[A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Lekkere Kwal » wo 17 jan 2018, 17:18

^^ ik rijd daar bijna dagelijks en kan dat me niet voor de geest halen. Ook op Streetview in beide richtingen (gedateerd op afgelopen zomer) zie ik niks van een slechte toestand van de spitsstrook. Kan je een specifiek punt noemen waar het jou opgevallen is?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » wo 17 jan 2018, 18:37

^^
https://www.instantstreetview.com/@52.2 ... .59p,1.95z

Zie hier een foto van streetview van de schade.
Hier nog een voorbeeld.
Scheuren zelf zegt niet veel, maar de verharding is op deze plekken ook meer verzakt en dat is een duidelijk teken dat er iets goed mis is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rene » zo 21 jan 2018, 11:28

Oorzaak kan van alles zijn.
Weg ligt hier op zandgrond, dus grootschalige verzakkingen als op veen zijn denk ik niet aan de orde.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » zo 21 jan 2018, 14:33

^^

Het is in de vorm van kuilen \ diepe spoorvorming (met scheuren) in de weg zelf.
De ondergrond is duidelijk niet verzakt, want dat ziet er doorgaans anders uit.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » zo 21 jan 2018, 19:58

Ik rijd er vaak, maar ik dacht altijd dat het overafschot/bochtcorrectie was. Het zit er ook al vele jaren. Weg is vrij bochtig en veel hoogteverschillen en blijkbaar niet met spitsstroken ontworpen. Je hebt er wat meer afschot en wat andere bochtreliefen dan op de rechterstrook.

Enorme funderingsproblemen is moeilijk, je rijdt over de stuwwal. Grond is daar grinderig zand/keileem.

De weg voldoet ook niet of nauwelijks aan veiligheidseisen. De Raad van State stond destijds op t punt de spitsstroken af te wijzen omwille van de verkeersveiligheid. Rijkswaterstaat heeft toen de betreffende Larense buurtvereniging onmiddelijk een zeer royale uitvoering met veel extra geluidswallrn aangeboden. Daarna is dat beroep ingetrokken en de weg onherroepelijk geworden.

Im 2006 heb ik ze met van dat rooierige puin funderunh zien bijwerken en meer lagen asfalt. Ging echt wel grondig en de spitstroken zijn onmiddelijk toen getekend, een en ander ws een gecombineerde actie. Her en der is ook verbreed om kleine nieuwe invoegstroken te maken.

Die sporen en barsten lijkt me gewoon slijtage. Zo'n zwaargebruikte weg met ZOAB
van 11 jaar dat is niet ongebruikelijk volgens mij.
Door de smalheid komen de banden van vrachtwagens ook altikd precies daar, er zijn niet echt veel plekken op de strook mogelijk.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » ma 22 jan 2018, 8:56

Misschien overdrijf ik de problemen ook en moeten we afwachten hoe deze schade zich gaat ontwikkelen.
Misschien valt het wel mee.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » wo 28 feb 2018, 19:55

Vandaag weer eens over de spitsstrook richting Amsterdam gereden en ik denk dat binnenkort hier een stevige noodreparatie gaat plaatsvinden.
Ter hoogte van het puntstuk bij de afrit Blaricum richting Amsterdam is de weg in het linkerrijstrook volledig verzakt en heeft de verharding enorm veel scheuren. Ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is en ik kom dit soort schades vrijwel niet op andere wegen tegen (behalve waar de weg korte tijd later volledig vernieuwd is).

Bron:
https://www.google.nl/maps/@52.2650166, ... 6656?hl=en

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Vinny » wo 28 feb 2018, 20:32

Zout, vorst, sneeuw en ZOAB is vaak niet echt een goede combinatie. Mogelijk heeft dat de slijtage versneld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » wo 28 feb 2018, 20:52

Vorst veroorzaakt vaak sleuven en gaten in ZOAB dat aan het einde van de levensduur is. Scheuren zijn echter een teken van bezwijking. Die spitsstroken zijn in 2011 aangelegd, dus dat asfalt zou nog maar 6-7 jaar oud moeten zijn, maar ik weet niet of destijds de hele rijbaan opnieuw geasfalteerd is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » do 01 mar 2018, 13:36

^^

De deklaag is toen vernieuwd. Dit is volgens mij geen deklaagschade, maar schade dat vanuit de onderkant van de verharding \ fundering komt. Anders zou je geen (diepe) kuil voelen, als je over dit gedeelte rijdt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rein » di 06 mar 2018, 20:35

Rogier schreef: wo 28 feb 2018, 19:55 Vandaag weer eens over de spitsstrook richting Amsterdam gereden en ik denk dat binnenkort hier een stevige noodreparatie gaat plaatsvinden.
Ter hoogte van het puntstuk bij de afrit Blaricum richting Amsterdam is de weg in het linkerrijstrook volledig verzakt en heeft de verharding enorm veel scheuren.
Ik heb vandaag ook kennis gemaakt met deze sleuf. Hoewel ik wist dat hij daar moest zijn, schrok ik toch wel enigszins van de breedte en diepte ervan. Het gaf best een behoorlijk gerammel in de auto. Het lijkt me dat dit vrij snel gerepareerd zal of moet worden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » wo 07 mar 2018, 10:04

^^

Dat niet alleen. Ik denk dat dit een fundamenteel probleem is dat zich over de volledige lengte van de spitsstrook zich voordoet \ gaat voordoen.
Het is namelijk vreemd dat het probleem zich zo snel na opening van de splitsstroken al voordoet, terwijl op de normale rijstrook niets van schades te zien is. Verder zie je deze schades ook niet op de (voormalige) uitvoeg- en invoegstroken.

Stukje uitleg:
Voor eind jaren zestig was het gebruikelijk om vluchtstroken van een dunnere verharding te voorzien, dan de hoofdrijstroken. Bij groot onderhoud is bij een deel van deze rijvakken de vluchtstroken opgebroken en opnieuw aangelegd (A28 KNP Hoevelaken \ Nijkerk, A28 Zwolle Zwarte Water - Vechtbrug). Bij de aanleg van de plusstroken (en weefstroken) op de A28 bij de Amersfoort heeft KWS in 2012 en 2013 ook de vluchtstroken opgebroken en opnieuw aangelegd.

Waarschijnlijk zijn bij de A1 de vluchtstroken bij het groot onderhoud in 2006 of 2007 nog niet opgebroken en opnieuw aangelegd, met als gevolg dat de boel niet sterk genoeg is en dat de verharding bezweken is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door mavas » wo 11 apr 2018, 13:07

Ik ben hier vandaag ook weer eens overheen gekomen. Het valt wel op dat het in beide richtingen is.
Volgens mij staat het wel op het netvlies bij Rijkswaterstaat en gaan ze er in de zomer denk ik wel iets aan doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » wo 11 apr 2018, 23:18

Er zijn bij met name de zuidkant voor Blaricum wel.wat flinke zakplekken merk ik ook.
Maar op zich dat zoab van alweer bijna 10 jaar oud op zo n druk traject op de baan van de vrachtwagens slijt is niet heel gek.
Ze hadden wel wat beter kunnen nadenken over de verkanting. Die is denk ik op de oude stroken ontworpen, op de spitsstrook heb je wel eens onnatuurlijke effecten.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » do 12 apr 2018, 7:20

Boerenkool schreef: wo 11 apr 2018, 23:18 Er zijn bij met name de zuidkant voor Blaricum wel.wat flinke zakplekken merk ik ook.
Maar op zich dat zoab van alweer bijna 10 jaar oud op zo n druk traject op de baan van de vrachtwagens slijt is niet heel gek.
Ze hadden wel wat beter kunnen nadenken over de verkanting. Die is denk ik op de oude stroken ontworpen, op de spitsstrook heb je wel eens onnatuurlijke effecten.
Dit soort slijtage (bezwijken van de verharding) hoort in de eerste 30 - 40 jaar niet voor te komen en men kan de levensduur van de verharding met veel jaren verlengen als je maar op tijd de boel versterkt. Hier is de verharding bezweken en dan moet de gehele verharding (inclusief fundering) compleet vernieuwd worden. Dat doe je niet in 1 nacht (of weekend). Dit is niet te vergelijken met spoorvorming \ zetting \ verzakken van de weg. Deze schade zijn met vervangen deklaag \ versterkings en eventueel uitvullen wel op te lossen. Bezweken is in veel gevallen (gedeeltelijke) nieuwbouw van de verharding noodzakelijk. Hoe verklaar je dat je op de normale rechterrijstrook niet dit soort schades ziet.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Jackbauer1350 » vr 01 jun 2018, 21:35

Ik kwam van de week over dat stuk heen. Het beginnen op een aantal plekken bijna potholes te worden aan de rechterzijde.

De plekken waren nog niet opgedroogd na regen van eerder die dag. Beste te zien op full screen.
Link

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rein » vr 01 jun 2018, 21:49

En dit is precies aan de andere kant (bij afrit Blaricum). Foto van vandaag.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door sven_engelen » za 02 jun 2018, 0:41

De laatste keer dat ik er was was in november. Is die weg in de die tussentijd dan zo zwaar verzakt? Kan ik me amper voorstellen joh... De A12 tussen Zoetermeer en Gouda kan namelijk ook wel weer een ophoginkje gebruiken. Het asfalt ligt lager dan de bruggen waardoor je zo'n lekker schokje krijgt als je over een brug rijdt. Dan weet je wel dat je schokdempers het dan goed doen!
Svenlo

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » za 02 jun 2018, 13:44

Hier is de ondergrond niet verzakt en is de situatie niet te vergelijken met normale verzakkingen dat je vaak bij wegen op veengronden ziet. Hier is de verharding totaal bezweken en wordt het zand door de scheuren naar boven gedrukt \ gezogen. Hier kan op (korte) termijn zeer diepe gaten van 30 - 40 cm diep aan ontstaan, als de verharding tot aan het zandbed eruit gereden gaat worden.

Dit is alleen te herstellen, zodat al het asfalt en de fundering tot op het zand te verwijderen en opnieuw aan te leggen (alleen vluchtstrook) en eventueel de boel van 1 of 2 extra asfaltlagen te voorzien om dit soort schades in de toekomst te voorkomen. Wel een blunder van een ontwerpfout, want de spitsstroken zijn nog geen 10 jaar in gebruik.
Waarschijnlijk veroorzaakt, omdat men vergat dat bij wegen die tot midden jaren zestig aangelegd zijn, de verharding onder vluchtstroken veel minder sterk uitgevoerd is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » za 02 jun 2018, 13:51

Reed er afgelopen weekend, en ging er precies bij deze afslag af (komende vanaf A'dam), maar mij niet opgevallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » za 02 jun 2018, 13:54

De spitsstroken zijn in november 2011 in gebruik genomen, dus nog maar 7,5 jaar oud. Maar die spitsstroken zijn wel altijd open, ook in het weekend. Dus dat betekent continu zwaar verkeer op een fundering die daar niet op ontworpen is.

Naast deze schadeplek zal misschien wel de hele vluchtstrook opnieuw aangelegd moeten worden om problemen op andere locaties te voorkomen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » ma 04 jun 2018, 16:04

Ik vond t eerst wel mee vallen, maar ik heb er wat extra op gelet en het is in een paar maanden zeker vier keer zo erg geworden. Het is niet over de hele lengte maar op een paar stukjes en daar is het asfalt ook echt serieus aan gort gezakt en gebroken. Asfalt is nog best taai want t is wel 10 cm verzakt . Dan zouden er ook flinke schollen los gekomen kunnen zijn.

Ze moeten denk ik idd een paar stukken hele asfakt wegfrezen fundering bijvullen goed verdichten en herasfalteren en dan heb je best kans dat er nog een paar plekken bijkomen.
Het zijn echt vooral de buitenranden, er wordt daar op 10 cm van de rand van t asfalt gereden strak langs de lijn. Fundering is misschien aan zijkant minder goed gewalst omdat t dicht tegen geluidswal en objecten is. Misschien had een simpele betonnen band wegdrukken al kunnen voorkomen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » ma 04 jun 2018, 16:09

^^

Dit is puur veroorzaakt, omdat bij de aanleg van de spitsstroken de vluchtstroken niet versterkt \ opnieuw aangelegd zijn.
Bij de A28 bij Amersfoort is dit wel gebeurd. Bij deze werkzaamheden zijn de hoofdrijstroken van een extra laag asfalt voorzien en zijn de vluchtstroken opgebroken en opnieuw aangelegd.

Dit is op te lossen, maar dan moet de weg wel (tijdens de zomer) een paar maanden versmald worden, zodat men de vluchtstroken opnieuw kan aanleggen. Dit werk kan niet tijdens de weekenden gedaan worden, omdat je dan niet efficient genoeg kunt werken.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » ma 04 jun 2018, 16:38

Kan zijn dat niet alles gebeurd is maar ik kan me nog levendig herrinneren hoe ze puin verdeelden over de afgefreeste vlakte alvorens alles te asfalteren en er toen ook spitstroken aan te leggen.
Kan er niet veel.meer van gegooglet krijgen alleen dit stukje:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/56025/Ve ... traging-op
Uiteindelijk heeft de minister met de buurtvereniging uit Laren een akkoordje gesloten, hun bezwaar verdween net voor de uitspraak in ruil voor extra geluidswallen. De spitsstrook ging na het groot onderhoud vrij snel open.

Niet dat dit t beter maakt, alleen maar bedenkelijker.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » ma 04 jun 2018, 16:43

Waarschijnlijk is het puin gebruikt om de vluchthavens aan te leggen.
Ik kan geen andere verklaring voor deze schade vinden. De normale rechterrijstrook heeft geen bezwijkschades, terwijl hier ook veel vrachtverkeer rijdt en deze rijbaan al 50 jaar oud is.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » ma 04 jun 2018, 16:58

Nee hoor; ze hebben echt de hele rijbaan verwijderd en zijn daar met rood puin bezig geweest medio 2011.
De rijstroken liggen ook niet meer op hun plek, er waren te smalle vluchtstroken met veel stukken waar de afrit er lag. Ze.hebben de middenberm er bijgetrokken door jersybarriers te gieten en her en der is ook verbreed, vooral bij opritten.

Hier verwijst men ook naar t groot onderhoud:
https://www.vialis.nl/en/news/detail/sp ... rning=true

Maar iets is duidelijk niet goed gegaan.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » ma 04 jun 2018, 18:16

Misschien is destijds de vluchtstrook wel compleet opnieuw aangelegd, maar er zijn duidelijke problemen op dit traject.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » di 05 jun 2018, 10:53

Ik zat net naar een van de hele slechte plekken te kijken stukje voor afrit Blaricum. Aan de andere kant van de weg op die Bussumse straat zie je bij de bushalte dat de snelweg er hoger ligt en behalve wat struiken wordt die grond niet tegengehouden. Weggedrukt zijn is denkbaar. De geluidswal is dacht ik pas na recontructie gezet, misshien is van t graven ook zand losser gaan zitten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door mavas » do 21 jun 2018, 17:33

mavas schreef: wo 11 apr 2018, 13:07Volgens mij staat het wel op het netvlies bij Rijkswaterstaat en gaan ze er in de zomer denk ik wel iets aan doen.
Gisteren nogmaals bevestigd gekregen dat ze er in de zomer iets aan gaan doen :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Jackbauer1350 » za 01 sep 2018, 22:43

Ik zag afgelopen week dat men stukken van de vluchtstrook/spitsstrook van nieuw asfalt heeft voorzien. In ieder geval richting Eemnes.

Plaats reactie