[A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

[A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door ReneeBos » vr 21 okt 2011, 12:25

Iedere avond op werkdagen staat er voor de afrit Lelystad een file, de gemeente en de provincie willen dat dat probleem wordt aangepakt.

Een aantal jaren terug is de afrit aangepast om de files te lijf te gaan, de afrit is voorzien van betonnen muur voor een lengte van een kilometer

Heeft iemand suggesties om dit probleem op te lossen ....

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door jelger » vr 21 okt 2011, 12:33

Het probleem is het stoplicht onderaan de afrit toch? Rechtsaf vrij baan geven de Larserweg op ri Lelystad? Aannemende dat dit de grootste verkeersstroom is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door Chris » vr 21 okt 2011, 12:38

Een vrije rechtsaffer en een derde rijstrook tot aan de aansluiting Oostranddreef kan al aardig wat verlichten denk ik zo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door Chris » vr 21 okt 2011, 12:41

Een vrije rechtsaffer is al gerealiseerd zie ik. Maar voor de brug over de vaart versmalt het weer van 3 naar 2 rijstroken.

Voor hetzelfde geld kan het zijn dat de rechtdoor of linksaffer zoveel rood krijgt dat het uiteindelijk de afrit en dus de rechtsaf slaande stroom blokkeert.

De intensiteit op de Larserdreef is trouwens 40.000 voertuigen per etmaal (tussen de A6 en de Ketelmeerstraat, kan zijn dat het tussen de A6 en de eerder afslaande Oostranddreef nog hoger ligt, ik ken de precieze locatie van het telpunt niet)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door jelger » vr 21 okt 2011, 12:46

ja, dat kan inderdaad ook nog. Als dat zo is, dan zou het verkeer ri Harderwijk een eigen afrit moeten krijgen aan de zuidkant van de Larserweg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door harry » vr 21 okt 2011, 15:30

ReneeBos schreef:Hee(f)t iem(a)nd (een) suggestie om dit probleem op te lossen...
Alsnog een nieuwe afrit aanleggen tussen Almere-Buiten-Oost en Lelystad. Zoals ooit gepland was.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door Chris » vr 21 okt 2011, 15:36

Het probleem is denk ik vooral ontstaan sinds pakweg 2003 - 2005 toen de wijk de Landerijen werd ontwikkeld. Dat takt via de Oosterranddreef aan op de Larserweg en daarmee op de aansluiting Lelystad van de A6. Dit zijn huizen in het duurdere segment met waarschijnlijk een groot aantal forenzen die buiten Lelystad werkt. Je kan circa 2 kilometer zuidelijker een nieuwe afrit aanleggen die het verkeer vanaf de A6 naar en rond het centrum van Lelystad gaat verwerken, zodoende de Larserdreef te ontlasten. Een extra aansluiting op de N309 of de Runderweg zou wellicht ook geen kwaad kunnen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A6 afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Wouter N14 » vr 21 okt 2011, 16:05

^^ De tijd is dus rijp voor afrit 9 :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: A6 afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door jelger » vr 21 okt 2011, 16:13

Als de problemen inderdaad veroorzaakt worden door de wijk Landerijen, dan heeft Lelystad meer aan een aansluiting op de N309. Een aansluiting en verbindingsweg langs het Hollandse Hout heeft alleen echt zin als dat gebied al gepland staat voor uitbreiding van de bbk. Een aansluiting bij de N309 is ook aantrekkelijk voor de mensen die rond de Kustendreef wonen. In wezen wordt zo de hele oostvleugel beter bediend.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: A6 afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door keokiracer » vr 21 okt 2011, 16:17

jelger schreef:Een aansluiting en verbindingsweg langs het Hollandse Hout heeft alleen echt zin als dat gebied al gepland staat voor uitbreiding van de bbk.
Daar wordt bedrijventerrein Flevopoort gerealiseerd. Kijk maar op GMaps
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: A6 afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door jelger » vr 21 okt 2011, 16:27

Ja, maar dat is slechts een klein stukje vooralsnog. Dat kan prima bediend worden met een ontlaste Larserdreef/weg. Toch?
Als er concrete plannen bestaan om de komende 10-20 jaar dat hele gebied vol te bouwen, dan zou een extra afslag en weg naar de Westerdreef geen kwaad kunnen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A6 afrit Lelystad file probleem

Bericht door boe! » vr 21 okt 2011, 16:30

harry schreef:
ReneeBos schreef:Hee(f)t iem(a)nd (een) suggestie om dit probleem op te lossen...
Alsnog een nieuwe afrit aanleggen tussen Almere-Buiten-Oost en Lelystad. Zoals ooit gepland was.
Dat is ook het voorstel van de gemeente Lelystad, maar Rijkswaterstaat heeft daar voorlopig geen geld voor.

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door ReneeBos » vr 21 okt 2011, 20:36

Dat klopt de gemeente heeft samen met de provincie een voorkeur voor een nieuwe afslag maar rws wil daar niet aan. Maar ik denk een goede oplossing voor het probleem is mogelijk een verruiming van de afslag van 1 naar 2 rijstroken onder aan 2 rijstoken vrij voor rechtsaf, verkeer uit de richting harderwijk/larserpoort over 2 rijstroken waar er een van over gaat in de afslag naar de a6 Verkeer met bestemming harderwijk larserpoort wordt via een aparte afslag geleid die uit komt op een invoegstrook met de larserweg.
Ombouw van de krsuing n302 a6 tot een knooppunt (klaverblad) is gezien de voertuigaantallen een betere oplossing, maar zal om de kosten waarschijn lijk geen doorgang vinden.
No naast de praktische problemen met de vele afslagen en zijwegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door mavas » vr 21 okt 2011, 21:01

De oplossing zoals die er nu ligt ziet er uit als de meest optimale. Alle takken hebben zo te zien voldoende opstelruimte en zouden elkaar niet in de weg moeten zitten.

Ik denk dan ook dat het grote probleem hem zit in de bocht van de afrit, waar fors voor afgeremd moet worden en waardoor de doorstroming voor alle richtingen van de afrit belemmerd wordt. In die bocht zal je niet veel harder kunnen dan 50, waardoor de capaciteit niet volledig benut wordt. De afrit zou dan ook al 2 rijstroken moeten hebben voordat de bocht wordt ingezet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door DjIdee » za 22 okt 2011, 11:27

De afrit zelf stroomt in mijn optiek wel door, als men eenmaal maar op die uitvoegstrook zit... Het geprop van de A6, via de vrij korte uitvoegstrook (tot aan het muurtje) naar de daadwerkelijke afrit is volgens mij een bottleneck...

Ik denk door de uitvoeger 2 strooks te maken, en net voor het viaduct over de N302 pas naar 1 rijstrook te versmallen (zodat je buffert op de afrit ipv op de A6) zal al een hoop schelen. De vrije rechtsaffer heeft al een heel positief effect, ik zie zelden echt een stevige file onderaan die afrit... Vermoedelijk omdat het bij uit uitvoegen al in een buffer gezeten heeft (met vertraging op de A6 (ook voor doorgaand verkeer) tot gevolg.

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door ReneeBos » ma 24 okt 2011, 10:37

Ik denk als de afrit verrruimd moet je ook onderaan de afrit ervoor zorgen dat het verkeer weg kan komen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door DjIdee » ma 24 okt 2011, 10:57

^^ Momenteel komt het verkeer goed weg, mede door de vrije rechtsaffer naar lelystad, en de dubbele opstelstrook voor de N302. Probleem zit nu niet in de afrit in mijn optiek, maar in het uitvoegen, direct na de scheiding (begin betonnen muurtje) stroomt het verkeer op de afrit vaak wel weer door...

En liever een buffer op de afrit zelf, dan een terugslag op de snelweg (gevaarlijker, want hogere vmax, en ook hinderlijk voor doorgaand verkeer)
Laatst gewijzigd door mavas op ma 24 okt 2011, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geheel overbodige quote verwijderd. M.v.gr. Mavas

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Autorun » di 01 nov 2011, 15:47

Minimaal 3x per week neem ik deze afslag in de avondspits. Ik ken de situatie ter plaatse dus goed.

Allereerst vroeg ik me een paar maanden geleden al eens af waarom Dronten niet op de nieuwe bewegwijzeringsborden van de afslag is aangebracht, maar op extra borden. Aanvankelijk had ik de indruk dat dit een nogal amateuristische toevoeging was, maar opeens begreep ik het. Op dit moment wordt de N23 aangelegd, die de A6 kruist bij afslag 11, Lelystad-Noord. Dat is de toekomstige hoofdaansluiting voor Dronten. Zodra de N23 in gebruik wordt genomen, worden de tijdelijke verwijzingen naar Dronten bij afslag 10 (Lelystad) verwijderd. Dat vermoed ik althans.

Ik verwacht dan ook dat vanaf 2013 de filevorming bij afslag Lelystad zal verminderen, omdat een deel van het verkeer dan naar de afslag op de A6 zal doorrijden.

Verder valt me op dat de filevorming vooral ter plaatse van de uitvoegstrook ontstaat en terugslaat op de hoofdrijbaan. In de huidige situatie staat er zo nu en dan een halve kilometer file op de vluchtstrook, die door het verkeer wordt benut als verlengde uitvoegstrook. De uitvoegstrook gaat over in een parallelbaan, die van de hoofdrijbaan wordt gescheiden door een barrier. De parallelbaan rijdt meestal behoorlijk goed door en werkt als een buffer voor de opstelvakken bij de kruising. Het probleem is dan ook niet zozeer een gebrek aan buffercapaciteit, maar lijkt veeleer te worden veroorzaakt door een gebrek aan uitvoegcapaciteit. Verlengen van de uitvoegstrook kan wat verlichting brengen, maar gezien de forse filevorming lijkt dat niet genoeg.

Een oplossing zou kunnen zijn om de uitvoeger te verdubbelen naar twee rijstroken, die zo’n 200 meter na het begin van de barrier via een taper wordt teruggebracht naar een enkele rijstrook. Dan is er meer uitvoegcapaciteit zonder dat er een grootschalige reconstructie hoeft plaats te vinden.

Aanvullend zouden de filewaarschuwingsborden een stuk naar voren kunnen worden gehaald. Op dit moment waarschuwen ze dat je in de file staat, niet dat je een file nadert :facepalm: .

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Attietattie » di 01 nov 2011, 15:52

Jij denkt dat men beter uitvoegt als er twee uitvoegstroken beschikbaar zijn? Ik denk dat niet.

Verder snap ik niet wat je bedoelt met de taper. Bedoel je niet gewoon een afvallende rijstrook/uitvoegstrook?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door DjIdee » di 01 nov 2011, 16:31

Attietattie schreef:Jij denkt dat men beter uitvoegt als er twee uitvoegstroken beschikbaar zijn? Ik denk dat niet.

Verder snap ik niet wat je bedoelt met de taper. Bedoel je niet gewoon een afvallende rijstrook/uitvoegstrook?
Denk het wel....

Het huidige uitvoegstrookje (niet zo lang) en het enkelbaans zijn daarvan kan de hoeveelheid uitvoegend verkeer schijnbaar niet aan. Daarna stroomt het door.

Het is in alle gevallen veiliger en beter als de uitvoegstrook verlengd wordt, er een taper bij komt (2e baan), en deze dan vlak voor het viaduct pas (edit: Bijna 2 kilometer! verderop) pas te laten ritsen. Als er dan problemen ontstaan, dan is dat niet op de hoofdrijbaan, maar op de uitvoeger zelf. Beter voor de doorstroming, en vooral veiliger wat mij betreft. En zoveel hoeft dat volgens mij niet te kosten.

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Autorun » di 01 nov 2011, 16:44

Attietattie schreef:Verder snap ik niet wat je bedoelt met de taper. Bedoel je niet gewoon een afvallende rijstrook/uitvoegstrook?
Je hebt gelijk, ik zie dat ik mijn tekst een beetje door elkaar heb gegooid, waardoor hij niet meer klopt. Ik bedoelde te zeggen:

Eerst uitvoegen via een (getaperde) dubbele rijstrook:
Afbeelding

En pakweg 200 meter verderop via een afstreping de parallelbaan (de uitvoeger) terugbrengen van twee rijstroken naar een enkele rijstrook. Voor een afstreping heb je vanaf de eerste verdrijfpijl ongeveer 400 meter nodig tot het einde van het verdrijfvak. Bij elkaar is dat 600 meter en die ruimte is er wel.

ReneeBos
dorpsstraat
Berichten: 211
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 17:17

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door ReneeBos » do 17 nov 2011, 16:03

Verkeer richting Larserpoort, harderwijk via aparte afrit, larserpoort richting lelystad via parallelbaan leiden

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Autorun » wo 21 dec 2011, 16:51

Op 1 december 2011 gepubliceerd op http://www.flevoland.nl/nieuws/archief/ ... /index.xml:
Provincie blij met bijdrage rijk aan Flevolandse bereikbaarheid

[...] In het halfjaarlijks overleg met het rijk zijn afspraken gemaakt over het definitieve pakket en is een toezegging gedaan voor de rijksbijdrage. Concreet betekent dit dat in Flevoland de volgende projecten de komende jaren uitgevoerd kunnen worden:

1) Extra rijstrook afslag A6 Lelystad Zuid
2) Betere aansluiting Waterlandseweg op de A27
3) Verbeteren aansluiting afslag S105 (Spectrumdreef) op de A6
4) Aanstellen verkeersmanager die kijkt hoe bestaande wegen efficiënter kunnen worden gebruikt
5) Het versneld mogelijk maken van de multimodale overslaghaven Flevokust
Meer details staan niet in het persbericht, maar er gaat kennelijk wat gebeuren. Een termijn wordt niet genoemd.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Klaasje » vr 30 dec 2011, 10:18

Nu vraag ik me af wat er eigenlijk aan de hand is met de aansluiting bij de Spectrumdreef in Almere. Volgens mij helemaal niets. Het is gewoon een rustige half-klaverbladaansluiting die aansluit op een rustige 1x2 stedelijke weg.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door DjIdee » vr 30 dec 2011, 10:28

^^ Misschien in combinatie met het weefvak van de A27 naar de A6 noord? Zie daar regelmatig rare capriolen... Maar dat ontvlechten zie ik niet zomaar gebeuren

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Klaasje » vr 30 dec 2011, 10:37

Het enige nuttige wat ik kan bedenken is dat er een VRI of turborotonde bij de kruising van de toerit ri. Muiderberg met de spectrumdreef.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door petervdveen » ma 02 jan 2012, 13:35

DjIdee schreef:^^ Misschien in combinatie met het weefvak van de A27 naar de A6 noord? Zie daar regelmatig rare capriolen... Maar dat ontvlechten zie ik niet zomaar gebeuren
Klopt. Maar dat ligt meer aan de weggebruikers die binnen 2 seconden naar de linker baan willen dan aan de weg zelf.
Die weefvakken zijn trouwens ook lang zat, totaal geen reden om daar iets aan te veranderen denk ik.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door DjIdee » ma 02 jan 2012, 14:02

^^
En aan de mensen die direct aan het begin van het weefvak willen uitvoegen (over de taper heen ja :facepalm: )... Knipper aan en gewoon naar rechts trappen...

Maar tuurlijk ligt dat aan de mensen zelf... Als we allemaal goed zouden anticiperen en gebruik maakten van onze lange invoegstroken en onze snelheid aanpaste aan het andere verkeer en keurig ritsden etc etc, dan hadden we een hoop files (en ongevallen) minder

De mens gaat zijn gedrag niet snel aanpassen.. Hoe ga je dan wel dat verhaal verbeteren?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door petervdveen » wo 04 jul 2012, 14:12

Gedeputeerde Staten (GS) stemmen in met een miljoeneninvestering om het wegennet in Flevoland te verbeteren. Het gaat om de provinciale bijdrage aan het rijksprogramma Beter Benutten waartoe ook de verbreding van de aansluiting Lelystad/A6 behoort.
Om de bereikbaarheid van de stedelijke regio’s op korte termijn te vergroten heeft het rijk landelijk ruim een half miljard euro uitgetrokken. Lelystad en Almere vallen onder de stedelijke regio Amsterdam. In totaal zijn zeven projecten uit Flevoland opgenomen in het Programma Beter Benutten. De coördinatie van deze projecten is in handen van de provincie.
Drie van de zeven projecten hebben gedeeltelijk betrekking op de provinciale infrastructuur.

● Voor de genoemde verbetering van de aansluiting Lelystad/A6 die ruim 10 miljoen euro kost, betaalt Flevoland 350.000 euro.
Daarvoor wordt onder andere de uitvoegstrook op de A6 (vanuit de richting Almere) verbreed tot twee rijstroken en vinden er kleine aanpassingen plaats aan de kruispunten.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A006] afrit Lelystad fileprobleem

Bericht door Chris » ma 21 okt 2013, 15:56

Rijkswaterstaat schreef:Beter Benutten A6: aanpassing op- en afrit 10 Lelystad gegund aan BAM Wegen

Door de toename van het verkeersaanbod is de capaciteit van de op- en afrit op de A6 bij Lelystad niet meer voldoende. Rijkswaterstaat past daarom de aansluiting Lelystad (10) aan. De opdracht voor de aanpassingen op aansluiting Lelystad is gegund aan BAM Wegen B.V. Regio Noordwest. De werkzaamheden starten komende winter en zijn naar verwachting begin juli 2014 afgerond.

Door de toename van het verkeersaanbod blijken de op- en afrit bij Lelystad niet meer voldoende te werken. In de ochtendspits ondervindt het verkeer bij oprit 10 Lelystad hinder om de A6 op te komen richting Almere. In de avondspits ontstaat er file op de A6 vanuit Almere voor afrit 10. Rijkswaterstaat past daarom de aansluiting Lelystad (10) aan. De toerit wordt verlengd en de toe- en afrit worden verdubbeld naar twee rijstroken. Met deze maatregelen wil Rijkswaterstaat de doorstroming verbeteren, de verkeersveiligheid op dit tracé vergroten en zo een bijdrage leveren aan een goede bereikbaarheid van de regio.

Plaats reactie