[A050] Apeldoorn - Zwolle

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Kaaiman » ma 08 jul 2019, 22:48

Waar Ede stond, bedoelde ik die andere 'pl. in Gld.', Epe.

Maar het staat uiteraard buiten kijf dat de A50 ten zuiden van Apeldoorn ook toe is aan 2x3.

Eigenlijk is de hele A/N50 een ondergeschoven kindje, want hetzelfde geldt natuurlijk voor Bankhoef - Paalgraven. En 2x2 is nodig tussen Kampen en Hattemerbroek.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jul 2019, 8:43

^^ En ook ten zuiden van Paalgraven zit de A50 al tegen de max aan, zeker in de spitsuren merk je dat daar ook wel.

EIgenlijk moet de A50 overal waar nu 2x2 ligt naar 2x3 toe, de intensiteiten rechtvaardigen dat wel. En Kampen-Hattemerbroek moet inderdaad naar 2x2. Alleen de Eilandbrug bij Kampen zou nog een tijdje 1x2 kunnen blijven; van alle ingrepen die er voor de A50 nodig zijn heeft dat mijns inziens de laagste prioriteit.

Laten we de A50 samen met de A58 de Grote Buitenring van Amsterdam noemen, misschien dat er dan wel geld vrijkomt. :twisted:

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » wo 24 jul 2019, 9:58

Een artikeltje over de afrit/toerit A50 bij Hattem met het onderliggend wegennet (Hessenweg):
https://www.destentor.nl/veluwe/duideli ... ~a97a5bd6/

Er gebeurden daar zoveel ongelukken de laatste jaren dat De Stentor er wel een item van wilde maken. Dus wat beeldmateriaal aangeleverd, wat voor de camera vertelt en gemeente Hattem is met een reactie gekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » wo 24 jul 2019, 10:15

Het zou inderdaad al veel schelen als ze een paar meter heide weghalen bij de afrit, het asfalt vernieuwen en goede markeringen aanbrengen. Het geheel heeft nu - zeker voor Nederlands begrippen - een wat verwaarloosd aanbeeld. Het asfalt en wellicht ook de markeringen zijn vermoedelijk meer dan 20 jaar oud. Rijkswaterstaat heeft de toe- en afritten wel eens opnieuw geasfalteerd, maar de Hessenweg is volgens mij al heel lang niet meer aangepakt.

Klopt het dat het probleem vooral ligt bij de afrit vanuit het noorden? Daar slaat volgens mij het meeste verkeer linksaf (richting Hattem). Een STOP bord zou op die locatie wellicht geen kwaad kunnen.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » wo 24 jul 2019, 11:26

Klopt, het gaat met name om aanrijdingen op de kruising met de noordelijke afrit. Op de afrit vanuit de richting Apeldoorn is het zicht wel iets beter, daar heb ik nog nooit gestaan voor een aanrijding. Een :B7:-bord zou in ieder geval de vaart er ook wat uit kunnen halen voor het verkeer vanaf de afrit. Het mooiste zou een rotonde zijn maar dat is ongetwijfeld een te dure kwestie voor zo'n locatie.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jul 2019, 12:37

Dat de Hessenweg over het viaduct een flauwe bocht maakt zal ook niet helpen voor het overzicht. Ik zou er geen grote wonderen van verwachten, maar het plaatsen van stopborden en het opnieuw aanbrengen van de haaientanden is het minste dat men kan doen.

Op vergelijkbare plaatsen elders zie je steeds vaker rotondes opduiken. Die zijn hier prima in te passen, zelfs zonder de fietspaden te hoeven verleggen. De oversteek voor fietsers zou er ook veiliger op worden. Met al dan niet een extra poot voor de noordelijke rotonde t.b.v. de carpoolplaats.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Jackbauer1350 » wo 24 jul 2019, 21:51

Dit is met recht een klassiek kruispunt te noemen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Wouter N14 » wo 24 jul 2019, 22:37

Daar heb ik ook een keer bijna een aanrijding gehad met een oude man die vanaf de snelweg kwam en zonder op of om te kijken rechtsaf sloeg terwijl ik vanaf het viaduct aan kwam rijden.. Ging echt net goed.
Schelpenpaadje schreef: wo 24 jul 2019, 12:37 maar het plaatsen van stopborden en het opnieuw aanbrengen van de haaientanden is het minste dat men kan doen.
Hier klopt iets niet ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Basjuh1981 » do 25 jul 2019, 7:43

Alsof het veel bestuurders op zal vallen ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » do 01 aug 2019, 20:39

Chris schreef: wo 24 jul 2019, 10:15Het zou inderdaad al veel schelen als ze een paar meter heide weghalen bij de afrit,
Dat duurde niet lang :top:

Afbeelding
A50 afrit Hattem Hessenweg by European Roads, on Flickr

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door hurricane » zo 29 sep 2019, 19:45

Het viel me gister op toen ik naar Zwolle reed dat er vanaf KNP Beekbergen overal nieuwe borden zijn geplaatst met :A1-120:
Ze zijn nog afgeplakt met zwart tape maar de snelheid zal hier dus verlaagd worden.
Sommige kleine bordjes op de HM palen waren ook afgeplakt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019, 20:02

Dat klopt. De verkeersbesluiten van de A1, A28 en A50 op de Veluwe waren gebaseerd op het PAS en nog niet definitief vastgesteld. Daarom is besloten om per 1 oktober deze trajecten weer op hun oude maximumsnelheid te zetten.

Dit is vanwege administratief-juridische redenen gedaan, het heeft niet te maken met het stikstofadvies van afgelopen week, maar eigenlijk met het vernietigen van het PAS door de Raad van State in mei.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door hurricane » zo 29 sep 2019, 20:57

^^ Dat was me nog niet bekend, had idd wel t idee dat het niet met het rapport van Remkes van doen had. Benieuwd of en wanneer de A50 naar 100 terug gaat.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » vr 31 jul 2020, 23:59

Vandaag opnieuw een pittige aanrijding op de kruising Hessenweg - afrit A50 Hattem (linkje naar het artikel). Ik blijf de toestand van het wegdek daar echt slecht vinden, evenals de belijning. De bebording zal ongetwijfeld voldoen, maar trekt wellicht te weinig aandacht. Ik snap eigenlijk niet waarom de wegbeheerder (wat in dit geval denk ik net gemeente Hattem is en niet RWS? Zie tweet) geen stopborden heeft geplaatst. Vorig jaar juli besteedde De Stentor een artikeltje aan deze kruising en toen kwam naar voren dat de gemeente wel wat plannen zou hebben, maar we zijn inmiddels een jaar verder en er zijn nog steeds geen concrete plannen naar buiten gekomen. Een rotonde (zoals bij de afrit A28 Nunspeet/Elspeet) lijkt alle problemen op te lossen.

De aanrijding vanmiddag was weer typisch: auto vanaf de afrit, zonder te stoppen overgestoken (buitenlands gezin, uit Zweden) en geramd door een taxibus die vanaf Wezep kwam. De wegwijzer heeft in ieder geval ook weer een tik gehad. Ook niet de eerste keer.

Afbeelding

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » za 01 aug 2020, 2:10

In België (zeker in Wallonië) en Duitsland heb je nog veel van dit soort afritten, ik denk dat de meeste Nederlandse weggebruikers dit soort kruispunten niet meer gewend zijn, en dat het daardoor toch vaak mis gaat helaas.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Kaaiman » za 01 aug 2020, 6:36

Zweedse weggebruikers, bedoel je?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 9:48

Een setje STOP borden zou daar al wel een boel helpen denk ik. En het asfalt en markeringen eens vervangen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Victor » za 01 aug 2020, 13:46

Waarom :B7: ? En waar leg je dan de stopstreep? Iedere vrachtwagen die stil moet staan blokkeert het fietspad.
https://www.google.nl/maps/@52.4646156, ... 312!8i6656

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Rein » za 01 aug 2020, 13:49

Ik zie de toegevoegde waarde van een :B7: niet zo ten opzichte van de verschillende borden :B6: (inclusief een vooraankondiging) en haaientanden (inclusief een reuzenhaaientand vlak voor de kruising). Als je die :B6: volledig mist, zal dat bij een :B7: niet veel anders zijn denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 14:15

Het is een vrij slechte kruising om te overzien, je moet eigenlijk wel (bijna) tot stilstand komen om beide richtingen te kunnen beoordelen of het veilig is om te gaan. Vanaf links ontneemt de geleiderails je het zicht, naar rechts is het de bebossing. Street View vertekent ook op het zicht naar links, het gezichtspunt is vanuit een personenauto een stuk lager dan een camera op 2,5 meter hoogte en dan zie je verkeer uit Hattem pas op het laatste moment goed aankomen.

Het fietspad wordt sowieso geblokkeerd door een vrachtauto en bovendien hebben fietsers daar toch geen voorrang.

Waarom de Zweden er overheen gevlogen zijn? Dit is een weefstrook vanaf het knooppunt Hattemerbroek, misschien dachten ze gewoon volle snelheid rechtdoor te kunnen alsof ze op een parallelbaan zaten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Seat Ibiza » za 01 aug 2020, 16:06

Chris schreef: za 01 aug 2020, 14:15 Waarom de Zweden er overheen gevlogen zijn? Dit is een weefstrook vanaf het knooppunt Hattemerbroek, misschien dachten ze gewoon volle snelheid rechtdoor te kunnen alsof ze op een parallelbaan zaten.
Bij het begaan van zo'n blunder gaan waarschijnlijk ook stopborden niet helpen... :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 16:30

Waarschijnlijk niet, maar het kan de situatie wel verbeteren om andere ongelukken te voorkomen. De meeste ongevallen op dit soort kruisingen zijn het gevolg van bestuurders die denken het wel te hebben overzien terwijl dat niet zo is. Als je bijna tot stilstand moet komen om de kruisende weg goed te overzien zouden STOP borden een oplossing kunnen zijn ten opzichte van alleen een :B6: Bij deze kruising kan je pas op de laatste paar meter beide richtingen goed overzien, vooral van links is tricky omdat die geleiderails en leuningen op het viaduct meer zicht op naderend verkeer wegnemen dan je denkt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Vinny » zo 02 aug 2020, 10:11

Als de situatie echt onoverzichtelijk is kun je denk ik beter een VRI plaatsen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Seat Ibiza » zo 02 aug 2020, 10:15

^^
Je kunt er ook een klaverblad van maken :hap:
Maar zonder gekheid: ik ken de verkeersintensiteiten ter plekke niet, maar vermoedelijk zijn die niet al te hoog. Ik heb ooit begrepen dat een VRI duur is in aanleg en onderhoud. Dan kun je beter voor een minirotonde kiezen waarschijnlijk.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Egbert » zo 02 aug 2020, 13:51

Het is natuurlijk precies een situatie waarom er tegenwoordig altijd rotondes worden aangelegd bij afritten. Maar als je zo niet op aan het letten bent (weefstrook? Er staat een afritbord en pijlen op de weg. Niet zien dat je moet stoppen? Er staat een stopbord en een grote haaietand op de weg), dan is de kans dat je met volle vaart de rotonde dwars over rijdt ook niet klein natuurlijk.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Durashift » zo 02 aug 2020, 16:15

zonder te stoppen
hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er op 100 km/h de kruising overgestoken is. (dan lijkt mij juist voordeliger om net niet geraakt te worden). Een lagere snelheid van zo'n 20 - 30 km/h de kruising oprijden is ook 'zonder te stoppen' maar dan is de ellende wel anders, zo blijkt. Terwijl zo'n busje een hoog dak heeft dat dan wel weer boven de vangrails uitsteekt, denk ik dan.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door ibodejoode » zo 02 aug 2020, 22:30

Daarom zijn de meeste op- en afritten al langere tijd niet tegenover elkaar aangelegd en krijg je 2 T-aansluitingen waardoor je vanaf de afrit altijd de bocht om moet, dus afremt. Waarom deze wel doorgaand is, geen idee, m.i. zo te zien ruimte genoeg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » zo 02 aug 2020, 22:35

De situatie met toe en afrit die niet tegenover elkaar ligt is volgens mij vooral een jaren '60 ontwerp. De A28 (jaren '60) had daar vroeger best veel van maar de A50 (jaren '70) niet. Men ging toen ook al vrij snel over op halfklaverbladaansluitingen.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » do 06 aug 2020, 9:47

Geheel in lijn met het beleid van gemeente Hattem (alle 80km/h de deur uit) wordt ook de Hessenweg afgewaardeerd naar een 60km/h weg:
https://www.destentor.nl/hattem/berucht ... ~adff4eb7/
Verder niks te lezen over wat voor exacte maatregelen ze gaan nemen bij de kruisingen met de af- en toeritten.
Hoe het kruispunt er precies uit gaat zien, is nog niet helemaal duidelijk. Schütten: ,,De inrichting van de weg en de directe omgeving helpt om het gewenste gedrag te bevorderen. Bijvoorbeeld: door een verhoging tussen beide rijbanen lijkt de weg smaller en gaan automobilisten snelheid minderen.”

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Apeldoorn - Zwolle

Bericht door Chris » za 03 apr 2021, 15:12

Wat foto's van de A50 rond de aansluiting Hattem.

Dat aankondigingsbord van knooppunt Hattemerbroek is kennelijk onlangs geplaatst / vervangen.
Afbeelding
A50 Hattem 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A50 Hattem 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A50 Hattem 05 by European Roads, on Flickr

Deze aansluiting heeft volgens mij nog het oorspronkelijke asfalt uit de tijd dat het werd aangelegd in de jaren 70.
Afbeelding
A50 Hattem 06 by European Roads, on Flickr

Meerdere generaties borden.
Afbeelding
A50 Hattem 07 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie