[A022] Renovatie Velsertunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Peter » ma 11 nov 2013, 15:08

Via de WOB waarschijnlijk wel op te vragen voor wie tijd en energie over heeft...
Ik zie overigens niet waarom ze niet permanent open zouden kunnen blijven. Ook op KP Lankhorst heeft men scherpe bogen met Vmax 50 neergelegd, dus het kan wel (ook permanent). Of is men bang dat het een sluiproute wordt (zoals bij de A4-A5 boog) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 11 nov 2013, 15:23

^^Vanuit het zuiden kan je alleen via een omslachtige manier de N208 op; het zal een niet al te populaire route worden :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 nov 2013, 16:14

Peter schreef:Ik zie overigens niet waarom ze niet permanent open zouden kunnen blijven.
Incomplete knooppunten met 1 missende verbindingsweg, dat is vragen om moeilijkheden. Mensen verwachten dan dat als ze een langs X kunnen, ze via dezelfde weg terug kunnen - wat dan dus weer niet kan. Bovendien zijn de bogen erg krap (zeker die in KP Beverwijk), en kom je op de A9 c.q. A22 terecht in een weefvakje dat niet bepaald breed is (geen geld om viaducten te verbreden). Kortom: reden genoeg om niet permanent open te zetten. De bogen worden straks onderdeel van de omleidingsroutes U69 en U70.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 11 nov 2013, 17:31

Daviedoff schreef:Punt is ook dat het de tunnel is die niet meer aangepast is aan de huidige standaarden, want telkens zie je toch dat het gewone trucks zijn die de schade veroorzaken. Een lege koelwagen met luchtvering erop is soms al voldoende, het kan net die centimeter te veel zijn. Want in principe is 4 meter voldoende als doorrijhoogte (wel krap), en je kan als vrachtwagenchauffeur onmogelijk weten dat je bij wijze van spreken net 4,01 meter bent.
Nederland heeft (en maakt nu soms zelfs nog) gewoon de fout gemaakt veel tunnels en viaducten te krap qua hoogte te maken.
Tunnels uit 1957 laten zich moeilijk verhogen.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 11 nov 2013, 18:07

Rene schreef:Incomplete knooppunten met 1 missende verbindingsweg, dat is vragen om moeilijkheden. Mensen verwachten dan dat als ze een langs X kunnen, ze via dezelfde weg terug kunnen - wat dan dus weer niet kan.
Voor afslagen zijn er legio voorbeelden, maar voor knooppunten kan ik alleen KP Julianaplein bedenken en dan is eigenlijk naar OWN en zo je wil afslag 0 op de A348 naar Ind De Beemd (eigenlijk deel van KP Velperbroek).
Maar goed: ik kan mij voorstellen dat men de binnenbocht-route met de klok mee (bewegwijzerd of niet) niet permanent open wil hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 nov 2013, 20:07

In het buitenland zijn er meer voorbeelden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 12 nov 2013, 8:43

Peter schreef:
Rene schreef:Incomplete knooppunten met 1 missende verbindingsweg, dat is vragen om moeilijkheden. Mensen verwachten dan dat als ze een langs X kunnen, ze via dezelfde weg terug kunnen - wat dan dus weer niet kan.
Voor afslagen zijn er legio voorbeelden, maar voor knooppunten kan ik alleen KP Julianaplein bedenken en dan is eigenlijk naar OWN en zo je wil afslag 0 op de A348 naar Ind De Beemd (eigenlijk deel van KP Velperbroek).
Je had heel lang KP Ewijk.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 12 nov 2013, 13:56

^^ KP Kunderberg bestond heel lang uit slechts een verbindingsweg van de A79 vanuit Maastricht naar de A76 richting Aken, de lus de andere kant op is pas veel later aangelegd.

