Tilburg - Turnhout - Geel - Leuven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gooikes
zandpaadje

Tilburg - Turnhout - Geel - Leuven

Bericht door Gooikes » ma 25 mar 2013, 14:08

Er is in het verleden sprake geweest van een snelwegverbinding tussen Tilburg en Leuven, via Turnhout en Geel. Dit zou voor België een welkome noord-zuid verbinding zijn en lokaal tussen Tilburg, Turnhout en Geel een enorme verlichting van de drukte op de provinciale wegen.
Als Tilburger zit ik soms na te denken over hoe zo'n weg op de A58 en A65 bij Tilburg aan zou moeten sluiten. De ring rond Tilburg is nu klaar (met de klok mee vanaf knooppunt De Baars: A58-N260-N261-A65), waardoor er in feite drie opties zijn voor een snelwegaansluiting naar Turnhout:
1- Opwaarderen van de N269 vanaf afrit 10 (bij Tilburg-Zuid/Beekse Bergen), via Hilvarenbeek, en dan ergens tussen Hilvarenbeek en Reusel westwaarts afbuigen naar Turnhout.
2- Opwaarderen van de N630 (N12) vanaf afrit 11 (bij Goirle), via Poppel naar Turnhout
3- Opwaarderen van de N260 (N119) vanaf afrit 12 (bij Gilze), via Alphen, Baarle-Nassau/Baarle-Hertog, Weelde naar Turnhout.

Optie 1 zou betekenen dat Knooppunt de Baars nog ingewikkelder wordt, er van uitgaande dat de nieuwe snelweg volwaardige verbindingen met de bestaande A58 en A65 krijgt. De Kempenbaan, het begin van de huidige N269, is nu de enige verbinding met knooppunt de Baars en nu al dagelijks verstopt met forensenfiles. Ook de A58 zelf, richting Eindhoven, staat rondom de Baars regelmatig stil. Het oude , afgesloten traject van de A58 (de Meijerijbaan tussen Ringbaan Oost en Bakse Ven, nu een fietspad) zou eventueel verlichting kunnen bieden als het ten noorden van de Baars opnieuw aangesloten zou worden op de A58/A65.

Optie 2 zou een ombouw van afrit 11 naar T-knooppunt betekenen. Er moet ook aan aansluiting zijn met de Blaakweg en het onhandige lokale verkeersplein Het Laar. Verder is er maar weinig ruimte, vanwege de aanwezige industrie en (niet onbelangrijk) de McDonalds. De lokale wegen naar het industrieterrein en Goirle moeten ook aansluiten.

Optie 3 zou voor de meeste Tilburgers die naar Turnhout willen, als 'om' ervaren worden. En ook bij afrit 12 is maar weinig ruimte voor een snelwegenknooppunt.

Verder ligt een snelweg tussen Tilburg en Turnhout, welk traject dan ook, altijd dwars door allerlei prachtige (natuur)gebieden heen. Leg je bijvoorbeeld de A58 radicaal ten zuiden van Goirle, om meer ruimte voor een nieuw knooppunt te maken, dan komt die weg precies over het 'Riels laag' te liggen, hetgeen een uniek stukje landschap is. Van noord naar zuid gaat optie 1 dwars door Landgoed De Utrecht, optie 2 dwars door het bos van Gorp en Roovert en optie drie dwars door het unieke enclavesysteem van de Baarles. (Wat trouwens ook een ramp wordt met wegenbouw en -beheer als iedere 100 meter afwisselend Belgisch en Nederlands is...)

Ik ben erg benieuwd welke optie onder de forumlezers de voorkeur geniet?

