Losse stukjes snelweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Wouter N14 » do 28 feb 2013, 14:23

dirkjan schreef:
Palance schreef:De A2 ten zuiden van Maastricht
Klopt ja
Beste Dirk Jan, welkom op het forum! Het is leuk dat je je hebt aangemeld maar zou je iets meer inhoud kunnen geven aan je berichten? Dergelijke opmerkingen voegen niet veel toe aan de discussie. Zie ook de forumregels, en dan met name regel 3.3.

Verder nodig ik je uit om je voor te stellen in het voorsteltopic.

Alvast bedankt, Wouter N14, moderator.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gooikes
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 mar 2013, 13:18

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Gooikes » ma 25 mar 2013, 14:27

De A270 tussen Eindhoven en Helmond wordt ook steeds korter. Aan de Helmondse kant is het stuk tussen de Brandenvoortse Dreef en de Neervoortsedreef geen snelweg meer sinds een jaar of anderhalf. Het is nu gewoon 80-km weg, geen vluchtstroken. Ik weet niet of er een 'Einde snelweg'-bordje staat...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Willem » di 26 mar 2013, 20:26

^^ Dat wordt nog wel eens helemaal een autoweg.

kadengedeng
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 15:02

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door kadengedeng » vr 14 jun 2013, 12:27

Wouter N14 schreef:Je hebt volgens mij gelijk, er is geen onderbreking meer bij Dussen :(
dit klopt, er is geen onderbreking meer, dit is al n tijd terug doorgetrokken
keep your eye on the horizon

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Km357 » do 08 mei 2014, 9:36

In Frankrijk heeft men enkele jaren geleden al die kleine stukjes gewoon gedegradeerd (zoals de A199 in de banlieue van Paris), voor zover ik weet zijn er geen aparte stukjes meer, tenzij je de onafgewerkte A34 rekent ten noorden van Reims, maar op zich verbindt de A4-A444 (laatste is alleen een administratief nummer) direct met de A34.
Ooit zal deze ook wel afgewerkt worden, dus op zich is dit ook een tijdelijke situatie en geen geplande.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 08 mei 2014, 10:31

^^ In Frankrijk zijn er natuurlijk nog wel de nodige langere Autoroutes die niet direct met andere (Franse) Autoroutes verbonden zijn, zoals (delen van) de A84 en A51, en het netwerkje A41-A43-A430 achter Chambéry en Grenoble. Maar doorgaans zijn dat soort wegen wel via Voies Express verbonden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Km357 » do 08 mei 2014, 13:25

Wel de A51 is onderbroken door een VE ter hoogte van Aix, blijft in de spitsuren een probleem, maar er is op zich weinig ruimte om er iets aan te doen tenzij men een grote omleiding maakt ten oosten van Aix, ik zie het persoonlijk niet gebeuren. Bij Grenoble is de A51 een vervolg van de A48-A480 dus daar is niks aan de hand.

En ja die verbinding A41-A43 ter hoogte van Chambèry is altijd al iets raar geweest, ik heb het nooit echt gevonden waarom dat zo gebouwd is, maar echt ordelijk staat het wel niet. Er is wel een VE die ze verbindt maar als je van de A43 afrijdt naar Chambèry komende van Lyon krijg je een heel bochtig verkrampte afrit met een péage er op waar heel wat volk doormoet op weg naar de Alpen of de Fréjustunnel.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Ds79m » do 08 mei 2014, 15:05

^^ Dat stuk in Chambéry is eigenlijk zoiets als de Waterlinieweg in Utrecht, met het verschil dat het verkeersaanbod blijkbaar niet dusdanig is, dat men al tot de aanleg van een rondweg heeft besloten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Coen Tunnel » do 08 mei 2014, 15:23

^^ Dat soort stukken Voie Express heb je wel meer in Frankrijk. In Lille moet al het verkeer komende vanaf de A22 zich ook verder verplaatsen over Voies Express als de N227 of N356.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door nederland24 » do 08 mei 2014, 19:17

^^Jammer dat ze daar in Frankrijk niet één nummer voor gebruiken. Dat is voor het doorgaande verkeer wel net zo prettig.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door RSK » do 08 mei 2014, 23:23

^^ Persoonlijk vind ik de nummerwisselingen (bijvoorbeeld de passage van Chambéry) niet zo problematisch. Het door laten lopen van de A43 zou voor doorgaand verkeer iets netter zijn, maar die bestuurders kunnen natuurlijk ook gewoon op de doelen letten. De wegen rond Grenoble zijn een ander verhaal, daar sluit het een en ander niet zo fraai op elkaar aan. En dat bedoel ik zeker niet alleen nummertechnisch!
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door sven_engelen » vr 09 mei 2014, 0:32

De N280 is eigenlijk ook een los stukje snelweg maar wordt aangegeven als N weg. Toch vind ik dat ze het wel weer een snelweg mogen noemen hoor!
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Palance » vr 09 mei 2014, 7:56

... dus is het geen snelweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Peter » vr 09 mei 2014, 8:29

Hoewel je je kunt afvragen wat het feitelijke of juridische verschil tussen een 2+2 autoweg (met standaard Vmax) en een 2+2 snelweg met Vmax 100. Een miniem (en niet relevant) onderscheid tussen toelatingseisen (snelheden die voortuigen kunnen halen) ? De theoretische kans op een gelijkvloerse kruising of ontbreken middengeleider ? Een garantie op een vluchtstrook heb je ook niet op een snelweg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door verfmeer95 » vr 09 mei 2014, 9:14

Toch zal niemand dit een snelweg willen noemen: http://goo.gl/maps/sToKk. Dit is de N280 bij Roermond.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 09 mei 2014, 9:40

Km357 schreef:En ja die verbinding A41-A43 ter hoogte van Chambèry is altijd al iets raar geweest, ik heb het nooit echt gevonden waarom dat zo gebouwd is, maar echt ordelijk staat het wel niet. Er is wel een VE die ze verbindt maar als je van de A43 afrijdt naar Chambèry komende van Lyon krijg je een heel bochtig verkrampte afrit met een péage er op waar heel wat volk doormoet op weg naar de Alpen of de Fréjustunnel.
Nou ja, het meeste verkeer dat door Chambèry rijdt denk ik niet naar de Fréjustunnel. Veruit de meesten haken af richting Grenoble of Albertville. De Fréjustunnel verwerkt slechts 4.300 voertuigen per etmaal. Heb vooral de indruk dat de onderbreking met de tolvrije stadssnelweg te maken heeft, welke niet tot de wegbeheerder APPR/AREA behoort en bovendien wat krappere dimensies heeft dan een volwaardige snelweg. Zo ist ook de op/afrit naar de A41 inderdaad krap aangelegd, maar het tolstation is toch behoorlijk groot.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Peter » vr 09 mei 2014, 10:36

Ik denk dat de brug nooit een A-nummer of snelwegstatus (A68) heeft gehad.

Dit ex-snelwegdeel wel:

https://maps.google.nl/?ll=51.204049,5. ... ,0,11&z=16
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2014, 11:47

RSK schreef:^^ Persoonlijk vind ik de nummerwisselingen (bijvoorbeeld de passage van Chambéry) niet zo problematisch. Het door laten lopen van de A43 zou voor doorgaand verkeer iets netter zijn, maar die bestuurders kunnen natuurlijk ook gewoon op de doelen letten. De wegen rond Grenoble zijn een ander verhaal, daar sluit het een en ander niet zo fraai op elkaar aan. En dat bedoel ik zeker niet alleen nummertechnisch!
De Rocade van Grenoble (N87) sluit inderdaad met krappe knooppuntjes (sommige verbindingsbogen hebben een Vmax 30!) aan op de A41 en A480. Op sommige plekken, zoals hier, is de weg zelf ook wel erg krap aangelegd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Vinny » vr 09 mei 2014, 19:17

Peter schreef:Hoewel je je kunt afvragen wat het feitelijke of juridische verschil tussen een 2+2 autoweg (met standaard Vmax) en een 2+2 snelweg met Vmax 100. Een miniem (en niet relevant) onderscheid tussen toelatingseisen (snelheden die voortuigen kunnen halen) ? De theoretische kans op een gelijkvloerse kruising of ontbreken middengeleider ? Een garantie op een vluchtstrook heb je ook niet op een snelweg.
Op dit forum worden dat soort wegen vaak "expresswegen" genoemd, naar de Franse tegenhanger: de "voies expresses". Verwarrend genoeg bestaat de term in Vlaanderen ook, maar daar vallen juist wegen onder die wél gelijkvloerse kruisingen hebben.
In het algemeen spraakgebruik worden N wegen in Nederland met autosnelwegkarakterestieken "autowegen" genoemd. Maar ja, een autoweg kan ook stroomweg type C zijn (enkelbaans, met gelijkvloerse kruisingen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 10 mei 2014, 0:32

Vinny schreef:In het algemeen spraakgebruik worden N wegen in Nederland met autosnelwegkarakterestieken "autowegen" genoemd.
Of ook wel gewoon 'snelweg', ook al is het dat formeel niet. Het is maar wat je perceptie is, maar als je in bv. Burgum woont kan ik me voorstellen dat je de N31 als een snelweg beschouwt. Ik heb zelfs iemand uit Gasselte een keer horen praten over 'de snelweg', die persoon bedoelde daarmee de enkelbaans N34. ;)
Vinny schreef:Verwarrend genoeg bestaat de term in Vlaanderen ook, maar daar vallen juist wegen onder die wél gelijkvloerse kruisingen hebben.
Volgens mij staat vooral de N49/A11/E34 zo bekend. Ik heb die benaming niet vaak gehoord voor andere van dat soort wegen, zoals de A12 Antwerpen-Brussel.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 10 mei 2014, 15:49

In de "burgertaal" worden bepaalde termen wel vaker door elkaar gehaald met als heel bekend voorbeeld de term rijbaan gebruiken als met rijstrook bedoeld. Deze toch wel grove fout maken de media ook regelmatig in hun berichtgevingen. En dat terwijl die termen toch aanbod komen tijdens de theorielessen voor het rijbewijs.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Vinny » za 10 mei 2014, 18:38

Voor mensen die thuis zijn in Google Map Maker: "Limited Acces Highways". Daar is niet één op één een vertaling voor in het Nederlands. Op de wegenwiki wordt wel vaak "snelweg" gebruikt voor bijvoorbeeld de Spaanse Autovia's, de Poolse en Oostenrijkse S wegen en de Franse "voies expresses". In Nederland zelf zijn er maar weinig wegen die in aanmerking komen voor die kwalificatie. De N 31 Leeuwarden-Drachten is de langste en het bekendste voorbeeld denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Km357 » za 10 mei 2014, 19:13

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:In het algemeen spraakgebruik worden N wegen in Nederland met autosnelwegkarakterestieken "autowegen" genoemd.
Of ook wel gewoon 'snelweg', ook al is het dat formeel niet. Het is maar wat je perceptie is, maar als je in bv. Burgum woont kan ik me voorstellen dat je de N31 als een snelweg beschouwt. Ik heb zelfs iemand uit Gasselte een keer horen praten over 'de snelweg', die persoon bedoelde daarmee de enkelbaans N34. ;)
Vinny schreef:Verwarrend genoeg bestaat de term in Vlaanderen ook, maar daar vallen juist wegen onder die wél gelijkvloerse kruisingen hebben.
Volgens mij staat vooral de N49/A11/E34 zo bekend. Ik heb die benaming niet vaak gehoord voor andere van dat soort wegen, zoals de A12 Antwerpen-Brussel.
De Waalse N4 en N89 worden ook besproken als zijnde expreswegen. Grofweg gaat het hier om ouderwets aangelegde 2x2's met of zonder betonnen muur in het midden maar met gelijkvloerse kruisingen (meestal zonder verkeerslichten) en fietspaden aan de zijkant.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door RSK » ma 12 mei 2014, 12:45

^^ Het verschil tussen autowegen en 'snelwegen' met een vmax van 100 of minder is in mijn ogen vooral een papieren verschil in Nederland, voor de weggebruiker maakt het praktisch geen verschil. Op diverse grensoverschrijdende verbindingen zou ik het daarom netter vinden als men aan twee kanten van de grens dezelfde definitie hanteert. Dan denk ik (naar aanleiding van bovenstaande discussie) specifiek aan de N280/BAB52 bij Roermond en de A37/B402 bij Schöninghsdorf. Liever ergens een stukje substandaard snelweg, dan een snelweg die 'dood loopt' op de grens.

Andersom vind ik dat bijvoorbeeld de 'Gelbe Autobahnen' en de Belgische 2x2 expresswegen met een maximumsnelheid van 120 gewoon het predicaat snelweg zouden moeten krijgen. Wat betreft die laatste categorie heeft men die stukken waar dat buitengewoon onterecht zou zijn, naar mijn ervaring al gedegradeerd naar 90.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 mei 2014, 19:38

RSK schreef:^^ Het verschil tussen autowegen en 'snelwegen' met een vmax van 100 of minder is in mijn ogen vooral een papieren verschil in Nederland, voor de weggebruiker maakt het praktisch geen verschil. Op diverse grensoverschrijdende verbindingen zou ik het daarom netter vinden als men aan twee kanten van de grens dezelfde definitie hanteert. Dan denk ik (naar aanleiding van bovenstaande discussie) specifiek aan de N280/BAB52 bij Roermond en de A37/B402 bij Schöninghsdorf. Liever ergens een stukje substandaard snelweg, dan een snelweg die 'dood loopt' op de grens.
Op de B402 is landbouwverkeer toegestaan, zit een brug met Vmax 80 (of was het 70?) en het klaverblad bij Meppen is uitermate substandaard. Terecht dat dat geen Autobahn is. De N280 heeft 'slechts' de aansluiting op de A73 middels een gewone afrit, voor de rest was het eigenlijk wel netter geweest dat als autosnelweg te bestempelen.
Andersom vind ik dat bijvoorbeeld de 'Gelbe Autobahnen' en de Belgische 2x2 expresswegen met een maximumsnelheid van 120 gewoon het predicaat snelweg zouden moeten krijgen. Wat betreft die laatste categorie heeft men die stukken waar dat buitengewoon onterecht zou zijn, naar mijn ervaring al gedegradeerd naar 90.
O ja?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Vinny » ma 12 mei 2014, 20:05

De laatste jaren is in heel Europa een beweging ontstaan om nieuwe wegen als substandaard-snelwegen uit te voeren. Om maar een flauwe woordgrap van het OV-forum te jatten: "De ver-s-bahnisering" van het netwerk. De kosten voor een volwaardige snelweg zijn vaak zo hoog dat men dan maar op allerlei dingen als vluchtstroken gaat bezuinigen.
Hoe het land daar mee omgaat is per land verschillend. In Zwitserland krijgen mini-autobahnen gewoon groene wegwijzers, met een autobahnwegnummerschildje en soms zelfs een :G1: bord. In Nederland zie je juist de omgekeerde ontwikkeling: Een autowegstatus met een geel N nummer, zoals bijvoorbeeld de N 7 bij Sneek, of de parallelbanen van de A 2 te Eindhoven en Maastricht die ook als N weg door het leven gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Peter » ma 12 mei 2014, 20:09

Coen Tunnel schreef:Op de B402 is landbouwverkeer toegestaan, zit een brug met Vmax 80 (of was het 70?) en het klaverblad bij Meppen is uitermate substandaard. Terecht dat dat geen Autobahn is. De N280 heeft 'slechts' de aansluiting op de A73 middels een gewone afrit, voor de rest was het eigenlijk wel netter geweest dat als autosnelweg te bestempelen.
Volgens mij maar op een heel klein stukje (bij de grens), het 1+1 stuk oostelijk van de A31 niet meegeteld natuurlijk. Ik heb er nog nooit een tractor gezien overigens. De noordelijke baan is geheel Autobahnstandard. De zuidelijke baan is deels de oude 1+1 met inderdaad een te krappe brug met te korte invoegers en Vmax 80. Als je de BAB270 (Vmax 70-80) Autobahn kan noemen, dan de B402 zeker Autobahn worden (los van dat landbouwverkeer). Genoeg NLse snelwegen die (deels) gelijkvloers op een andere aansluiten, dus ook een A280 had gekund. Wel verwarrend dat de Duitse A280 niet geheel aansluit bij de grens. :D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Chris » ma 12 mei 2014, 20:11

Tractor op de B402 :p

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Peter » ma 12 mei 2014, 20:15

Vinny schreef: De kosten voor een volwaardige snelweg zijn vaak zo hoog dat men dan maar op allerlei dingen als vluchtstroken gaat bezuinigen.
Hoe het land daar mee omgaat is per land verschillend.
De kosten zitten meestal in luxe voorzieningen (ook al blijft de Vmax 100) zoals bredere bermen naast de vluchtstrook, geluidswering en duurdere en landduriger milieustudies. Als je op de (2+2) N31 of N33 een snelweg met Vmax 120 instelt (zonder verdere maatregelen) is deze nog steeds veiliger en minder overlastgevend dan de A44...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Peter » ma 12 mei 2014, 20:16

Chris schreef:Tractor op de B402 :p
Ik neem aan dat jij op jouw turbotractor met 50 km/h aan het inhalen was ? ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie