[A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2016, 23:21

jelger schreef:Het doortrekken van de A30 lijkt me niet de remedie, want het verkeer ten oosten van Eemnes naar Almere kan al over de A27, en hoeft niet over 't Gooi naar de A6. Verreweg het grootste deel gaat naar Amsterdam.
Amsterdam-Apeldoorn en Amsterdam-Arnhem zou via Almere en Nijkerk niet eens zoveel langer zijn als over de A1.

Of dit verlichting kan bieden hangt uiteraard vooral af waar het verkeer op dit deel van de A1 zoal vandaan komt en naar toe gaat.

Dit soort projecten ga je niet alleen uitvoeren om het probleem op de A1 op te lossen. Maar omdat ze toch al op de plank liggen kan het wel iets uithalen zo lang een uitbreiding van de A1 een luchtkasteel is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 aug 2016, 23:48

Schelpenpaadje schreef:
jelger schreef:Het doortrekken van de A30 lijkt me niet de remedie, want het verkeer ten oosten van Eemnes naar Almere kan al over de A27, en hoeft niet over 't Gooi naar de A6. Verreweg het grootste deel gaat naar Amsterdam.
Amsterdam-Apeldoorn en Amsterdam-Arnhem zou via Almere en Nijkerk niet eens zoveel langer zijn als over de A1.
En Amsterdam-Zwolle zal misschien nog wel korter zijn dan via Hoevelaken.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door hurricane » za 13 aug 2016, 17:00

Het gedeelte knp. Muiderberg <--> afsl. 7 Bussum kan wel makkelijker 2x4 gemaakt worden zonder dat veel mensen moeten worden uitgekocht?

Zo heb je geen last van invoegende auto's vanaf Bussum richting Amsterdam door de oprit te laten overgaan als 4e rijstrook.
De andere kant op kun je de rechter rijstrook laten afvallen als afrit naar Bussum.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door nederland24 » ma 15 aug 2016, 17:44

^^Dan krijg je waarschijnlijk een te grote bottleneck tussen Bussum en Eemnes. Het doorgaande verkeer moet dan van 2x4 naar 2x3 rijstroken. Kan alleen als er veel verkeer de afslag van Bussum moet hebben.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door hurricane » di 16 aug 2016, 10:38

^^ Het verkeer moet straks ook van 2x4 naar 2x3 in de nieuwe situatie, alleen dan is het voor afslag Naarden.
Als 2x4 wordt doorgetrokken naar Bussum het je wellicht minder congestie voor knp. Muiden.

Willy84
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 20:16

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Willy84 » zo 21 aug 2016, 18:09

Dat is in feite de oude situatie herstellen. Dat stuk was altijd 2x3 en door het Gooi 2x2. Nu is het doorgaand 2x3 met spitsstrook. Ik vermoed dat eerst alle andere projecten op,de A1 afgerond moeten zijn voordat er urgentie voor dit probleem komt.

Je zou ook kunnen denken aan het verbreden van Bussum -Muiderberg naar 4x2 in combinatie met:
-afsluiten enkele(n) op- en afritten(en)
-verbetering N201
-weg inrichten als permanent 2x3 waardoor verwarring wordt voorkomen en capaciteit beter wordt benut
-verbreding vanaf afrit 9 naar knp Eemnes omdat juist daar snel file ontstaat door weven.

Ik vermoed dat bovenstaande maatregelen eerder worden toegepast dan een tunnel van enkele miljarden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » zo 21 aug 2016, 19:42

Precies, dat is de oude situatie met een baantje extra.
De bottleneck is niet tussen Muiden en Bussum, maar juist tussen Eemnes en Bussum. Daar ligt de bebouwing en lokale infrastructuur dicht naast de snelweg. Het was al passen en meten door de vluchtstrook op te offeren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 aug 2016, 20:21

Wellicht is het een idee om tussen Laren en Bussum een Gooitunnel voor doorgaand verkeer te bouwen, en de huidige A1 bovengronds voor regionaal verkeer te houden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » zo 21 aug 2016, 20:34

Dat is iets wat ik ook al dacht (of heb gezegd hier ergens). Dat lijkt mij de meest nette en reële optie. De capaciteit ondergronds kan dan ook beperkt blijven wat de kosten weer reduceert. Bij tunnelsluitingen niet meteen een totaal infarct, en tunnel onveilig verkeer kan gewoon fatsoenlijk bovengronds de route zonder problemen volgen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » zo 21 aug 2016, 20:38

Waarom allerlei dure tunneloplossingen.
Ik heb even snel op Google Earth gekeken en volgens mij is het goed mogelijk om de woningen direct naast de A1 uit te kopen en de A1 op een reguliere wijze te verbreden. Natuurlijk kost het uitkopen veel geld, maar het verbreden zelf is volgens mij gemakkelijk uit te voeren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door verfmeer95 » zo 21 aug 2016, 21:29

jelger schreef:Precies, dat is de oude situatie met een baantje extra.
De bottleneck is niet tussen Muiden en Bussum, maar juist tussen Eemnes en Bussum. Daar ligt de bebouwing en lokale infrastructuur dicht naast de snelweg. Het was al passen en meten door de vluchtstrook op te offeren.
Als quick-win zou je natuurlijk wel Muiden-Bussum kunnen verbreden, zodat je een bufferstrook hebt voor de files richting het zuiden/oosten en Diemen-Muiderberg filevrij blijft.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Jackbauer1350 » zo 21 aug 2016, 21:51

Willy84 schreef: -verbetering N201
N201 zal je buiten Hilversum langs moeten leggen wil je daar iets aan verbeteren en dat zie ik niet snel gebeuren vanwege de omliggende natuurgebieden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » zo 21 aug 2016, 22:06

Er waren ooit plannen een snelweg aan te leggen aan de zuidkant van Hilversum naar Loosdrecht (de A80?) maar die zijn inderdaad om de natuurredenen niet doorgegaan. En dat was jaren 70. De erfenis daarvan zie je nog terug in afslag Hilversum in de A27.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » zo 21 aug 2016, 22:08

Rogier schreef:Waarom allerlei dure tunneloplossingen.
Ik heb even snel op Google Earth gekeken en volgens mij is het goed mogelijk om de woningen direct naast de A1 uit te kopen en de A1 op een reguliere wijze te verbreden. Natuurlijk kost het uitkopen veel geld, maar het verbreden zelf is volgens mij gemakkelijk uit te voeren.
Dat zal zeker mogelijk zijn, de vraag is hoe makkelijk. En of dat het waard is. Ik voorzie jaren van procedures. Maar goed, als je iedere huizenbezitter daar 10 miljoen mee geeft zal dat het verzet als dat er is vast breken. :facepalm:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » ma 22 aug 2016, 18:19

^^

Verzet heb je bij iedere (autosnel)-wegproject en om die reden verwacht ik weinig extra vertraging op dat vlak.
Bij de aanleg van de HSL-Zuid en de Betuweroute werden op sommige plaatsen ook complete woonwijken uitgekocht en gesloopt.
Bij Zevenbergschen Hoek moesten 60 woningen gesloopt worden om de aanleg van de HSL mogelijk te maken.

Ik zou niet weten waarom dat bij de A1 niet mogelijk zou zijn. Overigens in veel gevallen is het volgens mij mogelijk om de kavels van de villa's kwa vorm te veranderen, zodat een deel van de woningen verplaatst \ opnieuw opgebouwd kan worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Chris » ma 22 aug 2016, 18:25

Onteigeningsprocedures zullen voor dure huizen niet anders zijn dan goedkope huizen. De vraag is echter wat invloedrijke inwoners politiek kunnen doen. Indertijd werd de politiek er ook van overtuigd dat de A6-A9 dwars door het Naardermeer zou lopen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » ma 22 aug 2016, 18:28

Dan is het aan de politici om zich niet teveel van deze groepen aan te trekken.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op ma 22 aug 2016, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote. Bij het reageren op een bericht direct boven je niet quoten alstublieft.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » ma 22 aug 2016, 18:37

Of je gaat begrijpen hoe het spel gespeeld wordt.

Mensen met vrienden op de goede plekken, maar niet alleen dat, ook draagkracht om door te procederen.
Maar goed, dit is vooruitlopen op wat misschien helemaal niet komen gaat. Ik zou zelf wel voorstander van een tunnel voor doorgaand verkeer zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2016, 19:55

Dan moet je een salamiconstructie voorstellen. Huizen al onteigenen voor een heel ander project en pas wanneer er nauwelijks nog omwonenden zijn het tracé besluit in procedure brengen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 aug 2016, 1:28

Wat zouden de meerkosten van een tunnel zijn ten opzichte van een reguliere verbreding exclusief grondverwerving? Toch al gauw een half tot één miljard denk ik? En het gaat in totaal om hooguit 50 villa's/gebouwen? Dan moet onteigening gemiddeld meer dan 10 miljoen per eigenaar kosten wil dat duurder zijn dan de diepte in gaan.

Als dat ruwweg klopt dan is verbreden toch realistischer dan ondertunneling. Zeker als je meerekent dat bij verbreding minder installaties en onderhoud nodig zijn en dat de aangekochte grond, in tegenstelling tot een tunnel, na aanleg geen afschrijving kent.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Mark » di 23 aug 2016, 7:06

^^ Inderdaad. Daarbij denk ik ook dat je voor tussentijdse faseringen bij tunnelaanleg meer ruimte nodig hebt dan bij een reguliere verbreding. De N2 in Maastricht is ook omgelegd op plekken waar voorheen woonflats en andere gebouwen stonden, om ruimte te maken voor een tunnel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rein » di 23 aug 2016, 7:20

Een verbreding op maaiveldniveau lijkt me in zo'n omgeving een no-go. Overigens zou het als je de verbreding aan de noordzijde zou realiseren om maximaal 30 objecten gaan als je het vrij ruim neemt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 aug 2016, 9:16

^^
Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste bezwaren tegen verbreding in deze omgeving?

De snelweg is reeds een flinke doorsnijding en met een meter of 25 extra breedte al veel winst kunt behalen. Door meer ruimte te creëren kun je de weg ook beter inpassen in de omgeving. Een deels overdekte verdiepte ligging is tijdens een verbreding makkelijker te realiseren dan een (dubbeldeks) tunnel op alleen het huidige tracé.

Ik kwam op basis van Google Maps ook op ongeveer 30 objecten. De 'hooguit 50' heb ik er van gemaakt omdat misschien niet alles goed te zien is daar. Hoe minder dure woningen en gebouwen, hoe gunstiger het is voor de variant verbreden.

Dat verbreden mogelijk gunstiger is wil nog niet zeggen dat de weg er over vijf jaar kan liggen natuurlijk ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » di 23 aug 2016, 9:30

Volgens mij is een dubbeldeks tunnel ook niet nodig, slechts een tunnel voor doorgaand verkeer. De snelweg heeft ook een belangrijke interlokale functie. Een doorgaande tunnel scheelt daarmee fors in aanleg, ondanks dat het dan ook geen "koopje van de week" wordt. Volgens mij moet dat ook niet de insteek zijn.

Het argument "de weg doorsnijdt de plaatsen en de regio al" is niet erg sterk, waarom worden moeite noch kosten gespaard om de A9 om te leggen? Ik zie daar wel een trendbreuk in. Omlegging is in 't Gooi ook niet echt een optie, maar een tunnel van een kilometer of 5 wel, zeker als je de capaciteit verspreid over boven en ondergronds

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Pino » di 23 aug 2016, 10:32

^^ Nou ja, de A9 wordt natuurlijk net verlegd naar een plaats waar hij plaatsen minder doorsnijdt dan het geval was. Het probleem lijkt daarom vooral dat er in het Gooi niet echt plekken te vinden zijn waar je de A1 naartoe zou kunnen verleggen, zodat hij minder natuur en bebouwing doorsnijdt dan nu het geval is. Alleen een mega-oplossing met een verlegging naar de zuidkust van Flevoland zou kunnen helpen, maar grote kans dat die oplossing duurder is dan een tunnel én de verkeersvraag minder goed vervult.

Persoonlijk geloof ik wat minder in gedachten over "mensen met vrienden op goede plekken". Als je een democratische meerderheid weet te mobiliseren voor een verbreding, legt ook het vriendje van de burgemeester of minister het af. Vergeet wat dat betreft ook niet dat er tegenover een bewoner van een naastliggend perceel met vriendjes ook nog wel tien mensen met vriendjes staan die groot belang hebben bij een snelle verbreding ten koste van de percelen van mensen die men hoogstens via-via kent. Het grappige is ook dat in absolute getallen deze bewoners maar een kleine groep vormen binnen de streek; het aantal mensen dat werd geraakt door een Betuwelijn of HSL binnen de betrokken gemeentes was veel groter.

In de afgelopen 25 jaar zijn uiteindelijk wel zo'n beetje alle infra-projecten van de grond gekomen waarvoor de overheid werkelijk de mouwen opstroopte. Dubbel wanneer een redelijke mate van support in de regio te vinden was, bijvoorbeeld bestaande uit lokale middenstand en forensen die hard behoefte hebben aan betere ontsluiting. NIMBYs kunnen het project dan behoorlijk duur maken, maar van de grond komt het. Het probleem in dat land is eerder dat je heel erg lang in een voorfase blijft hangen waarin mensen zich druk maken over knelpunten -of dat nu Milieudefensie is of omwonenden die moeten worden onteigend- en vooral de tegenstanders zich alvast roeren wanneer er ook maar iemand dreigt te beginnen over het project. Er ontstaat vanzelf wel beweging, wanneer men besluit dat het nu echt genoeg is en die nieuwe infra-oplossing er echt moet komen. Voor de A1 in het Gooi nadert dat moment nu vermoedelijk wel. Nu knelpunten westelijk en oostelijk van dit traject zijn aangepakt, zal niet langer vol te houden zijn dat dit stuk een bottleneck blijft. Zowel in de lokale samenleving als binnen Rijkswaterstaat zul je zo langzaam maar zeker geluiden gaan horen dat er hier een investering moet komen. En het zal wat kosten, maar dan wordt met die rijke aanwonenden met vriendjes op juiste plekken echt wel gedeald.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » di 23 aug 2016, 11:43

Pino schreef:^^ Nou ja, de A9 wordt natuurlijk net verlegd naar een plaats waar hij plaatsen minder doorsnijdt dan het geval was. Het probleem lijkt daarom vooral dat er in het Gooi niet echt plekken te vinden zijn waar je de A1 naartoe zou kunnen verleggen,
Dat is toch ook wat ik zeg?
Omlegging is in 't Gooi ook niet echt een optie,
Dus blijven de opties over: verbreden of ondertunnelen (cq dubbeldeks) of een variatie daarop.

Ik wilde juist met de A9 en "trendbreuk" aangeven dat er (tegenwoordig) blijkbaar een klimaat is waarin men bereid is wat meer buiten de begaande wegen te stappen dan alleen maar "onteigenen en de asfalteermachine aanzetten" naast de bestaande. Waarin men bereid is daar ook (meer) geld in te stoppen. Wat dus het argument van "een tunnel kost meer dan onteigenen" (of een A9 verlegging kost meer dan uitkopen en verbreden) ook weerlegt.

Uiteraard is de uiteindelijke beslissing meer dan alleen dat, en kunnen andere vervoersaspecten in het betreffende traject daar ook een rol in spelen die de extra kosten nog meer legitimeren.
Er ontstaat vanzelf wel beweging, wanneer men besluit dat het nu echt genoeg is en die nieuwe infra-oplossing er echt moet komen.
Klopt, de vraag is hoelang je in die voorfase wil blijven hangen. Je kan ook meteen een sneller realiseer plan hebben en daarmee het verlies van je voorfase (waarin met een knelpunt ook een economische kostenpost component zit) pakken. Ja, natuurlijk wint de massa het uiteindelijk van een handvol dwarsliggers. Dat gevecht kan je aan gaan en er de tijd voor nemen. Als je de tijd hebt en de mensen uit kan koken, helemaal prima, de vraag is alleen wat in dit geval de prijs is van het "de tijd nemen".

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Pino » di 23 aug 2016, 12:01

^^ Volgens mij zitten we redelijk op één lijn.

Ben het er ook volledig mee eens dat "tunnel vs onteigenen" een non-discussie is. Uiteindelijk ben je bezig drie scenario's tegen elkaar af te wegen: (i) status quo, met de maatschappelijke kosten van congestie en bijbehorende luchtvervuiling, (ii) lekker makkelijk bouwen, oftewel onteigenen en een ruim bemeten snelweg door bebouwd gebied met een ander maatschappelijk kostenplaatje naast de kosten van aanleg en onteigening, en (iii) zwaar extra moeten investeren in een snelweg waarvoor ook lokaal groot draagvlak zal bestaan, oftewel de bekende snelweg die niemand wil zien, horen of ruiken. Uiteindelijk vindt men elkaar altijd ergens in het midden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 23 aug 2016, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door jelger » di 23 aug 2016, 12:25

Inderdaad. :top:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door nederland24 » di 23 aug 2016, 13:21

Je kan het ook zo spelen, dat we op- en afritten gaan afsluiten in het Gooi als een reguliere verbreding niet mogelijk is. Scheelt ook weer invoegend verkeer. :hap:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Muiderberg - Eemnes (lange termijn)

Bericht door Rogier » wo 17 jan 2018, 16:48

Ik denk overigens dat de A1 tussen KNP Eemnes en afrit Bussum aankomend jaar of volgend jaar voor 1 - 2 maanden gedeeltelijk afgesloten moet worden i.v.m. een blundertje van RWS. Als je richting KNP Eemnes over de spitsstrook rijdt, dan zie (en merk) je dat het asfalt op veel plekken kuilen en forse scheuren heeft, terwijl de normale rechterrijstrook dit niet heeft. Om die reden denk ik dat de verharding op de vluchtstrook aan het bezwijken is en dat vernieuwing van de gehele verharding (tot aan het zandbed) van de vluchttstrook noodzakelijk is om het probleem goed te kunnen verhelpen.

Verder denk ik dat dit een blundertje van RWS is, omdat de vluchtstrook van veel autosnelwegen die begin jaren zestig opengesteld zijn, minder sterk zijn aangelegd. Om die reden was het ook noodzakelijk om bij Amersfoort op de A28 de vluchtstrook op te breken, toen hier de plusstrook aangelegd werd in 2012 en 2013. Volgens mij is dit niet bij de A1 bij het groot onderhoud in 2006 gebeurd en dat zou wel een grote blunder zijn. Hopelijk valt het mee, maar ik vrees dat hier alleen grote ingrepen het probleem kunnen verhelpen.

Plaats reactie