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Tilburg - Turnhout - Geel - Leuven

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 mar 2013, 20:56

Afgezien van het feit dat deze relatie bij lange na niet druk genoeg is voor een autosnelweg en er in de regio rond Tilburg wel noodzakelijker projecten te bedenken zijn (ombouw N65 naar A65, verbreding A58) zou ik voor optie 1 kiezen. Die N269 ligt er immers toch al en bij afrit 10 is genoeg ruimte voor een klein klaverblad. Vanaf Esbeek zou je de weg dan via Ravels naar Turnhout kunnen doortrekken. Bij de andere aansluitingen is te weinig ruimte om een fatsoenlijk knooppunt te kunnen realiseren, of je moet al een stuk naar het westen gaan.

Gooikes
zandpaadje

Bericht door Gooikes » ma 25 mar 2013, 23:28

Een klaverblad op afrit 10 gaat het helaas niet worden, want in de noordwestelijke hoek staat een Vandervalk gepland en een kleinschalig kantorenpark. (Momenteel in aanleg)
Tilburg is bezig om ieder stukje grond tot aan de ring helemaal vol te bouwen.

Ik zat ook te denken dat zo'n snelweg naar Turnhout als een soort verlening van de A65 gezien kan worden. Dan is het raar als op een klaverblad de rechtdoorgaande (zuid-noord) weg van snelweg in lokale weg veranderd en voor het vervolgen van de snelweg een (trage) afslag genomen moet worden.

Dat het verkeersvolume tussen Turnhout en Tilburg niet groot is, komt omdat er zo'n magere verbinding ligt. Tilburg en Turnhout gaan steeds meer samenwerken op allerlei gebied, maar de slechte verbinding houdt een hechte band echt tegen. Turnhout is dichterbij dan Eindhoven (en naar mijn smaak ook veel leuker). De bewuste snelweg zou ook niet bij Turnhout ophouden, maar doorlopen tot aan Leuven, in sommige Belgische plannen zelfs tot Gembloux of Charleroi (via Diest en Tienen, in plaats van Leuven). Het zou voor België een belangrijke noord-zuid verbinding zijn. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat het oorspronkelijk ook een Belgisch plan was, zo'n snelweg.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 mar 2013, 8:18

Ik kan me geen Nederlands wegenplan herinneren dat voorzag in een snelweg van Tilburg richting België. In de rijkswegenplannen tot 1968 was de rijksweg 65 Tilburg-grens een 'gewone' rijksweg, en geen autosnelweg. In het 1200-km plan uit 1959 komt de weg ook niet voor. Alleen in het megalomane structuurschema 1966 was de stippellijn van alle voorziene snelwegen ook een lijntje opgenomen van Leiden over Bodegraven (noordelijk van de rw11 !), dan via Schoonhoven, Gorinchem en Waalwijk en dan als westelijke randweg van Tilburg door naar België. De status van veel lijntjes op dat kaartje is alom bekend: luchtkastelen.

Wellicht dat er ooit wel tekeningen zijn gemaakt voor een snelweg van Tilburg naar het zuiden, maar ik geloof niet dat die plannen ooit concreet richting bijna-uitvoering zijn gegaan. Ook in de huidige situatie denk ik dat Tilburg meer gebaat is bij een A65 naar 's-Hertogenbosch, dan bij een snelweg naar het zuiden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 26 mar 2013, 9:23

Ook de provinciale wegenplannen uit 1968 vermelden geen rechtstreekse verbinding, maar wel deze wegen:
  • S11 Breda - Baarle-Nassau (S12) - grens [nu N639]
  • S12 Tilburg - Riel - Baarle-Nassau (S11) [nu N260 en nummerloos]
  • S14 Tilburg - Hilvarenbeek - Reusel [nu N269]
Interessant is wel dat voor de S11 tussen de huidige rotondes Chaamsebaan (bij A58) en Ulvenhoutsebaan een nieuw tracé was voorzien dat nooit is aangelegd, vermoedelijk vanwege het beekdal van de Boven Mark.

Verder geen enkel spoor van een rechtstreekse hoofdwegverbinding.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 mar 2013, 9:56

Rene schreef:Alleen in het megalomane structuurschema 1966 was de stippellijn van alle voorziene snelwegen ook een lijntje opgenomen van Leiden over Bodegraven (noordelijk van de rw11 !), dan via Schoonhoven, Gorinchem en Waalwijk en dan als westelijke randweg van Tilburg door naar België. De status van veel lijntjes op dat kaartje is alom bekend: luchtkastelen.
De Belgische plannen lijken luchtkastelen van hetzelfde soort te zijn geweest. "Deze snelweg schijnt enkel in vage plannen bestaan te hebben die al gauw weer opgedoekt werden," is de voornaamste tekst die wegen-routes.be eraan wijdt. Van concrete gedachten over de manier waarop de Belgische snelweg dan zou moeten hebben aansluiten op het 'ollandse wegennet zal dus geen sprake zijn geweest.

In de keuze tussen de geschetste varianten zie ik in optie 3 wel potentieel vanuit een netwerkgedachte. Na de aansluiting met de A58 (omgeving van huidige afrit 12) kan de weg naar het noorden worden doorgetrokken richting hetzij de A27 (aansluiting ergens noordwestelijk van Dongen) hetzij naar die luchtkasteel-route richting Gorinchem waar René al over schreef. Voor Tilburgers is de route dan licht om, maar voor mensen uit de dichtbevolktere streken van Nederland creëer je een snellere route. En Tilburg krijgt op die manier een westelijke randweg met snelwegstatuut.

Ten zuiden van de A58 moet je uiteraard wel met een grote boog om Baarle heen. Sowieso zul je een beetje naar het oosten moeten bewegen, omdat de Belgische gedachten over een snelweg langs Geel richting Leuven toch wel min of meer voorschrijven dat Turnhout oostelijk wordt gepasseerd. Dus oostelijk langs Baarle, zo'n beetje over een route vanaf Alphen richting Weelde.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 26 mar 2013, 11:49

Een autosnelweg langs Weelde naar Turnhout (ik vermoed via Weelde-Statie) is onmogelijk om dat daar een belangrijk vogelrichtlijngebied ligt.
Zoals in een eerder post aangehaald is er bijna bij elke optie wel een of ander natuurgebied dat geraakt gaat worden.

De grootvader van mijn vrouw heeft altijd in de wegen bouw gewerkt (heeft meegeholpen bij het aanleggen van de E34 en de E401) en volgens hem waren er "30 jaar geleden" plannen om ipv de huidige N19 een autosnelweg aan te leggen tussen Turnhout en Aarschot. Deze zou gepland geweest zijn om Kasterlee langs de noordelijke kant te passeren (owv de natuurgebieden die aan de zuidelijke kant liggen), maar daar heeft de toenmalige burgemeester (die veel gronden in eigendom had aan de noordelijke kant van Kasterlee) een stokje voor gestoken door vlug bijna al zijn gronden te verkavelen en te laten volbouwen. En toen lag het project stil voor 30 jaar, met de huidige N19 aanpassing tot gevolg.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mar 2013, 12:00

Gooikes schreef:Ik zat ook te denken dat zo'n snelweg naar Turnhout als een soort verlening van de A65 gezien kan worden. Dan is het raar als op een klaverblad de rechtdoorgaande (zuid-noord) weg van snelweg in lokale weg veranderd en voor het vervolgen van de snelweg een (trage) afslag genomen moet worden.
Dat komt wel vaker voor.
Dat het verkeersvolume tussen Turnhout en Tilburg niet groot is, komt omdat er zo'n magere verbinding ligt.
Volgens mij draai je het dan toch om. Met zo'n 12.000 mvt/dag is de huidige verbinding voldoende en het verkeersvolume zal echt niet stijgen door de aanleg van een snelweg.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 26 mar 2013, 12:08

^^Sterker nog: er zijn meerdere opties om van Tilburg in Turnhout te geraken:
*via Goirle en Poppel en de Belgische N12.
*Via Baarle over de N260 en de Belgische N119.
*Via Reusel over de N269-N284 en de Belgische N139.
Ik denk dat er bij Eindhoven meer nood is aan een vlotte verbinding met Lommel en Hasselt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 mar 2013, 12:10

Een verbinding Tilburg-Turnhout zou wellicht wat verkeer kunnen afsnoepen van de overvolle E19 Breda-Antwerpen.
Echter, als je de E19 naar 2x3 stroken brengt, dan is er voor de weg Tilburg-Turnhout(-Leuven) weinig meer verkeer te verwachten dan de verkeersproductie van de lokale bevolking. De aanlanding in Nederland is namelijk niet op een noord-zuid-as; vanuit Tilburg is de routing naar Utrecht een drama.

In mijn optiek is een verbreding van de E19 meer in het belang van het verkeer tussen B en NL, dan een nieuwe snelweg Tilburg-Turnhout.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 mar 2013, 12:11

^^ Drukte op de E19 is één ding; ik zou menen dat er vooral winst te behalen valt op de ringwegen van Antwerpen en Brussel, wanneer transit noord-zuidverkeer niet langer van de R0 en R1 gebruik hoeft te maken. Wel geldt dan natuurlijk dat je de R0 alleen maar kunt ontzien door de verbinding niet bij Leuven op te laten houden. Dan moet je door naar het zuiden richting E411 en naar de E42 in de buurt van Charleroi. Met die laatste verbinding creëer je een directe route naar Noord-Frankrijk waarvoor je niet langs Antwerpen, Brussel of Lille hoeft. Resteert uiteraard de vraag of zo'n route genoeg verkeer zou kunnen trekken. Nederlands verkeer zou vermoedelijk niet de hoofdmoot zijn. Met een westelijker route -pak 'm beet vanaf Brecht naar het zuiden- zou je dezelfde groep Nederlanders én vermoedelijk een grotere groep Belgen bedienen.

En ja, het is natuurlijk een feit dat een route vanaf Tilburg totaal niet matcht met het Nederlandse wegennet zoals het is. Maar dat is dit soort min of meer fictieve exercities eigen. Waren de Belgische plannen concreter geweest, dan had men in Nederland vermoedelijk wat meer moeite gedaan om er een echte noord-zuid-route van te maken. Hoewel het nog steeds zou kunnen, mits je de snelweg niet op de A58 laat ophouden, maar doortrekt naar zo ongeveer Dongen (zie mijn eerdere post).
tovm74 schreef:Er waren "30 jaar geleden" plannen om ipv de huidige N19 een autosnelweg aan te leggen tussen Turnhout en Aarschot. Deze zou gepland geweest zijn om Kasterlee langs de noordelijke kant te passeren (owv de natuurgebieden die aan de zuidelijke kant liggen), maar daar heeft de toenmalige burgemeester (die veel gronden in eigendom had aan de noordelijke kant van Kasterlee) een stokje voor gestoken door vlug bijna al zijn gronden te verkavelen en te laten volbouwen.
Enig idee hoe ik dat "noordelijk langs Kasterlee" moet zien? Op weg naar Aarschot zul je toch ook een keer aan de zuidkant van Kasterlee moeten komen. Maar met de natuur aan de westkant aldaar zul je denk ik moeten kijken naar een oostelijke passage. Dat was ook de reden dat ik eerder schreef over een oostelijke passage van Turnhout, waarvoor je dus eerder aan de kant van Weelde de grens zult moeten passeren. Daarbij doelde ik niet op Weelde-Statie, maar oostelijker (eerder hier). Of dat enigszins verenigbaar is met de aangewezen Vogelrichtlijn-gebieden durf ik niet te zeggen, want ik weet niet waar die precies liggen. Het enige dat ik zo vlug zie is dat er best een route aan te wijzen lijkt die uitsluitend door gebied loopt dat in gebruik is voor de landbouw.

