Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 aug 2011, 9:45

Ik kan me van recente datum nog wel een vraag herinneren over waar de naam Grijsoord nou precies vandaan komt. Volgens autosnelwegen.net is het een voormalige boerderij, eerder dacht ik dat het een stuk bos tussen de Koningsweg en de A50 was, maar hier is het precieze antwoord: een voormalige vakantiekolonie voor zieke kinderen.
Midden in knooppunt Grijsoord, bekend van het aantal kilometers dat er vast staat elke morgen, was 100 jaar terug een gelijknamige vakantiekolonie, waar bleekneusjes door reinheid, lucht en beweging aan konden sterken. Om de tuin heen slingerde de weg naar Otterlo en verder, Harderwijk. Vroeger een aanzienlijke stad waar handelsroutes, de voormalige snelwegen, naar vernoemd werden. Deze asfaltweg vormt, opgegraven, Snelwegtuin Grijsoord; een vergeten lap asfalt naar Harderwijk, omzoomd door wildernis, ingeklemd in een snelwegknooppunt, zo rustig...je komt er geen mens tegen.
Foto's en historische kaarten zijn hier te vinden. Volgens mij is de oude asfaltweg naar Harderwijk hier te zien in KP Grijsoord. 8-) Mooi hoe oud en nieuw hier tezamen gaan.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door peejay » wo 24 aug 2011, 14:50

Met wat knutselen in Paint.net met het kaartmateriaal van KICH (kaart van ca 1900 en recent topografisch materiaal) kom ik tot het volgende plaatje:

Afbeelding

Met jouw vondst lijkt het aannemelijk dat hier oude infrastructuur is herbruikt om een toegangsweggetje te maken naar het binnenterrein van het knooppunt (al neem ik aan dat het asfalt recenter is ;) ).
Rij met je hart

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door waldo79 » wo 24 aug 2011, 22:07

Interessant speurwerk :top:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door captain007 » wo 24 aug 2011, 22:11

Erg leuk om dit soort materiaal voorbij zien te komen. Ik had achter zoiets niet dit gezocht. Erg bijzonder dat anno 2011 nog dit soort sporen zijn terug te herleiden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Coen Tunnel » do 25 aug 2011, 1:21

peejay schreef:Met jouw vondst lijkt het aannemelijk dat hier oude infrastructuur is herbruikt om een toegangsweggetje te maken naar het binnenterrein van het knooppunt (al neem ik aan dat het asfalt recenter is ;) ).
Pas tussen 1970 en 1972 is KP Grijsoord aangelegd. Op de topografische kaart van 1966 op watwaswaar.nl is de bebouwing van de vakantiekolonie Grijsoord nog te zien, met naam er bij, en staat het weggetje aangegeven als een verharde weg. Als het is zoals op de site van buroharro.nl vermeld staat, dat de weg is opgegraven, zou dat best kunnen. Misschien dateert het asfalt uit de jaren '60... Op de kaart van 1972 is zelfs nog het verharde weggetje te zien en de bebouwing van Grijsoord, destijds blijkbaar dus nog niet gesloopt. Het was bereikbaar over een verharde weg die de verbindingsboog van de A50 naar de A12 kruiste. Het knooppunt had nog een provisorische verbinding van de A12 vanuit het oosten naar de A50 richting zuiden. Op de kaart van 1978 is dezelfde situatie rond de voormalige vakantiekolonie te zien. Op de kaart van 1985 is de verharde weg alleen nog maar vanaf de verbindingsboog te bereiken en is er geen bebouwing meer binnen het knooppunt. Vermoedelijk zo rond 1980 zijn dus de laatste restanten van de vakantiekolonie gesloopt. Op de kaarten van na 1985 is de verharde weg niet meer als zodanig herkenbaar, en het zal dus ergens tussen 1985 en 1990 zijn geweest dat het weggetje onder een laag zand terecht is gekomen. Maar het asfalt zou heel goed nog origineel kunnen zijn... 8-)

Op de Koningsweg is ook nog het begin van de verharde weg richting Grijsoord te zien. Dat staat ook in Streetview: hier. Vaag is het tracé nog op de satellietbeelden herkenbaar. Wel interessant: nogmaals het weggetje vanaf de verbindingsboog. Links van het weggetje is een verticale witte streep zichtbaar, ook als je vanuit een andere positie kijkt (foto eerder of later genomen). Het is mij niet duidelijk wat dit nou is. Een oude lantaarnpaal? Een slagboom? Een vlaggenmast? Iets anders? Kortom, de snelwegtuin vraagt eigenlijk om een bezoek, maar helaas kun je er niet legaal komen...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door captain007 » do 25 aug 2011, 8:26

^^ Aan de overzijde van het plakje asfalt zie ik ook nog wat geleiderail verloren tussen de bomen staan. Zou deze ook met dit pad te maken hebben?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Peter » do 25 aug 2011, 8:37

Ik vermoed dat men ooit (oude?) geleiderail als hek gebruikt heeft om het pad af te sluiten, toen dat nog begaanbaar was.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Coen Tunnel » do 25 aug 2011, 11:48

^^ Dat zal dan dus tussen 1978 en 1985 zijn gebeurd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Kaaiman » do 25 aug 2011, 13:24

Buro Harro... van die Harro de Jong heb ik enkele jaren geleden nog een aantal colleges gehad. Leuke vent met een vlotte babbel. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door peejay » do 25 aug 2011, 13:27

Rij met je hart

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door boe! » do 25 aug 2011, 13:47

^^ Ik denk het wel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Coen Tunnel » do 25 aug 2011, 23:21

^^ Zou inderdaad goed kunnen, ik twijfelde er over.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door jan » vr 26 aug 2011, 23:31

Het is idd gewoon een berk. Vandaag in de file kon ik er goed op letten. ;)

Erg leuk om dit voorbij te zien komen. Ik rijd hier regelmatig, maar hier had ik totaal geen weet van.

Danzk
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 03 apr 2007, 9:20

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Danzk » ma 29 aug 2011, 8:22

Kaaiman schreef:Buro Harro... van die Harro de Jong heb ik enkele jaren geleden nog een aantal colleges gehad. Leuke vent met een vlotte babbel. :)
In een college dat ik van Harro heb gehad vertelde hij ook over Grijsoord. Het asfalt bleek onder een laag grond van ongeveer 25cm te liggen en was wel degelijk van het oude weggetje.

Het waren inderdaad leuke en vlotte colleges.

Adzelf
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 11:28

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Adzelf » vr 01 jun 2012, 11:50

Grijsoord heeft me altijd geïntrigeerd. Ik heb een tijd in Otterlo gewerkt en fietste dan over dat oude stukje Harderwijkerweg richting Grijsoord. Daarna onder het tunneltje door langs de locatie Planken Wambuis van Rijkswaterstaat en anwb en dan verder richting Wolfheze. Erg mooi en (nog steeds) heel rustig.
Ik meen dat de boerderij Grijsoord is blijven staan totdat de toenmalige bewoner/eigenaar ergens in de jaren '70 is overleden. Er schijnt destijds een felle juridische strijd te zijn gevoerd over de precieze ligging van dit knooppunt, waarbij de bewoner dit af heeft kunnen dwingen.
Ik heb me voorgenomen om eens in het Gelders Archief in Schaarsbergen te gaan neuzen hoe dat precies in elkaar zit.
De plek waar de boerderij heeft gestaan is nog steeds te herkennen aan een grote hoeveelheid bramen en brandnetels, precies op de plek die op de samengestelde kaart is aangegeven. Ik ben wel eens zo stout geweest de auto op de vluchtstrook neer te zetten (op de rijbaan richting de westelijke A12) en dan het stukje bos in te lopen. De locatie van het huis is makkelijk te vinden. Een alternatieve vorm van archeologie vind ik dat, zeker omdat de geschiedenis feitelijk zo recent is, maar er toch al zoveel veranderd is.

Willemh
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 3:12

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Willemh » zo 08 feb 2015, 3:28

Erg late reaktie..

Maar - Ik heb op Grijsoord gewoond - ben er eigenlijk opgegroeid vanaf ongeveer 1959 - 1973. In deze tijd was het een huis waar 3 families woonden,
de Fa. Wijlhuizen, de Fa. De Geest (in een vleugel (de 'boerderij' een gezin, in een andere vleugel 2 zusters de Geest) en onze familie. Later is de Fam. de Geest vertrokken en is er een jachtopzichter komen wonen - van Eck. Dit alles is aan een einde gekomen na aanleg van de A50 (Rotterdan -> A12), waardoor het te gevaarlijk was om de snelweg nog over te steken. Als je vanuit richting Rotterdam de afslag A12 neemt, richting Duitsland, dan heb je midden tussen de 2 snelwegen een driehoekig stukje grond liggen , met en het midden een grote treurwilg. Deze stond in de grote tuin van Grijsoord. Het was voordat iedereen er kwam wonen inderdaad een 'herstellingsoord, waar z.g. 'bleekneusjes' uit de stad konden aansterken e.d.

Er liep inderdaad een verharde weg vanaf de Koningsweg richting Grijsoord, deze liep echter verder door tot aan de A12, en vervolgde aan de overkant van de A12, tot aan de bocht waar de Koningsweg (richting Otterlo, dus aan de andere kant van de snelweg) een scherpe bocht naar rechts maakt.

Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat wij daar 'in the middle of nowhere' woonden ;-)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Wouter N14 » zo 08 feb 2015, 11:05

Interessant! :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Ds79m » zo 08 feb 2015, 11:26

Leuk verhaal inderdaad :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door captain007 » zo 08 feb 2015, 12:03

Op basis van bomenrijen, dit verhaal en watwaswaar, dan zou de oorspronkelijke weg ongeveer zoals op dit kaartje moeten hebben gelopen:
Afbeelding

De aftakking betreft de weg naar waar ongeveer de boerderij moet hebben gestaan.

Willemh
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 3:12

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Willemh » ma 09 feb 2015, 11:03

Ok, hier mijn frutsels - ik ben er niet zo goed in.

1. Grijsoord, waar het gestaan heeft.
2. Boerderij waar (omstreeks 1968) Blankenstijn woonde
3. Boerderij waar in die tijd boer Vos (met zijn zus) woonde
(Hier vlakbij woonde boer van Schaar - wat nu koetshuis 'De Lange Hut' is.)
http://www.belvilla.nl/vakantiehuizen/a ... NL-6816-01
4. Hier stond in die tijd een groot landhuis 'De Lange Hut' - welke in 1968 volledig afgebrand is (heb nog
geholpen de inboedel veilig te stellen).
5. een zandpad vanaf de koningsweg, langs het bouwland naar Grijsoord
6. tussenpaadje tussen de verharde 'doodlopende weg' en het 5) pad
7. Zandpad aftakking van 'doodlopende weg' naar Grijsoord

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik niet precies meer weet hoe de weg liep boven de A12, dus de aansluiting aan de
doorlopende weg daar. Overigens; het was niet echt een boerderij, daar was het veel te groot voor.

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door captain007 » ma 09 feb 2015, 11:11

^^ Ik was van deze kaart uitgegaan.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door hurricane » ma 09 feb 2015, 12:42

Als je de luchtfoto van 1944 aanklikt kun je het ook goed zien.

Willemh
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 3:12

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door Willemh » ma 09 feb 2015, 12:49

Dat is een mooie kaart, en inderdaad zou het kunnen dat die verharde weg wel zo gelopen heeft, schaal is moeilijk in te schatten, en het is al zo lang geleden. Wel zie ik daar inderdaad de Lange Hut op staan. Ook Konings Jagt en Bio herstellingsoord. Maar zo zag het er Vroeger wel uit. Zo zag het gebouw er van de voorkant gezien uit. In de vleugel rechtsvoor, wat nauwelijks te zien is op deze foto woonden wij, de voorkant was van de fam. Wijlhuizen, en aan de achterzijde woonden de familie Geest. Deze foto is overigens van heel wat oudere datum.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door waldo79 » ma 09 feb 2015, 15:51

Dank voor het delen van deze herinneringen :top:

svaneck
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 16:47

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door svaneck » wo 07 feb 2018, 16:51

Mijn vader heeft hier gewoond toen hij jachtopzichter was. Hij is in 1976 naar Schaarsbergen verhuisd. Als het goed is kun je nog stukken van de fundering vinden en ik moet zelfs nog wat foto's hebben uit die tijd. Mijn vader had er een boel dieren los lopen zoals kippen, ganzen, geiten, 3 honden en heel veel vogels.

marbermar
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 04 jan 2019, 22:30

Re: Stukje historie over en rond Knooppunt Grijsoord

Bericht door marbermar » vr 04 jan 2019, 22:35

Willemh schreef: ma 09 feb 2015, 11:03 Ok, hier mijn frutsels - ik ben er niet zo goed in.

1. Grijsoord, waar het gestaan heeft.
2. Boerderij waar (omstreeks 1968) Blankenstijn woonde
3. Boerderij waar in die tijd boer Vos (met zijn zus) woonde
(Hier vlakbij woonde boer van Schaar - wat nu koetshuis 'De Lange Hut' is.)
http://www.belvilla.nl/vakantiehuizen/a ... NL-6816-01
4. Hier stond in die tijd een groot landhuis 'De Lange Hut' - welke in 1968 volledig afgebrand is (heb nog
geholpen de inboedel veilig te stellen).
5. een zandpad vanaf de koningsweg, langs het bouwland naar Grijsoord
6. tussenpaadje tussen de verharde 'doodlopende weg' en het 5) pad
7. Zandpad aftakking van 'doodlopende weg' naar Grijsoord

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik niet precies meer weet hoe de weg liep boven de A12, dus de aansluiting aan de
doorlopende weg daar. Overigens; het was niet echt een boerderij, daar was het veel te groot voor.
Dat was niet boer Blankenstijn, maar boer Blankenspoor.....

Plaats reactie