[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door Vinny » za 03 aug 2013, 21:58

boe! schreef:
sirdanilot schreef:Was hier vroeger meer gepland?
De afsplitsing naar Wolvega is de voormalige N32 die dwars door het dorp naar Steenwijk liep. Vanaf Ter Idzard gaat de snelweg over het oude N32-tracé naar Heerenveen.
In de jaren '90 hield de snelweg daar inderdaad op. De afrit was toen ook al ongelijkvloers trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door GuteFahrt » ma 09 sep 2013, 21:26

Bij Wolvega hebben ze ook een nieuw bord langs de snelweg geplaatst. Van een afstandje leek het wel een toeristisch infobord (wit op bruin) van het één of ander, maar het bleek gewoon een reclame te wezen voor wonen in dat plaatsje. Ik heb er een foto van gemaakt, al was het daar wel slecht weer.

Afbeelding

Volgens mij staat deze er nog niet heel lang.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door Groningen » zo 24 nov 2013, 13:35

GuteFahrt schreef:20 April 2013, foto van Chris:
SPOILER: TOON

Afbeelding
2 maanden later:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Gisteren kwam ik hier weer langs en het was een heel oerwoud voor die borden van afrit 7 langs (die borden waren niet meer te lezen). Ik heb gebeld met RWS en die zouden het doorgeven aan de betreffende dienst.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door GuteFahrt » vr 08 aug 2014, 0:00

Vandaag weer eens de gehele A32 ri. zuiden bereden. Twee dingen zijn me opgevallen. Het eerste is dat er nu elektronische borden zijn geplaatst waarop filewaarschuwingen kunnen verschijnen, midden op knooppunt Heerenveen. 't Zal met name te maken hebben met de structurele filevorming a.g.v. evenementen (lees: voetbalwedstrijden) in het Abe Lenstra Stadion. Als daar wordt gevoetbald is het dringen geblazen op de invalswegen en dat heeft vaak een terugslag op één of soms twee rijstroken van de A32. Eerder stond er dan zo'n wagen van RWS met tekst en een uitroepteken, maar nu is dat dus anders.

Het tweede dat opviel is dat de borden bij Steenwijk zeer slecht tot bijna niet meer leesbaar zijn door het struikgewas. Ik heb het dus opnieuw gemeld, nadat Groningen dat eerder al had gedaan.

Hier nog een foto vanaf het Aquaduct Mid-Fryslân, kijkend ri. zuid.

Afbeelding

kijkend ri. noord:

Afbeelding

De spoorbrug van Grouw over het Prinses Margrietkanaal:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door Mark » vr 08 aug 2014, 0:17

GuteFahrt schreef:Twee dingen zijn me opgevallen. Het eerste is dat er nu elektronische borden zijn geplaatst waarop filewaarschuwingen kunnen verschijnen, midden op knooppunt Heerenveen.
Signalering zoals op de A7 rijbaan richting de Afsluitdijk of gewoon borden die :J33: vertonen?

Sfeervolle plaatjes overigens ;).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door GuteFahrt » vr 08 aug 2014, 0:41

^^ Geen signalering, gewoon twee losse signaalgevers met :J33: wanneer nodig.

Kon nog net voor de zonsondergang. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door Mark » vr 08 aug 2014, 2:25

^^ Duidelijk :).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door GuteFahrt » za 09 aug 2014, 10:49

Het tweede dat opviel is dat de borden bij Steenwijk zeer slecht tot bijna niet meer leesbaar zijn door het struikgewas.
Ik heb inmiddels een reactie van RWS ontvangen. Dit is wat ze schrijven:
RWS schreef:Onze aannemer gaat binnen nu en 2 weken het probleem verhelpen. Dit is mede afhankelijk van de uren waarop op dit wegvak gewerkt mag worden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door Groningen » za 09 aug 2014, 12:03

^^ Ik heb het idee dat RWS het vrij slecht bijhoudt / laat bijhouden. Elke keer als ik er langskom zijn wel meerdere borden onleesbaar door het struikgewas, ook richting noorden maar daar is het minder. Ik heb dat nog nergens anders zo gezien.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door mennomulder » za 09 aug 2014, 12:09

Sinds de functie werkkantonnier bij RWS is verdwenen en deze werkzaamheden worden uitbesteed, laat inderdaad het onderhoud te wensen over. Ik kan me nog herinneren dat de dienstkringen van RWS eigen timmerlieden en schilders hadden, die het wegmeubilair onderhielden.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door martien » zo 10 aug 2014, 14:17

Groningen schreef:^^ Ik heb het idee dat RWS het vrij slecht bijhoudt / laat bijhouden. Elke keer als ik er langskom zijn wel meerdere borden onleesbaar door het struikgewas, ook richting noorden maar daar is het minder. Ik heb dat nog nergens anders zo gezien.
De borden bij de A7 bij Hoogezand zijn soms ook maar half zichtbaar...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene thread

Bericht door GuteFahrt » do 14 aug 2014, 11:13

T.o.v. de Streetview-beelden die beschikbaar zijn van de A32 is er nog iets veranderd in de tussentijd. 't Is een klein detail, maar bij afrit Heerenveen-Centrum heeft men bestemming ziekenhuis "de Tjongerschans" geruiterd op de borden ter plaatse.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Techum » do 14 aug 2014, 12:26

Een blik op Google Maps n.a.v. bovenstaande post liet mij weer even realiseren hoe rijk Heerenveen is bedeeld met aansluitingen aan de A32, maar hoe weinig hiervan bestaan aan de A7. Nu valt dit wel te verklaren door de langgerekte vorm van de plaats. Maar de meeste wegen binnen Heerenveen lopen ook parallel aan de A32. Sinds de ombouw van de rotonde naar klaverblad mist de plaats een logische noordelijke aansluiting op het snelwegennet. Als je vanuit Heerenveen richting Joure of Groningen wilt, zul je of een stuk A32 moeten rijden, of een groot deel bibeko en OWN naar A7 afslag 25 of 26A.

Door deze situatie ligt bijvoorbeeld het ziekenhuis gevoelsmatig nog meer ingesloten tussen bebouwing. Hemelsbreed vlakbij het snelwegennet, maar je moet altijd een flink deel door de bebouwde kom en woonwijken van Heerenveen rijden om er te komen.
En het zorgt ook voor vrij veel verkeer van en naar de aansluitingen van de A32 bij Heerenveen.

De Nije Fjildwei maakt A7 afrit 25 redelijk bereikbaar, maar deze weg loopt grotendeels parallel aan de snelweg en maakt dan een grote slinger. De weg nodigt ook flink uit om het gaspedaal dieper in te trappen dan officieel is toegestaan.

Het volledig maken van A7 afslag 26 was ook best mogelijk geweest. Aan de andere kan het kanaal kan het immers ook.

Een bubeko ontsluitingsweg aan de westkant van Heerenveen zou ook welkom zijn, zo tussen de Rottumerweg en Nijehaske. Dit gebied ligt sinds een recente herindeling in de gemeente Heerenveen, dus wie weet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door boe! » do 14 aug 2014, 13:04

Techum schreef:Sinds de ombouw van de rotonde naar klaverblad mist de plaats een logische noordelijke aansluiting op het snelwegennet. Als je vanuit Heerenveen richting Joure of Groningen wilt, zul je of een stuk A32 moeten rijden, of een groot deel bibeko en OWN naar A7 afslag 25 of 26A.
Toen ik in Amersfoort woonde, woonde ik hemelsbreed 600 meter van de A28, maar het kostte over de weg ruim 5 kilometer om daar te komen. En dit zullen echt niet de enige voorbeelden zijn. Nog een aansluiting lijkt mij overdreven. Heerenveen mag zich in de handen knijpen met de huidige hoeveelheid aansluitingen.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Techum » do 14 aug 2014, 13:43

