[A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door mavas » do 09 nov 2017, 13:32

* SCHOP *
Kennelijk is op 13 oktober een onderzoek vrijgegeven
Onderzoek bereikbaarheid noordwestkant Amsterdam afgerond
13-10-2017

Een combinatie van maatregelen op het gebied van fiets, openbaar vervoer, ruimtelijke ordening en weginfrastructuur heeft het meeste effect op verbetering van de bereikbaarheid in het gebied Noordwestkant Amsterdam (NowA).
Er is niet één totaaloplossing die alle problemen oplost, daarvoor zijn de onzekerheden te groot. Dat is de conclusie van een uitgebreid onderzoek dat het Rijk met andere overheden en organisaties de afgelopen jaren heeft verricht.

De partijen hebben vervolgafspraken gemaakt over kansrijke maatregelen die de bereikbaarheid verbeteren. Het gaat om oplossingen voor verwachte knelpunten in het wegennet en het OV in en rondom Alkmaar–IJmond-Haarlem–Amsterdam voor de jaren 2020 tot 2040. Deze moeten een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid en het behoud en versterking van de concurrentiepositie van dit belangrijke gebied voor de Nederlandse economie en een duurzame leefomgeving.

Voorbeelden van de maatregelen zijn:
• Het ontwikkelen van OV-knooppunten op de Zaan- en Kennemerlijncorridor (wonen en bedrijvigheid);
• In de recent verleende concessie Amstelland-Meerlanden is een tweetal buslijnen opgenomen die zorg dragen voor een betere bereikbaarheid tussen Haarlem / Haarlemmermeer en Amsterdam Zuid(oost);
• Het in de vaart houden van de 2e pont over het Noordzeekanaal in de IJmond in 2018;
• Daarnaast adviseren de partijen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om een MIRT Verkenning te starten naar de ontvlechting van knooppunt A9 Rottepolderplein in het kader van het Programma Bereikbaarheid van, naar en in de Metropoolregio Amsterdam (MRA).
https://www.mirtnowa.nl/Nieuws/Nieuwsbe ... m+afgerond
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Kaaiman » do 09 nov 2017, 13:46

Daarnaast adviseren de partijen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu om een MIRT Verkenning te starten naar de ontvlechting van knooppunt A9 Rottepolderplein
Zou men hebben meegelezen? ;)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 09 nov 2017, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Rein » do 09 nov 2017, 14:08

^^ Erg opmerkelijk moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Chris » do 09 nov 2017, 14:43

De complete tekst:
  • Ook in een multimodale aanpak ligt er in dit gebied een opgave voor de automobiliteit. Bij de A9 ligt het accent op de zuidkant van de corridor. De aanbeveling is dat IenM een MIRT Verkenning start naar de ontvlechting van knooppunt A9 Rottepolderplein. Hierbij zullen ook de mogelijkheden voor verbetering van de doorstroming van het OV-busvervoer op de A9 betrokken worden. De aanpak van dit knooppunt bij Haarlem is een voorwaarde voor andere genoemde oplossingsrichtingen op het hoofdwegennet. Mogelijke vervolgstappen zijn een verbreding van de A9 tussen Rottepolderplein en Velsen naar 2x4 rijstroken inclusief 2x3 rijstroken in de Wijkertunnel. Ook een nieuwe aansluiting A9-A22-N208 betreft een mogelijke vervolgstap die pas na ontvlechting Rottepolderplein aan de orde is en nader op effecten bezien moet worden. Deze maatregelen kunnen wel in de studie betrokken worden.

    Maatregelen ten noorden van de Wijkertunnel zullen echter pas nuttig worden nadat de zuidelijker gelegen maatregelen genomen zijn. Ook is hier sprake van een relatie met de besluitvorming over de aanleg van de verbinding tussen de A8 en de A9 en de effecten op het netwerk daarvan. De scope van de Verkenning A9 Rottepolderplein (plangebied en studiegebied) zal bij een positief besluit nader bepaald en vastgesteld worden in een Startbeslissing van de minister van IenM, na consultatie van de regio. In een verkenning komen ook netwerkeffecten op andere delen van het hoofdwegennet, onderliggend wegennet en de MRA aan de orde. De Verkenning wordt onderdeel van het Programma Bereikbaarheid MRA.

    Het aanpakken van lokale discontinuïteiten A9 bij viaducten (wegbeeld en vormgeving; geleiderails) kan onderdeel zijn van grootschalig Beheer en Onderhoud (RWS, Vervanging en Renovatie) of afhankelijk van de locatie van de bovengenoemde MIRT Verkenning (IenM).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Chris » do 09 nov 2017, 15:20

De kosten van 2x4 rijstroken tussen Rottepolderplein en Velsen wordt geschat op € 92,6 miljoen. Een aquaduct ter plekke van de brug over het Zijkanaal C wordt in het rapport niet genoemd, en gezien de kosten zal dat dus ook niet overwogen zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 nov 2017, 16:35

Uit het eindrapport:
Het in 2013 afgeronde MIRT -onderzoek Noordkant Amsterdam (MONA) toonde aan dat de wegen aan de noordkant van Amsterdam na 2020 te maken krijgen met capaciteit- en doorstromingsproblemen, met name door bevolkingsgroei en een toename van de automobiliteit. Het MIRT-onderzoek MONA liet voor de A9 corridor zien dat:
[..]
* de problemen oplosbaar zijn, maar een probleemoplossende aanpak voor de hele A9-corridor gepaard gaat met hoge investeringskosten. Hierdoor is de
kosteneffectiviteit relatief lager dan de kosteneffectiviteit van de aanpak van de A7/A8-corridor en ook van de doortrekking van de A8.
Verder wordt aan doortrekking van de A8 geen aandacht besteed in dit nieuwe rapport. Enkel wordt gesteld dat er op 'relevante momenten afstemming plaatsvindt' met het 'aanpalende project' Verbinding A8-A9.

Ik begrijp niet waarom de rijksoverheid de provincie laat aanrommelen met een project als de doortrekking van de A8, waarvan in een eerder rapport is gesteld dat het kosteneffectiever is dan het aanpakken van de A9. Dat begreep ik al niet maar bij het lezen van dit soort rapporten begrijp ik het nog minder.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Vinny » do 09 nov 2017, 20:57

Het is een ander project en voor deze studie dus niet relevant (geacht). Ik vind het wel opmerkelijk dat de ontvlechting van knooppunt Rotterpolderplein dit keer expliciet wordt genoemd - zeker omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat de weef- en doorstromingsproblemen vooral betrekking hadden op verkeer van / naar Haarlem (en Hoofddorp) dat de A 9 op genoemd knooppunt verlaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » do 09 nov 2017, 21:59

Ik weet dat het een ander project is en er daarom niet op wordt ingegaan, echter is het krom dat het rijk geen prioriteit geeft aan deze verbinding terwijl uit aangehaalde studies blijkt dat het een meer kosteneffectieve oplossing is voor een knelpunt op een corridor van nationaal belang.

Goed dat men daarnaast ook kijkt naar verbetering van de A9 zelf en andere mogelijkheden, maar het is toch van de zotte dat je een provincie laat aanrommelen met een verbinding waarvan is erkend dat deze meer prioriteit verdient. Naar aanleiding van zo'n studie zou je als rijk ook kunnen besluiten om de realisatie van een volwaardige doorgetrokken A8 naar je toe te trekken.

Maar afijn, dat is misschien meer iets voor een ander topic ;)

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door fonsoy » vr 10 nov 2017, 9:10

Chris schreef:De kosten van 2x4 rijstroken tussen Rottepolderplein en Velsen wordt geschat op € 92,6 miljoen. Een aquaduct ter plekke van de brug over het Zijkanaal C wordt in het rapport niet genoemd, en gezien de kosten zal dat dus ook niet overwogen zijn.
Een dergelijke weg zou dus een beweegbare brug moeten krijgen met 4 rijstroken, vluchtstrook, alsook een eventuele ruimtereservering. Dat is een gigantisch brede brug! Is zoiets eerder in Nederland gedaan?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Mark » vr 10 nov 2017, 9:13

De Van Brienenoordbrug heeft twee vallen met ieder 6 rijstroken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Rein » vr 10 nov 2017, 9:29

De vernieuwde/verbrede Schipholbrug in de A9 zal ook die kant op gaan.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mavas op za 11 nov 2017, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: plaatje in de spoiler gezet ivm verwarring met brug over zijkanaal C

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Hajo » vr 10 nov 2017, 15:51

Waarom geen aquaduct of tunnel? Ik ben er voorstander van de bestaande beweegbare bruggen zo veel mogelijk te vervangen. Dat kan door een brug met grotere doorvaarthoogte, een aquaduct of een tunnel. Ik zie niet in waarom dat hier in de A9 niet zou kunnen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 nov 2017, 16:00

Eh, geld?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Hajo » vr 10 nov 2017, 16:04

Hoeft niet allemaal tegelijk uiteraard, maar zodra een wegvak gerenoveerd of uitgebreid moet worden... waarom niet? :dontknow:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Jackbauer1350 » vr 10 nov 2017, 17:37

De Ringvaartbrug in de A9 vervangen door een aquaduct betekent ook dat de aansluiting Aalsmeer verplaatst zal moet worden vanwege de afdaling naar het aquaduct toe. Dat wordt aan de westelijke zijde al moeilijk gezien de afstand tot aansluiting van de busbaan (Zuidtangent) en :KP: Badhoevedorp. Aan de andere zijde heb je te maken met het Amsterdamse Bos.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Vinny » vr 10 nov 2017, 19:52

Technisch wordt een aquaduct daar lastig omdat de bescherming tegen een lekkage van het aquaduct zou conflicteren met de bouwhoogtenorm van Schiphol. Een aquaduct onder Zijkanaal C lijkt me wel zinvol en technisch haalbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door mavas » za 11 nov 2017, 17:26

Ik zit dat document eens door te lezen.
De aanpassing van Rottepolderplein wordt geraamd op slechts 10 miljoen! Dan vraag ik me af wat je daar nou voor kan doen?
Ik vermoed zelf dat het dan onmogelijk wordt gemaakt om de hoofdrijbaan van de A9 op te rijden of te verlaten tussen het zuidelijke en noordelijke deel. En dat er dan wat korte parallelwegen bij komen.
Het wegvak knp. Rottepolderplein (A9-A200) – knp. Haarlem-Zuid (A9-A205/N205) is een van de grootste knelpunten in de regio. Met name het weefvak op de westbaan van de A9 (in zuidelijke richting) zorgt
voor opstoppingen. Door de verkeersstroom vanaf de A9 uit het noorden richting N205 (Haarlem-Zuid) te scheiden van het doorgaande verkeer op de A9 (ontvlechten), met de aanleg van een parallelbaan, kan dit knelpunt mogelijk opgelost worden.
Het wegvak A9 in noordelijke richting kent ook problemen in de doorstroming, maar in mindere mate dan de westbaan. De oorzaak hiervan lijkt voornamelijk te liggen in de te geringe doorstroming op de rotonde. Dit kan verbeterd worden door de groentijden van de verkeersregelinstallatie beter af te stemmen op de zwaarste verkeersstroom in de betreffende spits. Daarnaast kunnen vrije rechtsaffers gecreëerd worden langs de rotonde om de doorstroming te verbeteren en kan de configuratie van de rijstroken op de A200 aangepast worden om de zwaarste verkeersstromen beter te faciliteren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door paolie » ma 13 nov 2017, 13:45

Vinny schreef:Technisch wordt een aquaduct daar lastig omdat de bescherming tegen een lekkage van het aquaduct zou conflicteren met de bouwhoogtenorm van Schiphol
Hoe bedoel je dat? :dontknow:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 nov 2017, 13:56

mavas schreef:Ik zit dat document eens door te lezen.
De aanpassing van Rottepolderplein wordt geraamd op slechts 10 miljoen! Dan vraag ik me af wat je daar nou voor kan doen?
Ik vermoed zelf dat het dan onmogelijk wordt gemaakt om de hoofdrijbaan van de A9 op te rijden of te verlaten tussen het zuidelijke en noordelijke deel. En dat er dan wat korte parallelwegen bij komen.
Stel je hier nu voor om verkeer N205 -> Alkmaar en Alkmaar -> N205 voortaan over de rotonde te sturen? Daar zal het niet beter van worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door mavas » ma 13 nov 2017, 14:10

Dat stel ik niet voor, dat citeer ik letterlijk uit het document.
Maar misschien interpreteer ik het verkeerd. Graag hoor ik hoe jij het document dan interpreteert ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Piles » ma 13 nov 2017, 14:19

paolie schreef:
Vinny schreef:Technisch wordt een aquaduct daar lastig omdat de bescherming tegen een lekkage van het aquaduct zou conflicteren met de bouwhoogtenorm van Schiphol
Hoe bedoel je dat? :dontknow:
Ik vermoed dat er een kanteldijk zou moeten komen, die dus hoger is dan het waterpeil van de ringvaart. Je zit aan de westkant al snel thv de aanvliegroute van 2 landingsbanen (Oost- en Buitenveldertbaan), zeker als je van laag (aquaduct) naar hoog (kanteldijk) moet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door paolie » ma 13 nov 2017, 14:35

^^ Dat is bij de Waterwolftunnel toch ook geen probleem? Daarnaast staat er in de directe omgeving veel bebouwing, die blijkbaar ook geen belemmering vormt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 nov 2017, 15:15

mavas schreef:Dat stel ik niet voor, dat citeer ik letterlijk uit het document.
Maar misschien interpreteer ik het verkeerd. Graag hoor ik hoe jij het document dan interpreteert ;)
Je vermoedt hoe ze dat geld gaan besteden. Ik ben benieuwd wat jij van die optie vindt, mij lijkt het geen goed idee.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door mavas » ma 13 nov 2017, 15:54

Ah nu begrijpen we elkaar. Ik vind het ook geen goed idee. Volgens mij verslechter je er op een of meerdere relaties de doorstroming mee.

Als ze al iets willen doen voor 10 miljoen, zou ik dat geld uitgeven aan de aanleg van meer vrije rechtsaffers op de VRI-rotonde en een aanpassing van de rijstrookindeling op het punt waar het verkeer van de rotonde invoegt op de A200 richting Haarlem. Ik zou dat 2-strooksdeel doortrekken tot de invoeger en met een taper laten invoegen zodat de afstroom verhoogd wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Hajo » ma 13 nov 2017, 19:18

^^ Is dat wel voldoende?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » ma 13 nov 2017, 19:47

Het blijft "maar" 10 miljoen. Daar begin je niet heel veel meer mee. Maar eens afwachten waar men mee gaat komen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Kaaiman » di 14 nov 2017, 9:10

Ik hoop dat 10 miljoen een tikfoutje is en dat het eigenlijk 310 miljoen had moeten zijn. :dyn_hyp:

Dan kun je mooi de KaaimA9parallel uitvoeren. :woop:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 nov 2017, 9:38

^^
SPOILER: TOON

Blijf daar vooral voor pleiten. Voor je het weet ligt er een SchelpenpA9blad :rofl2:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door mavas » di 14 nov 2017, 14:11

Hajo schreef:^^ Is dat wel voldoende?
Nee, absoluut niet. Dat is bij lange na niet voldoende om grote stappen te maken in de doorstroming. Ik zie het meer als quick-win.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] Badhoevedorp - Alkmaar

Bericht door Vinny » di 14 nov 2017, 18:38

paolie schreef:^^ Dat is bij de Waterwolftunnel toch ook geen probleem? Daarnaast staat er in de directe omgeving veel bebouwing, die blijkbaar ook geen belemmering vormt.
Andere vliegroutes wellicht? Ik heb zelf geen zicht op wat wel of niet kan, het feit dat de ringvaart niet gekruist kan worden met een aquaduct heeft in lokale media gestaan. Ik zou toch vermoeden dat ze er naar gekeken hebben bij de aanpak van de A 9 door Amstelveen.

tot zover licht off topic in deze draad ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie