Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2012, 20:29

Na aanleiding van een discussie tussen ondergetekende en Pino, bij deze een draad over de verkeersproblematiek tussen Nederland en België in het licht van de aanleg van de A 4 tussen Rotterdam en Bergen op Zoom en de drukte op wegen als de E 19 tussen de grens bij Hazeldonk en het Antwerpse havengebied.

Mijn idee is dat veel vrachtverkeer tussen Rotterdam en Antwerpen voor problemen op de E 19 zorgt, terwijl het personenverkeer inderdaad voornamelijk vanaf de A 27 (Amsterdam en Utrecht) komt dat vervolgens richting Antwerpen rijdt. In ieder geval vermoed ik dus dat de verkeersproblemen bij de voltooiing van de A 4 nog niet voorbij zijn. Enerzijds niet omdat de Belgen dus geen verdere investeringen doen in de E 19 en anderzijds niet omdat het verkeer in Nederland vast blijft lopen op flessenhalzen in Bergen op Zoom, de Volkerraksluizen en de enkelstrooks verbindingsbogen van de knooppunten Galder en St. Annabosch.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Palance » ma 03 sep 2012, 20:36

Kijk eens in de avondspits tussen Meer en KP Galder, daar kan een aardige rij staan. Dat verkeer gaat dan echt niet via de nieuwe A4 rijden. Mijn beeld is overigens dat die file voornamelijk door personenverkeer wordt veroorzaakt en niet door vrachtverkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 sep 2012, 20:48

^^ De verbindingsbogen in KP Galder hebben te weinig capaciteit en werken vertragend. De klaverlus als je vanaf Tilburg/Utrecht naar Antwerpen door KP Galder rijdt is erg traag, zeker als er een vrachtwagen voor je zit, en het is dan lastig invoegen op de A16. Het zou beter zijn als daar een langere invoegstrook zou liggen, of als de invoeger over zou gaan in een derde rijstrook (en pak 'm beet een kilometer verderop de linkerstrook zou wegvallen). Een fly-over die hogere snelheden toelaat zou nog mooier zijn, al zullen de intensiteiten dat niet rechtvaardigen. ;)

De boog van Antwerpen naar Utrecht/Tilburg is problematischer, omdat er ook heel veel verkeer van de A16-noord naar de A58 gaat. Dan is het daar al druk en dan moet het verkeer vanaf België daar ook nog eens invoegen, met opstoppingen tot gevolg. Een tweestrooks verbindingsweg zou hier wat meer ruimte geven. Sowieso zou 2x3 tussen Galder en Sint Annabosch geen slecht idee zijn. 2x3 grensoverschrijdend zie ik niet gebeuren, zeker tussen Galder en Brecht lijkt mij dat niet nodig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Chris » ma 03 sep 2012, 20:56

De intensiteiten zijn hoog genoeg om op het gehele traject 2x3 rijstroken te rechtvaardigen. Bovendien kan dat ook eenvoudig in de middenberm. Ik denk dat de E19 integraal aangepakt moet worden, niet een klein stukje 2x2 laten omdat de intensiteiten daar net een paar duizend voertuigen lager liggen dan het maximum van 2x2.

Het knooppunt Galder is wel een knelpunt, ik had liever een half sterknooppunt gezien of op z'n minst een half-turbine met 2-strooks verbindingswegen. Het verkeer hoopt enorm op op die enkelbaans verbindingswegen waardoor je telkens een enorme sloot verkeer tegelijkertijd ziet invoegen.

Een verbreding van de A58 is in het MIRT wel voorzien, tussen Galder en Sint Annabosch, een sobere verbreding naar 2x3 rijstroken met naar ik verwacht geen aanpassing van de knooppunten.

Ik moet nog maar zien dat de A4 rond Steenbergen de A16 significant gaat ontlasten. Vanuit Nederland gaat er nou ook niet zoveel verkeer naar de Antwerpse haven. Bovendien blijft de Haringvlietbrug voorlopig een onbetrouwbare schakel, evenals de Volkeraksluizen. De A16 is betrouwbaarder en beter uitgebouwd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Ds79m » ma 03 sep 2012, 20:58

De nieuwe A4 is ook nauwelijks korter dan de route via Fijnaart over de A59-A17-A58.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door keokiracer » ma 03 sep 2012, 21:02

Ja, scheelt maar een kilometer of 8...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door petervdveen » ma 03 sep 2012, 21:22

Coen Tunnel schreef:De boog van Antwerpen naar Utrecht/Tilburg is problematischer, omdat er ook heel veel verkeer van de A16-noord naar de A58 gaat. Dan is het daar al druk en dan moet het verkeer vanaf België daar ook nog eens invoegen, met opstoppingen tot gevolg.
Volgensmij is dat geen invoegen meer.
De linkerstrook valt er na een x-aantal hectometer af (van 3 naar 2).
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door keokiracer » ma 03 sep 2012, 21:34

^^ Klopt, zie ook dit filmpje:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 sep 2012, 21:43

^^ Dan is dat in ieder geval al beter. Ik kom daar niet zo vaak, en als ik er al langs kom is het vaak 's avonds laat of 's nachts, en dan zijn verkeersproblemen geen issue. :)
Chris schreef:De intensiteiten zijn hoog genoeg om op het gehele traject 2x3 rijstroken te rechtvaardigen. Bovendien kan dat ook eenvoudig in de middenberm. Ik denk dat de E19 integraal aangepakt moet worden, niet een klein stukje 2x2 laten omdat de intensiteiten daar net een paar duizend voertuigen lager liggen dan het maximum van 2x2.
Als dat inderdaad maar zo weinig scheelt, dan is 2x3 een ander verhaal. :)
Het knooppunt Galder is wel een knelpunt, ik had liever een half sterknooppunt gezien of op z'n minst een half-turbine met 2-strooks verbindingswegen. Het verkeer hoopt enorm op op die enkelbaans verbindingswegen waardoor je telkens een enorme sloot verkeer tegelijkertijd ziet invoegen.
Inderdaad, dat is echt een vervelend knooppunt.
Een verbreding van de A58 is in het MIRT wel voorzien, tussen Galder en Sint Annabosch, een sobere verbreding naar 2x3 rijstroken met naar ik verwacht geen aanpassing van de knooppunten.
Bij Sint Annabosch had men ook het oorspronkelijke ontwerp moeten aanhouden. Nu zit je met die vervelende lus van de A58 naar de A27...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door keokiracer » ma 03 sep 2012, 21:46

Die file staat er gewoon nog steeds hoor... Alleen nu moet men van de andere kant ritsen ;)
Palance schreef:Mijn beeld is overigens dat die file voornamelijk door personenverkeer wordt veroorzaakt en niet door vrachtverkeer.
Dat is ook mijn algemene indruk :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door orionpax » ma 03 sep 2012, 22:20

Volgens mij wordt voor de verbreding van de A58 nog onderzocht of er iets aangepast moet worden aan de knooppunten. Het idee is dat St Annabosch alsnog een directe verbindingsboog krijgt. Ook knooppunt galder kan een aanpassing gebruiken: een uitvoegstrookrichting Belgie aan de rechterzijde ipv links uitvoegen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door petervdveen » ma 03 sep 2012, 22:33

^^ Wat is het voordeel daarvan dan?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Snelwegenkenner » ma 03 sep 2012, 22:48

Dit zal dan de eerste 2*3 grensovergang van Europa worden. Ik verbaas me dat er geen drukkere overgangen zijn tussen NL en Duitsland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2012, 22:50

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Pino » ma 03 sep 2012, 22:58

De nogal lastige configuratie van Knooppunt Galder is een gegeven, maar om terug te gaan naar de oorspronkelijke post (en eerdere discussie tussen Vinny en mijzelf): ik geloof dat de A27 enigszins tekort wordt gedaan wanneer wordt gezegd dat daar in hoofdzaak personenverkeer naar België vanaf komt. De A27 is toch dé verbinding bij uitstek tussen Amsterdam, Utrecht en alles wat ten noorden en oosten daarvan ligt enerzijds, en Antwerpen en alles wat daar in Vlaanderen en zuidelijk daarvan ligt anderzijds. Dat zijn toch behoorlijke goederenstromen. Het matcht ook wel met mijn ervaring dat er veel vrachtverkeer op de A27 zit; eenmaal bij Sint Annabosch aangekomen is de kans aanzienlijk dat de bewuste weggebruikers doorrijden richting België. Dit in tegenstelling tot het vrachtverkeer dat je op de A16 bij Galder ziet, want daarvan zal veel afslaan naar het oosten toe.

Anyway, de naderende opening van de A4 door West-Brabant zal hopelijk toch een gedeelte van de druk op de E19 en Knooppunt Galder doen wegnemen. De mate waarin blijft een interessante vraag, maar eerlijk gezegd verwacht ik toch wel dat veel verkeer afkomstig uit de Rotterdamse haven op weg naar Antwerpen en alles wat daarachter ligt zal gaan afslaan op het Vaanplein. Ook vrachtverkeer uit het Westland naar het zuiden zal zich daarbij aansluiten. Natuurlijk is het geen optimale route met plaatsen als de Volkeraksluizen en wat afritten bij Bergen op Zoom, maar ik verwacht niet dat dat beslissend zal zijn voor een keuze om dan maar een (kleine) omweg te nemen langs Dordrecht. En zoniet, dan wordt de omweg-A4 Amsterdam - Antwerpen misschien toch nog eens een interessante manier om naar het zuiden te reizen, in plaats van over de A27 die zich op het randje van haar capaciteit bevindt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 sep 2012, 22:59

Snelwegenkenner schreef:Dit zal dan de eerste 2*3 grensovergang van Europa worden. Ik verbaas me dat er geen drukkere overgangen zijn tussen NL en Duitsland.
Er zijn er ook veel meer tussen Nederland en Duitsland.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Snelwegenkenner » ma 03 sep 2012, 23:01

^^ Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan. :)

Pino, volgens mij zit er op de A27 ook veel vrachtverkeer van de NL A1 en dat haal je natuurlijk niet met de A4 eraf. Volgens mij komt er vanuit daar ook het meeste om de LKW maut te omzeilen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Vinny » ma 03 sep 2012, 23:02

En zoniet, dan wordt de omweg-A4 Amsterdam - Antwerpen misschien toch nog eens een interessante manier om naar het zuiden te reizen, in plaats van over de A27 die zich op het randje van haar capaciteit bevindt.
Ik denk dat de A 16 de prettigste route wordt, die is immers het best uitgebouwd en die wordt rustiger. De A 4 gaat via een heel raar tracé lopen, kent de nodige knelpunten en de A 27 wordt pas weer interessant als ze die weg gaan verbreden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Pino » ma 03 sep 2012, 23:20

^^ Ik verwacht toch dat het met die knelpunten op de A4 ten zuiden van Rotterdam wel meevalt. Je hebt beweegbare bruggen, maar daar reken ik op flexibiliteit van RWS om de openingstijden aan te passen aan de intensiteiten. Daarbij mag mede in aanmerking worden genomen dat de bruggen in de A4 in sterke mate worden gebruikt door pleziervaart. De duplex A4-A58 bij Bergen op Zoom wordt wellicht een druk punt, maar in de basis niet drukker dan wat je zoal aan knelpunten tegenkomt op een A16, die ondanks haar 2x3 nog steeds behoorlijk drukke spitsen kent. En die veel dagelijks verkeer kent dat vastzit op de corridor Rotterdam - Breda, dus nooit op de A4 zal komen. Ik vermoed in die zin juist dat de A4, bij de ongemakken die er natuurlijk inzitten, aan chauffeurs ook wel een bepaalde mate van rust biedt omdat ze ten zuiden van Rotterdam eigenlijk nauwelijks meer in stedelijk gebied komt.

Bij nader inzien zal ik er tussen Amsterdam en Antwerpen wel nooit op komen. Met twintig kilometer verschil tussen de routes over Utrecht enerzijds, en die over Rotterdam (A16 én A4) anderzijds moet het wel behoorlijk vast staan op de A27 om die te gaan vermijden. Bizar eigenlijk, dat men de completering van de A4 altijd heeft gepromoot als ontbrekende schakels in een verbinding Amsterdam - Antwerpen, terwijl die nooit via de A4 zal gaan verlopen.

Overigens heeft Snelwegenkenner geloof ik wel een goed punt wanneer hij schrijft over vrachtwagenchauffeurs die de A27 gebruiken in een poging om de LKW-Maut te vermijden. Op weg tussen delen van Duitsland en Noord-Frankrijk is de A27 wellicht niet de kortste route, maar wel de goedkoopste...

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Davy » di 04 sep 2012, 0:17

Pino schreef:Bij nader inzien zal ik er tussen Amsterdam en Antwerpen wel nooit op komen. Met twintig kilometer verschil tussen de routes over Utrecht enerzijds, en die over Rotterdam (A16 én A4) anderzijds moet het wel behoorlijk vast staan op de A27 om die te gaan vermijden. Bizar eigenlijk, dat men de completering van de A4 altijd heeft gepromoot als ontbrekende schakels in een verbinding Amsterdam - Antwerpen, terwijl die nooit via de A4 zal gaan verlopen.
Daar zou ik toch zo zeker niet van zijn... Ik durf met zekerheid te zeggen dat een aardige groep mensen via de A4 en Rotterdam zullen rijden richting Amsterdam, daar hoor ikzelf ook bij, en al helemaal als de route rond Steenbergen en door Delfland klaar zullen zijn. Simpelweg omdat de A27 een verschrikkelijk vervelende route is om te berijden...

Ik kan op dat vlak ook wel de Belgische beslissing begrijpen om de verkeersevolutie af te wachten wat de E19 (A1) betreft, ik zie een redelijk aandeel vrachtverkeer wel verschuiven naar de A12 via Zandvliet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Vinny » di 04 sep 2012, 7:43

Klaarblijkelijk is er in de avondspits filevorming tussen Meer en Galder. Zoveel Nederlanders die in België werken dan?

Verder kun je de brugopeningstijden bij de Volkerraksluizen wel afstemmen op de spits, maar de meeste Nederlanders die naar Antwerpen rijden reizen gebruikelijkerwijs buiten de spits, en ik verwacht ook dat slimme vrachtwagens dat doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door petervdveen » di 04 sep 2012, 8:02

Antwerpen breda is een half uurtje, dus dat is best mogelijk ja.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Pino » di 04 sep 2012, 8:31

Vinny schreef:Verder kun je de brugopeningstijden bij de Volkerraksluizen wel afstemmen op de spits, maar de meeste Nederlanders die naar Antwerpen rijden reizen gebruikelijkerwijs buiten de spits, en ik verwacht ook dat slimme vrachtwagens dat doen.
Conclusie: je moet méér doen aan de brugopeningstijden dan ze overdag buiten de spits plaatsen. Denk aan 's avonds en 's nachts. Daarnaast is het ook veel beter te handelen als je werkt met een zeer beperkt aantal openingstijden. Je kunt daar zelfs op inspelen met kantelwalsen op het Vaanplein. Als om 10.30 de brug open zal gaan, moet vanaf 10.10 uur de kantelwals zo worden gezet dat Antwerpen via de A16 wordt geleid. En om 10.25 zal verkeer op het Vaanplein geen last meer hebben van die opening, dus dan plaats je de kantelwals terug.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door paolie » di 04 sep 2012, 9:08

Coen Tunnel schreef:
Snelwegenkenner schreef:Dit zal dan de eerste 2*3 grensovergang van Europa worden. Ik verbaas me dat er geen drukkere overgangen zijn tussen NL en Duitsland.
Er zijn er ook veel meer tussen Nederland en Duitsland.
Nou ja, veel meer:
België:
Hazeldonk 58.000
Stein 49.600
Eersel 31.600
Ossendrecht 26.100
Eijsden 21.400
totaal: 186.700

Duitsland:
Kerkrade 33.700
Venlo 32.700
Beek 31.000
De Lutte 20.400
Gennep 14.700
Bad Nieuweschans 11.000
Zwartemeer 9.800
Venlo A74 nnb
totaal: 153.300

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door petervdveen » di 04 sep 2012, 10:21

En van al die grensovergangen zitten er maarliefst 7 in limburg..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Coen Tunnel » di 04 sep 2012, 10:26

^^ Da's niet zo gek natuurlijk, dat is de enige provincie die aan zowel België als Duitsland grenst.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door evos » di 04 sep 2012, 15:44

Als je kijkt naar de verbindingen vanuit de Randstad, dan zijn er wel heel wat meer naar Duitsland (A7,A37,A1,A12,A77,A74,A76) dan naar België (A4,A16,A2).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

habke
stadsweg
Berichten: 449
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door habke » di 04 sep 2012, 16:12

^^ Dat is niet zo moeilijk, er zijn veel meer Duitsers die richting de randstad gaan dan Belgen, die hebben immers hun eigen stranden. Het enige verkeer tussen de Randstad en België is met name transport tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen. En dat is veel minder dan het transport tussen Rotterdam en het gehele europese achterland (via Duitsland).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Willem » di 04 sep 2012, 20:01

Bovendien is de geografische situatie zo dat het verkeer naar Belgie makkelijker via enkele verbindingen kan worden afgewikkeld. Amsterdam, Rotterdam en de ABC-as liggen wat dat betreft redelijk op een rijtje (slordig gezien).
Richting Duitsland is er wat meer spreiding.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verkeersproblemen tussen Nederland en België

Bericht door Starlet » vr 07 sep 2012, 21:47

Bangmakerij. Het zal wel los lopen met die drukte op de A4-zuid. Zandvliet zou in MVT moeten verdubbelen om bij Hazeldonk in de buurt te komen en rond die overgang zien we ook nog geen problemen mbt de verkeersafwikkeling. Nu is het misschien druk door werkzaamheden aan de Belgische zijde, maar als deze afgerond zijn zal het wel beter doorstromen, daarnaast zal Zandvliet een stuk van het verkeer overnemen.

Overigens heeft de A4-steenbergen nog zat capaciteit en liggen de verwachte verkeersintensiteiten A4/A58 (zoomland - markiezaat) in de toekomst lager dan op het traject knpt De Stok - knpt Zoomland en beide zijn 2x2... Een hoop drukte om niets dus.

Mocht ik ongelijk hebben dan ben ik overigens zelf de sjaak, aangezien ik elke dag in de spits reis. :mrgreen:

Plaats reactie