Wat betreft het verhaal van de N19: het komt herkenbaar over. In Nederland wisten de lokale overheden ook wat ze moesten doen om te voorkomen dat er een snelweg in de buurt zou lopen. Als je in Schiedam ziet wat men heeft gemeend te moeten bouwen náást het tracé van de A4 die men niet wilde ... en daarna je tegenstand onderbouwen met de te verwachten overlast voor de bewoners.
Laatst gewijzigd door Pino op di 26 mar 2013, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 26 mar 2013, 12:25

Mijn vermelding van Noordelijk en zuidelijk is inderdaad verkeerd.

Noordelijk is inderdaad oostenlijk en zuidelijk moet inderdaad westelijk zijn.

De vogelrichtlijngebieden tussen Weelde Statie en Turnhout liggen hier. Het gaat over het vennengebied boven Turnhout.

De plaats die u vermeld zal ook moeilijk zijn, meer bepaald door het NAVO vliegveld dat daar ligt en iets meer naar het oosten de Ravelse Staatsbossen.

Eigenlijk is alles noordelijk van Turnhout een probleem op dit moment. Natuurpunt is daar (en terecht) bezig met een serieuze uitbreiding van de natuurgebieden.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 mar 2013, 12:38

^^ Dat wordt lastig inderdaad. Je zou dan kunnen denken aan een westelijker tracé, grofweg aansluitend op de Nederlandse A27 bij Knooppunt Sint Annabosch. Maar dan kom je aan de zuidkant van Turnhout weer in de problemen met het gebied rond Kasterlee dat je al aanhaalde. En met de bossen rond Chaam aan de Nederlandse kant van de grens.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 26 mar 2013, 19:03

Hoe je het ook wendt of keert, Turnhout-Geel-Aarschot is momenteel een vrij dramatische verbinding met veel dorpen en verkeerslichten. Dat hoeft niet direct een snelweg te worden, maar een iets verdere aanpak dan de kleinschalige werkzaamheden die er nu aan gedaan worden is best wenselijk. Zodra Baarle-Nassau een rondweg heeft, is Breda-Turnhout of Tilburg-Turnhout goed te doen, waarmee het dan een redelijke route zou worden voor doorgaand verkeer.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 26 mar 2013, 19:14

Een rondweg van Baarle-Nassau-Hertog is inderdaad handig. Dat zou een sluiproute tussen Rotterdam (e.o.) en Luik, tussen de A58 bij Ulvenhout en de E313 bij Geel, kunnen verbeteren. Op de omweg langs Antwerpen staat regelmatig file. :dyn_hyp:

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » di 26 mar 2013, 23:29

^^ en dan moet al dit verkeer over deze weg?

Omdat deze dwars door het vogelrichtlijngebied loopt zal deze waarschijnlijk nooit echt ge-upgrade worden.

Gooikes
zandpaadje

Bericht door Gooikes » wo 27 mar 2013, 8:46

Wesso schreef:Een rondweg van Baarle-Nassau-Hertog is inderdaad handig. Dat zou een sluiproute tussen Rotterdam (e.o.) en Luik, tussen de A58 bij Ulvenhout en de E313 bij Geel, kunnen verbeteren. Op de omweg langs Antwerpen staat regelmatig file. :dyn_hyp:
Ik wist wel dat er behoefte is aan een fatsoenlijke verbinding :lol:

Vanuit Nederland wordt je min of meer gedwongen om via Antwerpen België in te rijden. Of je moet naar de Ardennen willen, dan rij je via Maastricht. De E19 en de E25 dus. De weg Antwerpen - Turnhout - Eindhoven is er alleen maar om de Antwerpse haven met het Ruhrgebied te verbinden; voor Nederland totaal niet interessant. Tussen Antwerpen en Maastricht zit dus pakweg 150 kilometer grens waar je niet fatsoenlijk van Noord naar Zuid en omgekeerd de grens over kunt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 27 mar 2013, 9:11

^^ De E34 is op zich van uit het zuidoosten van Nederland nog wel interessant. Moet je alleen niet in de ochtendspits gaan rijden, want dan rij je jezelf dus vlakbij Ranst vast in de file.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 27 mar 2013, 9:18

Gooikes schreef:Tussen Antwerpen en Maastricht zit dus pakweg 150 kilometer grens waar je niet fatsoenlijk van Noord naar Zuid en omgekeerd de grens over kunt.
Daarvoor zou een NL-A69/B-A24 (Eindhoven-Hasselt) een veel betere optie zijn dan een weg Tilburg-Turnhout-Leuven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 mar 2013, 9:20

Gooikes schreef:Vanuit Nederland wordt je min of meer gedwongen om via Antwerpen België in te rijden. Of je moet naar de Ardennen willen, dan rij je via Maastricht.
Afhankelijk van waar je in Nederland komt en waar je in België naar toe moet kan de route via Maastricht voor meer bestemmingen een alternatief zijn. Vooral vanuit Noord- en Oost-Nederland. Als ik op een doordeweekse ochtend van Zwolle naar Charleroi rij (twee keer gedaan), dan is de route via Maastricht weliswaar 30 km om, maar wel sneller omdat je Antwerpen en Brussel vermijdt.
Tussen Antwerpen en Maastricht zit dus pakweg 150 kilometer grens waar je niet fatsoenlijk van Noord naar Zuid en omgekeerd de grens over kunt.
Dan zie ik meer in een upgrade van de verbinding tussen Eindhoven (Eersel) en Hasselt. Nu neem ik die route ook wel eens (Nederlandse N397-N613-N69 en Belgische N74), maar die route kan wel een verbetering gebruiken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 mar 2013, 10:05

captain007 schreef:De E34 is op zich van uit het zuidoosten van Nederland nog wel interessant. Moet je alleen niet in de ochtendspits gaan rijden, want dan rij je jezelf dus vlakbij Ranst vast in de file.
Dan praat je vermoedelijk over verbindingen van het slag Uden - Parijs (en dan wellicht door naar het verdere zuiden). Dat is feitelijk rijden in een oost-westrichting tussen Eindhoven en Lille/Rijsel, en pas dan naar het zuiden. Een beetje aparte vorm van noord-zuidverkeer dus. De observatie dat er tussen Hazeldonk en Eijsden geen grote grensovergang voor noord-zuidverkeer zit is in die zin nog wel te volgen. Alleen het getal "150 kilometer" vind ik wat overdreven. Dan reken je namelijk de afstand over de weg tussen beide plaatsen, en negeer je dus dat Eijsden een behoorlijk eind naar het zuiden ligt ten opzichte van Hazeldonk. Je zou eerder moeten kijken naar de afstand hemelsbreed tussen de beide noord-zuidcorridors (A16/E19 tegenover A2/E25). Dan praat je over een kilometer of zeventig, wat zich doorgaans vertaalt in een kilometer of tachtig rijden. Zou het voor het netwerk belangrijk zijn om daar nog een verbinding tussen te leggen?

Ik denk eigenlijk dat die noodzaak niet heel groot is. Zeker bij Eijsden is het grensoverschrijdend verkeer zeer beperkt. De A16/E19-verbinding is een van de drukkere grensovergangen van Europa, maar zij kan de verkeersvraag aan. Problemen doen zich eerder stroomafwaarts voor, bij Antwerpen, maar die zou ik ook daar willen oplossen (kom je toch weer uit op de eerder genoemde route van Brecht naar het zuiden). Je moet je ook afvragen in hoeverre Hazeldonk zou worden ontlast met een verbinding verder naar het oosten. Veel verkeer is op weg naar Antwerpen of wil via de E17 Vlaanderen of Noord-Frankrijk in. Een corridor Tilburg - Leuven of Eindhoven - Hasselt zal maar voor weinig van die gebruikers aantrekkelijk zijn. De Nederlandse A4 wordt een des te interessantere verbinding naar Antwerpen en verder zuidelijk, namelijk voor (vracht)verkeer afkomstig uit de Rotterdamse haven en het Westland. Die zal de A16/E19 wel verlichten. Verdere ontwikkeling van een verbinding Eindhoven - Hasselt - Luik zou ik toejuichen, voor Belgisch Limburg en als mogelijke ontlasting van de Nederlandse A2. Maar wederom heb ik niet het idee dat je daarmee heel veel verkeer van de A16/E19 zou kunnen weghouden.

In een wat breder perspectief vind ik zeventig kilometer hemelsbreed tussen twee grotere noord-zuidroutes ook niet zo heel veel.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 27 mar 2013, 11:39

Regio Rotterdam - Luik:
De route Eindhoven - Hasselt is voor verkeer nauwelijks aantrekkelijker dan de route via A2 Maastricht: te veel sluiproute voor de sluiproute, rondwegen en omwegen. En wat ik aan gekrakeel ben tegengekomen over die Noord-Zuidplannen in België stemt weinig hoopvol. De snelste route naar Luik loopt volgens Google Maps via Antwerpen. Om de drukte beter te verdelen zou een R2 ten oosten van Antwerpen denk ik de beste oplossing zijn.
Pino schreef:(kom je toch weer uit op de eerder genoemde route van Brecht naar het zuiden)
R2? ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 mar 2013, 14:01

^^ Hebben er ooit enigszins concrete plannen bestaan voor een R2 tussen de E19-noord en Ranst? Ik meen van niet?

Hoe dan ook: je zou een volledige R2 kunnen bedenken als oplossing voor de problemen rondom Antwerpen, maar zonder vergelijkbare oplossing bij Brussel schiet noord-zuid-transitverkeer nog steeds van de regen in de drup. Tilburg - Leuven - Namur was verzonnen als mogelijkheid om noord-zuid-transitverkeer met een grote boog om de grote steden te leiden. Brecht - Wavre - Charleroi kan ik als variatie op datzelfde thema zien, een R2 helpt je niet heel veel dichterbij het oorspronkelijke idee. Overigens heb ik niet de illusie dat "mijn" route vanaf Brecht daarmee politiek haalbaarder is. Je mag al heel erg gelukkig zijn wanneer verkeer tussen de E19-noord en de E313 enigszins gestroomlijnd raakt met een verbinding Brecht - Ranst, en dan nog praat je vermoedelijk over een verbinding die er niet voor 2040 zal liggen ...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 27 mar 2013, 16:08

Wel westelijker als A102, die bij Wommelgem op de E34 zou moeten aansluiten en eventueel doorgetrokken zou worden zuidelijk langs Antwerpen. Zie ook http://wegen-routes.be/doss/R2n.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 27 mar 2013, 17:44

^^ Klopt. In het Masterplan Antwerpen staat o.a. een A102 tussen knooppunt Antwerpen-Noord (E19/A12) en Wommelgem (E313). Er is ruimte vrijgelaten voor deze weg. Alleen een paar bospercelen, industrieterreintjes en een golfbaan staan op het mogelijke tracé (kaartje OSM).

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 27 mar 2013, 18:17

Pino schreef:
captain007 schreef:De E34 is op zich van uit het zuidoosten van Nederland nog wel interessant. Moet je alleen niet in de ochtendspits gaan rijden, want dan rij je jezelf dus vlakbij Ranst vast in de file.
Dan praat je vermoedelijk over verbindingen van het slag Uden - Parijs (en dan wellicht door naar het verdere zuiden). Dat is feitelijk rijden in een oost-westrichting tussen Eindhoven en Lille/Rijsel, en pas dan naar het zuiden. Een beetje aparte vorm van noord-zuidverkeer dus. De observatie dat er tussen Hazeldonk en Eijsden geen grote grensovergang voor noord-zuidverkeer zit is in die zin nog wel te volgen. Alleen het getal "150 kilometer" vind ik wat overdreven. Dan reken je namelijk de afstand over de weg tussen beide plaatsen, en negeer je dus dat Eijsden een behoorlijk eind naar het zuiden ligt ten opzichte van Hazeldonk. Je zou eerder moeten kijken naar de afstand hemelsbreed tussen de beide noord-zuidcorridors (A16/E19 tegenover A2/E25). Dan praat je over een kilometer of zeventig, wat zich doorgaans vertaalt in een kilometer of tachtig rijden. Zou het voor het netwerk belangrijk zijn om daar nog een verbinding tussen te leggen?

Ik denk eigenlijk dat die noodzaak niet heel groot is. (...)
Ik denk juist dat het voor de robuustheid van het netwerk zinvol is als er nieuwe Belgische snelweg bijkomt, die eens niet recht van de randweg van de ene grote stad naar de randweg van een andere grote stad leidt. Denk aan een vergelijkbare verbinding van het niveau van de Nederlandse A73, A50-zuid, A30, dat soort wegen. Een snelweg Turnhout-Geel-Aarschot-Leuven-Wavre-Nivelles zou het verkeer tussen die plaatsen van redelijk formaat stroomlijnen, en ook doorgaand verkeer uit de drukste delen van het land weghouden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 mar 2013, 18:39

^^ Dat wegstappen van het radiale systeem is alleen maar iets dat ik zou toejuichen, zie eerdere posts en ook de eerdere denkoefening voor een alternatief Belgisch snelwegennet. Leve de noord-zuidverbinding die met een grote boog om de grote steden heen gaat. Maar als je dan moet nadenken over de precieze corridor, zie ik meer nut in een westelijker corridor, langs de oostelijke rand van de ABC-as. Daar bedien je, behalve internationaal verkeer, ook meer Belgen mee dan een corridor door de relatieve leegte ten zuiden van Turnhout.

Timmelsjoch
dorpsstraat

Bericht door Timmelsjoch » do 28 mar 2013, 19:32

Het zou wel fijn zijn, als je zag hoe druk het rond 17:30 uur vanmiddag richting Poppel (Tilburg-Belgische grens) was... Maar het zou natuurlijk wel veel te duur zijn.
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

ermentink
polderweggetje

Bericht door ermentink » di 02 apr 2013, 10:19

De N269 is ooit bedacht als snelle verbinding naar Turnhout, als je de bedding bekijkt is voor een heel groot deel te volgen dat deze weg 2x2 had moeten worden, dwars door 'De Utrecht' en over Reusel. Ik heb ooit een collega gehad die in Reusel is uitgekocht (of zijn ouders, laat ik daarvan af zijn) omdat hun huis op het toekomstige tracé van de weg naar Turnhout stond. Huis weg, weg ook weg, want uiteindelijk is deze er nooit gekomen.
De provincies Noord-Brabant en Antwerpen bestempelen nu het traject N260/N119 over Baarle-Nassau/Hertog als voorkeurstraject om vanuit (Midden-)Brabant naar Turnhout te rijden, waar dit voorheen de route over Poppel (N630/N12) was. Bij de afrit Goirle (afrit 11, tegenwoordig Tilburg Centrum-West) is Turnhout ook als bestemming vervallen op de borden, terwijl bij de afrit Gilze-Rijen (afrit 12, tegenwoordig beter bekend als Tilburg-Reeshof) juist Turnhout is toegevoegd.
De provincie Noord-Brabant heeft ondertussen alle procedures doorlopen voor de aanleg van een rondweg om Baarle-Nassau, alleen bij de Provincie Antwerpen is nog niet alles rond, die zijn door een rechter ofzo teruggefloten omdat niet alle stappen correct gevolgd waren. Gevolg: enkele jaren vertraging.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 02 apr 2013, 10:32

^^Interessante aanvulling. Over de randweg Baarle loopt deze discussie.