[A012] Veenendaal: Tweede aansluiting

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

[A012] Veenendaal: Tweede aansluiting

Bericht door Frits » wo 05 okt 2005, 19:06

De tweede aansluiting voor Veenendaal (oostelijke rondweg) tussen de huidige aansluiting Veenendaal en knooppunt Maanderbroek op de A12 is onzeker geworden. Minister Peijs heeft in De Gelderlander aangegeven dat de aansluiting wel eens zou kunnen worden uitgesteld. De VVD in Veenendaal is verbijsterd. Het verkeer in Veenendaal staat n.l. regelmatig muurvast. Na jaren van praten, leek de aansluiting er snel te gaan komen. Dat kan nu toch weer veel langer gaan duren.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 05 okt 2005, 19:23

Veenendaal is inderdaad wel een knelpunt met vrij veel verkeerslichten en een spoorwegovergang op een kort stuk. Sowieso is de hele N233 volgens mij in de spits een behoorlijk drukke weg, hoewel ik er dan zelden kom. Wel weet ik dat het stuk bij Veenendaal ook als het niet bijzonder druk is, aardig ophoudt, en de belangrijkste bottleneck vormt op de route Dordrecht-Zuidwest-Veluwe (geen belangrijke relatie, maar wij rijden zo regelmatig :)). Met die rondweg en een aansluiting op de A12 zou denk ik de ergste kou uit de lucht zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 05 okt 2005, 19:25

Ik ben niet zo heel bekend bij Veenendaal, maar volgens mij is dit erg slecht nieuws. Niet zozeer vanwege de aansluiting zelf, maar meer aangezien hiermee de hele Randweg (of hoe dat ding heet) veel minder nut heeft.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 05 okt 2005, 19:27

Het was toch in ruil voor die andere afrit die dan opgeheven zou worden? Dan zou de N233 geknipt worden en er een nieuwe aansluiting komen op de A12.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 05 okt 2005, 19:33

@ViaHaaren: ik weet niet zeker of dat zo was. Ik zal eens kijken of ik er meer info over kan vinden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 okt 2005, 19:33

Veenendaal telt wel effe 61.000 inwoners, en een extra afslag is dan zeker geen overbodig luxe. Ede telt 106.000 inwoners, dat is samen (ligt vlak bij elkaar) Wél een gebied met 167.000 inwoners, zo groot als Maastricht of Haarlem ongeveer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 okt 2005, 20:35

De weg staat in aanleg op mijn wegenkaart; en nu nog schrappen? :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 05 okt 2005, 21:29

Ds79m schreef:... Sowieso is de hele N233 volgens mij in de spits een behoorlijk drukke weg, hoewel ik er dan zelden kom. Wel weet ik dat het stuk bij Veenendaal ook als het niet bijzonder druk is, aardig ophoudt, en de belangrijkste bottleneck vormt op de route Dordrecht-Zuidwest-Veluwe (geen belangrijke relatie, maar wij rijden zo regelmatig :)). .
Wat heb jij op de Veluwe te zoeken. Recreatie :D . De N233 is een heel drukke weg, vormt de enige vaste oeververbinding over de Lek/ Rijn tussen de A27 en de A50 ;) De weg is gedeeltelijk opengesteld voor landbouwvoertuigen, veel verkeerslichten :) In de spitsen sta je gegarandeerd in de file :huilen:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 05 okt 2005, 22:17

De aansluiting Veenendaal-Oost zou oorspronkelijk in 2002 gerealiseerd worden. Een boze boer heeft de aanleg 3 jaar tegen gehouden. En nu mogelijk dus weer uitstel. De huidige N233 is een verkeerslichtenparadijs: tussen de Rondweg-Oost en De Klomp liggen er 13. De Rondweg-oost daarentegen is 2x2, zonder verkeerslichten en heeft een ongelijkvloerse kruising met het spoor.

De N233 duikt zo af en toe wel eens op in de fileinformatie. Het gaat dan echter om het Gelderse gedeelte van de N233 tussen A15 en Rhenen. Vooral in de avondspits kan de file daar oplopen naar zo'n 5 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 07 okt 2005, 20:38

Het laatste nieuws:
VEENENDAAL - Veenendaal krijgt toch al in 2007 een aansluiting van de oostelijke rondweg op de A12. Die toezegging kreeg de Veenendaalse verkeerswethouder Roodbeen van ambtenaren van het ministerie van verkeer en waterstaat.

Minister Peijs van verkeer schiep verwarring toen ze deze week in Veenendaal zei dat de aansluiting er tussen volgend jaar en 2009 zou komen. Dat zou gelijktijdig moeten gebeuren met de aanleg van spitsstroken op de A12. Een eventuele vertraging van twee jaar pikt Veenendaal niet.

Nu is beloofd dat over twee jaar zowel met de aanleg van de spitsstroken als met de aansluiting op de A12 wordt begonnen.
Bron: Regio TV Utrecht

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 07 okt 2005, 20:58

Frits schreef:Het laatste nieuws:
VEENENDAAL - Veenendaal krijgt toch al in 2007 een aansluiting van de oostelijke rondweg op de A12. Die toezegging kreeg de Veenendaalse verkeerswethouder Roodbeen van ambtenaren van het ministerie van verkeer en waterstaat.

Minister Peijs van verkeer schiep verwarring toen ze deze week in Veenendaal zei dat de aansluiting er tussen volgend jaar en 2009 zou komen. Dat zou gelijktijdig moeten gebeuren met de aanleg van spitsstroken op de A12. Een eventuele vertraging van twee jaar pikt Veenendaal niet.

Nu is beloofd dat over twee jaar zowel met de aanleg van de spitsstroken als met de aansluiting op de A12 wordt begonnen.
Bron: Regio TV Utrecht
Wat hebben bij het kabinet deze week? Bot maakte ook van die rare bewegingen met zijn oorlog. Nu weer een bericht wat niet klopt. :roll:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 07 okt 2005, 21:25

Tsja, het wordt tijd dat ze in Den Haag een perswoordvoerder aanstellen. Die kan mss dit soort vlagen van verstandsverbijstering voorkomen. :roll:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 08 okt 2005, 18:43

Chrizz schreef:Veenendaal telt wel effe 61.000 inwoners, en een extra afslag is dan zeker geen overbodig luxe. Ede telt 106.000 inwoners, dat is samen (ligt vlak bij elkaar) Wél een gebied met 167.000 inwoners, zo groot als Maastricht of Haarlem ongeveer.
Ehm..ik zit eens op de kaart te kijken. Maar welk voordeel heeft Ede van deze randweg dan? Het probleem zit em toch vooral IN Veenendaal? Bovendien zie ik op mijn kaart die toekomstige randweg niet doorgetrokken naar boven staan (richting Ede). Dus het voordeel van de randweg voor Ede betwijfel ik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 08 okt 2005, 19:07

Jeroentjuh16 schreef:Ehm..ik zit eens op de kaart te kijken. Maar welk voordeel heeft Ede van deze randweg dan? Het probleem zit em toch vooral IN Veenendaal? Bovendien zie ik op mijn kaart die toekomstige randweg niet doorgetrokken naar boven staan (richting Ede). Dus het voordeel van de randweg voor Ede betwijfel ik.
Tussen Ede en Veenendaal loopt een lokale weg: Buurtweg-Oost. Laatst kwam ik hier voor het eerst en het is een vreselijk drukke weg. En al dat verkeer sluipt op deze wijze Ede in en uit. Misschien hoopt Ede dat de verkeersdruk op deze weg afneemt als de Rondweg-Oost wordt aangelegd en het verkeer voor de A12/Rondweg-oost kiest.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 08 okt 2005, 21:19

boe! schreef:
Jeroentjuh16 schreef:Ehm..ik zit eens op de kaart te kijken. Maar welk voordeel heeft Ede van deze randweg dan? Het probleem zit em toch vooral IN Veenendaal? Bovendien zie ik op mijn kaart die toekomstige randweg niet doorgetrokken naar boven staan (richting Ede). Dus het voordeel van de randweg voor Ede betwijfel ik.
Tussen Ede en Veenendaal loopt een lokale weg: Buurtweg-Oost. Laatst kwam ik hier voor het eerst en het is een vreselijk drukke weg. En al dat verkeer sluipt op deze wijze Ede in en uit. Misschien hoopt Ede dat de verkeersdruk op deze weg afneemt als de Rondweg-Oost wordt aangelegd en het verkeer voor de A12/Rondweg-oost kiest.
hmm..bedoel je niet buurtLAAN-oost? buurtweg ligt daar ook in de buurt (bij ederveen), maar ik zou niet inzien waarom daar veel sluipverkeer overheen zou gaan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 09 okt 2005, 13:14

Correct, ik bedoel de Buurtlaan-Oost.

