[A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » zo 02 sep 2018, 8:05

^^ Dat klopt. De beschadigde plekken zijn inmiddels van een nieuwe laag asfalt voorzien. Ik ben benieuwd of men ook de onderliggende lagen aangepakt heeft, zodat deze schade niet binnen enkele maanden weer terug komt.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door hurricane » zo 02 sep 2018, 12:42

Wat is nu de StaVaZa van dit traject mbt toekomstige uitbreiding. Ik lees nergens een concrete studie of MER etc. :(

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Lekkere Kwal » zo 02 sep 2018, 14:30

Er is geen project wbt uitbreiding. Er is enkel een MIRT onderzoek Oostkant Amsterdam gaande wat ruw gezegd tot en met Amersfoort loopt. Uit dat onderzoek (dat origineel in 2017 was verwacht om voltooid te zijn) zou mogelijk een dergelijk project kunnen voortkomen. Maar gezien het feit dat het nu geen fileknelpunt is gaat dat niet snel gebeuren. Ik verwacht, met de huidige omstandigheden, niet dat er voor 2025 al wat aan gedaan wordt.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door hurricane » ma 03 sep 2018, 20:11

Hmm klinkt niet heel voortvarend en denderend. Er staan hier toch wel regelmatig files? Of was dat voordat de verbreding gereed was op de A1 van Almere naar Amsterdam?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Lekkere Kwal » ma 03 sep 2018, 20:32

Op wat spitsharmonica's na is mij niet bekend dat dit een fileknelpunt is. Inderdaad waren de A1 bij Muiderberg en natuurlijk de A1 bij Bunschoten de daadwerkelijke flessenhalzen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door verfmeer95 » ma 03 sep 2018, 20:45

Over een paar jaar liggen er tot Barneveld 2x4 rijstroken. Tegen die tijd zal er voor dit traject ook wel plannen gemaakt worden. Het is gewoon een heel lastig traject, waardoor de kosten hoger zullen liggen en het dus later aangepakt wordt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » di 04 sep 2018, 7:20

^^

Niet te moeilijk doen en de omwonenden uitkopen. Daarna kan de weg gewoon op maaiveld naar 4 rijstroken verbreed worden.
Tegen die tijd zijn de meeste viaducten toch al weer ruim 60 - 70 jaar oud en in veel gevallen binnen 20 jaar aan vervanging toe.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » di 04 sep 2018, 10:32

Die verkennibg is geweest. De gemeenten hadden amper een benul en hebben ,mede op advies van hun eigen partijen in Amsterdam, geadviseerd light rail door te trekken.

A1 verbreden hadden ze niet zo'n zin in.
Als er wat moet gebeuren dan dacht men de A1 te ontlasten door het verkeer uit Hilversum weg te lokken door de N201 te verbeteren naar n autoweg. En eventueel ook de A27 Eemnes- Zeewolde een strook erbij.
Dat bleek ook daadwerkeliijk de A1 te ontlasten, met name de N201. Echt enthousiast steunden de gemeenten het ook niet en men zag t met name als lange termijn.

De provincie is overigens helemaal klaar met de besluiteloosheid en de lage bestuurskracht van de gemeenten en is meteen een herindeling begonnen naar max 3 gemeenten in het Gooi. Besluiteloosheid op verkeersgebied is nadrukkelijk een van de redenen.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door fonsoy » ma 15 okt 2018, 22:15

Rogier schreef: di 04 sep 2018, 7:20 ^^

Niet te moeilijk doen en de omwonenden uitkopen. Daarna kan de weg gewoon op maaiveld naar 4 rijstroken verbreed worden.
Tegen die tijd zijn de meeste viaducten toch al weer ruim 60 - 70 jaar oud en in veel gevallen binnen 20 jaar aan vervanging toe.
Ik heb eens zitten kijken wat het kost in ruimte als de weg twee keer zo breed gemaakt wordt. Hiervoor is de uitkoop van circa 10 villa's nodig. Alles aan de noordkant. Enige uitzondering is het stuk tussen afrit Blaricum en Bussum, alwaar er een stuk of 25 villa's in de weg staan. In totaal 35 villa's. Verder betreft het heide- en natuurgebied wat verder nog nodig is om o.a. af en opritten aan te passen. Het lijkt me allemaal wel mee te vallen.

Al helemaal als je kijkt wat voor alternatieven er geboden waren, zaken als een complete kilometerslange dubbellaags landtunnel zijn verhoudingsgewijs veel en veel duurder. Het viel me echt wel mee wat een onteigening zou moeten kosten hier.

Stel dat de villa's €1,5 miljoen per stuk moeten kosten, dan heb je het over 50 miljoen euro, waarna een verbreding relatief eenvoudig zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Kaaiman » di 16 okt 2018, 8:52

Probleem is dat veel villabewoners een uitgebreide kennissenkring hebben, met vaak ook wel wat Haagse vriendjes en huisadvocaten.

Als je voor € 50 miljoen ruim 200 jaren '60-rijtjeswoningen zou moeten slopen met dubbel zoveel inwoners, heeft RWS bij wijze van spreken nog niet half zo'n probleem als bij 35 villa's...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door T-hijs » di 16 okt 2018, 9:33

Probleem, probleem, probleem...
Hoe zou jij het vinden als JOU ineens wordt verteld dat je uit je huis moet, dat je met je eigen centjes hebt betaald? Ga je dan ook niet je best doen om dat te voorkomen? Wie of wat is dan het probleem? Jij? Of toch die instantie die JOU uit JOUW huis wil jagen?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Kaaiman » di 16 okt 2018, 9:49

^^ Volgens mij ga je helemaal voorbij aan het punt dat ik probeer te maken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 okt 2018, 10:10

Dat punt (waarover de meesten hier het denk ik wel eens kunnen zijn) is dat de politiek/maatschappelijke/juridische uitdaging groter is dan de financiële. Hoewel je het prijskaartje om de ruimte te scheppen, zo lang er nog 0 euro voor dit traject is gereserveerd, niet moet bagatelliseren.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Berrychello » za 20 apr 2019, 19:36

Ik merk de laatste tijd wat vertraging voor afrit Hilversum Noord, vanuit oostelijke richting, in de avondspits. Wat volgens mij het probleem is: de parallelbaan gaat over in de spitsstrook en mensen zijn wat angstig daar te rijden dus gooien 'm snel naar links waardoor het vastloopt.
Oplossing? Als de spitsstrook pas voorbij afrit Hilversum Noord begint dan ben je af van de blokmarkering die er nu ligt en blijft men langer op die rijstrook rijden. Wat denken jullie? En kan dit zomaar, want op dat stukje tot aan Hilversum Noord is momenteel geen vluchtstrook...

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door T-hijs » za 20 apr 2019, 19:41

Dat verwondert mij! Ik zie op diezelfde plek alleen maar mensen die uit gewoonte gewoon de vluchtstrook oprijden, ook als de spitsstrook niet open is (wat overdag een uitzondering is). Pas na de oprit gaan ze de hoofdrijbaan op, omdat ze dan pas de verdrijvingspijl op het matrixbord zien...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 apr 2019, 20:13

Dat men invoegt op de reguliere stroken terwijl de spitstrook open is gebeurt op meer wegvakken waar ze liggen. Ondanks dat het fenomeen spitsstrook inmiddels best wat jaren bestaat.
Tussen :KP: Amstel en :AS: 9 bijvoorbeeld. Daar ligt een tweestrooks weefvak waarvan de linkerstrook overgaat in spitsstrook. Er zijn er velen die komende vanaf de A2 invoegen op de reguliere rechter rijstrook en de spitstrook leeg blijft het eerste stuk. Later worden er toch weggebruikers wakker en schuiven alsnog op naar de spitsstrook.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Berrychello » do 25 apr 2019, 19:38

De reactie van T-hijs geeft eigenlijk ook aan dat het een best onduidelijke situatie is voor de gemiddelde weggebruiker (laat ik het zo even zeggen). Nu zag ik toch wel een vluchtstrook aldaar, dus de spitsstrook later laten beginnen lijkt me een goede optie.
Het is inderdaad zo dat het op meer punten onduidelijk is. Overigens wat off topic, maar zo'n spitsstrook is erg link als je lane assist hebt: de auto wil dan ineens de afslag nemen!

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Boerenkool » zo 05 mei 2019, 17:22

Volgens mij kan men met een beetje knutselen en minimasl ruimteeffect de paralellstrook nog wel verlengd worden om Hilv Noord er bij te trekken. Denk dat wat rust geeft en minder gekriskros.

Het is ook.mijn ervaring dat de twee rijstroken van de parr. Baan vrijwel volledig allemaal op de twee stroken willen en slechts een deel de spitsstrook neemt. Die is ook consequent minder druk dan de rechterbaan.
Of ze t niet snappen begin ik me af te vragen, net voor een afrit gaan velen wel ineens op de spitsstrook rijden

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rene » di 07 mei 2019, 14:22

Zoveel mensen die precies op het moment dat incar gaat blaten precies de rijstrook nemen die incar aangeeft.
Je merkt het ook aan situaties bij knooppunten.
"Neem de afrit, hou links aan bij de splitsing" waarna het klootjesvolk allemaal op de linkerstrook van de parallelbaan gaat rijden... :geenlach:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » zo 12 apr 2020, 18:09

Ik zat even de INWEVA 2019 gegevens te bestuderen. De A1 door het Gooi telt nu tussen 132.000 en 140.000 voertuigen per dag, volgens mij is dat met afstand de drukste 2x2 + spitsstrook situatie van Nederland, elders ligt dat zelden ver boven de 100.000 voertuigen per dag. Bij dergelijke intensiteiten is eigenlijk 2x4 rijstroken al noodzakelijk. De reden dat het niet enorm vastloopt is denk ik omdat het aandeel vrachtverkeer op dit stuk A1 betrekkelijk laag ligt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door verfmeer95 » ma 13 apr 2020, 14:16

Is het niet ook zo dat er hier sprake is van het ontbreken van een spitsrichting? De intensiteiten lopen iets op in de richting van knooppunt Eemnes, maar er lijkt een redelijke spreiding te zijn van verkeer richting Amsterdam en verkeer richting Utrecht/Amersfoort. Daardoor wordt de capaciteit in zowel de ochtend- als avondspits volledig gebruikt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Lekkere Kwal » ma 13 apr 2020, 15:55

Het is nu niet meer te zien, maar normaal ontstaan er in de avondspits korte opstoppingen vanaf knp Muiderberg tot aan afrit 8 die een grote afvloeiende stroom kent. De echte verstopping zit dus ervoor. Vanuit de andere richting in de ochtend net zo, de A27 en afrit Hilversum/Laren hebben een sterke afvloeiende stroom en daardoor zit er net genoeg lucht om dat deel stromend te houden. De opstoppingen beginnen dan weer na de drukke oprit 8 tot aan Muiderberg.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op ma 13 apr 2020, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Durashift » ma 13 apr 2020, 17:04

^^^ klopt.. en, naar mijn leken oog, ook beperkte op- en afritten. Eigenlijk is er maar 1 met korte invoegstroken.. de andere 2 kennen een redelijk lange afvloei / ritsstrook.

Vrachtverkeer is er best wel, misschien niet zoveel internationaal, maar dan toch zeker wel binnenlands distributiewerk van/naar de Randstad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 16:11

Er is een eindrapportage van de MIRT-verkenning gepubliceerd. De publicatiedatum is januari 2022 maar het rapport zelf blijkt al van december 2017 te zijn.

https://www.mirttrajecten.nl/afgeronde- ... -amsterdam

De conclusie over de verbreding naar 2x4 rijstroken:

Een capaciteitsuitbreiding van de A1 zal - t.o.v. middellange termijn – naar verwachting leiden tot een extra afname van de vertraging (vvu) op de A1 tussen Muiderberg en Eemnes (vv). De vertraging op dit traject zal naar verwachting afnemen tot nagenoeg 0 in beide richtingen.

De investeringskosten bedragen bij benadering €1.4 miljard. De beheer- en onderhoudskosten €2,3 miljoen per jaar.


In de conclusie wordt echter € 2,1 miljard genoemd voor de verbreding van de A1.

Ze zeggen verder:

De A27 vormt een aandachtspunt, vanwege de impact die een capaciteitsuitbreiding zal hebben op de benutting van toevoerwegen naar de A27.

Echter nadien zijn er geen vervolgstappen gezet en de A1 is op dit traject niet opgenomen in het MIRT. Daarmee lijkt het een stille dood te sterven? Al is mijn indruk dat het traject niet mega filegevoelig is, de intensiteiten zijn zeer hoog voor 2x2 met spitsstroken, maar het aandeel vrachtverkeer is relatief laag en de verkeersstromen zijn diffuus en in twee richtingen in de spitsuren ongeveer even druk.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rein » wo 10 mei 2023, 16:35

Niet filegevoelig? Voor zover ik weet staat er vaak zowel in de ochtend- als avondspits een vrij lange file voor Eemnes, vaak begint deze al bij KP Muiderberg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 16:51

Eerder in deze thread werd ook genoemd dat het niet echt een knelpunt is. In de file top 50 komt dit traject ook niet voor.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 mei 2023, 17:05

Rein schreef: wo 10 mei 2023, 16:35 Niet filegevoelig? Voor zover ik weet staat er vaak zowel in de ochtend- als avondspits een vrij lange file voor Eemnes, vaak begint deze al bij KP Muiderberg.
Mijn ervaring is meer dat het stop and go traffic is, zonder grote vertraging. Dat was wel anders toen de A1 na Eemnes nog niet verbreed was.

Plaats reactie