[A022] Renovatie Velsertunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door RSK » zo 24 apr 2016, 22:26

Wat ik me afvraag en zo snel niet kan vinden, is wat de functie van die ribbels geweest is. Blijkbaar kan de tunnel constructief gezien zonder, dus dan vraag ik me af waarom ze in eerste instantie toegevoegd zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Snelwegfreak » zo 24 apr 2016, 22:27

Geluidsreductie..? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door RSK » zo 24 apr 2016, 22:29

In het filmpje met de sloopmachine leek het er op alsof het een soort draagconstructie voor een veredeld systeemplafond was. Maar daar geldt hetzelfde voor: wat voegt het toe? Het zou hooguit kunnen dat men destijds vreesde dat de toen nog behoorlijke concentratie schadelijke stoffen in de uitlaatgassen het beton van de constructie aan zou tasten, maar dat is niet meer dan een wilde speculatie mijnerzijds.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » zo 24 apr 2016, 22:33

RSK schreef:Wat ik me afvraag en zo snel niet kan vinden, is wat de functie van die ribbels geweest is.
Tja, zo lastig is dat niet te vinden hoor! :yes:

Vul op google 'velsertunnel' en 'ribbels' in, klik het eerste zoekresultaat aan en je leest:
Velsertunnel op Facebook schreef:In totaal schraapt aannemerscombinatie Hyacint, die in opdracht van Rijkswaterstaat de werkzaamheden uitvoert, zo’n 2000 betonnen ribbels van het tunnelplafond. De zeven centimeter hoge randen dienen nu nog als ophanging voor de brandwerende platen aan het plafond.
Ook interessant:
RPL Woerden schreef:Een door het Woerdense sloopbedrijf Lek-Sloopwerken ontwikkelde mijnbouwfrees kan in ongeveer twee minuten een ribbel wegfrezen van het plafond van de Velsertunnel. In 5 dagen moeten alle 2.250 ribbels met een totale lengte meer dan 32 kilometer uit de beide tunnelbuizen zijn verwijderd.
De machine ziet er zo uit:

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door RSK » zo 24 apr 2016, 22:42

Dan heb ik dus op de verkeerde plaats gezocht. :lol: Niettemin bedankt voor de service! :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 apr 2016, 23:03

Dat filmpje staat ook op Youtube met die machine in aktie. Geinig om te zien. Flinke operatie als je ziet wat een zooi er uit die tunnel komt.
Link

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » zo 24 apr 2016, 23:15

Je kan er ook gewoon een te hoge vrachtwagen doorheen laten rijden: https://youtu.be/sT1NvzvKq50?t=6m35s
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 apr 2016, 23:23

Denk alleen dat de vrachtwagen sneller afslijt dan de freesmachine.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door RSK » zo 24 apr 2016, 23:29

^^ In 2015 gingen er gemiddeld 1800 vrachtwagens per richting per dag door de tunnel. Allicht dat je er dan een keer door komt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 apr 2016, 23:33

Het ging in de aflevering van Wesgmisbruikers deze avond over te hoge vrachtwagens. Schrikbarend aantal wat er aan te hoge vrachtwagens de Velsertunnel in wilde rijden afgelopen jaar. Daar zullen ook wel een hoop tussen zitten die wel de hoogtesignalering lieten activeren maar niet zo hoog waren dat ze het plafond aan flarden zouden trekken.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Victor » ma 25 apr 2016, 0:32

Brandwerende platen zijn niet meer nodig? Wat komt ervoor in de plaats?

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door JJK » ma 25 apr 2016, 7:37

Snelwegfreak schreef:Dit bericht doet overkomen alsof men in juli al klaar kan zijn met de werkzaamheden, maar zo is het natuurlijk niet.
Dat is dus wel zo... De overige 6 maanden is tunneltesten en inlezen en accepteren van alle documenten en zaken door bevoegd gezag. :yes:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » ma 25 apr 2016, 7:39

Victor schreef:Brandwerende platen zijn niet meer nodig? Wat komt ervoor in de plaats?
Ik begreep dat er nieuwe platen komen die dunner waren. Heb dat volgens mij in een Facebook bericht voorbij zien komen van Rijkswaterstaat.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door JJK » ma 25 apr 2016, 7:40

Victor schreef:Brandwerende platen zijn niet meer nodig? Wat komt ervoor in de plaats?
Ik heb nergens gelezen dat ze niet meer nodig zijn? Enkel dat 7 cm aan draagbalken worden verwijderd. Er is vast wel wat ingenieus dat wordt toegepast die het zelfde effect zullen bereiken als de brandwerende platen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Snelwegfreak » ma 25 apr 2016, 8:05

JJK schreef:Dat is dus wel zo... De overige 6 maanden is tunneltesten en inlezen en accepteren van alle documenten en zaken door bevoegd gezag.
Akkoord, maar dan kan men er nog niet doorheen rijden ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rogier » ma 25 apr 2016, 8:11

JJK schreef:
Snelwegfreak schreef:Dit bericht doet overkomen alsof men in juli al klaar kan zijn met de werkzaamheden, maar zo is het natuurlijk niet.
Dat is dus wel zo... De overige 6 maanden is tunneltesten en inlezen en accepteren van alle documenten en zaken door bevoegd gezag. :yes:
Naar mijn mening is volslagen idiote situatie.
Hier praat je over een bestaande tunnel, welke al jaren goed gefunctioneerd heeft. Dan moet het toch niet nodig zijn om dit hele circus op te tuigen. Hier worden alleen een hoop adviesbureau's rijk van. Natuurlijk moeten de systemen goed functioneren en dat moet ook getest worden, maar het dat moet toch in een paar weken \ 2 maanden kunnen. De afbouw van de Westerscheldetunnel duurde maar 8!! maanden, inclusief testen.
Hoogtijd dat de idiote tunnelwet (stevig) aangepast gaat worden. Ik ben benieuwd of men ook de Noordtunnel, Heijenoord of de Zeeburgertunnel voor 6 - 12 maanden volledig gaan afsluiten, als deze omgebouwd moeten gaan worden.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door JJK » ma 25 apr 2016, 8:31

^^ Let wel: bevoegd gezag is dus niet Rijkswaterstaat, maar de gemeente Velsen...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rogier » ma 25 apr 2016, 9:56

^^

Dat klopt, maar in het verleden had je deze papieren circus niet en konden tunnels veel sneller gebouwd en geopend worden.
Ik denk dat de afsluiting een paar maanden korter kan duren, als men de huidige tunnelwet niet ingevoerd had.
Waren de oudere tunnels echt zo veel onveiliger?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » ma 25 apr 2016, 10:47

Nu het bevoegd gezag, in dit geval de gemeente Velsen, onder de Tunnelwet zo'n grote, belangrijke verantwoordelijkheid krijgt opgelegd, is het (uiteraard) logisch dat zij hier ook zorgvuldig mee omgaat. Stel je voor dat men (iets te) snel of (iets te) gemakkelijk een vergunning afgeeft en daarna gebeurt er iets ernstigs, dan gaat de spreekwoordelijke kop eraf en hebben een aantal lokale bestuurders en ambtenaren geen baan meer. Ze zullen daarom wel uitkijken om een oogje dicht te knijpen c.q. zonder op elk onderdeel vuistdikke rapporten te hebben gekregen (en beoordeeld) te hebben een openstellingsvergunning af te geven. Overigens denk ik dat als ik/wij in zo'n positie hadden gezeten, we ons ook achter de wet hadden verscholen, wat dat betreft is niks menselijks hun vreemd.

Aan de andere kant is het wel absurd dat de tunnel tot twee weken terug 'gewoon' open was/bleef, ondanks de verouderde systemen, systemen die het niet meer deden, systemen waaraan getwijfeld kon worden of ze het in bepaalde gevallen nog zouden doen etc. en de tunnel dus feitelijk redelijk onveilig genoemd kon worden en de tunnel straks een x-aantal maanden 'onnodig' dicht moet blijven om de ambtenaren de tijd te geven om stapels rapporten door te nemen waaruit blijkt dat er nu systemen zijn ingebouwd die waarschijnlijk tien keer beter zijn dan de oude systemen. :nuts:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Jackbauer1350 » ma 25 apr 2016, 11:06

Veiligheid is uiteraard belangrijk maar het lijkt nu wel een bureaucratisch gedoe geworden met die tunnelwet en is het op z'n Nederlands doorgeslagen.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door JJK » ma 25 apr 2016, 11:09

Aan de andere kant is het goed dat ze nu een lijn trekken en het gewoon volgende de tunnelwet doen allemaal. Het moet er toch een keer van komen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » ma 25 apr 2016, 12:57

JJK schreef:^^ Let wel: bevoegd gezag is dus niet Rijkswaterstaat, maar de gemeente Velsen...
Klopt, en men heeft geleerd van de situatie met de landtunnel bij Utrecht.
Daarom is er dus 9 maanden voor uitgetrokken, hoewel al tijden bekend was dat het èchte werk niet zo lang hoeft te duren.

Alleen is de gemeente Velsen wel veel meer belanghebbende bij een goede bereikbaarheid van de IJmond dan dat Utrecht belanghebbende was bij het doorgaand verkeer op de A2, en ook is Velsen minder gepolitiseerd anti-autoverkeer dan Utrecht. Ik zie nog wel een kansje dat als Bevoegd Gezag in Velsen haar best doet en de testen gunstig verlopen, de tunnel wel eens een stuk eerder weer open kan.

Maar ik begrijp dus heel goed dat men uit oogpunt van risicomanagement en verwcahtingenmanagement de regio heeft voorbereid op 9 maanden ellende. Immers er hoeft maar één kink ergens in de kabel te komen en die 9 maanden zijn opeens heel reëel geworden...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door waldo79 » ma 25 apr 2016, 12:58

Heel verstandig dus :yes:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » ma 25 apr 2016, 13:02

^^
Tja, je kunt beter iemand vertellen dat het werk 3 maanden minder ellende heeft opgeleverd, dan dat je moet langskomen met het verhaal dat het 3 maanden extra ellende zal opleveren. En als de kans op het laatste niet irreëel is en je zelf niet het bestuurlijke proces volledig in de hand hebt, dan is dit een voor de hand liggende aanpak.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » ma 25 apr 2016, 13:03

Het lijkt inderdaad qua dat men qua planning een behoorlijke veiligheidsmarge heeft ingebouwd. Ik heb een paar maanden geleden aan het projectmanagement gevraagd in hoeverre de kans bestond dat de tunnel langer gesloten zou blijven dan negen maanden en mij werd verzekerd dat die kans (naar eigen inschatting) redelijk nihil was. Dit leg ik zo uit dat die negen maanden echt een 'worst case scenario' is en men bij een goede voortgang eerder klaar zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Vinny » wo 27 apr 2016, 8:39

Er zijn natuurlijk meer tunnels die behoorlijk vertraging hebben opgelopen, zoals de Salland-Twente tunnel. Ik heb wel het idee dat sommige ambtenaren spoken zien die er niet zijn. Maar goed, met een beetje mazzel is de tunnel eerder klaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Jackbauer1350 » vr 06 mei 2016, 9:57

Op de site van RTV Noord-Holland een artikel over de voortgang van de werkzaamheden: Taaie Velsertunnel vergt uiterste van slopers: "Een gevecht om elke meter"
Onder het huidige asfalt ligt het oorspronkelijke wegdek van gewapend beton en dat geeft zich niet zomaar gewonnen. Het beton moet worden verwijderd voor de extra de centimeters doorrijhoogte.
In het artikel ook een video over het slopen van het oude betonwegdek.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rein » ma 09 mei 2016, 13:36

Luchtfoto van Hans van Weel van de werkzaamheden aan de zuidkant van de tunnel.

Afbeelding

Bron

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2016, 19:01

Misschien moet Hans even de vouwen uit zijn lens halen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 mei 2016, 23:30

Deze avond over die aanpassing gereden. Best apart, de verbindingsweg vanaf de A9 naar de A22 nu tijdelijk als 1x2 weg.
Link

Plaats reactie