronderdoorgang plaats zat in de middenberm voor een bredere strook.
zoals hier
Denkbaar een foutje in het bestek, net zoals men dat op de N46 vergeten was.....
De aannemer legt er niet gratis een halve meter bij....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 18 jan 2011, 10:50

Kaaiman schreef:Deze wordt echter alleen gebruikt bij nieuwbouw en reconstructie van een weg, niet bij regulier onderhoud.
Opvallend is wel dat een tijdje geleden diezelfde A28 tussen Harderwijk en Nijkerk van een redresseerstrook is voorzien. Door er gewoon een stukje asfalt naast te leggen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 jan 2011, 16:45

harry schreef:
Kaaiman schreef:Deze wordt echter alleen gebruikt bij nieuwbouw en reconstructie van een weg, niet bij regulier onderhoud.
Opvallend is wel dat een tijdje geleden diezelfde A28 tussen Harderwijk en Nijkerk van een redresseerstrook is voorzien. Door er gewoon een stukje asfalt naast te leggen.
De redresseerstrook op dit wegvak is begin jaren negentig al verbreed. Men heeft toen nog geen overlaging en ZOAB aangebracht. In 1995 en 1996 heeft men vervolgens het wegvak overlaagd met 2 lagen asfalt. Overigens is de A28 tussen Nunspeet en 't Harde ook niet breed genoeg. Bij dit wegvak heeft men alleen 2 nieuwe asfaltlagen over de oorspronkelijke verharding aangebracht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 18 jan 2011, 21:31

Richtlijn heeft geen wettelijke status in de zin dat je bij de wegbeheerder kunt claimen als iets niet aan de richtlijn voldoet.
Een wegbeheerder kan beargumenteerd afwijken van de richtlijn. Waarbij zelfs al iets simpels als geldgebrek al voldoende reden is om bij groot onderhoud van de bestaande verhardingsbreedte uit te gaan, en niet te investeren in extra verhardingsbreedte.

Als de rijstrookbreedte 3,5 meter is, is er meer dan voldoende ruimte om met een gemiddelde voertuigbreedte van een meter of 2 normaal in te halen. Wie dan over de linker kantstreep gaat, doet toch echt zèlf iets verkeerd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Henry van der Veen
zandpaadje

Bericht door Henry van der Veen » vr 21 jan 2011, 10:49

Ik werd verwezen naar een database "blackspots in kaart" van Rijkswaterstaat, maar die schijnt niet meer on-line te zijn, is er een alternatief?

Ben echt nieuwsgierig namelijk of het hoge aantal ongevallen, (deze mand al vier op dat traject), terug te vinden is.

Chris
Moderator

Re: [A028] Hoogeveen-Beilen: Redresseerstrook links

Bericht door Chris » za 09 nov 2013, 19:03

De A28 is inmiddels voorzien van een brede redresseerstrook, ik verbaasde me over de breedte, volgens mij is het wel bijna een meter.

Ook is bermbeveiliging in de middenberm toegepast. Op een flink aantal stukken is een geleiderail neergezet in de middenberm. Dit reduceert het natuurlijke karakter van de A28 wel een beetje, maar is ongetwijfeld veiliger.

Afbeelding
A28 Dwingeloo by Chriszwolle, on Flickr

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 09 nov 2013, 19:06

In de NOA staat ook dat de redresseerstrook van een 2x2 ASW gewoon 1,10 meter is ;)

Deze lijkt me nog iets breder zelfs.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 10 nov 2013, 9:45

En daar gaat weer een stuk prachtige parkweg weg... :(

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 10 nov 2013, 18:07

^^ Dat is zo, maar ik ga liever met 120km/h de vangrail in dan dat ik tegen een boom aan bots.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 nov 2013, 15:05

^^ Het stuk A28 door het bos tussen Spier en Beilen vind ik nog steeds een mooi en bijzonder stuk weg. De vangrails waren me ook al opgevallen, maar ik kan me er niet aan storen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 11 nov 2013, 15:26

Ik vermoed dat er ook te rechter zijde vangrails komen, daar de bomen veel te dicht op de weg staan. Een iets fraaiere (houten) vangrail had passender geweest....

Dit stuk weg (met name Hoogeveen-Pesse) is een zeer geliefde flitslocatie, omdat men de auto (die altijd aan de flitser zit) zo lekker kan wegstoppen in de struiken (deels via een parallelweg te bereiken).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 nov 2013, 15:46

Houten geleiderails op een autosnelweg? Liever niet...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 nov 2013, 16:01

^^ Als ze sterk genoeg zijn, waarom niet? Er zijn ook metalen vangrails met een laag hout aan de buitenkant. Dan ziet het er wel uit als een houten vangrail. Was hier wel wat fraaier geweest. :)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 nov 2013, 16:05

Ik ben persoonlijk nog niet echt overtuigd van de werking van houten geleiderails. Op lagere snelheden tot 90 km/h geloof ik wel. Maar hogere snelheden en zwaardere voertuigen? Ik wil eerst de crashtests wel eens zien (en dan heb ik het over het type dat veelvuldig wordt toegepast, niet over die stellages zoals op YouTube staan) ;)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 11 nov 2013, 18:04

Een houten vangrail kan net zo sterk gemaakt worden als een stalen vangrail.
Echter de kosten liggen een stuk hoger en daarom ben ik ook geen voorstander van houten vangrails.
Daarnaast is het herstellen van stalen vangrails eenvoudiger (lichtere constructie).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 11 nov 2013, 21:12

Jammer dat ze vangrails niet gewoon roestig (alleen de buitenlaag van het staal) aanbrengen. Dan vallen ze wat minder op en passen ze beter bij de natuurkleuren. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 sep 2014, 14:22

De redresseerstrook op dit deel is ongebruikelijk breed. Hebben ze nou ook de linkerrijstrook versmald? Want de toplaag is zelfs nog smaller dan de onderlaag (lastig te zien op de foto). De onderlaag is nog wel iets van 50 - 70 cm breder dan de toplaag links.

Afbeelding
A28 Dwingeloo by Chriszwolle, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 sep 2014, 14:24

Werd die onderlaag niet ooit gebruikt bij een 4-0 systeem?