[A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

[A050] KP Grijsoord-Ewijk: verbreding naar 2x3 / 2x4

Bericht door Via » ma 10 okt 2005, 17:42

@Home Nieuws (10-10-2005) schreef:Fileleed op A50 in gedeelten aangepakt

DEN HAAG (ANP) - Het dagelijkse fileleed op de snelweg A50 (Apeldoorn - Den Bosch) wordt tussen 2007 en 2011 in twee delen aangepakt. Dat hebben de ministers Peijs van Verkeer en Dekker van VROM besloten, zo is maandag bekendgemaakt. Het snelwegdeel tussen Ewijk bij Nijmegen en Valburg wordt verbreed naar twee keer vier rijstroken en het aansluitende deel van Valburg en knooppunt Grijsoord bij Arnhem wordt verbreed naar twee keer drie rijstroken. Ook krijgt dit 18 kilometer lange snelwegdeel een ecoduct. Het verkeer tussen Grijsoord en Ewijk loopt elke werkdag tijdens de spits helemaal vast. In het verleden is al meermalen gebleken dat zelfs een relatief klein ongeluk op dat snelweggedeelte het verkeer op aansluitende snelwegen en andere wegen een dag lang kan laten ontsporen. Omdat de A50 bovendien een belangrijke schakel is in het landelijke noord-zuidverkeer is besloten de aanpak van de files hier nu versneld uit te voeren.

Rijstroken
De A50 tussen Grijsoord en Ewijk passeert zowel de Rijn als de Waal. De brug over de Rijn, die net helemaal is vernieuwd, wordt aangepast, zodat daar twee keer drie rijstroken kunnen komen. Nijmegen krijgt een nieuwe stadsbrug over de Waal. Er komt een afslag in de A50 naar die brug en het nieuwe, noordelijke stadsdeel van Nijmegen. De verbreding van de snelweg tussen Ewijk en Valburg is opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Er volgt nog nader onderzoek naar de effecten van de verbreding op natuur en milieu in de omgeving. Het is de bedoeling dat het karwei tussen Valburg en Grijsoord start in 2007 en het werk aan het aansluitende deel naar Ewijk een jaar later.
:klappen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Fileleed op A50 versneld aangepakt

Bericht door Jeroen » ma 10 okt 2005, 18:30

de snelweg A50 (Apeldoorn - Den Bosch)
ze zijn wel lekker up-to-date :?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 10 okt 2005, 18:39

Maar goed. Toch wel goed nieuws natuurlijk :D Dat is daar ook hard nodig. Ewijk-Valburg staat in de spits muurvast. Waarom maken ze er trouwes geen 4X2 i.p.v. 2X4? Lijkt me een stuk makkelijker te bouwen, en lijkt me ook beter voor de doorstroming op de twee knooppunten.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 10 okt 2005, 18:51

Eindelijk weer eens goed nieuws. Nu maar hopen dat er geen tegenslagen komen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 10 okt 2005, 21:24

Hoe gaan ze dat oplossen met de Waalbrug? Volgens mij is daar geen ruimte voor 2x4 (of 4x2). Komt er een brug bij of gaan ze de rijstroken versmallen?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 10 okt 2005, 21:43

boe! schreef:of gaan ze de rijstroken versmallen?
:shock: Alsjeblieft niet zeg! En dan de Vmax flink verlagen zeker! :evil: :rooie:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 10 okt 2005, 23:18

Je bedoelt waarschijnlijk de brug bij Ewijk. Ik neem aan dat er een tweede brug naast komt te liggen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » ma 10 okt 2005, 23:24

Er komt een nieuwe Waalbrug aan de westkant van de huidige brug. Op de huidige Waalbrug kan het aantal rijstroken niet uitbreidt worden, omdat de brug niet sterk genoeg is. Daarom ligt er geen spitsstrook op de westbaan van A50 (Bij de waalbrug)

Er komt geen extra Rijnbrug. Er komt daarom geen vluchtstrook op de Rijnbrug te liggen. De huidige weefstrook wordt de derde rijstrook. De maximale snelheid wordt 120. Alleen bij de Rijnbrug wordt deze 100 km.

De verbreding van het noordelijk gedeelte wordt tussen 2007 - 2009 uitgevoerd. De verbreding van het zuidelijke gedeelte wordt tussen 2008 - 2011 uitgevoerd. Het knooppunt Ewijk krijgt een flyover tussen de A50 en de A73 (krappe boogstraal). Bij knooppunt Valbrug worden de weefstroken van de klaverlussen ontvlochten.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 10 okt 2005, 23:37

boe! schreef:Hoe gaan ze dat oplossen met de Waalbrug? Volgens mij is daar geen ruimte voor 2x4 (of 4x2). Komt er een brug bij of gaan ze de rijstroken versmallen?
Inderdaad, een tweede Waalbrug [1x4].
Verder twee fly-overs in knpt Valburg, en [waarschijnlijk] een 70 km/u verbindingsboog in knpt Ewijk voor de relatie A50 noord -->A73.
Verzorgingsplaats Kabeljauw maakt plaats voor een ecoduct.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl schreef:Verbreding A50 Ewijk-Grijsoord
De A50 wordt tussen Ewijk en Grijsoord verbreed. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat en minister Dekker van VROM kiezen ervoor om de werkzaamheden aan de A50 op te splitsen in twee delen; het noordelijke deel Valburg-Grijsoord wordt verbreed met één rijstrook in beide richtingen en het zuidelijke deel Ewijk-Valburg wordt verbreed met twee rijstroken in beide richtingen. Over het gehele traject, met uitzondering van de Rijnbrug, komt in beide richtingen één vluchtstrook beschikbaar. Voor Valburg-Grijsoord gaat het om een verbreding naar 2 maal 3 rijstroken, waarbij de huidige Rijnbrug wordt aangepast. Voor Ewijk-Valburg betekent het een verbreding naar 2 maal 4 rijstroken, zonder vluchtstrook aan de middenbermzijde. Er komt op dit traject ook een nieuwe Waalbrug bij, aan de westelijke zijde van de bestaande brug.

Tussen de knooppunten Ewijk en Grijsoord is de A50 een belangrijke schakel in de verbinding tussen noord- en zuid-Nederland en oost- en west-Nederland. De huidige beperkte capaciteit van de weg leidt dagelijks tot files, die zonder maatregelen in de toekomst verder zouden toenemen. Daarom is gekozen voor structurele oplossingen om het verkeer goed te laten doorstromen.

In de trajectnota/MER A50 zijn twaalf mogelijke oplossingen onderzocht. Hierbij is gekeken naar de bereikbaarheidsproblemen en de gevolgen voor de omgeving (geluidhinder, luchtkwaliteit, natuur en landschap). Op basis van deze criteria is gekozen voor een sobere verbreding met normale rijstroken, waarbij op een kosteneffectieve wijze de bereikbaarheid wordt verbeterd en nadelige effecten op de omgeving beperkt. Zo komt er bijvoorbeeld bij de verzorgingsplaats Kabeljauw een ecoduct. Andere milieumaatregelen worden later uitgewerkt.

Verdere procedure
Dit standpunt wordt uitgewerkt in twee afzonderlijke Ontwerp-Tracébesluiten. Het deel Ewijk-Valburg wordt uitgewerkt als afzonderlijk project in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Valburg-Grijsoord wordt uitgewerkt in het kader van het Fileplan ZSM. Bij de uitwerking wordt gekeken naar de verkeersprognoses en de effecten op de kwaliteit van de leefomgeving. Na de inspraak zullen de twee Tracébesluiten worden vastgesteld. De uitvoering van Valburg-Grijsoord is voorzien in de periode 2007-2009. Voor Ewijk-Valburg is de uitvoering gepland in de periode 2008-2011.
Ben benieuwd of de strakke planning inderdaad gehaald gaat worden . . . aanvang uitvoering 2007?

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » di 11 okt 2005, 1:45

Na enig zoekwerk, deze rendering gevonden van knpt Valburg:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 11 okt 2005, 16:20

Wordt dat nu de eerste vlinderdas in Nederland? :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 11 okt 2005, 16:28

Zo te zien wel :toppie:

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 11 okt 2005, 17:45

Prachtig ontwerp. Ik wil wel de eerste zijn die eroverheen gaat.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 11 okt 2005, 19:12

Hoe wordt kn Ewijk vormgegeven? Je kunt daar toch wel zo'n boog zoals bij valburg aanleggen? Iemand ook wat informatie over de lengte van het ecoduct en de bouw van de nieuwe Waalbrug? Ik ben erg benieuwd! Wel jammer dat ze die A73-doortrekking niet hebben gepland.
Laatst gewijzigd door praatpaal op di 11 okt 2005, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 11 okt 2005, 19:17

Volgens mij zoiets als Hattemerbroek.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 11 okt 2005, 19:21

Ik neem aan dat in dat geval het klaverblad vanuit Nijmegen naar de A50 richting het zuiden dan wel weer wordt opengesteld. Nu ligt er wat zand op.

En wat knooppunt valburg betreft. Zo hadden ze kn Badhoevedorp ook moeten aanpassen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » di 11 okt 2005, 20:10

Volgens mij komen er helemaal geen fly-overs bij knooppunt Valburg. De weefstroken in het knooppunt worden ontvlochten. Ik denk dat men dezelfde constructie gaat toepassen die bij de Frankfurter Kreuz is toegepast.

MvG
Rogier de Groot
Laatst gewijzigd door Rogier op di 11 okt 2005, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 11 okt 2005, 20:36

Frankfurter Kreuz:
Afbeelding

(Met dank aan het Duitse KP-topic)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 11 okt 2005, 20:50

ik heb liever die twee van die fly-overs dan iets wat ik zelf al voorstelde:

Afbeelding

hoewel je voor hetzelfde geld zoiets kan doen, hoewel je dan misschien met de Betuwelijn in de knoop komt:
Afbeelding

Afbeelding
Ik vind die klaverster die hierboven gepost werd wel een goede oplossing! Wie heeft er een bewijs wat het echt uitgevoerde knooppuntontwerp wordt. Wel verwarrend dat er steeds andere info komt. Dat de lussen ontrafeld worden kan ook beteken dat er niet meer gewoven hoeft te worden. Bij de klaverster hoet er in ieder geval niet meer gewoven te worden. Een klaverturbine zoals het Frankfurter kreuz is een andere, minder waarschijnlijke optie denk ik.

deze is denk ik prima, hoewel een directe verbinding via een fly-over richting Rotterdam ook niet mis zou staan vanaf de A50. Maar met de aanleg van de verlengde A15 zal een deel van het verkeer zo richting Duitsland rijden. Verkeer van de A73 zal wel via de lussen moeten blijven rijden wanneer zij richting Rotterdam gaan. Maar door het verdwijnen van het weven zie ik daar weinig problemen. Zouden die wel ontstaan, dan zou je de ster verder kunnen uitbouwen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 11 okt 2005, 21:23

Rogier schreef:knooppunt Valbrug
:mrgreen:

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » di 11 okt 2005, 23:30

. . . Wie heeft er een bewijs wat het echt uitgevoerde knooppuntontwerp wordt . . .
Niemand! De minister heeft zojuist haar standpunt bepaalt, en aan de hand van dit standpunt gaat RWS nu beginnen met detail trace-ontwerp. Waarschijnlijk komt er pas zekerheid als the TracéBesluit in 2007 vastgelegd is. Maar dat zal wel uitlopen en moet dan ook nog de nodige bezwaar rondes overleven.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » wo 12 okt 2005, 0:24

hmmm, zit het zo. kijken welke zeurkandidaten we nu krijgen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 15 okt 2005, 15:14

De A50 tussen kn. Grijsoord en kn. Ewijk wordt verbreed las ik onlangs.
Tussen kn. Grijsoord en kn. Valburg tot 2x3 en tussen kn. Valburg en kn. Ewijk tot 2x4.

Op de bestaande Rijnbrug bij Heteren is genoeg plaats voor 2x3, een nieuwe brug is niet nodig. Die moet er wel bij Ewijk komen: ten westen van de bestaande.

In 2007 zijn de procedures hopelijk rond en kan er met de aanleg worden begonnen, waarna alles in 2011 klaar is.

Dat kn. Valburg dan ook moet worden aangepakt is duidelijk.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 17 okt 2005, 22:58

ik hoop dat de brug bij Ewijk weer mooi wordt verlicht zoals vroeger. Maar nu met blauw licht wat de pylonen laat oplichten met daarbovenop wat rode of witte knipperlampjes. Het blauw symboliseerd het water en die knipperlampjes maken het als een baken voor de kruisende transportassen. Omdat er waarschijnlijk een tweelingbrug naast komt zou dit een mooie ontwikkeling zijn voor de regio. De brug heeft een hoge waarde en mag dan ook wel in de schijnwerpers bworden gezet.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 17 okt 2005, 23:09

ViaHaaren schreef:Wordt dat nu de eerste vlinderdas in Nederland? :)
Nee, (zoals praatpaal al aangaf) een 'klaverster'. Bij een vlinderdas gaan de directe verbindingsbogen voor het knooppunt langs, in plaats van eroverheen.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 18 okt 2005, 12:20

praatpaal schreef:ik hoop dat de brug bij Ewijk weer mooi wordt verlicht zoals vroeger. Maar nu met blauw licht wat de pylonen laat oplichten met daarbovenop wat rode of witte knipperlampjes. Het blauw symboliseerd het water en die knipperlampjes maken het als een baken voor de kruisende transportassen. Omdat er waarschijnlijk een tweelingbrug naast komt zou dit een mooie ontwikkeling zijn voor de regio. De brug heeft een hoge waarde en mag dan ook wel in de schijnwerpers bworden gezet.
zoiets dus:

voor geinteresseerden: klik gerust ;)
http://home.tiscali.nl/aapsch/
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 26 okt 2005, 20:04

Helaas, knp. Valburg wordt een goedkoop gedrocht:

Afbeelding

:neenee:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 26 okt 2005, 20:14

Met kombochten hoop ik ... anders krijgen we hier het Muiderbergsyndroom. :?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 26 okt 2005, 21:37

Hopelijk maak je een grapje ViaHaaren? Dit is dus echt kl*te. Krijg je typisch die rotbocht op Vaanplein van de A29 naar A15 Europoort.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 26 okt 2005, 23:41

:?: Wat moet dat plaatje betekenen?
Sommige lijnen lopen door klaverbladlussen heen, en van bijvoorbeeld de rode lijn rechtsonder snap ik niets.

Plaats reactie