^^ Ik had het dan ook vooral over de scheefgroei tussen aansluitingen op de A7 en de A32.
Dit leidt er o.a. toe dat de afrit Centrum forenzenverkeer van en naar alle windhoeken te verwerken krijgt. Dat was meer gespreid geweest met een betere aansluiting op de A7.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door verfmeer95 » do 14 aug 2014, 14:40

Vanuit Joure wordt afrit 25 gebruikt voor bestemmingen die ten westen van het spoor en ten noorden van de Rottumerweg liggen. Voor alle andere bestemmingen wordt de A32 gebruikt.
Vanuit Drachten / Leeuwarden (KP Heerenveen) wordt afrit 26 gebruikt voor bestemmingen ten westen van het spoor en ten noorden van de Oude Veenscheiding.


Het probleem met knooppunten in de buurt van steden is altijd een gebrek aan aansluitingen geweest. Wijken in de oksels van knooppunten kunnen niet direct op de snelweg worden aangesloten, omdat dat een te chaotische verkeerssituatie op zou leveren. In Heerenveen hebben ze dat geprobeerd te ondervangen met de Weinmakker, een weg parrallel aan de A7 en de A32. Deze werkt echter maar gedeeltelijk omdat er geen kruising is met de Leeuwarderstraatweg. Dit komt vanwege de brug over het kanaal. Hoewel daar weinig aan te doen is, zorgt dit ervoor dat verkeer naar het ziekenhuis via de Schans moet rijden. Dat is weer 700m extra. Als je dat weer bovenop de 2km OWN vanuit Joure vanwege een onvolledige afrit 26, en het wordt steeds aantrekkelijker om via de A32 te rijden.

Heerenveen het bovendien 2 barrières dwars door de stad lopen. Het spoor en het kanaal. Dit zorgt ervoor dat het ten noorden van het station aan een degelijke oost-west route ontbreekt. De meest logische plek voor zo'n route zou de Jousterweg zijn. Helaas is het zo dat er tussen het spoor en het kanaal weinig ruimte is. De weg tussen de spoorwegovergang en de brug is veel te smal, en zou volgens de jaren 60 mentaliteit moeten worden gesloopt. Dat is jammer genoeg niet gebeurt, maar daardoor blijf je nu wel met een weg uit de 19e eeuw zitten, die veel te smal is voor auto's om te passeren. Slopen van de huizen aan die weg zal waarschijnlijk veel weerstand oproepen.

De vraag is dus wat je wel zou kunnen doen. Als je dit echt goed wilt doen moet je naar mijn mening een tunnel aanleggen tussen de Haskeruitgang en de Schans. Die zou dan al het verkeer uit het gebied van het ziekenhuis richting de A7 trekken. De kosten hiervan zijn echter astronomisch en de voordelen beperkt, dus dit zal waarschijnlijk niet gebeuren. Ik denk dat ieder plan hier niet uit de kosten/baten-analyse zal komen, aangezien er op dit moment weinig problemen lijken te zijn. Ja, verkeer van de A7 moet iets omrijden, maar dat is geen probleem. Het volledig maken van afrit 26 zou moeten betekenen dat de Nije Fjildwei naar het zuiden moet worden verplaatst, om te zorgen dat de afrit niet onder een kleine hoek hoeft te kruisen. Dit alles zou 1 minuut tijdwinst betekenen. Ik vraag mij af of dat het waard is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Chris » do 14 aug 2014, 14:50

Heerenveen lijkt een grotere stad dan het is vanaf de snelweg. Er zijn veel aansluitingen, een groot stadion en veel bedrijvigheid langs met name de A32. Heerenveen zelf heeft maar 28.000 inwoners.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Techum » do 14 aug 2014, 16:01

Voor een kleine plaats (ik probeer hier bewust zowel 'stad' als 'dorp' te vermijden :) ) heeft Heerenveen wel veel problemen. Er zijn, zoals verfmeer95 zegt, veel barrières voor het verkeer, zoals het spoor en meerdere waterwegen die allemaal vlakbij elkaar liggen. De kern heeft zich langzaam ontwikkeld tot wat het nu is, met vooral hele grote stappen in de laatste 50 jaar. En hoewel er serieuze oplossingen zijn gebouwd, zijn de inrichting nooit berekend op deze grootte.
Aan twee kanten is er heel veel infrastructuur (snelwegen+ringweg), aan twee kanten is er niet of nauwelijks infrastructuur en het aantal verbindingen is op één hand te tellen. Die verbindingen zijn juist belangrijk bij een plaats met een compact centrum en een duidelijke grens tussen woonwijken aan één kant en bedrijventerreinen aan de andere kant.

Het loopt allemaal wel aardig, maar het loopt ook vaak vast. Het OWN bij de afrit Centrum heeft al diverse optimalisaties gehad. Verkeer stond een paar jaar geleden elke ochtend tot op het klaverblad vast. Of dit nog steeds zo is weet ik eerlijk gezegd niet, maar meer asfalt kan er ook niet meer bij daar in elk geval. Rond voetbalwedstrijden kun je Heerenveen maar beter mijden als je er niet hoeft te zijn (dat is op zich niet uniek natuurlijk). Maar het is wel ongekend dat een vrij kleine plaats met veel aansluitingen bij congestie niet of nauwelijks alternatieven heeft.

Het klaverblad zelf is ook al zo'n topvoorbeeld van toekomstbestendige wegenbouw.

Ik ben met jullie eens dat verbeteringen of te weinig effect hebben, of veel te duur zouden worden.
Van de opties die naar voren komt is een extra oprit in de richting Joure bij afrit 26 vrij eenvoudig toe te voegen. In de andere richting past dit net niet. En het probleem dat het oplost is niet groot genoeg om daar nu nog wat aan te veranderen.

Een doorgaande oost-westverbinding bij de Jousterweg is inderdaad veel te duur. In plaats van deze aan te sluiten op de Schans, zou je die echter ook via de Parallelweg kunnen laten lopen, waar een brede groenstrook langs het spoor ligt, en daarna voor het station laten aansluiten op de K.R. Poststraat. Maar ook hier zie je weer de onregelmatige groei van Heerenveen. Het station is nog altijd een veredelde halte, de genoemde groenstrook wordt opgeknabbeld in de zoektocht naar voldoende parkeerruimte en het beetje ruimte dat er nog vóór het station was is gereserveerd voor de eveneens schaarse openbare ruimte.

Daarbij lijkt de gemeente überhaupt erg voorzichtig om ook maar iet structureels te veranderen, uit angst dat extra verbindingen over het water en het spoor grote verkeersstromen zullen aanzuigen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Vinny » do 14 aug 2014, 21:51

(ik probeer hier bewust zowel 'stad' als 'dorp' te vermijden
Het is een vlek (ofwel een "flecke").Het probleem is denk ik meer dat het gegroeid is als Veenkoloniale uitbreiding. Daarnaast zijn de snelwegen te dicht bij de bebouwing gebleven. Bij de ombouw van knooppunt Heerenveen had men beter de A 7 nog een stukje naar het noorden kunnen opschuiven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door GuteFahrt » za 16 aug 2014, 18:33

Naar aanleiding van de discussie over portaalkaalkeuze in het topic bewegwijzering autosnelwegen realiseerde ik mij dat de A32 best een dure (?) /opvallende snelweg is wat dat betreft. Zowel bij Steenwijk als bij Meppel (ri. zuid), en ook de andere kant op bij Grouw (ri. noord) staan er A-portalen voor alleen een uitsmijter. Volgens mij vrij uniek en dit komt dacht ik niet veel voor in andere delen van Nederland.

Steenwijk A32 li:

Afbeelding

Meppel A32 li:

met rechtdoorbestemmingen

Afbeelding

zonder

Afbeelding

Meppel A32 re:

(hier wel 2x met rechtdoorbestemming)

Afbeelding

Grouw A32 re:

zonder rechtdoorbestemming, voorheen was die er wel (Leeuwarden 13)

Afbeelding

Niet echt een consequent systeem wat wordt gehanteerd. :?
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op za 16 aug 2014, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door jan » za 16 aug 2014, 19:56

In het pre-NBA tijdperk vond je daar overal rechtdoorbestemmingen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door GuteFahrt » za 16 aug 2014, 21:27

^^ Dat klopt volgens mij, dit is met behulp van Streetview in ieder geval voor Steenwijk en Grouw nog goed te achterhalen.

:arrow: Steenwijk

:arrow: Grouw

Enigszins opvallend dat dit nu niet meer het geval is. De portalen stonden er dus al, misschien was het nu dan juist te duur dit soort borden te vervangen voor nieuwe exemplaren. :lol:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door verfmeer95 » za 16 aug 2014, 21:32

^^ Is dit niet gewoon onderdeel van de NBA systematiek? Rechtdoorborden worden nu na de afrit gezet in plaats van daarvoor.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door GuteFahrt » za 16 aug 2014, 22:59

Volgens mij niet. Dat laat de situatie bij Meppel-Zuid zien. Normaliter hoort er op een portaal toch ook een bord met doelen voor het vervolg voorhanden te zijn. Zonder kilometeraanduiding, die komt nu na de afrit in plaats van halverwege, dat klopt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door GuteFahrt » vr 05 sep 2014, 16:29

In het Friese Las Vegas worden ook rotondes aangelegd bij de aansluiting tussen de A32 en de N351.

http://www.stellingwerf.nl/nieuws/wolve ... azing.html

Onder de Tjonger zijn ze ook niet zo'n fan van Friestalige informatie op dergelijke borden, zo blijkt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Groningen » vr 05 sep 2014, 18:44

^^ Hetgeen wel logisch is, want dat is de enige gemeente in Friesland waar geen Fries wordt gegeven op scholen en ook niet veel Fries wordt gesproken.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door mennomulder » vr 05 sep 2014, 18:54

^^Er zijn dus 2 gemeentes: Ooststellingwerf en Weststellingwerf, ook in de Overijsselse gemeente Steenwijkerland wordt een dialect gesproken dat tot het Stellingwerfs wordt gerekend. Mijn moeder, geboortig uit Ooststellingwerf, sprak met haar familie Stellingwerfs en ik heb daar dus nog veel van meegekregen.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door GuteFahrt » vr 05 sep 2014, 19:13

@ mennomulder: dat klopt.

@Groningen: ik dacht dat hier in Harlingen ook niet (overal) Fries wordt gegeven en ook hier zijn ze er niet happig op. Desondanks kan ik constateren dat de provincie daar lak aan heeft, aangezien ze hier ook een dergelijk bord hebben geplaatst. Daar staat op "wy baggerje de Harnzer Feart," oftewel we baggeren de Harlingervaart.

Dat is de officiële naam geloof ik maar in Harlingen kent men dit water enkel als de Bolswardervaart. Hoe dan ook, een vreemde gewaarwording in het antivriesvak. :mrgreen:

Maar goed. dat geheel terzijde. Is er al gesnoeid op de A32? Toen ik er anderhalve week geleden langs reed ri. zuiden leek het alsof ze op de andere rijbaan iets uit aan het spoken waren wat er op leek. Vorige week vrijdag reed ik terug maar ben ik vergeten er op te letten. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door mennomulder » vr 05 sep 2014, 19:26

Over het snoeiwerk nog het volgende: Toen de voormalige Rijkswaterstaatsdirectie Groningen nog eigen wadarbeiders in dienst had (dienstkring Baflo), werden deze 's winters vaak bij de droge dienstkringen ingezet om snoeiwerk langs de rijkswegen te verrichten. Ook door de zgn. werkkantonniers werden deze werkzaamheden wel uitgevoerd in combinatie met plaatselijke hoveniersbedrijven.
Laatst gewijzigd door mennomulder op vr 05 sep 2014, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden algemene draad

Bericht door Groningen » vr 05 sep 2014, 19:59

mennomulder schreef:hoeveniersbedrijven.
Die deden dat gezeten op paarden? :p

Plaats reactie