[A004] Delft - Schiedam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1034
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door jdb2 » ma 15 jun 2015, 8:52

...
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 31 jan 2023, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » ma 15 jun 2015, 8:56

Zo uniek is het niet, in Rotterdam heeft men de Willemsspoortunnel volgens mij ook gewoon met de cut and cover-methode aangelegd. Het is vooral een vervelende methode als er sprake is van bebouwing op of vlak naast het tracé, maar daar lijkt me hier geen sprake van.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Pino » ma 15 jun 2015, 9:43

Buiten de Willemsspoortunnel heeft men in Rotterdam twee metrolijnen aangelegd met cut-and-cover. Het enige stuk dat is geboord is het stuk dat het laatste is aangelegd, het Statenwegtracé tussen Centraal Station en Wilgenplas. Bouwkundig heeft dat geloof ik weinig problemen opgeleverd. De spoortunnel liep vrijwel volledig onder bestaande straten. De enige huizen op het tracé, de pakhuizen aan de Wijnhaven, hebben ze afgebroken en steen-voor-steen weer in de oude staat hersteld. Ook de metro loopt vrijwel geheel onder straten. Weet even niet hoe men indertijd is omgegaan met het enige stuk waar dat niet zo is, tussen de stations Oostplein en Voorschoterlaan. Bouwkundig ongetwijfeld goed te doen, maar de verkeersoverlast in de stad was groot. Waar de Rotterdamse binnenstad tussen ongeveer 1950 en 1990 op vele manieren een permanente bouwput is geweest, waren twee metrolijnen en een spoortunnel toch wel projecten dieptepunten qua impact op het verkeer. Ik herinner me de verzuchting toen ze aan de Willemsspoortunnel begonnen: "hebben we eindelijk de [oost-westlijn van de] metro gehad, beginnen ze opnieuw ..."

Het Statenwegtracé heeft in mijn herinnering ook beduidend minder verkeersoverlast opgeleverd. Kijk je nu in Amsterdam naar de Noord-Zuidlijn, dan heb ik toch wel het idee dat de boormethode relatief veel overlast geeft. Je ziet toch door de gehele binnenstad wel een spoor van afsluitingen en werkzaamheden lopen op de plek waar de Noord-Zuidlijn komt te liggen. Maar goed, dat spoor is vermoedelijk wel wat minder ingrijpend dan een cut-and-cover zou zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 15 jun 2015, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Peter » ma 15 jun 2015, 9:46

Een tunnel boren heeft pas zin als je gemiddeld minstens 15 meter beneden maaiveld zit. In slappe prut geeft boren vaak meer overlast (en bouwproblemen) dan in een bouwkuip aanleggen. Daarnaast is het extra lastig tunnels van meer dan 2 stroken/sporen breed te boren. Alleen als je gesteente hebt (zoals de metrotunnels van Parijs of bergtunnels, kan boren ook op geringe diepte.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rein » ma 15 jun 2015, 9:50

Pino schreef:Kijk je nu in Amsterdam naar de Noord-Zuidlijn, dan heb ik toch wel het idee dat de boormethode relatief veel overlast geeft. Je ziet toch door de gehele binnenstad wel een spoor van afsluitingen en werkzaamheden lopen op de plek waar de Noord-Zuidlijn komt te liggen.
Het boren zelf heeft bij de Noord-Zuidlijn niet of nauwelijks tot overlast geleid. De overlast zat hem vooral in de aanleg van de stations (en dan vooral de drie stations in het centrum en het station in de Pijp). Met de aanleg van die stations is men alles bij elkaar een jaar of zeven/acht bezig geweest, inclusief een onderbreking vanwege de lekkages bij station Vijzelgracht. Het boren zelf is bijna ongemerkt voorbij gegaan.

Voordeel van het aanleggen van een snelweg is natuurlijk dat je daar geen stations heb en dus ook niet de nodige overlast bij de aanleg ervan!

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mandelsoft » ma 15 jun 2015, 10:15

Nog om over terug te komen op Delft: de spoortunnel die daar is aangelegd heeft niet tot protesten geleid. Sterker nog, burgers zetten de gemeente en het Rijk er juist toe aan om het te bouwen; het voormalige spoorviaduct gaf een dusdanige overlast dat men er al jaren van af wilde. Dan neem je een bouwput op de koop toe, wetende dat je later geen last meer zal hebben van geluids- en stofoverlast.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » ma 15 jun 2015, 12:30

Pino schreef:Het Statenwegtracé heeft in mijn herinnering ook beduidend minder verkeersoverlast opgeleverd.
Klopt, je had alleen een relatief compacte open bouwput op de plek van het huidige station Blijdorp (luchtfoto). En verder natuurlijk wat werkzaamheden bij de ingangen van de tunnel bij het St. Franciscusgasthuis en Rotterdam Centraal wat op zichzelf een gigantische bouwput was vanwege het compleet nieuwe (metro)station. Maar, alle andere infra zoals de A20 en de spoorlijn Rotterdam - Gouda konden gewoon zonder centje pijn gepasseerd worden.

Wat denk ik essentieel in zo'n project, zoals de spoortunnel Delft en Koning Willem-Alexandertunnel in de A2 bij Maastricht, is communicatie. Beide projecten hebben uitgebreide informatievoorziening met regelmatige updates. Bij de A2-tunnel worden zelfs met grote regelmatig video-updates gemaakt. Omwonenden en inwoners van stad/dorp in algemeen willen vaak graag weten waar ze aan toe zijn, wat de gevolgen zijn en wat de planning is. Communiceer dit goed en blijf in contact met deze mensen, dan is de pijn al grotendeels verzacht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Palance » za 27 jun 2015, 16:49

2 foto's vanaf het viaduct van de Zuidkade. Helaas staat er een hek in de weg, maar goed, het is tenminste iets :) Er ligt nog geen asfalt.

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » za 27 jun 2015, 23:24

In ieder geval zijn ze ook daar stuk verder gevorderd. Geen grote zandbergen meer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Boerenkool » zo 28 jun 2015, 20:27

Ik dacht dat de Rotterdamse metro grotendeels via de afzinkmethode was genouwd. Heb wel eens foto's gezien van de tijdelijke grachten.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » zo 28 jun 2015, 21:01

Klopt, alleen de tunnel in Lijn E is geboord.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door jaap47 » ma 29 jun 2015, 0:56

^^ In de stad zijn vooral de oudere delen afgezonken (en natuurlijk bij de waterkruisingen). Verder is er ook veel gebruik gemaakt van de open bouwput, schalentunnel en zelfs de wanden-dak (al had dat toen nog niet die naam). En inderdaad; er is ook geboord. Ik schat in dat ongeveer de helft is afgezonken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Chris » ma 29 jun 2015, 16:44

Foto's van Heijmans Facebook:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » vr 03 jul 2015, 15:31

Gisteravond kwam dit plaatje nog voorbij in mijn tijdlijn.
Bert Mooren (Directeur VNO-NCW West) schreef:De nieuwe #A4. Veel aandacht voor 'niet horen, niet zien en niet ruiken!' Zelfs de verlichting hangt laag. #iods
Afbeelding
Bron: Twitter
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » vr 03 jul 2015, 15:42

Paar laagjes asfalt, wat markering en open! ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Benpoepen
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 20:34

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Benpoepen » za 04 jul 2015, 20:37

Er was vandaag weer een rondleiding. Helaas was ik te laat met inschrijven. Zijn er mensen die wel gegaan zijn?
Afbeelding
twitter
Laatst gewijzigd door Benpoepen op za 04 jul 2015, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » za 04 jul 2015, 20:42

Jammer dat ik dit niet wist, anders was ik zeker meegegaan.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door JeroenF1 » za 04 jul 2015, 21:37

Leuk gezicht, die lage verlichting in de middenberm. Zou zo van een groter tuincentrum vandaan kunnen komen.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Benpoepen
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 20:34

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Benpoepen » za 04 jul 2015, 21:45

Mark schreef:Jammer dat ik dit niet wist, anders was ik zeker meegegaan.
Helaas is de website van Rijkswaterstaat niet al te modern... Het is niet eens mogelijk om makkelijk aan te melden voor de nieuwsbrief :nuts:
Als ik dit niet via een ander forum had gelezen wist ik ook niet dat er een rondleiding was, alleen moest je weer voor drie uur donderdag een mail sturen om je in te schrijven. Het bericht was dinsdag geplaatst :nuts:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rein » za 04 jul 2015, 21:58

Tja zo heb ik onlangs een rondleiding in de Velsertunnel gemist. De aankondiging stond 's morgens in een lokale krant die ik zelf niet lees. Toen ik er via via over hoorde was ik al te laat. :(

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door JeroenF1 » ma 06 jul 2015, 15:14

Vanwege het uitstekende fietsweer vandaag zelf maar eens een kijkje wezen nemen. Moet zeggen dat het er wel fraai uitziet maar het gaf ook een wat benauwd gevoel. Is bekend wat de beoogde maximumsnelheid wordt op het traject?

Ik heb wat foto's gemaakt maar die zijn niet echt een aanvulling ten opzichte van eerdere posts.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door lebre7 » ma 06 jul 2015, 16:23

Het valt wel mee qua benauwdheid. Zeker als je op de weg zelf staat. Snelheid wordt 100.

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Madhollander » ma 06 jul 2015, 23:41

JeroenF1 schreef:Moet zeggen dat het er wel fraai uitziet maar het gaf ook een wat benauwd gevoel.
Ik heb het traject al meermaals bereden en ik moet zeggen dat je dat gevoel op de weg zelf totaal niet hebt.
Er is geen plafond, de wanden zijn licht van kleur, alle viaducten e.d. zijn licht van kleur en het geheel ziet er erg netjes en strak uit.
Wat mij betreft voelt de weg niet anders aan als een weg op maaiveld met geluidsschermen. Ik vind het zelfs wat hebben eigenlijk, erg rust gevend omdat er geen afleidingen te zien zijn naast de weg.

Benpoepen
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 20:34

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Benpoepen » di 07 jul 2015, 1:11

^^ Helaas wel het tegenliggend verkeer.. Kijkersfiles... Kunnen ze het middenberm niet scheiden met beplanting zoals bij de A4 richting Hoofddorp al gebeurt?
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 07 jul 2015, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop. Bedankt!

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 822
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Tachi » di 07 jul 2015, 8:57

Denk het niet, tenzij het kunstplanten zijn. Scheelt wel in onderhoud :mrgreen:

Vanaf waar begint de verdiepte betonbak?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10244
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » do 09 jul 2015, 18:11


JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door JJK » vr 10 jul 2015, 7:25

En dan blijkt na opening dat de capaciteit niet toereikend is.... :lol:

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Dweep » zo 12 jul 2015, 15:02

^^ Jij typt het , maar ik vrees het.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door hoevenpe » zo 12 jul 2015, 15:34

Ik voorzie een A4 bij Zoeterwoude debacle, zeker als straks het slechts een paar kilometer 2 rijstroken is in noordelijke richting.

Maar blijkbaar moet het eerst vastlopen voordat men de procedures opstart. Het is niet dat wij hier niet jaren geleden op deze plek al kritisch waren...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Ds79m » zo 12 jul 2015, 15:51

^^ Ik zou zelfs willen zeggen dat er genoeg politici zijn, die al smullen van het idee dat ze binnenkort hun gelijk kunnen halen dat meer asfalt alleen maar leidt tot meer files.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie