[A004] Delft - Schiedam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Hajo » ma 30 apr 2018, 12:34

Foto: de ononderbroken lijn mag je niet, de onderbroken lijn wel overschrijden.

Blokmarkering: als die links van je ligt mag je voertuigen rechts inhalen. Wisselen van rijstrook mag ook, bijvoorbeeld bij een vergissing, maar is NIET meer toegestaan zodra er pijlen op het wegdek verschijnen. Je bent dan verplicht de richting te volgen die de pijl aangeeft. Bij een uitvoeger is dat vrijwel altijd naar rechts.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Jackbauer1350 » ma 30 apr 2018, 20:46

^^ Bij een weefvak mag je volgens mij de gehele lengte van het vak gebruiken om in te voegen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Hajo » ma 30 apr 2018, 20:58

^^ Correct. Maar ook hier tot het punt waarop pijlen op het wegdek verschijnen. Vanaf dat moment moet je de richting die de pijl aangeeft volgen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 apr 2018, 21:02

Dat geldt voor verkeer op de hoofdrijbaan. Niet voor verkeer dat de snelweg net op is gereden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Jackbauer1350 » ma 30 apr 2018, 21:13

Hajo schreef: ma 30 apr 2018, 20:58 ^^ Correct. Maar ook hier tot het punt waarop pijlen op het wegdek verschijnen. Vanaf dat moment moet je de richting die de pijl aangeeft volgen.
Met het hele weefvak gebruiken om in te voegen bedoel ik uiteraard ook het gedeelte met pijlen.
Bij drukte kan het voorkomen dat je dat stuk ook nodig hebt.
Zeker bij klaverbladen waar de weefvakken redelijk kort zijn.
Bij een weefvak als tussen de A1 en S114 op de Zeeburgerbrug zal dat minder snel gebeuren. Dat is een vrij lang weefvak.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Hajo » ma 30 apr 2018, 21:26

Ik ga uit van een situatie waarbij een oprit een rijstrook wordt die door middel van blokmarkering links van je van de rechtdoor gaande richting is gescheiden, en verderop overgaat in een afrit.

Als je in zo'n situatie via de oprit de snelweg oprijdt, mag je over de blokmarkering naar links om de hoofdrijbaan te gaan volgen. Dat mag je doen tot het punt waarop de eerste pijl naar rechts, die de afrit aangeeft, verschijnt.

Dit is dus op het weefvak zelf, met de blokmarkering links van je. Zodra op de weefstrook de eerste pijl naar rechts verschijnt, mag je NIET meer naar links over de blokmarkering, maar ben je verplicht de richting die de pijl aangeeft te volgen.

Bij een kort weefvak kan dat inderdaad wel eens lastig zijn. Bij een klaverblad betekent dat tijdig richting aangegeven, snelheid minderen en zo vroeg mogelijk proberen voorzichtig naar rechts uit te voegen. Verkeer dat uit de lus komt, moet jou voor laten gaan. Met andere woorden: jij hebt voorrang op het verkeer dat uit de lus komt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 apr 2018, 21:37

^^ Niet waar. RVV 1990 artikel 78, lid 2;
Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een uitrijstrook volgen, zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden, aangeeft.

Oftewel: als je de autosnelweg net oprijdt mag je na de laatste pijl, dus vlak voor het puntstuk, alsnog invoegen op de hoofdrijbaan.

Dat is maar goed ook, want op sommige plaatsen zou je nog geen 100 meter hebben om in te voegen. Dat kan niet.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Hajo » ma 30 apr 2018, 22:44

^^ Hmm. Of ik word te oud en mijn geheugen laat mij in de steek, of we hebben het hier over twee verschillende dingen. Jij hebt het over een uitrijstrook, ik heb het over een weefvak. ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Jackbauer1350 » ma 30 apr 2018, 23:19

Een weefvak is een combinatie van invoegstrook en uitrijstrook. Die lopen naadloos in elkaar over. Dus het artikel is hier ook op van toepassing.

Daarom staat er ook met opzet "bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten" in het artikel.
Om aan te geven dat een weefvak over de gehele lengte dus inclusief het deel waar de pijlen in staan gebruikt mag worden door verkeer vanaf een verbindingsweg om in te voegen. Die verlaten geen doorgaande rijbaan.

Overigens bij rijbaansplisingen bij knooppunten schuif ik vaak pas een strook op bij het punt waar de blokmarkering begint want dat vind ik vroeg zat. Maar daar beginnen meestal ook gelijk de pijlen.
Dan zou dat ook niet mogen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » di 01 mei 2018, 6:53

Hajo schreef: ma 30 apr 2018, 22:44 Jij hebt het over een uitrijstrook, ik heb het over een weefvak.
Zoals Jackbauer al aangeeft: we hebben het over hetzelfde.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » di 01 mei 2018, 6:56

Jackbauer1350 schreef: ma 30 apr 2018, 23:19Overigens bij rijbaansplisingen bij knooppunten schuif ik vaak pas een strook op bij het punt waar de blokmarkering begint want dat vind ik vroeg zat. Maar daar beginnen meestal ook gelijk de pijlen. Dan zou dat ook niet mogen?
Correct. Daarom probeer ik er ook altijd op te hameren dat men niet te vroeg met die pijlen begint, of in ieder geval de blokmarkering ietsjes verder terugtrekt. Helaas zit dat zo in de richtlijnen.... :(
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door duikgek89 » di 01 mei 2018, 10:20

Maar, hoe interessant de discussie over de letter der wet ook is; ik vraag me af hoe relevant het is daar:
1. De doorsnee automobilist die details echt niet precies kent.
2. De doorsnee automobilist de gewoonte heeft om juist vroeg te wisselen uit angst later in de problemen te komen.

Aan punt twee draagt volgens mij ook het weggedrag van anderen bij. Het valt me in het Nederlandse verkeer echt op hoe kort men op elkaar rijdt, hoe graag men gaatjes dicht rijdt (of dat komt door een vervelend v*rk*n achter het stuur of dommigheid is voor de invoeger bijzaak), hoe weinig men bereid is om elkaar een beetje ruimte te gunnen en hoe gebruikelijk het is om in elk krap gaatje te gooien en drammen.

Dan zou je dus eerder de automobilisten op moeten voeden om ze zover te krijgen dat ze weefvakken op de juiste manier te gebruiken en om een beetje fatsoenlijk met elkaar om te gaan.



Verder kun je je afvragen in hoeverre de regel dat je ter hoogte van de pijlen niet meer van richting mag veranderen wel wenselijk is. Voor zover ik weet komt die regel voort uit ergernis opgewekt door automobilisten die om de doorgaande rijbaan te volgen de weefvakken misbruikten om niet in de file te hoeven staan. Ik zou in die regel dus graag een beperking "file" opnemen. Buiten de file lost deze regel volgens mij niet bijzonder veel op en lijkt mij eerder een beperking.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door duikgek89 » di 01 mei 2018, 10:22

Snelwegfreak schreef: di 01 mei 2018, 6:56
Jackbauer1350 schreef: ma 30 apr 2018, 23:19Overigens bij rijbaansplisingen bij knooppunten schuif ik vaak pas een strook op bij het punt waar de blokmarkering begint want dat vind ik vroeg zat. Maar daar beginnen meestal ook gelijk de pijlen. Dan zou dat ook niet mogen?
Correct. Daarom probeer ik er ook altijd op te hameren dat men niet te vroeg met die pijlen begint, of in ieder geval de blokmarkering ietsjes verder terugtrekt. Helaas zit dat zo in de richtlijnen.... :(
Als de pijlen meteen beginnen is wel meteen duidelijk wat het doel van het asfalt naast de blokmarkering is. Ook voor mensen die niet in Nederland wonen en die niet aan de Nederlandse wegen gewend zijn. Daarom zie ik er veel meer in om die beperking af te schaffen of alleen bij file van kracht te laten zijn. In dat laatste geval met een beleid dat op mensen die duidelijk een vergissing corrigeren NIET gehandhaafd wordt zolang ze geen gevaar veroorzaken*.

*Daarbij kun je zelfs een aantal handvesten definiëren in de zin van hoe lang verblijft de vergissende persoon op de verkeerde rijstrook en wat is het snelheidsverschil? Naast een file stoppen om jezelf ertussen te wurmen als verkeer met flinke snelheid over die strook gaat is natuurlijk niet wenselijk. Staat aan beide kanten file en is er ruimte om te wisselen dan is dat voor de veiligheid veel minder problematisch.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Hajo » di 01 mei 2018, 12:25

Weefvak of uitvoegstrook is om het even: zodra er pijlen op het wegdek verschijnen, ben je verplicht de richting die de pijl aangeeft te volgen. Als er op dat moment nog steeds een blokmarkering links van je ligt, mag je dus niet meer naar links en die blokmarkering overschrijden.

Of dat een handige regel, is aan discussie onderhevig. De regel is destijds ingevoerd om in- of uitvoegen op het allerlaatste moment te voorkomen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » di 01 mei 2018, 12:30

Hajo schreef: di 01 mei 2018, 12:25 Weefvak of uitvoegstrook is om het even: zodra er pijlen op het wegdek verschijnen, ben je verplicht de richting die de pijl aangeeft te volgen. Als er op dat moment nog steeds een blokmarkering links van je ligt, mag je dus niet meer naar links en die blokmarkering overschrijden.
Niet dus. Bij een weefvak, als je niet vanaf de doorgaande rijrichting komt, geldt dit dus niet. Voor de rest wel.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Hajo » di 01 mei 2018, 12:40

^^ Dat is bij uitvoegen naar rechts over de blokmarkering. Zodra je die gepasseerd bent en er zijn in jouw nieuwe rijstrook pijlen op het wegdek aangebracht, dan moet je de richting die de pijl aangeeft volgen en mag je dus niet meer naar links. Ook al ligt er nog steeds een blokmarkering links van je. Een tekeningetje zou de zaak kunnen verduidelijken. ;)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Basjuh1981 » do 07 jun 2018, 14:10

AD.nl schreef:Rijkswaterstaat gooit verbreding A4 'in de groep'

Mensen uit de regio kunnen vanaf vandaag een zienswijze indienen over de voorgenomen verbreding van de A4. Vooral in Den Hoorn vrezen ze een toename van de geluidsoverlast.
,,Nieuw asfalt heeft altijd een aanzuigende werking'', stelt de stichting, die een zienswijze in voorbereiding heeft. ,,Als de weg breder wordt, zal er meer verkeer over dit deel van de A4 gaan rijden. En dat betekent dus meer herrie, meer licht en meer vervuiling.''
De stichting heeft waarschijnlijk liever dat het verkeer stil staat. Dat geeft niet zo veel vervuiling :roll:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Groningen » do 07 jun 2018, 18:21

Basjuh1981 schreef: do 07 jun 2018, 14:10
,,Nieuw asfalt heeft altijd een aanzuigende werking'', stelt de stichting, die een zienswijze in voorbereiding heeft. ,,Als de weg breder wordt, zal er meer verkeer over dit deel van de A4 gaan rijden. En dat betekent dus meer herrie, meer licht en meer vervuiling.''
De stichting heeft waarschijnlijk liever dat het verkeer stil staat. Dat geeft niet zo veel vervuiling :roll:
Nee. Want ze hebben wel gelijk: een bredere, goed doorstromende weg trekt meer verkeer aan. Verkeer, wat voorheen door de bebouwde kommen bij de mensen voor de deur langs ging, omdat dat nog engiszins opschoot.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Basjuh1981 » do 07 jun 2018, 19:13

Dan wordt het toch rustiger in de bebouwde kommen? Is daar ook de doorstroming beter.

Nu begint de file bij Rijswijk, straks rijdt het lekker door.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door harry » do 07 jun 2018, 21:58

Groningen schreef: do 07 jun 2018, 18:21ze hebben wel gelijk: een bredere, goed doorstromende weg trekt meer verkeer aan. Verkeer, wat voorheen door de bebouwde kommen bij de mensen voor de deur langs ging
Maar ook verkeer van mensen die voorheen de trein of de fiets namen, omdat zelfs dat sneller en comfortabeler was.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Willem » vr 08 jun 2018, 11:36

Toch denk ik dat het bij de A4 handiger is om het hele traject van KP Benelux tot Amsterdam onder de loep te nemen om te kijken hoe de doorstroming kan verbeteren.
Er zitten nu teveel onlogische dingen achter elkaar en dat wegnemen helpt misschien net zo goed als het breder maken van files.

Rens15
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:08
Locatie: Rozenburg ZH

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Rens15 » vr 08 jun 2018, 12:47

De A4 heeft inderdaad teveel onlogische veranderingen in rijstrookconfiguratie. Het lijkt mij vrij helder dat dit op meerdere punten gelijk getrokken moet worden en de weg waar het nodig is verbreed moet worden. De A4 heeft nou eenmaal een hoop verkeer te verwerken op de meeste trajecten op het noordelijke gedeelte.

Het lijkt mij persoonlijk fijn om meer verkeer de snelweg op te krijgen en te weren van de sluiproutes als er weer eens files staan.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Jackbauer1350 » di 26 jun 2018, 16:12

Vorig jaar had ik een fotoserie gemaakt van de A4MD. Gisteren ben ik op pad geweest voor het vervolg hierop in Schiedam bij de Ketheltunnel zelf.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
1 en 2: De Brederoweg/Europaboulevard, een fietspad met daarnaast een tramlijn die over het tunneldak lopen.

3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
3 en 4: Kijkend richting het sportpark met een weg richting de parkeerplaats en daarnaast een fietspad.
Locatie is vanaf het viaduct te zien op foto 2,

5.
Afbeelding
Kijkend richting de zuidelijke tunnelmond vanaf het fietspad.

6.
Afbeelding
Op het tunneldak kan de natuur redelijk haar gang gaan. Er wordt wel onderhoud gepleegd om het toegankelijk te houden.
In feite is naast de tennis- en voetbalvelden bijna het hele tunneldak toegankelijk om overheen te wandelen.

7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
7 en 8: Ik ben vervolgens naar de zuidelijke tunnelmond gelopen.
In eerste instantie staat er een eind voor de tunnelmond een hek in de breedte over de tunnel.

9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
9 en 10: Aan één zijde is er een pad waarover nog verder te lopen is naar de rand.

11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
11 en 12. Vanaf dit punt een mooi uitzicht op het knooppunt Ketelplein en in de voorgrond de Zwanensingel/Laan van Bol'Es

13.
Afbeelding
Panoramafoto van :KP: Kethelplein op de zuidelijke tunnelmond.


Aan de noordzijde van de tunnel ligt het sportcomplex.

14.
Afbeelding
Parkeerterrein sportpark aan de oostzijde van de tunnel.

15.
Afbeelding
16.
Afbeelding
17.
Afbeelding
15, 16 en 17:De sportvelden op het tunneldak waar tussen een mogelijkheid is om het tunneldak te voet over te steken.

18.
Afbeelding
Ook aan de westelijke kant loopt een fietspad langs de tunnel.

19.
Afbeelding
De hectometering van de A4 is ook hier te zien.

20.
Afbeelding
Vanaf de A4 is een calamiteitendoorgang richting dit pad.

21.
Afbeelding
22.
Afbeelding
23.
Afbeelding
21, 22 en 23:Het fietspad loopt om de sportvelden heen over het dak vlak bij de noordelijke tunnelmond.
Hier vanaf het pad zicht op de A4MD richting Delft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Vinny » di 26 jun 2018, 19:47

Het ziet er wel netjes uit zo :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Mark » di 26 jun 2018, 21:27

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat er niet meer gedaan wordt met het dak van de Ketheltunnel. Er is zo hard gestreden voor een overdekte A4 maar uiteindelijk zit je daar nog naar een lege grasvlakte te kijken die niet echt uitnodigend eruit ziet. Het was denk ik veel leuker geweest, ook voor de buurt, als er wat meer mogelijkheden waren om te recreëren, een meer parkachtige uitstraling.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Palance » di 26 jun 2018, 21:33

Zet er een paar schapen op, dan is het ecologisch ook nog verantwoord :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Ds79m » di 26 jun 2018, 22:25

Mark schreef: di 26 jun 2018, 21:27 Ik vind het persoonlijk wel jammer dat er niet meer gedaan wordt met het dak van de Ketheltunnel. Er is zo hard gestreden voor een overdekte A4 maar uiteindelijk zit je daar nog naar een lege grasvlakte te kijken die niet echt uitnodigend eruit ziet. Het was denk ik veel leuker geweest, ook voor de buurt, als er wat meer mogelijkheden waren om te recreëren, een meer parkachtige uitstraling.
Dat hebben ze in Prinsenbeek inderdaad beter voor elkaar.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » wo 27 jun 2018, 6:42

Snelwegfreak schreef: ma 30 apr 2018, 21:37 ^^ Niet waar.

Oftewel: als je de autosnelweg net oprijdt mag je na de laatste pijl, dus vlak voor het puntstuk, alsnog invoegen op de hoofdrijbaan.
Misschien moet je de toelichting van 78 lid 2 ook even lezen.
Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden Jaargang 2008
Nr. 90

Artikel 78 RVV 1990 bevat de verplichting voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsers die de rijbaan volgen de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. De achterliggende reden is dat bromfietsers indien zij op de rijbaan rijden, de regels volgen die ook voor het overige verkeer op de rijbaan gelden. Omdat er echter meer categorieën verkeersdeelnemers zijn, die – al dan niet onder bepaalde omstandigheden – gebruik mogen maken van de rijbaan (bijvoorbeeld fietsers (artikel 5, tweede lid, RVV 1990) en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig (artikel 7)), is de verplichting door middel van de onderhavige wijziging uitgebreid tot alle bestuurders die de rijbaan volgen.

Aangezien het de bedoeling is, dat fietsers, die zich op een fietsstrook bevinden, die in een voorsorteervak ligt, de richting van het voorsorteervak volgen, is expliciet aangegeven, dat deze fietsstrook onderdeel uitmaakt van het voorsorteervak.

In de praktijk blijkt het steeds vaker voor te komen, dat bestuurders de uitrijstrook gebruiken om op het laatste moment op de doorgaande rijbaan in te voegen, met name als deze onderdeel uitmaakt van een gecombineerde invoeg- en uitrijstrook (weefvak). Dit gedrag leidt tot een verstoring van de doorstroming op de doorgaande rijbaan en mogelijk tot irritatie bij andere bestuurders en is daarom en mede uit oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst. Door de in artikel 78, tweede lid RVV 990 opgenomen verplichting om de eenmaal gekozen richting te volgen, is dit gedrag verboden.

Het RVV 1990 kent geen definitie van een uitvoegstrook, maar kent wel een definitie van een uitrijstrook (art. 1, onderdeel ag). Deze definitie spreekt over een weggedeelte, dat bestemd is voor bestuurders, die de doorgaande rijbaan verlaten. Echter, als er sprake is van een invoegstrook, is het onduidelijk waar deze eindigt en overgaat in een uitrijstrook, het zogenaamde weefvak. Om misverstanden te voorkomen geldt de verplichting de richting van de uitrijstrook te volgen vanaf de hoogte van de op de rijstrook aangebrachte pijlen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door Snelwegfreak » wo 27 jun 2018, 6:58

Prima, dan blijf je lekker rondjes rijden op een klaverblad :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [A004] Delft - Schiedam

Bericht door feitelijk » wo 27 jun 2018, 7:17

Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie