[A001] Kamer wil meer geld voor A1

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

[A001] Kamer wil meer geld voor A1

Bericht door Frits » vr 14 okt 2005, 17:06

Code: Selecteer alles

In de verbetering van de A1 moet meer geld worden gestoken nu blijkt dat de snelweg net zo belangrijk is als de A2, A4 en A12. Dat vindt een meerderheid in de Tweede Kamer.
Het belang van de A1 is aangetoond door onderzoek van de provincie Overijssel en de regio's Stedendriehoek en Twente. Als de A1 wordt opgewaardeerd, krijgt de snelweg op termijn drie rijstroken in beide rijrichtingen.
Bron: RTV Oost

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » vr 14 okt 2005, 17:19

krijgt de snelweg op termijn drie rijstroken in beide rijrichtingen.
Ik heb hier folders van RWS uit 2004 waarin ook wordt gesproken een (gedeeltelijke) verbreding naar 2x4 stroken. Dat lijkt dat dus helaas niet haalbaar.

Jammer, straks moet ik weer eens op en neer naar Barneveld (vanuit Almelo) en het lijkt wel of het met de maand drukker en voller wordt op de A1. Alleen later op de avond is het nog goed te doen.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 okt 2005, 18:59

Vooral Beekbergen - Buren is behoorlijk druk, en veel vrachtverkeer. Een 3e rijstrook is daar ook geen overbodige luxe..

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » vr 14 okt 2005, 19:24

overdrive schreef:Ik heb hier folders van RWS uit 2004 waarin ook wordt gesproken een (gedeeltelijke) verbreding naar 2x4 stroken. Dat lijkt dat dus helaas niet haalbaar
Zoiets kan ik me ook herinneren. Da's voor het stuk Apeldoorn - Deventer. Volgens mij was dat alleen maar een visie van RWS, geen concrete plannen.
Meer bitumen!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 okt 2005, 10:22

"een gedeelteleijke verbreding naar 2*4"
Volgens mij alleen maar het stuk tussen de twee delen N 348 omdat men verwacht dat er daar files kunnen ontstaan. Er komen dan 3 doorgaande rijstroken A 1 en één weefstrook voor verkeer van/naar N 348 ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » za 15 okt 2005, 10:45

Vinny schreef:"een gedeelteleijke verbreding naar 2*4"
Volgens mij alleen maar het stuk tussen de twee delen N 348 omdat men verwacht dat er daar files kunnen ontstaan. Er komen dan 3 doorgaande rijstroken A 1 en één weefstrook voor verkeer van/naar N 348 ;)
Zoals de N348 er nu bij ligt is ook niet ideaal. Deze zou vanaf Deventer-oost langs het spoor naar Zutphen moeten. Zie ook andere topic over de Ijsselbrug. De Ijssel vormt echt een flessenhals voor al het verkeer wat over slechts enkele bruggen kan. Vandaar ook de voorstellen om ook bij Deventer een 3e Ijsselbrug aan te leggen, of de A1 verbreden naar 2*4 rijstroken tussen Deventer-oost en Beekbergen. Ik heb vaak zat in de file gestaan toen ik in Deventer werkte, omdat het verkeer richting het westen altijd een file vormde tot aan Bathmen toe. