[A004] Delft - Schiedam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » vr 06 nov 2015, 13:30

Rogier schreef:^^ Ik bedoel meer dat de aangepaste vergunning zeer waarschijnlijk wel afgegeven gaat worden, omdat de gevolgen voor de omgeving niet \ zeer beperkt zijn. In de 'oude' situatie heb je inderdaad gelijk.
Het probleem is niet het water, maar het soort water. :lampje:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door duikgek89 » vr 06 nov 2015, 18:36

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Naturist » vr 06 nov 2015, 20:08

^^ Zal maar even verduidelijken: in dit geval gaat het om een zoute kwelder, en die loos je niet even in de sloot bij je buurman.
Zeker niet als je buurman zijn brood met die grond moet verdienen.

Niet doen alsof ik nergens verstand van heb.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » vr 06 nov 2015, 21:59

Hola, een klein beetje verduidelijking in je eerste post had een scherpe reactie gescheeld, Naturist. Niet iedereen is hier aquatechneut ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Palance » vr 06 nov 2015, 22:21

Het blijft dus nat water :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » za 07 nov 2015, 1:36

Naturist schreef:^^ Zal maar even verduidelijken: in dit geval gaat het om een zoute kwelder, en die loos je niet even in de sloot bij je buurman.
Zeker niet als je buurman zijn brood met die grond moet verdienen.

Niet doen alsof ik nergens verstand van heb.
Als je er wel verstand van hebt, vraag ik als leek dan graag even verder: kwam dat zoute water dan voor de werkzaamheden ook al niet omhoog? Zou me niet verbazen, want er waren in de jaren '60 niet voor niets plannen om een zoetwaterkanaal aan te leggen tussen het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen en de Oude Rijn bij Bodegraven: in de plannen werd die nieuwe aanvoer van zoet water als cruciaal gezien om de verzilting in Delfland en Schieland tegen te gaan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door ibodejoode » za 07 nov 2015, 16:19

Ik heb ruim 30 jaar bij de gemeente Zoetermeer gewerkt. Daar hadden we met het volgende te maken (en speelt deels ook in Midden Delfland): onze waterpartijen, vaak vroegere maar dan verbrede polderwatergangen, lagen op polderpeil = 5.80 tot 6.20 - NAP. Het diepe grondwater steeg tot ca. 4.20 - NAP. Dat betekent dat je in een kwelgebied zit. Er zit dus een constante druk van het diepe zoute grondwater richting oppervlakte. Door de aanwezige kleilaag dicht te houden: heipalen mochten geen verzwaarde voet hebben, hield je dat zoute kwelwater redelijk tegen. In Midden Delfland is de situatie iets anders. Het gebied is niet afgegraven, ligt dus net onder NAP. Sloten zullen ongeveer op 1.00 tot 1.50 m - NAP liggen. Is dus geen kwelgebied. Op het moment dat je daar een verdiepte weg aanlegt krijg je te maken met dat diepe zoute kwelwater. Dat wil ter plaatse van de verdiepte weg omhoog, dus moet afgevoerd worden. Dit mag niet op het oppervlakte water van het HH Delfland. Dus moet of via retourbemaling teruggepompt of naar elders (Noordzee) gepompt worden. Dat werkt via een vergunningenstelsel. En dat kan voor grote hoeveelheden nog al eens knap vervelend worden. Speelt ook nog mee dat het vroegere Gist Brocades (DSM) dat diepe zoute grondwater ontrok als proces en koelwater. Daarvoor is toen een aparte pijp van hun fabriek in Delft naar de Noordzee aangelegd. Later wilden ze zoutvrij (schoon)water gebruiken. Dus de bemaling stoppen. Maar dat gaf in een wijde omgeving grote problemen omdat de jarenlange verlaagde grondwaterstand omhoog zou komen. Gevolg was dat provincie en watererschap eisten dat ze dat niet zomaar mochten stoppen. Waarom dit verhaal: om duidelijk te maken dat een verdiepte weg aanleggen in het westen van het land alleen al wat betreft het grondwater knap complex kan zijn.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door LennyKravitz » za 07 nov 2015, 16:32

^^
Bedankt voor de uitleg.

Ik ben van mening dat dit opgelost moet worden. Maar wordt nou de opening van de weg tegengehouden hierom?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » za 07 nov 2015, 17:28

Het openstellen van de weg heeft denk ik geen consequentie voor de waterproblematiek, maar zomaar stellen: Water is nat, en dus oplosbaar is te kort door de bocht. Wat dat betreft vind ik de post van Ibodejoode erg verhelderend. Waarvoor dank. :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » za 07 nov 2015, 17:47

Inderdaad een helder verhaal! Nooit geweten dat er onder de grond zoveel processen aan het werk zijn.

Ik ben wel benieuwd wat nu de mogelijke oplossingen zouden zijn?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door duikgek89 » zo 08 nov 2015, 9:58

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » zo 08 nov 2015, 21:44

Ondertussen heeft de aanleg van de weg alvast gunstige bij-effecten voor de natuur.
Nu.nl schreef:Berm A4 bezaaid met bloemen voor 'honingsnelweg'
In de berm van het stuk A4 in aanbouw tussen Delft en Schiedam zijn zaterdag bloemen gezaaid. Het gaat om speciaal geselecteerde soorten die voedsel voor bijen leveren zoals nectar en stuifmeel.

De initiatiefnemers hopen zo iets te doen aan de massale bijensterfte in Nederland. De A4 wordt hierdoor de eerste Honey Highway (honingsnelweg) ter wereld, aldus Rijkswaterstaat zondag. "Ik wilde zelf iets doen en heb mij toegelegd op het zorgen voor meer nectar en stuifmeel'', aldus de plaatselijke initiatiefneemster Deborah Post, die gesteund wordt door Rijkswaterstaat en de gemeente Midden-Delfland.

Wethouder Govert van Oord: "De realisatie van de Honey Highway is een goed voorbeeld van samenwerking tussen overheid en burgers. En we realiseren met dit project samen een bijdrage aan een grotere biodiversiteit en aan de kansen voor het overleven van bijen in deze regio."

Navolging
De strook waarop bloemen groeien is zeven kilometer lang. De doelstelling is dat het project navolging krijgt door heel Nederland en Europa. Rijkswegen zijn volgens de Stichting Honey Highway uitermate geschikt voor dit soort projecten omdat de bermen, op natuurgebieden na, de enige onbespoten schrale grond in Nederland vormen. "De rest van Nederland is volgespoten met kunstmest en gif van spuitmiddelen."
Kortom: het is van het belang van de bijenpopulatie dat het wegennet flink wordt uitgebreid. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Chris » zo 08 nov 2015, 21:57

RSK schreef:De A4 wordt hierdoor de eerste Honey Highway (honingsnelweg) ter wereld, aldus Rijkswaterstaat zondag.
Dat is helaas niet waar. In de Verenigde Staten zijn diverse staten met een 'bee pollinator program' langs wegen. In Texas zelfs al sinds de jaren 30.

The Texas Department of Transportation (TxDOT) has been promoting pollinator health for over 75 years through its well-known Wildflower Program.

En vermoedelijk bestaat het ook wel in andere landen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » zo 08 nov 2015, 22:02

Dat staat natuurlijk niet leuk in het persbericht Chris ;)
Je moet je natuurlijk wel altijd belangrijker, groter en unieker voordoen dan de rest van de wereld, en zeker als Texas je concurrentie is 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Wesso » zo 08 nov 2015, 23:10

^^ Als je je wilt onderscheiden van Texas, noem het dan Honey Freeway en niet Honey Highway... :dyn_hyp:

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Alain » ma 09 nov 2015, 15:36

Ik ben allergisistisch voor bijen. Blijft nu de A13 over als enige optie voor mij?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Chris » ma 09 nov 2015, 15:40

Vinny schreef:Dat staat natuurlijk niet leuk in het persbericht Chris ;)
Je moet je natuurlijk wel altijd belangrijker, groter en unieker voordoen dan de rest van de wereld, en zeker als Texas je concurrentie is 8-)
Je ziet inderdaad dat men de gekste records probeert te bedenken om het belangrijk te laten lijken. :D

Zoals in California: This will be one of the longest precast, post-tensioned spliced concrete girder bridges in the U.S.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Palance » ma 09 nov 2015, 17:25

Wordt het trace nu al voor opening hernoemd in Bee 4?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » ma 09 nov 2015, 20:16

Alain schreef:Ik ben allergisistisch voor bijen. Blijft nu de A13 over als enige optie voor mij?
Ligt er aan of je zelf achter het stuur zit of bijrijder bent. Ik kan me wel voorstellen dat het steekt dat de prioriteiten hier door de Partij voor de Dieren worden gesteld, maar ik neem aan dat als ze de toegankelijkheid bijtijds aangeven, dat de angel dan wel uit de problematiek is.

Overigens hint de ligging van Stampersgat nu wel heel erg op doortrekking langs Benelux-Klaaswaal. Of zou men met de A13/A16 en A24 werken aan een raat van Rotterdam?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door verfmeer95 » ma 09 nov 2015, 21:56

^^ :rofl2:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Ds79m » ma 09 nov 2015, 21:59

RSK schreef:
Alain schreef:Ik ben allergisistisch voor bijen. Blijft nu de A13 over als enige optie voor mij?
Ligt er aan of je zelf achter het stuur zit of bijrijder bent. Ik kan me wel voorstellen dat het steekt dat de prioriteiten hier door de Partij voor de Dieren worden gesteld, maar ik neem aan dat als ze de toegankelijkheid bijtijds aangeven, dat de angel dan wel uit de problematiek is.

Overigens hint de ligging van Stampersgat nu wel heel erg op doortrekking langs Benelux-Klaaswaal. Of zou men met de A13/A16 en A24 werken aan een raat van Rotterdam?
Noem het bijgeloof, maar ik blijf er bij dat die weg eerder door Rotterdam Centrum wordt doorgetrokken, over een tracé langs de plaatselijke V&D.*

*=Hier moest eigenlijk een andere warenhuisketen genoemd worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rene » ma 09 nov 2015, 22:55

Alain schreef:allergisistisch
Allergisistisch op de honey-highway.
Toch wel genomineerd voor woord van het jaar 2016.
Je zou er acuut allergisch van worden ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Alain » di 10 nov 2015, 9:21

Klinkt wel als een goede meezinger hè? Het is jammer dat de A4 hier net boven de grote rivieren ligt, anders had het een heuse carnavalshit kunnen worden. Alhoewel, 'bij Hoevelaken linksaf' deed het ook erg goed in het zuiden...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » di 10 nov 2015, 9:56

Carnavalsliedjes zijn nooit mijn ding geweest, ik heb vooral aanleg voor limericks.
De A4 is een snelweg voor bijen
Met bloemen waarvan zij gedijen
Het is een "Honey-Highway"
Maar wat moet je daarmee?
't Wordt tijd dat ík er kan gaan rij(d)en!
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door kees » di 10 nov 2015, 10:01

:rofl2:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Palance » di 10 nov 2015, 10:11

Ik ben alleen bang voor meer bumperklevers :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » di 10 nov 2015, 10:25

In ander nieuws, er komt een heuse TV serie over de A4 van begin tot eind in Zuid-Holland. Een coproductie van Omroep West en RTV Rijnmond.

http://ow.ly/UsmBm

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Westlander » di 10 nov 2015, 14:23

Dit nieuwsbericht zagen we hier allemaal wel aankomen...

http://www.wos.nl/nieuwsbericht/item/20 ... d-en-pvda/
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door RSK » di 10 nov 2015, 14:31

Hier zie je weer duidelijk dat instanties maar al te graag lopen te roeptoeteren over zaken waar ze niet over gaan. Het hoogheemraadschap beslist over de vergunning en neemt volgende maand een beslissing. Goed, dan denk ik 'kan dat niet wat sneller?', maar de gemeente roept al om het hardst dat zij niet willen dat de weg open gaat. Eh sorry hoor, maar daar gaan jullie niet over. Punt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rene » di 10 nov 2015, 15:01

Palance schreef:Ik ben alleen bang voor meer bumperklevers :)
Ah, je bedoelt die platte insecten op de voorbumper ? ;)

Plaats reactie