Ook zijn er in die regio nog enkele afritten die slechts driekwart zijn. Voerendaal aan de A76 is een voorbeeld (toerit in zuidelijke richting ontbreekt), Stein aan de A76 ook (toerit in zuidelijke richting ontbreekt - of is de afrit in noordelijke richting inmiddels al opgedoekt?), Valkenburg aan de A79 is pas sinds een paar jaar volledig.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 12 nov 2013, 14:25

Coen Tunnel schreef:Stein aan de A76 ook (toerit in zuidelijke richting ontbreekt - of is de afrit in noordelijke richting inmiddels al opgedoekt?)
Oorspronkelijk was in KP Kerensheide wel een toerit naar het zuiden, die onder de boog A2n > A76w door zou gaan en invoegde op de rangeerbaan richting het zuiden. Ik vermoed dat in 1973 met de opening van de A76-west die toerit alsnog is geschrapt.

Bron: http://www.scribd.com/doc/66985900/Open ... ker-Minist
In dit document zijn luchtfoto's te zien met het zandlichaam van die toerit. De TOPkaart van 1977 laat echter alleen nog maar de sporen van die toerit zien. Vandaar mijn vermoeden dat de toerit in 1973 al weer werd opgebroken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 nov 2013, 17:44

Daviedoff schreef:Nederland heeft (en maakt nu soms zelfs nog) gewoon de fout gemaakt veel tunnels en viaducten te krap qua hoogte te maken.
De standaard doorrijhoogte in tunnels is tegenwoordig 4,7 meter en 4,6 meter bij viaducten. De Velsertunnel is zo lang geleden ontworpen dat je dat niet echt kwalijk kan nemen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 nov 2013, 16:43

^^ Ik denk dat Daviedoff o.a. op de Roertunnel en de Swalmentunnel doelt, die een doorrijhoogte van 4,1 meter hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 nov 2013, 16:48

Zelfs van die tunnels wordt het dak niet frequent kapotgereden zoals bij de Velsertunnel. Het probleem daar was de hypergevoelige detectie, niet de doorrijhoogte van de tunnel. Die problemen met detectie zijn inmiddels opgelost.

BJB
polderweggetje

Bericht door BJB » do 14 nov 2013, 19:51

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... 3DB8.node1

Kwam toevallig op bovenstaande link.
Tekeningen van de calimiteitenbogen gevonden in eerste zip-bestand, in de bijlage met de bewegwijzering is te vinden hoe ze komen te liggen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 17 dec 2013, 11:13

nhd.nl schreef:Horrorscenario rond Velsertunnel lijkt van de baan

Rijkswaterstaat werkt aan een alternatief plan voor anderhalf jaar ellende bij het onderhoud van de Velsertunnel. Het horrorscenario waarvoor gemeenten en bedrijfsleven in de regio vrezen, lijkt van de baan.

[…]
In het artikel staat verder dat RWS in januari met alternatieve oplossingen komt. Ik neem aan dat het dan zal gaan over de aanleg van verbindingsbogen bij KP Beverwijk en KP Velsen, zoals hier al eerder werd geopperd. Of zouden er nog andere oplossingen in het vat zitten?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 17 dec 2013, 11:47

Een alternatief plan zou ontwikkeld worden voor de volledige afsluiting van de tunnel voor een half jaar.
De verbindingsbogen bij knp Beverwijk en Velsen zitten al standaard in de plannen, omdat deze ook na het onderhoud gebruikt zullen worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 10 apr 2014, 16:49

Rijkswaterstaat schreef:Velsertunnel in 2016 negen maanden dicht voor renovatie

De Velsertunnel bij IJmuiden gaat vanaf het voorjaar 2016 negen maanden helemaal dicht wegens een grootschalige renovatie. Afsluiting van beide tunnelbuizen is nodig vanwege de veiligheid van weggebruikers en wegwerkers.

De Velsertunnel is een belangrijke verbinding voor de regio IJmuiden en Beverwijk; dagelijks rijden er meer dan 65.000 voertuigen doorheen. Het was enige tijd onduidelijk hoe lang de tunnel tijdens de renovatie dicht zou gaan, wat met name in de regio IJmond leidde tot zorgen.

Rijkswaterstaat heeft naar deze geluiden geluisterd en veel nadruk gelegd op beperken van de overlast. Aanvankelijk ging de wegbeheerder uit van een bouwtijd van anderhalf jaar. Dit is nu teruggebracht tot negen maanden. ‘Door in beide buizen aan het werk te gaan, kan de beschikbare bouwtijd zo efficiënt mogelijk worden benut,’ zegt Rijkswaterstaat-omgevingsmanager Ilkel Taner. ‘Zo verloopt het werk dus sneller, beter en veiliger.’

Rijkswaterstaat beseft hoe belangrijk het is voor de economie van de IJmondregio om de bereikbaarheid tijdens de renovatie op peil te houden. Daarom presenteren lokale overheden, ondernemers en Rijkswaterstaat deze zomer een plan met bereikbaarheidsmaatregelen.

In het plan staan onder meer omleidingsroutes, mobiliteits- en verkeersmaatregelen om ervoor te zorgen dat de regio bereikbaar blijft. Ook staat erin wat Rijkswaterstaat en partners doen aan communicatie, zodat weggebruikers tijdig weten waar ze aan toe zijn. Waar mogelijk wordt ingezet op duurzame maatregelen die ook na de renovatie bijdragen aan de bereikbaarheid. Eind dit jaar voert Rijkswaterstaat de bereikbaarheidsmaatregelen uit.
http://rws.nl/actueel/nieuws_en_persber ... vatie.aspx

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 16:54

Dat gaat nog spannend worden. Nu nog hopen dat de aannemer het ook daadwerkelijk in negen maanden redt, daar heb ik mijn twijfels bij. Het is een heel behoorlijke klus.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 10 apr 2014, 17:27

Ben benieuwd wat die bereikbaarheidsmaatregelen zoal inhouden. Buiten het ingebruiknemen van de nog aan te leggen calamiteitenbogen en het tijdelijk opofferen van de vluchtstrook voor een normale rijstrook in de Wijkertunnel kan ik me er niet zoveel bij voorstellen. Je kan moeilijk een tijdelijke brug of tunnel neerplempen. Het scheelt wel iets dat tegen die tijd de Coentunnel volledig open is zodat vooral verkeer uit Alkmaar en verder misschien wat meer door die tunnel kan gaan en de Wijkertunnel wat meer mijdt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 17:44

Rein schreef:Het scheelt wel iets dat tegen die tijd de Coentunnel volledig open is zodat vooral verkeer uit Alkmaar en verder misschien wat meer door die tunnel kan gaan en de Wijkertunnel wat meer mijdt.
Die afstemming zal niet geheel toevallig zijn ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 10 apr 2014, 18:20

Volgens mij is daar geen afstemming mee hoor, anders konden ze medio 2014 al beginnen.

Overigens denk ik dat men kleine maatregelen wil uitvoeren op de omliggende wegen, om de filedruk aldaar wat te verminderen. Zo zou je bv de toerit van de N203-oost naar de A9-noord van een vrije rechtsaffer kunnen voorzien, de linksaffer van de N203-west naar de N246-zuid kunnen verdubbelen (op die toerit liggen sinds kort 2 rijstroken, terwijl er maar 1 benut wordt), de N202 op de A9 aansluiten met een afritcomplex, etc. Wellicht denkt men aan zulke maatregelen, die ik zo even uit mijn hoofd verzin. Maar ik ben erg benieuwd wat er allemaal aan bereikbaarheidsmaatregelen wordt uitgevoerd!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 10 apr 2014, 18:24

^^
Zulke 'tijdelijke' maatregelen zijn destijds bij de ombouw van de A2 Den Bosch ook op diverse plaatsen in de stad gerealiseerd. Gelukkig zijn ze nooit afgebroken, dat zou van de zotte zijn geweest.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 10 apr 2014, 18:52

Het afsluiten zou wel noodzakelijk zijn, maar de Botlektunnel wordt niet voor een stevige renovatie afgesloten.
Natuurlijk is de Botlektunnel een stuk nieuwer (ruim 30 jaar oud), maar volgens mij moet ook hier de installaties volledig vernieuwd worden.
Wat is de hoofdreden waarom de Velsertunnel zolang dicht moet.
Overigens denk ik dat 9 maanden wel voldoende zijn.
De eerste Coentunnel ging eind mei 2013 dicht en de werkzaamheden waren na 10 maanden afgerond.
Hier moest meer gebeuren, omdat de rijrichting ook veranderd is.
Bij de Velsertunnel vindt alleen groot onderhoud plaats en dan hoeft men volgens mij niet een volledig testprocedure te volgen.
(Anders zouden andere oudere tunnels ook weken \ maanden gesloten moeten worden).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 10 apr 2014, 19:36

^^ Je zegt het zo stellig dat ik haast ging vermoeden dat je er verstand van hebt. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 10 apr 2014, 19:38

Moet de Maastunnel in Rotterdam niet ook 2 jaar dicht? (1 jaar per tunnelbuis)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 10 apr 2014, 21:26

mavas schreef:Volgens mij is daar geen afstemming mee hoor, anders konden ze medio 2014 al beginnen.
Niet met de bouw/opening van de Coentunnel, dat klopt. Wel met andere werkzaamheden in de regio ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 02 mei 2014, 12:26

Start aanleg calamiteitenbogen op knooppunten Velsen en Beverwijk
02-05-2014

Rijkswaterstaat is bij de knooppunten Velsen en Beverwijk begonnen met de aanleg van zogeheten calamiteitenbogen. Dit zijn extra binnenbochten die het mogelijk maken via de Wijkertunnel om te rijden als de Velsertunnel is gestremd. Ze gaan alleen open als het verkeer voor de Velsertunnel vaststaat.

Reden voor de aanleg van de calamiteitenbogen is het grote aantal opstoppingen dat jaarlijks in de Velsertunnel plaatsvindt, met name als gevolg van te hoge vrachtwagens. De calamiteitenbogen bieden reizigers een alternatief wanneer de Velsertunnel is gestremd: het zijn extra binnenbochten die de A9 met de A22 verbinden.

Planning en hinder
De werkzaamheden duren van mei 2014 tot half december 2014. Als eerste legt Rijkswaterstaat de calamiteitenboog bij knooppunt Beverwijk aan. Vóór de zomer start dan de aanleg van de zuidelijke boog bij Velsen. Tijdens de uitvoering krijgen weggebruikers op de knooppunten Velsen en Beverwijk te maken met enige verkeershinder:
- De maximum snelheid wordt verlaagd naar 90 kilometer per uur
- De vluchtstrook is tijdelijk afgezet
- 1 tot 2 minuten extra reistijd In het najaar is de A22 (richting Alkmaar) één nacht dicht. Ook de A9 (richting Amsterdam) wordt dan één nacht afgesloten.

Renovatie Velsertunnel
De nieuwe calamiteitenbogen spelen een belangrijke rol bij de grootschalige renovatie van de Velsertunnel. Om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, gaat de Velsertunnel in 2016 negen maanden dicht. Rijkswaterstaat gebruikt de calamiteitenbogen dan om het verkeer om te leiden via de Wijkertunnel. De calamiteitenbogen blijven ook na de renovatie van de Velsertunnel in gebruik, in geval van stremming van de tunnel.

Fotoborden
Om de overlast door te hoge vrachtwagens te verminderen, plaatst Rijkswaterstaat in oktober bij de Velsertunnel ook fotoborden langs de weg. Op deze borden worden foto’s van te hoge vrachtwagens geprojecteerd, zodat chauffeurs zichzelf terugzien met de waarschuwing dat hun voertuigen te hoog zijn. De fotoborden moeten het aantal incidenten met te hoge vrachtwagens in de tunnel terugdringen. Weggebruikers krijgen dan minder last van files en de Velsertunnel lijdt minder schade.
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... rwijk.aspx

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 16 mei 2014, 13:38

Het CDA in Velsen pleit ervoor dat er tijdens de renovatie steeds één tunnelbuis open blijft waarbij voor verkeer van beide richtingen één rijstrook beschikbaar is. Vraag is of dit kan/mag. Wat zeker geen vraag is, is of er in dat geval desalniettemin een verkeerschaos ontstaat. :yes: Overigens heeft men het erover dat het zou kunnen als de tunnel geen rijkstunnel zou zijn, maar een provinciale tunnel. Zou dit werkelijk uit kunnen maken of heeft men (zoals ik vermoed) ergens een bel horen luiden, maar geen enkel idee waar de klepel hangt?
rtvnh.nl schreef:VELSEN Eén buis van de Velsertunnel moet tijdens de grootschalige renovatie in 2016 openblijven voor verkeer. Daarvoor gaat het CDA zich hard maken in Europa. "We moeten van Noord-Holland ten noorden van het Noordzeekanaal geen extra waddeneiland willen maken", zegt CDA'er Dirk Gotink tegen RTV NH.

[…]

Het CDA wil dat er tijdens de renovatie één tunnelbuis openblijft. Het verkeer zou dan in twee richtingen door de buis moeten kunnen, maar daarvoor moet de tunnel een 'ander stempel' krijgen. De Velsertunnel is nu een 'rijkstunnel', dat betekent dat het verkeer in een tunnelbuis maar één kant uit mag rijden. Door er een 'provinciale tunnel' van te maken is verkeer in beide richtingen mogelijk.

Alles op alles
De in Haarlem geboren Dirk Gotink, maakt zich in Brussel hard voor het plan. "Ik krijg signalen binnen van mensen die zich afvragen waar Rijkswaterstaat mee bezig is. Er is geen Europese regelgeving die ons voorschrijft dat verkeer slechts in een richting door de tunnel mag rijden."

[…]

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 mei 2014, 13:41

Dat mag niet. Het maakt volgens de Tunnelwet niet uit of het een rijkstunnel, provinciale tunnel of gemeentelijke tunnel is. Tegenverkeer in één buis is niet toegestaan. Bij de Maastunnel in Rotterdam hadden ze dit ook voorgesteld.
De in Haarlem geboren Dirk Gotink, maakt zich in Brussel hard voor het plan. "Ik krijg signalen binnen van mensen die zich afvragen waar Rijkswaterstaat mee bezig is. Er is geen Europese regelgeving die ons voorschrijft dat verkeer slechts in een richting door de tunnel mag rijden."
Er is wel degelijk een Europese regel die voorschrijft dat vanaf 20.000 mvt twee aparte buizen nodig zijn. De Europese regel geldt alleen voor tunnels in het TEN-T netwerk, maar de Nederlandse tunnelwet overruled dat, in Nederland geldt die regel namelijk voor alle tunnels.

De situatie is dus aan de Nederlandse, niet Europese politiek te danken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 16 mei 2014, 13:49

Chris schreef:Dat mag niet. Het maakt volgens de Tunnelwet niet uit of het een rijkstunnel, provinciale tunnel of gemeentelijke tunnel is. Tegenverkeer in één buis is niet toegestaan.
Vanaf 3:00 ongeveer zie je een verkeersmaatregel die meerdere keren per week in de Velsertunnel wordt toegepast.

[youtube]sT1NvzvKq50[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 16 mei 2014, 14:22

^^ Dat is de huidige situatie. Na de renovatie gaat dat absoluut niet meer gebeuren.

Met "provinciale tunnel" en "rijkstunnel" bedoelt men waarschijnlijk een autosnelweg versus 80-kmweg. Men denkt dat in een 80-kmweg (1x2) kennelijk wel tegenverkeer is toegestaan zoals in verschillende aquaducten gangbaar is. Maar al die aquaducten zijn niet langer dan 250 meter, daar zit het verschil in. Alle onderdoorgangen, langer dan 250 meter, vallen binnen de Nederlandse aanvullende regels voor tunnels.