[A022] Renovatie Velsertunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
Moderator

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Berichtdoor mavas » Di 31 Jan 2017, 18:07

Rene schreef:Juist de figuratie is de grote meerwaarde van een dergelijke layout. Met een stapelbord zou je ter plaatse van de twee uitvoegers direct na de tunnel een veel groter probleem hebben. Nu heb je juist de tijd om in de tunnel je voor te bereiden, en komen de panelen boven de weg die de zaak meteen in drieën splitsen dan niet als een grote verrassing.
Interessant gegeven in ieder geval. Ik ben nu wel erg benieuwd wat dat "grotere probleem" dan is.
Op de A9 afrit 5 Amstelveen heb je iets soortgelijks, maar daar staat geen vorkbord.
https://www.google.nl/maps/@52.3020974, ... 312!8i6656

Even iets anders. Vorige week reed ik over de A22 in noordelijke richting bij knp Beverwijk. Het leek er daar op dat de afrit naar de calamiteitenboog naar de A9 niet meer toegankelijk is, omdat er een doorgetrokken streep ligt op de scheiding tussen rijstrook 2 en 3 (3 = vluchtstrook). Althans, daar leek het op.

Daarnaast zag ik ook dat op de afrit IJmuiden, dus iets meer terug op de A22, de markering veel te ver doorgetrokken is uitgevoerd. Hierdoor is er maar een hele korte tijd beschikbaar om te weven van de A208 of A22 als je aan het eind linksaf of rechtsaf wil.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Berichtdoor harry » Di 31 Jan 2017, 21:27

Rene schreef:Met een stapelbord zou je ter plaatse van de twee uitvoegers direct na de tunnel een veel groter probleem hebben.
mavas schreef:Op de A9 afrit 5 Amstelveen heb je iets soortgelijks

Ik zie daar geen tunnel...

Rein
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Rein » Di 31 Jan 2017, 22:31

Nog niet....... ;)

Afbeelding

Zodra de tunnel (of beter overkapte weg) er ligt, is de betreffende afrit uiteraard ook anders ingericht.
Απο μικρό και απο κουζουλό μαθαίνεις την αλήθεια.

Rein
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Rein » Vr 17 Mar 2017, 22:03

hè hè, eindelijk wordt de situatie bij de Wijkertunnel weer volledig normaal waarna de Vmax eindelijk weer naar normale waarde kan. Rond en in de Wijkertunnel was de Vmax vanwege de tijdelijke maatregelen vanwege de afsluiting van de Velsertunnel nog altijd 90 km/h, onder meer omdat er officieel even geen vluchtstrook is maar een afgekruiste rijstrook. Op korte termijn wordt de tijdelijke situatie eindelijk beëindigd. Overdag mag je dan 120 km/h door de tunnel en 's nachts weer 130 km/h. Ik ben trouwens benieuwd of de 24x7 130 km/h ten noorden van de tunnel nog wat naar het zuiden wordt doorgetrokken (van KP Beverwijk tot Beverwijk Oost) zoals ooit besloten is.

RWS schreef:Wijkertunnel terug in oorspronkelijke staat

Rijkswaterstaat voert vanaf 21 maart onderhoud uit aan de Wijkertunnel en brengt de tunnel weer terug in zijn oorspronkelijke staat. De tijdelijke extra rijstrook wordt weer een vluchtstrook en de maximumsnelheid overdag gaat omhoog van 90 naar 120 km/h.

Daarmee ligt de Wijkertunnel er weer bij zoals vóór de renovatie van de Velsertunnel. Bovendien wordt het asfalt grotendeels vernieuwd en de markering hersteld tussen knooppunt Velsen en Beverwijk. Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer omgeleid via de vernieuwde Velsertunnel en de A22.

In aanloop naar de renovatie van de Velsertunnel in 2016 heeft Rijkwaterstaat het wegennet ingrijpend aangepast. De Wijkertunnel kreeg in beide richtingen een tijdelijke extra rijstrook. Ook kwamen er tijdelijke wegen (keerlussen) bij de knooppunten Velsen en Beverwijk. De keerlussen heeft Rijkswaterstaat eerder dit jaar al verwijderd. Om het verkeer tijdens de negen maanden renovatie van de Velsertunnel zo veel mogelijk te ontlasten, is er in deze periode geen onderhoud gepleegd aan de Wijkertunnel.

Vluchtstrook terug

Op de plek waar nu nog de tijdelijke extra rijstrook door de Wijkertunnel loopt, brengt Rijkswaterstaat weer een vluchtstrook aan. Ook verdwijnt de tijdelijk lagere maximumsnelheid. Verkeer mag overdag weer met 120 km/h door de Wijkertunnel en na 19.00 uur met 130 km/h. Na de werkzaamheden is het wegennet in de IJmond weer zoals het was vóór de renovatie van de Velsertunnel.

Verkeershinder tijdens onderhoud

Om het verkeer niet onnodig te hinderen, gaat Rijkswaterstaat vooral 's avonds en 's nachts aan het werk. 1 nacht is de Wijkertunnel helemaal afgesloten. De overige nachten blijft steeds 1 verkeersbuis open. Verkeer wordt steeds omgeleid via de A22 en de Velsertunnel. De afsluitingen vinden plaats op de volgende dagen:

Dinsdag 21 maart tussen 21.00 uur 's avonds en 05.00 de volgende ochtend: Wijkertunnel richting Alkmaar dicht.
Woensdag 22 maart tussen 20.00 uur 's avonds en 05.00 de volgende ochtend: Wijkertunnel richting Amsterdam dicht.
Donderdag 23 maart tussen 20.00 uur 's avonds en 05.00 de volgende ochtend: Wijkertunnel in beide richtingen dicht.
Nieuw asfalt en markering A9

Rijkswaterstaat asfalteert in het weekend van vrijdag 24 maart (20.00 uur) tot maandag 27 maart (05.00 uur) de A9 richting Amsterdam tussen knooppunt Beverwijk en de Wijkertunnel. Bovendien wordt er nieuwe markering aangebracht tot knooppunt Velsen. Verkeer naar Haarlem/Amsterdam wordt omgeleid via de Velsertunnel. In de nachten van maandag 27 maart tot vrijdag 31 maart (21.00 uur - 05.00 uur) brengt Rijkswaterstaat nieuwe markering aan op de A9 richting Alkmaar tussen knooppunt Velsen en knooppunt Beverwijk. Verkeer naar Alkmaar wordt omgeleid via de Velsertunnel.

Rein
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Rein » Zo 26 Mar 2017, 22:38

De WIjkertunnel was dit weekend in zuidwaartse richting dicht waardoor al het verkeer richting zuiden via de Velsertunnel (of via de Zaanstreek) moest. Gevolg was een dikke file op de A22 en daar achter de A9 met bij elkaar zo'n beetje een half uur vertraging.

Opvallend was dat bij de Velsertunnel geen gebruik werd gemaakt van de maatregelen die normaal getroffen worden bij grote drukte, namelijk twee rijstroken op zowel de hoofdrijbaan van de A22 als op de invoeger vanaf Beverwjk/Velsen Noord waarbij het verkeer om en om via verkeerslichten wordt geregeld.

In plaats daarvan werd het verkeer op de reguliere wijze afgewikkeld (zoals normaal gesproken bij een normale druktesituatie): één rijstrook vanaf de A22 en één rijstrook vanaf de invoeger die samen de tunnel ingaan. Gevolg was dus een erg lange file op de A22 en de A9 (waar verkeer dus uiteindelijk tot één rijstrook moest samengaan), terwijl verkeer vanaf Beverwjk/Velsen Noord probleemloos door kon rijden.

Robonus
dorpsstraat

Berichtdoor Robonus » Ma 27 Mar 2017, 6:13

Ik reed zaterdag rond 10:45 door de tunnel, komende vanaf de Tata toerit. Toen was de om-en-om dosering wél in gebruik. Ik heb overigens niet meer dan 30 seconden vertraging gehad daardoor. :D

Robonus
dorpsstraat

Berichtdoor Robonus » Wo 29 Mar 2017, 7:18

Gisteren op weg naar huis moest ik aardig in de ankers omdat het verdrijvingsvlak op de A9 ter hoogte van Zwarte Markt weer is teruggebracht.

Geen inleidende bebording, geen verdrijvingspijlen en geen verdrijvingsmarkering op het vlak zelf maakte dat ik die pas op het allerlaatste moment zag. De bestuurder achter mij trouwens ook.

Link

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Wo 29 Mar 2017, 7:59

:nuts: Gevaarlijk. Je zal er maar rijden en het zal wat drukker zijn. Je schrikt je dan kapot omdat de rijstrook zo ineens zonder vooraankondiging ophoudt.

Robonus
dorpsstraat

Berichtdoor Robonus » Wo 29 Mar 2017, 8:14

Ik vermoed dat ze de werkzaamheden niet binnen 1 nacht hebben kunnen uitvoeren en dat het dan vandaag wel goed zal zijn. Ik zal eens kijken vanmiddag. Ik schrok er inderdaad wel even van ook al was het gelukkig nog rustig.

fonsoy
woonerf

Berichtdoor fonsoy » Wo 29 Mar 2017, 11:07

Onderweg van knp Beverwijk naar knp Velsen over de A9, is het oude snelheidsregime en oude belijning weer teruggebracht.
Op veel stukken is het asfalt vervangen, wat flink beschadigd was geraakt door het aanbrengen van de tijdelijke belijningen.

Het ziet er allemaal weer netjes uit. Identiek aan de situatie voor de werkzaamheden aan de Velsertunnel. Zelfs de tijdelijke derde rijstrook aan de zuidkant van de Wijkertunnel is terug - ik verwachtte echter dat deze opgeofferd zou worden voor de uitvoegstrook naar de A22.

Ze hebben wel voor mij onbekende belijning gebruikt tussen de A9 en deze uitvoegstrook - dezelfde als bij de plusstroken (zoals op de A12) gebruikt wordt.

mavas
Moderator

Berichtdoor mavas » Wo 29 Mar 2017, 21:31

^^ Onbekende belijning? Wat bedoel je daarmee?
De markering zal sowieso op enkele plekken doorbroken moeten worden, anders kun je nooit uitvoegen naar de A22. Want een doorgetrokken streep mag je niet overrijden volgens de wet.

Iets anders is het als je vanaf de A22 naar Alkmaar rijdt bij knp Beverwijk. Daar is doorgetrokken markering toegepast tussen de rechterstrook en de vluchtstrook, waardoor bij openstelling van de calamiteitenboog je er niet eens op kunt komen. Reeds eerder gemeld hier door mij, maar nog niet verholpen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Boerenkool
verkeersader

Berichtdoor Boerenkool » Wo 29 Mar 2017, 21:58

Hij doelt op plusstroken. Daar liggen inderdaad vaak afwijkende markeringen, wel onderbrolen maar met iets langere strepen, iets minder tussenruimte en soms lijken ze ook dunner. Kweet niet of dat ook echtnzo is.

Nb een doorgetrokken lijn mag je zoals neem ik aan wel bekend wel overschrijden in bepaalde gevallen zoals bij het bord spitsstrook.

mavas
Moderator

Berichtdoor mavas » Di 13 Jun 2017, 10:47

Nog even een schopje.

https://www.google.nl/maps/@52.4255306, ... 312!8i6656
Dit bord, A9 rechts, 47.9 heeft zoals je kunt zien in de link enkele afplakstrips gehad, waaronder over de vorkpijl. Dit was omdat op de A22 tijdens de renovatie van de Velsertunnel maar 1 rijstrook beschikbaar was.

De werkzaamheden aan de Velsertunnel zijn afgerond, de A22 heeft weer 2 rijstroken, maar de afplakstrip over de vorkpijl is hier niet verwijderd.
Kan iemand er voor zorgen dat dit stripje weer wordt weggehaald? :top:

Terug naar “Autosnelwegen”