Volvootje
polderweggetje

Bericht door Volvootje » ma 10 okt 2005, 22:26

boe! schreef: Een boze boer heeft de aanleg 3 jaar tegen gehouden. En nu mogelijk dus weer uitstel. .
Dezelfde boerenkinkel heeft de A30 10 jaar tegengehouden :twisted:

Voor zover ik weet is alles in kannen en kruiken.
Via via weet ik van de projektleider van de A12-oost dat de besluiten genomen zijn en de hele aanpassing van de A12 tussen Bunnik en Ede in 2009 gereed moet zijn incl. de nieuwe afrit Veenendaal-oost.

Zie ook http://www.rijkswega12.nl/content/pluss ... efault.asp
en http://www.rws.nl/rws/dut/rijksweg12/kaart/index.html

Ik woon in Ede en rijdt dagelijks naar Maarssen, een beetje verbreding zou welkom zijn.
Overigens zijn de voorbereidingen al begonnen.

Han

Volvootje
polderweggetje

Bericht door Volvootje » ma 10 okt 2005, 22:39

[quote="Jeroentjuh16hmm..bedoel je niet buurtLAAN-oost? buurtweg ligt daar ook in de buurt (bij ederveen), maar ik zou niet inzien waarom daar veel sluipverkeer overheen zou gaan.[/quote]

Deze weg is een uitloop van het Industrieterrein frankeneng aan de westkant van Ede.
Hij wordt veel als sluipweg gebruikt naar Veenendaal omdat hij daar ook bij het industrieterrein uitkomt. Hier liggen bv autodealers, gamma, meubelwinkels enz. Dus ga maar na.

De offciele weg via de A12 afrit Veenendaal en dan Veenendaal in is altijd een volstrekte chaos. De verkeerslichten kunnen de verkeersstroom absoluut niet verwerken. De ook hier aanliggende bedrijven, denk aan bv "Sarah Lee", MC Donalds en vele anderen zijn zeker in de spits slecht bereikbaar.
Vanuit Utrecht knipperen de matrixborden voor Veenendaal altijd in de spits, niet omdat de A12 stilvalt maar omdat de verkeerslichten onderaan de afrit de stroom niet aankunnen en soms de auto's op de vluchtstrook al stilstaan.

Han

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 nov 2006, 15:17

Schopje...thv de Wageningselaan-Industrielaan staat een infobord van de provincie Utrecht. Verwachte openingsdatum: december 2006. Betreft het de doortrekking tot de A12?

De hectometerpaaltjes geven N233 aan waardoor je nu bij de aansluiting met de Cuneraweg een N233 hebt die uit 3 takken bestaat :?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 24 nov 2006, 15:22

De huidige N233 door Veenendaal gaat na de opening ongenummerd door het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 24 nov 2006, 18:22

waldo79 schreef:Betreft het de doortrekking tot de A12?
Dat lijkt me toch onhaalbaar.
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 24 nov 2006, 21:52

Het gedeelte tussen de Prins Clauslaan en de Lorentzstraat wordt eind december geopend. Het enige wat dan nog ontbreekt is de aansluiting op de A12. Die wordt begin 2008 geopend.

zody
expressweg

Bericht door zody » di 28 nov 2006, 10:23

De Gelderlander schreef:Omwonenden eisen directe aansluiting A12
Door onze verslaggever

Dinsdag, 28 november 2006 - EDE - Verkeer voor het nieuwe Valley Center in Ede moet rechtstreeks de A12 op en af. Bewoners van zeven appartementencomplexen in de buurt eisen dit.
Als aan hun eis geen gehoor wordt gegeven, zullen de bewonersgroepen protest aantekenen tegen het plan.

De buurtbewoners zijn verenigd in een overkoepelende stichting. Ze zijn niet tegen de komst van onder meer extra kantoren, een concertzaal en een hotel bij bioscoop CineMec, benadrukt Henk van der Biezen.

Wel vinden ze dat het Edese gemeentebestuur zich op verkeersgebied te makkelijk afmaakt van het plan. Ze zijn ontevreden over de manier waarop de gemeente hun vragen op dit vlak heeft beantwoord op een bijeenkomst op 15 november in CineMec.

Volgens Van der Biezen komt het het kort gezegd op neer dat er niets gebeurt. De bewoners van de zeven complexen langs de Willy Brandtlaan en aan de Stadspoort voorzien daarmee een nog grotere drukte op de Willy Brandtlaan. Van der Biezen: „De flatbewoners met een appartement aan de zijde van deze laan kunnen nu al hun terras niet meer gebruiken door de herrie.“

Een directe aansluiting op de A12 voor het Valley Center is volgens de bewonerskoepel de beste oplossing. Voor de aanvoer kan de bestaande afrit bij de Maandereng wat hem betreft worden gebruikt. Deze optie is tot nu toe onbespreekbaar voor het gemeentebestuur.
Espace de zody 8-)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 28 nov 2006, 15:16

Valley Center :? :? :?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Volvootje
polderweggetje

Bericht door Volvootje » di 28 nov 2006, 20:24

Dit heeft niet direkt iets met het topic over de 2de aansluiting Veenendaal te maken, maar het speelt zich af in Ede-zuid, nabij de aansluiting met de A12.

Overigens klopt het wel en kan ik me de frustratie van de bewoners wel voorstellen. de reaktie van de gemeente Ede is er typisch weer een van regionale onkunde en gebrek aan visie op verkeerskundige zaken.

Het heeft ook jaren geduurd voordat de huidige aansluiting met de A12 zo volledig en ruim opgezet was zoals hij nu is, inclusief de verdubbeling naar Wageningen.
Vlak voordat dit klaar was werd er zelfs een noodbrug over de A12 gebouwd voor ambulances omdat het inmiddels al gereed gekomen nieuwe ziekenhuis "de Gelderse Vallei" in de spits nagenoeg onbereikbaar was.

De gemeente had blijkbaar niet verwacht dat er zoveel verkeer op een ziekenhuis en een aangenzend winkelcentrum zou afkomen....nou jaaa.

Han

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 nov 2006, 10:53

Volvootje schreef:Overigens klopt het wel en kan ik me de frustratie van de bewoners wel voorstellen. de reaktie van de gemeente Ede is er typisch weer een van regionale onkunde en gebrek aan visie op verkeerskundige zaken.

Het heeft ook jaren geduurd voordat de huidige aansluiting met de A12 zo volledig en ruim opgezet was zoals hij nu is, inclusief de verdubbeling naar Wageningen.
Ik ben erg blij dat de N781 voor het grootste deel lekker vlot doorloopt nu, maar nu is de N781 (2+2 met busbanen) in verhouding breder dan de A12, die veel meer verkeer te verwerken krijgt. In de spits, buiten de spits, voor de spits en na de spits... het maakt niet uit. Het wegbeeld blijft druk. Ik ga voor 3+3!!! (met een aantal ecospeeltjes natuurlijk ;))
Toch blijft de N781 bij Wageningen een flessenhals, met name in de spits. Ik had liever 2+2 gezien tot aan de krusing Diedenweg/Nijenoord Allee, want daar verspreidt zich het verkeer naar Wageningen pas.

(Weten jullie trouwens dat op de A12 ergens tussen afrit 20 en afrit 23 een wildwissel over een matrixbordenportaal loopt? :D)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 29 nov 2006, 10:56

Kaaiman schreef: Ik ben erg blij dat de N781 voor het grootste deel lekker vlot doorloopt nu, maar nu is de N781 (2+2 met busbanen) in verhouding breder dan de A12, die veel meer verkeer te verwerken krijgt.
Ken jij de oude situatie dan :?:
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 29 nov 2006, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 29 nov 2006, 11:11

Nee dat (helaas/gelukkig) niet, maar ik kan me wel voorstellen hoe zo'n chaos het geweest moet zijn. Je hoeft alleen maar het aantal auto's op te tellen en die achter elkaar plaatsen op een 1+1 weg. En dat resultaat is in de spits nog altijd duidelijk zichtbaar tussen de zuidelijke afslag Bennekom en de kruising Diedenweg/Nijenoord Allee in Wageningen! Daarom pleit ik ook voor 2+2 op dàt stukje.

Ook heb ik ouderejaars wel eens gehoord dat het echt een flinke verbetering is tegenover de oude situatie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 29 nov 2006, 11:14

Maar bij het verlaten van Wageningen tref je vlak na elkaar 2 kruispunten waarvan 1 rotonde. Dat werkt behoorlijk verstoppingen in de hand 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 29 nov 2006, 11:34

De N781 telt ongeveer 20.000 tot 25.000 voertuigen per dag, wat wel vrij veel is voor een N-weg.

Ter vergelijking: De A12 Wageningen - Oosterbeek telt ongeveer 85.000 - 90.000 voertuigen per dag.

De A325 telt 77.000 voertuigen per dag, bij de komgrens met Arnhem.