Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door praatpaal » do 16 jun 2011, 18:14

Leenderheide is in de ombouw van de Randweg deels aangepast. De hoofdbanen hebben op de relatie Helmond-Weert na een ruimere jas gekregen. Echter is de regio Eindhoven vanuit het zuiden nog steeds aangesloten via de rotonde. Om een realistisch, danwel kostenbesparend alternatief hierop te bedenken, zou met één extra kunstwerk alle relaties definitef ongelijkvloers kunnen worden. Door de posititionering van enkele bochten kan het 'racen richting de stad' voorkomen worden. Het kunstwerk zou halfverdiept kunnen liggen, zodat er voor de aansluitingen geen steile hellingen nodig zijn. waarschijnlijk maakt dit de aanleg van het kunstwerk ook goedkoper.

Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door koef » do 16 jun 2011, 21:35

Misschien kunnen we in dit topic ook de eerdere schetsen uit het Randweg Eindhoven topic verzamelen ;)

Dank voor de inspanning Praatpaal, maar zelfs na langdurig staren is het niet duidelijk hoe je van de N2 op de A2 in de richting Maastricht geraakt.

En nog even terug naar de realiteit: op http://www.aanbestedingskalender.nl kun je tekeningen vinden van de ophanden zijnde maatregel in kp. Leenderheide. Het betreft de verlenging van de uitvoegstrook van de A67 naar de rotonde, komende vanuit de richting Venlo. Hierbij wordt de vluchtstrook plaatselijk opgegeven, omdat er een viaductje in de weg staat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Rene » do 16 jun 2011, 21:37

Ik had hier in een grijs verleden ook al eens over nagedacht...
(bestandje is volgens Windows van 22-3-2005)

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door mavas » do 16 jun 2011, 21:42

Aha, ik begrijp het al, in de post van Praatpaal moet een afbeelding verschijnen. Ik zie hem niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 21:44

^^ Ik zie em gewoon :dontknow: Ik denk dat je de enige bent die de afbeelding niet ziet, of zijn er meer?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door boe! » do 16 jun 2011, 21:47

Zowel met IE9 als Chrome voor mij zichtbaar.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Wouter N14 » do 16 jun 2011, 21:48

koef schreef:Dank voor de inspanning Praatpaal, maar zelfs na langdurig staren is het niet duidelijk hoe je van de N2 op de A2 in de richting Maastricht geraakt.
Is dat niet eenvoudig toe te voegen met een verbinding links van het ]-vormige viaduct? Dus een schakel van de verbinding N2 > stad naar de verbinding Venlo > Maastricht? Edit - plaatje:

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 22:29

^^ Of gewoon zo: (bedoeld met een licht bochtje naar rechts, maar dat lukte na 15x tekenen nog niet, dus heb ik maar een rechte lijn gebruikt...)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door captain007 » do 16 jun 2011, 22:32

Het ontwerp ziet er leuk uit, maar de vraag is of het door de soms wat krappe boogstralen en uitvoegstroken ook geschikt is voor de voertuigintensiteiten. Plaatjes tekenen is natuurlijk leuk, maar als je het gaat combineren met richtlijnen en doorvoercapaciteit dan wordt het pas echt praktisch natuurlijk. Overigens ben ik niet in staat om dat zelf te kunnen ;).

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door praatpaal » do 16 jun 2011, 23:05

Misschien is een wat krappere klaverlus niet eens zo'n probleem voor de parallelbanen waar 80 km p/uur het maximum lijkt te zijn. Misschien dat een lus wel voorbereid moet zijn op een wegbeeld van 100 km p/uur. (Niet op de lus zelf uiteraard)

Met een extra viaduct zijn de stromen nog iets logischer te krijgen:

Afbeelding

Edit, ik ben inderdaad één relatie vergeten. Misschien omdat hij juist zo voor de hand ligt. ;)
Bedenk het gele streepje van keokiracer er voor het gemak even bij.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Rene » do 16 jun 2011, 23:38

Op de doorgaande hoofdrijbanen van de A2 mag het knooppunt slechts één uitvoeger en één invoeger per rijrichting hebben.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door hoevenpe » vr 17 jun 2011, 7:53

Zou men niet relatief eenvoudig 4 vrije rechtsaf stroken kunnen maken?
Volgens mij pak je daarmee al een hoop van de ellende aan voor weinig geld.

N2 > A2z, A2z > A67o, A67o > ehv en ehv > N2 heb je daarmee opgelost toch...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jun 2011, 9:17

Bedenk het gele streepje van keokiracer er voor het gemak even bij.

Op de doorgaande hoofdrijbanen van de A2 mag het knooppunt slechts één uitvoeger en één invoeger per rijrichting hebben

Dan wordt het toch mijn paarse streepje :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Rene » vr 17 jun 2011, 9:38

Ik had destijds expres de lus Eindhoven-Centrum -> Venlo aan de oostkant gepland, omdat in het zuidwestelijk kwadrant te weinig ruimte is, zeker als je er ook nog eens een verbindingsweg van De Hogt naar Eindhoven-Centrum tussen wilt proppen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door boe! » vr 17 jun 2011, 13:02

Wouter N14 schreef:Dan wordt het toch mijn paarse streepje :p
Heb je wel goed gezien wat je hebt getekend? Een verbindingsweg van de ene rijbaan naar de rijbaan voor het verkeer in de andere richting. Hoe creëer je spookrijders, les 1.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door captain007 » vr 17 jun 2011, 13:05

^^ Nee hoor, dat paarse streepje sluit aan op de verbindingsweg van de A67 uit Venlo richting de A2 naar Maastricht ;).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door boe! » vr 17 jun 2011, 13:09

Dan wordt het tijd dat iemand dat eens goed intekend bij het zuidelijke viaduct.
Laatst gewijzigd door boe! op vr 17 jun 2011, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door keokiracer » vr 17 jun 2011, 20:32

Wouter N14 schreef:Bedenk het gele streepje van keokiracer er voor het gemak even bij.

Op de doorgaande hoofdrijbanen van de A2 mag het knooppunt slechts één uitvoeger en één invoeger per rijrichting hebben

Dan wordt het toch mijn paarse streepje :p
Blijkbaar blijft het toch mijn gele streepje :PP:
captain007 schreef:^^ Nee hoor, dat paarse streepje sluit aan op de verbindingsweg van de A67 uit Venlo richting de A2 naar Maastricht ;).
Kijk maar eens goed naar die streep: de verbindingsweg Venlo-Maastricht voegt toch echt in op de A2 richting Eindhoven (helemaal onderaan in beeld) :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door captain007 » vr 17 jun 2011, 21:08

^^ Toch maar eens gaan kleuren dan om een aantal verschillende rijrichtingen uit elkaar te houden:
Afbeelding

Zwart is verkeer richting Eindhoven en randweg. Geel is verkeer van A67 uit Venlo naar A2 richting Maastricht en van N2 naar A2 richting Maastricht.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door boe! » vr 17 jun 2011, 21:11

Die gele verbindingslus vanuit Venlo staat nogal haaks ingetekend op het onderste viaduct en lijkt daardoor onder het viaduct door te gaan. Dat zette mij op het verkeerde been.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door captain007 » vr 17 jun 2011, 21:13

^^ Doordat alle wegen rood zijn gekleurd en het wat krap is kan je inderdaad verbindingen zien die er niet zijn. In ieder geval weer een misverstand verholpen :).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Wouter N14 » vr 17 jun 2011, 21:27

Maar die twee knikken ( ][-viaduct uit en onderste viaduct op) lijken mij wel meest problematisch.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Tachi » vr 17 jun 2011, 23:35

Ingewikkelde contructies allemaal. Ik zou i.p.v. de rotonde een klaverblad aanleggen en eventueel de lus van Venlo naar Maastricht vervangen door een boog. De randweg (N2) doortrekken zodat het over gaat in de rangeerbanen van het klaverblad en v.v.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door sirdanilot » za 18 jun 2011, 0:52

Leuk en aardig allemaal, maar zijn hier echt dusdanig veel verkeersproblemen dat dit absoluut noodzakelijk is?

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Paulw » za 18 jun 2011, 12:36

Nee ik kom hier regelmatig in de spits en het rijd altijd goed door. Het komt alleen wel is voor dat ik even moet wachten voor de verkeerslichten. Er zijn wel problematischer stoplichten-aansluitingen op de Nederlandse snelwegen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door sirdanilot » di 21 jun 2011, 2:16

Kijk, dat had ik ook al gedacht na het kijken op de kaart. De verbinding A2 - A67 richting Venlo is niet heel logisch (lijkt me alleen van belang voor lokaal verkeer), en de weg naar Eindhoven is slechts een afrit. Wellicht wel een belangrijke, maar niet iets dat me een knooppunt waardig lijkt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Vinny » di 21 jun 2011, 10:00

Daarom moet je na knp. Leenderheide nog van de hoofdrijbaan A 2 naar de parallelrijbaan kunnen. Wast een berg, kost een beetje...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Alain » di 19 jul 2011, 22:14

Als het al ooit tot een reconstructie van Knp Leenderheide gaat komen denk ik eerlijk gezegd eerder aan een vereenvoudigde, gelijkvloerse oplossing dan aan een volledig ongelijkvloerse oplossing. Zeker gelet op het extra ruimtegebruik, de extra kunstwerken en de Eftelingeske chicanes die nodig zijn om een ongelijkvloerse oplossing zoveel mogelijk binnen het bestaande grondgebruik te houden met gebruikmaking van de bestaande viaducten.
Rond 2020 zijn de bestaande viaducten een halve eeuw oud, als ik me niet vergis. Een goed moment voor vervanging, en daarmee ook reconstructie van het knooppunt.

Die hele rot-onde bij Leenderheide heb ik altijd al een crime gevonden. Het zal wel geen toeval zijn dat dit soort verkeerspleinen tegenwoordig niet meer wordt gebouwd (of vergis ik me nu?) - vier punten waarop verkeer elkaar kruist en er dus verkeerslichten nodig zijn, moeilijk navigeerbaar omdat je constant een bocht naar links aan het maken bent en daarbij lastig het verkeer op parallelle rijstroken kunt inschatten...weg ermee dus!

Ik stel een combinatie van een onvolledig knooppunt tussen de A2 en de A67 voor, feitelijk zoals het nu ook is (rood), en een afslag voor alle overige verkeersrelaties. De N2 wordt ongelijkvloers doorgetrokken naar een aansluiting met de A67 ten oosten van Leenderheide (groen). Deze verkeersstromen hoeven daarmee niet meer over de afslag. Daarvoor zal een verbreding van het talud nodig zijn waarin de huidige viaducten zitten. Kan in het midden van de rotonde meteen een nieuw viaduct worden gebouwd, en de oude afgebroken. Het aantal punten waarop verkeerslichten nodig zijn wordt gereduceerd van 4 naar 2. Via deze kruispunten worden alle overige verkeersrelaties afgehandeld (geel). Het geheel vereist nagenoeg hetzelfde ruimtegebruik als de huidige rotonde - de noordoosthoek wordt geheel verkeersvrij.

Afbeelding

Alleen de relatie A2 zuid <-> N2 zou op termijn ook nog gebaat kunnen zijn bij een ongelijkvloerse oplossing. Alhoewel van de N2 naar de A2 volgens mij wel een parallelle rijbaan aan de zuidelijke A2-rijbaan zou kunnen worden gerealiseerd, wordt dat andersom toch lastig zonder extra ruimtegebruik en kunstwerken in het knooppunt, of een (zeer kostbare) dive-under die parallel aan de noordelijke A2-rijbaan langs de afslag zou worden geleid, onder de N2- en A67-rijbanen door naar een aansluiting op de N2, die dan ook nog eens ongemakkelijk dicht bij de afrit met de N69 zou moeten aanlanden. Ik denk dan ook niet dat het daar ooit van gaat komen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Kaaiman » wo 20 jul 2011, 15:44

De grap van de meeste vorige plannen was juist dat de huidige viaducten kunnen blijven bestaan, om zo tegen zo laag mogelijke kosten en zo min mogelijk overlast toch een ongelijkvloerse oplossing te creëren.

Voor jouw plan moet je de viaducten afbreken en vervangen door nieuwe. Dan kun je mijns inziens veel beter gaan voor een driekwart-klaverblad. Dat past net in het huidige ruimtebeslag (of ietsje meer), en zo kun je wel alles ongelijkvloers afwikkelen. Jouw oplossing is wat dat betreft een Paalgravengedrocht: de afwikkeling van HWN-stromen via het OWN. Niet doen dus! Dat verbetert de situatie niet (HWN moet nu ook al stukje via OWN: het verkeersplein).

Hoe dan ook moet de relatie A2z <> A67o volledig ongelijkvloers afgewikkeld worden, want het zijn twee stroomwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: Optimalisatie knooppunt Leenderheide (A2-A67)

Bericht door Alain » wo 20 jul 2011, 16:19

Kaaiman schreef:De grap van de meeste vorige plannen was juist dat de huidige viaducten kunnen blijven bestaan, om zo tegen zo laag mogelijke kosten en zo min mogelijk overlast toch een ongelijkvloerse oplossing te creëren.
Interessante vraag is: wat kost het om die ongelijkvloerse oplossingen te realiseren (grondwerken, kunstwerken, extra ruimtegebruik) en te beheren, en wat levert het per saldo op? Weegt de krappe vormgeving waar je jezelf op vastlegt omdat je per se de bestaande viaducten/viaductlocaties in stand wilt houden wel op tegen de baten? Gelet op de leeftijd van de bestaande viaducten rond 2020 en de doortrekking van de N2 parallel aan de A67 tot voorbij de huidige rotonde, waarbij een verbreding van de viaducten sowieso nodig is, zou je ook eens kunnen nadenken over een nieuw, breed viaduct in het hart van de huidige rotonde.
Jouw oplossing is wat dat betreft een Paalgravengedrocht: de afwikkeling van HWN-stromen via het OWN.

[...]

Hoe dan ook moet de relatie A2z <> A67o volledig ongelijkvloers afgewikkeld worden, want het zijn twee stroomwegen.
Alleen deze stroom in het HWN wordt dus gelijkvloers afgewikkeld. En rechtvaardigt de intensiteit van die verkeersstroom een volledig ongelijkvloerse oplossing? Volgens mij is de verkeersstroom N2 <-> A2-zuid groter. Voor die relatie zou je dan nog aan een ongelijkvloerse oplossing kunnen denken à la Ypenburg, waarbij je de relatie A2-zuid -> N2 via een boog om de huidige rotonde heen leidt. Brengt wel meer ruimtegebruik en een viaduct over de bestaande Leenderweg aan de noordzijde van de rotonde met zich mee, maar het zou wel bijdragen aan een volledig ongelijkvloerse aansluiting van de Randweg N2 op het HWN.

Kijk, natuurlijk zien we het liefst allemaal een volledig ongelijkvloerse oplossing. De suggestie die Matthijs hier jaren terug eens voor deed lijkt mij daarbij het meest elegant (al uitte ik toen als bezwaar dat verkeer vanaf de A2-zuid hiermee op volle snelheid de stad in zou stormen). Ik heb me in mijn voorstel echter niet op dat ideaalbeeld gericht, maar op iets wat m.i. realistischer en goedkoper te realiseren is en waarbij een aantal knelpunten van de huidige rotonde in ieder geval worden weggenomen.

Plaats reactie