Losse stukjes snelweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Losse stukjes snelweg

Bericht door Vinny » ma 12 mei 2014, 20:18

Peter schreef:
Vinny schreef: De kosten voor een volwaardige snelweg zijn vaak zo hoog dat men dan maar op allerlei dingen als vluchtstroken gaat bezuinigen.
Hoe het land daar mee omgaat is per land verschillend.
De kosten zitten meestal in luxe voorzieningen (ook al blijft de Vmax 100) zoals bredere bermen naast de vluchtstrook, geluidswering en duurdere en landduriger milieustudies. Als je op de (2+2) N31 of N33 een snelweg met Vmax 120 instelt (zonder verdere maatregelen) is deze nog steeds veiliger en minder overlastgevend dan de A44...
Voor geluid maakt het niet meer uit. Autowegen en autosnelwegen zitten in dezelfde categorie. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 13 mei 2014, 7:47

^^
Soms is het ook niet echt logisch: heeft iemand een idee waarom het laatste deel van de N15 naar de maasvlakte autoweg moet blijven? Dit deel heeft zelfs vluchtstroken dus ik nam altijd aan dat het met geluid te maken had...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 mei 2014, 7:54

Dat lijkt mij echt bizar, er staan helemaal geen woningen langs...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 13 mei 2014, 7:57

Enige reden die ik kan bedenken is omdat het een gemeentelijke weg is, maar zelfs dat is geen waterdicht argument zoals we weten...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 13 mei 2014, 9:00

Gementelijk? Ik dacht altijd dat de weg in bezit is van het havenbedrijf. Misschien maakt dat het verschil.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » di 13 mei 2014, 9:37

Ik denk dat het te maken heeft met het bochtige tracé. De bochten bij de afritten 14,10,9 en 8 zijn behoorlijk scherp en passen daardoor waarschijnlijk niet in een autosnelweg-profiel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 mei 2014, 9:53

^^ Dat is niet het laatste deel van de N15 naar de Maasvlakte, maar het eerste deel. Dat is een rijksweg die praktisch een snelweg is.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 13 mei 2014, 10:23

Coen Tunnel schreef:
RSK schreef:^^ Het verschil tussen autowegen en 'snelwegen' met een vmax van 100 of minder is in mijn ogen vooral een papieren verschil in Nederland, voor de weggebruiker maakt het praktisch geen verschil. Op diverse grensoverschrijdende verbindingen zou ik het daarom netter vinden als men aan twee kanten van de grens dezelfde definitie hanteert. Dan denk ik (naar aanleiding van bovenstaande discussie) specifiek aan de N280/BAB52 bij Roermond en de A37/B402 bij Schöninghsdorf. Liever ergens een stukje substandaard snelweg, dan een snelweg die 'dood loopt' op de grens.
Op de B402 is landbouwverkeer toegestaan, zit een brug met Vmax 80 (of was het 70?) en het klaverblad bij Meppen is uitermate substandaard. Terecht dat dat geen Autobahn is. De N280 heeft 'slechts' de aansluiting op de A73 middels een gewone afrit, voor de rest was het eigenlijk wel netter geweest dat als autosnelweg te bestempelen.
Dat iets substandaard is, wil nog niet zeggen dat het geen hogere status kan krijgen. Als dat wel zo zou zijn, dan was 'substandaard' een beetje een hol begrip. Stel je eens voor dat alle deeltjes snelweg die in welk opzicht dan ook substandaard zijn, ter plaatse afgewaardeerd zouden worden. Dan werd de wegenkaart toch een gatenkaas van jewelste?

De N280 zou in mijn optiek inderdaad het beste aansluiten met een knooppunt. Dat hoeft niet veel in te houden, het lijkt mij voldoende als de stroom A73 zuid > A280 oost vv. conflictvrij is. Verkeer van en naar het noorden neemt toch de BAB61 en de A74, spijtig voor die paar dorpjes tussen Roermond en Venlo. De meeste kosten heb je denkelijk zitten in een fly-over vanuit het oosten naar het zuiden.
Coen Tunnel schreef:
RSK schreef:Andersom vind ik dat bijvoorbeeld de 'Gelbe Autobahnen' en de Belgische 2x2 expresswegen met een maximumsnelheid van 120 gewoon het predicaat snelweg zouden moeten krijgen. Wat betreft die laatste categorie heeft men die stukken waar dat buitengewoon onterecht zou zijn, naar mijn ervaring al gedegradeerd naar 90.
O ja?
Ja, ik zie daar eerlijk gezegd niet zoveel problemen in. Het grootste bezwaar om op die weg 120 te gaan rijden, is de deplorabele staat van het wegdek. De mensen die daar wonen zullen toch onderhand vertrokken zijn of wel weten dat ze aan een snelweg wonen. B(
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 13 mei 2014, 10:32

RSK schreef:Dat iets substandaard is, wil nog niet zeggen dat het geen hogere status kan krijgen. Als dat wel zo zou zijn, dan was 'substandaard' een beetje een hol begrip. Stel je eens voor dat alle deeltjes snelweg die in welk opzicht dan ook substandaard zijn, ter plaatse afgewaardeerd zouden worden. Dan werd de wegenkaart toch een gatenkaas van jewelste?
Oké, die argumentatie klopt. Ik heb me misschien niet zo duidelijk uitgedrukt. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat een weg waar landbouwverkeer is toegestaan geen autosnelwegstatus zou moeten hebben.
De N280 zou in mijn optiek inderdaad het beste aansluiten met een knooppunt. Dat hoeft niet veel in te houden, het lijkt mij voldoende als de stroom A73 zuid > A280 oost vv. conflictvrij is. Verkeer van en naar het noorden neemt toch de BAB61 en de A74, spijtig voor die paar dorpjes tussen Roermond en Venlo. De meeste kosten heb je denkelijk zitten in een fly-over vanuit het oosten naar het zuiden.
Zolang we knooppunten als Hooipolder, Joure en de afrit Barneveld hebben is dit niet iets waar veel geld in gestoken moet worden. Een upgrade naar A280 of A68 zou ook moeten kunnen zonder een directe ombouw van de aansluiting met de A73.
Ja, ik zie daar eerlijk gezegd niet zoveel problemen in. Het grootste bezwaar om op die weg 120 te gaan rijden, is de deplorabele staat van het wegdek. De mensen die daar wonen zullen toch onderhand vertrokken zijn of wel weten dat ze aan een snelweg wonen. B(
Hier zitten erfaansluitingen aan de weg, en er ligt een stoep. Je kan toch niet serieus stellen dat dat een :G1: verdient. :knetter:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 14 mei 2014, 0:55

Coen Tunnel schreef:Maar wat ik bedoel te zeggen is dat een weg waar landbouwverkeer is toegestaan geen autosnelwegstatus zou moeten hebben.
Oké, kan ik inkomen. Simpele oplossing: ventweg aanleggen voor langzaam verkeer. Als dat landbouwverkeer is, hoeft die weg zelfs amper verhard te worden.
Coen Tunnel schreef:Een upgrade naar A280 of A68 zou ook moeten kunnen zonder een directe ombouw van de aansluiting met de A73.
Rake opmerking. Het is netter om stroomwegen rechtstreeks aan te sluiten, maar het is inderdaad geen vereiste.
Coen Tunnel schreef:Hier zitten erfaansluitingen aan de weg, en er ligt een stoep. Je kan toch niet serieus stellen dat dat een :G1: verdient. :knetter:
Je hebt een punt dat de situatie daar volkomen krankzinnig is. Maar hoewel 'verdienen' een groot woord is, vind ik een G1 daar toch op zijn plaats. Het wegprofiel en de corresponderende maximumsnelheid zijn aanwezig. Dat er toevallig iemand op de vluchtstrook woont, vind ik niet meer verstorend dan het elders ontbreken van vluchtstroken bij viaducten of tunnels. Zoals ik al eerder betoogde: dit soort zaken zijn nu eenmaal het bestaansrecht van het begrip 'substandaard'. ;)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 14 mei 2014, 1:14

Peter schreef:Ik denk dat de brug [over de Maas bij Roermond] nooit een A-nummer of snelwegstatus (A68) heeft gehad.
Dat kan kloppen.
Een paar jaar geleden stonden er bij Hatenboer (net ten westen van de brug) nog oude wegwijzers met A68 richting westen en N68 richting oosten.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Foto van 2005. Borden in of voor 2007 vervangen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 mei 2014, 11:05

RSK schreef:Je hebt een punt dat de situatie daar volkomen krankzinnig is. Maar hoewel 'verdienen' een groot woord is, vind ik een G1 daar toch op zijn plaats. Het wegprofiel en de corresponderende maximumsnelheid zijn aanwezig. Dat er toevallig iemand op de vluchtstrook woont, vind ik niet meer verstorend dan het elders ontbreken van vluchtstroken bij viaducten of tunnels. Zoals ik al eerder betoogde: dit soort zaken zijn nu eenmaal het bestaansrecht van het begrip 'substandaard'. ;)
Aangezien er erfaansluitingen en een stoep zijn kun je daar dus ook voetgangers en fietsers verwachten. En verkeer dat vanuit stilstand de weg op moet rijden van de uitrit af. Daar hoort geen :G1: bij, dat gebeurt ook (vrijwel) nergens in Europa.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 14 mei 2014, 20:40

Vroeger had je veel meer van dat soort wegen in België. Niet alleen in Wallonië, maar ook in Vlaanderen. Ook ontbraken vrijliggende fietspaden. In Frankrijk heb je dat overigens nog steeds op sommige plekken:
https://maps.google.nl/maps?q=Charlevil ... 47,,1,1.92
10 jaar geleden mocht je hier met de auto 110 rijden... (en fietsers en landbouwverkeer toegestaan op de rijbaan)

Goede reden om hier geen autosnelwegclassificatie van te maken. Liefst worden die dingen gewoon gesaneerd door een aparte voorziening (vrijlliggend) te bouwen voor langzaam verkeer. Maar dat is dus duur, en voor de lage intensiteiten wordt dat door de wegbeheerders niet altijd als noodzakelijk gezien.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 14 mei 2014, 21:18

^^Langzaam verkeer kan je natuurlijk ook verbieden op dat soort wegen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 14 mei 2014, 22:02

^^
En wou je langzaam verkeer dan maar even 10 km laten omrijden? :confuuuse:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 mei 2014, 23:35

nederland24 schreef:^^Langzaam verkeer kan je natuurlijk ook verbieden op dat soort wegen.
Natuurlijk kan dat niet zomaar. Op wegen als de N5 in België is dat onmogelijk. Er staan huizen langs die weg, die zouden dan niet meer bereikbaar zijn per fiets of te voet. En landbouwpercelen langs de weg zouden niet meer per tractor bereikbaar zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 mei 2014, 21:14

Het meest bizarre vind ik in dat verband de "Pont de Normandie", welke expliciet is uitgesloten van het snelwegstatuut om langzaam verkeer eveneens de mogelijkheid te bieden de Seine ter plaatse over te steken. Ik ben enorm blij dat we in Nederland in dergelijke gevallen toch maar zijn over gegaan om een vleugel te bouwen voor langzaam verkeer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 15 mei 2014, 21:24

De oude Waalbrug Zaltbommel had dat vroeger anders ook. Daar was de snelweg onderbroken zodat tractoren over de brug mochten rijden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 mei 2014, 0:56

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 mei 2014, 16:08

Vinny schreef:Het meest bizarre vind ik in dat verband de "Pont de Normandie", welke expliciet is uitgesloten van het snelwegstatuut om langzaam verkeer eveneens de mogelijkheid te bieden de Seine ter plaatse over te steken.
Zelfde met de Dartford River Crossing bij Londen, dat is de A282 en niet de M25 zodat de weg niet onder de Motorway regulations valt.
Ik ben enorm blij dat we in Nederland in dergelijke gevallen toch maar zijn over gegaan om een vleugel te bouwen voor langzaam verkeer.
Ik heb ook wel eens langzaam verkeer (landbouwverkeer) op de Vechtbrug bij Muiden gezien, maar misschien had die bestuurder een ontheffing. Ik zat er bij aansluiting 3 achter, bij aansluiting 4 verliet hij alweer de snelweg. Ik kan me voorstellen dat je dat verkeer niet dwars door Muiden of Weesp wil hebben.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 mei 2014, 20:45

^^ Ik denk dat je dit apparaat

Afbeelding

hier ook niet overheen krijgt.

Die nieuwe Spieringbrug gaat Muiden een hoop ellende wegnemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 17 mei 2014, 11:52

Rene schreef:De oude Waalbrug Zaltbommel had dat vroeger anders ook. Daar was de snelweg onderbroken zodat tractoren over de brug mochten rijden.
Daarvoor geldt dan nog dat het een oude situatie is, met een tijdelijke oplossing voor bepaalde weggebruikers. Dat geldt denk ik voor Muiden ook:
https://maps.google.nl/maps?q=muiden&hl ... 4,,0,14.44
Deze brug zal wel een breedtebeperking hebben.

Het punt van de Pont de Normandie is dat deze in de jaren '90 is aangelegd, waarbij langzaam verkeer expliciet over de brug wordt gestuurd. Volgens mij was bij aanleg van de brug toch al duidelijk dat deze onderdeel van de A 29 moest gaan worden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 17 mei 2014, 12:45

Voordeel bij Muiden is dat tractoren, voor zover daar een aparte regeling voor zou gelden, de hoofdrijbaan niet echt ophoeven, omdat de invoegstrook van oprit 3 direct overgaat in de uitvoegstrook voor afrit 4.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 17 mei 2014, 13:00

^^Dat is alleen in oostelijke richting, als ze terug zouden willen kan dat dus niet zonder op de hoofdrijbaan te komen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 mei 2014, 0:37

Vinny schreef:Het punt van de Pont de Normandie is dat deze in de jaren '90 is aangelegd, waarbij langzaam verkeer expliciet over de brug wordt gestuurd. Volgens mij was bij aanleg van de brug toch al duidelijk dat deze onderdeel van de A 29 moest gaan worden.
Ik denk dat gezien de verwachte intensiteiten voor de tolbrug en de hoge kosten van een parallelweg voor langzaam verkeer voor deze oplossing is gekozen. En dat is dan wel begrijpelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 mei 2014, 9:13

Tja:
http://www.pontsnormandietancarville.fr ... -2014.html

De Pont de Tancarville is in veel gevallen meer dan de helft goedkoper, in afstand vaak korter (Nederland-Caen, maar ook Le Havre-Paris), en in tijd maakt het niet veel uit. Geen wonder dat de intensiteiten op de Pont de Normandie wat laag zijn...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 mei 2014, 12:59

^^ Vreemde vergelijking, die brug bedient ook compleet andere relaties. Er zijn nauwelijks verbindingen te bedenken waarvoor de Pont de Tancarville een alternatief is voor de Pont de Normandie of omgekeerd. De Pont de Tancarville bedient vooral oost-west-relaties, de Pont de Normandie vooral noord-zuid-relaties.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 mei 2014, 13:04

De Pont de Tancarville is richting Caen niet korter, maar 14 kilometer langer, waarbij ook een deel binnendoor gaat. Het is wel zo dat de route door Rouen 4 kilometer korter is dan via de Pont de Normandie, maar daar staat tegenover dat de route via Rouen door de stad gaat via het onderliggend wegennet.

De slinger van de A29 naar Beuzeville maakt afkorting via de Pont de Normandie wel wat geringer. Als die rechtstreeks naar Pont-l'Évêque zou zijn verlengd zou het nog iets van 12 km korter zijn. Maar dan zou de route langs een dure plaats lopen.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 18 mei 2014, 13:17

Het probleem is dat het gebied ten noorden van de Pont de Normandie zeer klein is. Verkeer vanaf de N27 en verder westelijk is veel goedkoper uit als ze via Rouen rijden. Dus zie je dat ze dat massaal doen en alleen lokaal verkeer gebruik maakt van die brug. En zelfs voor dat verkeer is de brug alleen nuttig voor de richting Caen / Bretagne (A13). Verkeer richting Alencon/Le Mans (A28) is goedkoper uit via de Pont de Tancarville, terwijl dat maar 1 minuut extra reistijd oplevert.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 mei 2014, 18:03

Coen Tunnel schreef:^^ Vreemde vergelijking, die brug bedient ook compleet andere relaties. Er zijn nauwelijks verbindingen te bedenken waarvoor de Pont de Tancarville een alternatief is voor de Pont de Normandie of omgekeerd. De Pont de Tancarville bedient vooral oost-west-relaties, de Pont de Normandie vooral noord-zuid-relaties.
Die alternatieven heb ik dus net opgenoemd :roll:
Voor de relatie Caen-Le Havre geldt de Pont de Normandie natuurlijk wel als de aangewezen verbinding, al vermoed ik dat omrijden via Tancarville wel goedkoper is, zelfs als je het extra brandstofverbruik meerekent. Verder kun je natuurlijk allerlei relaties gaan lopen roepen als Pont-l'Eveque-Bolbec en zo, maar ik denk dat Le Havre-Caen, Le Havre-Rouen, Le Havre-Paris, en Abbeville/Amiens-Caen-Rennes toch echt wel de belangrijkste zijn (A28-A84 via A29 en A13). Voor al deze routes geldt dat de Pont de Normandie wel tamelijk duur geprijsd is t.o.v van de andere brug.