[A022] Renovatie Velsertunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door boe! » do 25 sep 2014, 17:10

Het gaat dus om dit stukje. Op één punt is de risicofactor 1,84 hoger dan de norm. Op andere punten is de afwijking veel kleiner of zelfs onder de norm. Het valt dus nog wel mee met de overschrijding.
Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » do 25 sep 2014, 18:20

Ik hoorde de tunnelmanager bij BNR zeggen dat het er met name om gaat dat de norm is dat er eens in de 1200 jaar een ongeval mag plaatsvinden met 10 slachtoffers. Momenteel is de kans hierop bij de huidige tunnel eens in de 800 jaar.

Als dit zo is dan zijn termen als 'tunnel des doods' echt volledig krankjorum. :nuts:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » za 15 nov 2014, 19:24

Van de week geconstateerd dat de calamiteitenbogen bij KP Beverwijk (A22 --> A9 Wijkertunnel) en KP Velsen (A9 Wijkertunnel --> A22 Velsertunnel/IJmuiden) feitelijk klaar zijn, incl asfalt, belijning, vangrails etc. Ze zien er keurig uit, al is het allemaal wat krapjes.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door GuteFahrt » di 25 nov 2014, 19:34

^^ Klopt wat je zegt, leuke bochtjes zijn dat. :yes:

Er staat inmiddels ook een bord voor die calamiteitenboog komend vanaf Velsen-Noord ri. Alkmaar. Staat op de geslotenverklaring. De nieuwe aansluiting van de Velsertraverse op de A22 kun je de contouren ook al van zien.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door mavas » wo 26 nov 2014, 6:36

^^ Mbt dat laatste, dat is een project dat losstaat van de renovatie van de Velsertunnel in zoverre, dat voor de capaciteit wordt aangepast. Dat het toevallig voor de renovatie van de Velsertunnel gereed moet zijn is gewoon afgestemd.

Ik zag trouwens op de A22 vanuit het zuiden gezien na de calamiteitenboog een nieuw NBA-bord met iets van [Haarlem-Noord N208 route Velserbroek].
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door GuteFahrt » vr 28 nov 2014, 17:10

De calamiteitenboog A22 -> A9 bij KP Beverwijk heeft nu ook de finishing touch zo'n beetje ondergaan zo zag ik vanmiddag. Verlichting is geplaatst, net als van die waarschuwingsborden voor de scherpe bocht, alsook dingen voor de veiligheid waarvan ik niet weet hoe het heet. :|
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » vr 28 nov 2014, 17:20

GuteFahrt schreef:alsook dingen voor de veiligheid waarvan ik niet weet hoe het heet. :|
:lol: Dat is eerlijk. :top:

Kan je het beschrijven?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door GuteFahrt » vr 28 nov 2014, 18:07

^^ Ik ben het al een keer eerder tegengekomen dat iemand die vraag op het forum ook stelde maar ik zou echt niet meer weten welke draad dus stel ik hem opnieuw:

Die groene dingen. Voorbeeld van de Ketelbrug. Bij KP Beverwijk zijn ze wit en misschien net even anders maar toch. Dat is wat ik zag en bedoel. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Wouter N14 » vr 28 nov 2014, 18:09

Antiverblindingsflappen. Maar wat de officiële naam is :dontknow: :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Chris » vr 28 nov 2014, 19:03

De Engelse term is een Anti-Glare Panel. Een anti-verblindingslamel kan een vertaling zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » vr 28 nov 2014, 19:11

In de wegenbouw worden ze antiverblindingsscherm genoemd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » vr 28 nov 2014, 21:18

Ach, je komt soms heel exotische aanduidingen tegen die een stuk minder officieel zijn. Neem nu van die flexibele reflectorpaaltjes op het wegdek. Daar wil je de alledaagse naam niet van weten...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door boe! » vr 28 nov 2014, 21:32

Even gegoogeld: delineator?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » vr 28 nov 2014, 22:11

Mag ik ook raden? :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door GuteFahrt » do 11 dec 2014, 22:03

De Vmax borden staan er inmiddels ook: aan het begin van de uitvoeger 70 en iets verderop voor het begin van de bocht 50.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door JJK » vr 02 jan 2015, 21:35

Ik had begrepen dat er op de A9 in de Wijkertunnel spitsstroken zouden worden aangelegd als maatregel tegen de files. Nu viel het me op dat de calamiteitenbogen op de A9 gescheiden bleven doormiddel van een doorgetrokken / blokkenstreep en overging in de uitvoeger van afrit Beverwijk-oost. Gaat dit nog veranderd worden??

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » vr 02 jan 2015, 22:03

Tijdens de werkzaamheden komen er tijdelijk 2x3 stroken op de A9 tussen de knooppunten Beverwijk en Velsen. Dan wordt de markering omgegooid.
Tot die tijd, en als de werkzaamheden weer zijn afgelopen, is wat er nu ligt de standaardconfiguratie voor de calamiteitenbogen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » wo 21 jan 2015, 10:38

De calamiteitenbogen bij KP Beverwijk en KP Velsen zijn vanaf vrijdag officieel te gebruiken.
rws.nl schreef:Calamiteitenbogen Velsertunnel in gebruik - Niet langer tweerichtingsverkeer door één tunnelbuis

De aanleg van zogeheten calamiteitenbogen op de knooppunten Beverwijk en Velsen is klaar. Deze nieuwe verbindingswegen maken het mogelijk om te rijden via de Wijkertunnel, als de Velsertunnel gestremd is. Vanaf 23 januari worden de calamiteitenbogen ingezet tijdens afsluitingen vanwege een ongeluk of bij onderhoudswerkzaamheden. Vanaf die datum is tweerichtingsverkeer in één tunnelbuis niet meer mogelijk.

In de Velsertunnel was het tot nu toe gebruikelijk om bij afsluiting van één tunnelbuis verkeer in beide richtingen door de andere buis te leiden. Vanaf 2015 is dit wettelijk niet meer toegestaan. Daarom heeft Rijkswaterstaat calamiteitenbogen aangelegd, zodat het verkeer richting het zuiden gemakkelijker via de Wijkertunnel kan rijden en niet via Heemskerk en Rottepolderplein hoeft om te rijden. Voor verkeer naar het noorden verandert er niets: dat kan gebruikmaken van de wel beschikbare tunnelbuis van de Velsertunnel.

Open of dicht
Weggebruikers kunnen al op de Velsertraverse op elektronische borden zien dat de route via de calamiteitenbogen in gebruik is. Rond de bogen zelf geven verschillende verkeersborden aan of het verkeer over de verbindingswegen moet rijden. De maximumsnelheid op de bogen is 50 kilometer per uur.

Renovatie Velsertunnel
De calamiteitenbogen zijn tijdens de renovatie van de Velsertunnel in 2016 permanent open. Het is één van de maatregelen van Rijkswaterstaat om het verkeer te laten doorrijden als de tunnel negen maanden dichtgaat. Het verkeer naar het noorden kan tijdens de sluiting gebruikmaken van een nieuwe verbindingsweg die wordt aangelegd op knooppunt Velsen om snel naar de Wijkertunnel te rijden. Tijdens de renovatie vergroot Rijkswaterstaat de doorrijhoogte van de tunnel, pleegt groot onderhoud en vervangt verouderde installaties, zoals de ventilatie en het blussysteem. Meer weten over de renovatieplannen of de bereikbaarheidsaanpak? Kijk op de projectpagina A22: renovatie Velsertunnel.

Beter Benutten
De aanleg van de calamiteitenbogen is onderdeel van het programma Beter Benutten Metropoolregio Amsterdam. In het programma werken bedrijfsleven, Rijk, Provincie, Stadsregio Amsterdam en gemeenten samen aan een betere bereikbaarheid op de weg, vaarweg en het spoor, zodat de economie kan groeien. Al deze partijen dragen op een concrete en innovatieve manier bij aan het verminderen van files, door bestaande infrastructuur beter te benutten of door reisgedrag aan te passen. De doelstelling is om de doorstroming in de regio Amsterdam met 20% te verbeteren. Voor meer informatie bekijk de website Platform Beter Benutten en de projectpagina Beter Benutten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door mavas » wo 21 jan 2015, 10:45

Interessant dat het tweerichtingverkeer vanaf de 23e dan echt verboden is geworden. Ik ben benieuwd of men bv in de spits dan ook het verkeer in de tegengestelde richting door de andere tunnelbuis laat rijden (dus als verkeer normaal over 2 rijstroken door 1 tunnelbuis gaat, laat men het dan ook toe om met 2 rijstroken door de andere tunnelbuis te rijden?)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door mavas » zo 25 jan 2015, 22:05

^^ Bovenstaande is bevestigd. Ik heb ergens gelezen dat als de oostbuis (van zuid naar noord) meer dan een uur gesloten zal zijn, dan gaat men het verkeer omzetten naar de andere tunnelbuis. Dus dat betekent dat al het verkeer van zuidf naar noord door de westelijke tunnelbuis zal gaan. Voor en na de tunnel gaat het verkeer dan door de middenberm heen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Vinny » wo 28 jan 2015, 23:25

Je krijgt dan een soort Grote Eivormige Rotonde? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » wo 04 feb 2015, 23:44

A22re - A9li
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » do 05 feb 2015, 8:57

En, hoe beviel de 11-1 markering tussen 0:13 en 0:19 ?

Bedoeling is dat de streep dicht genoeg oogt om niet te overschrijden als de boog dicht is, maar dat er wel net voldoende mate van onderbrokenheid is om bij opengestelde boog het verkeer gewoon uit te laten voegen zonder doorgetrokken-streep-fobie. Is dat een beetje gelukt ?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » do 05 feb 2015, 9:05

Wat mij betreft wel. Ik had niet gepland de boog te gebruiken (ook al had ik hem wel echt nodig) en ik heb doen besluiten dat het een optie was door de duidelijke bewegwijzering. Het was mij in ieder geval aan de hand van de markering duidelijk dat de bewegwijzering geen onzin sprak en de boog bereden kon worden.

Wat denk ik een belangrijk punt is (weet niet of dat uberhaupt het geval is): zorg ervoor dat de boog donker is als deze gesloten is en zet hem in de verlichting als ie berijdbaar is.

Overigens moet ik er wel bij vermelden dat ik er een beetje moe van word dat we nu wéér een nieuwe belijningsvorm hebben. Zou volgens mij niet nodig moeten hoeven zijn. Maar dat is een algemene opmerking, niet specifiek voor deze situatie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » do 05 feb 2015, 9:07

^^
Dat is een beetje het gevolg van duurzaam veilig.
Immers de weinige plaatsen waar je nog mag inhalen op het OWN hebben tegenwoordig 9-3 markering, in plaats van 3-9.
En omdat de calamiteitenbogen (bewust) geen slagbomen hebben, wil je voorkomen dat weggebruikers zomaar van de boog gebruik maken.
En daar waar vroeger 9-3 volstaan zou hebben, moet je nu dus met "zwaarder geschut" aankomen...

Inflatie van wegmarkeringen, "met dank" aan de EHK-ontwikkelingen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door RSK » do 05 feb 2015, 10:18

Rene schreef:Immers de weinige plaatsen waar je nog mag inhalen op het OWN hebben tegenwoordig 9-3 markering, in plaats van 3-9.
Behalve dan de N459, daar mag je wonderwel nog inhalen, maar ligt ook 11-1 markering. Maar iedere onderbreking is er één, dus ik haal daar gerust in. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » do 05 feb 2015, 10:23

Rene schreef:En omdat de calamiteitenbogen (bewust) geen slagbomen hebben, wil je voorkomen dat weggebruikers zomaar van de boog gebruik maken.
En daar waar vroeger 9-3 volstaan zou hebben, moet je nu dus met "zwaarder geschut" aankomen...
Het is gewoon een normale uitvoeger dus moet er een blokkenlijn liggen. En als de uitvoeger niet beschikbaar is zet je er borden neer.

Overigens, wat is het bezwaar dat mensen er 'zomaar' gebruik van maken?

Nog een vraag: stond de snelheidsbeperking er op de A9 HRL op tbv het invoegende verkeer? Enig idee?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » do 05 feb 2015, 10:33

Attietattie schreef:Het is gewoon een normale uitvoeger dus moet er een blokkenlijn liggen.
Nee, het is geen normale uitvoeger. Onder normale omstandigheden is het niet de bedoeling dat daar uitgevoegd mag worden. Enkel en alleen bij calamiteiten.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door petervdveen » ma 09 feb 2015, 19:57

En waar zou je aan kunnen zien of het wel of niet mag?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » ma 09 feb 2015, 21:22

Kantelwalsborden geven aan of de strook gesloten is of te gebruiken is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie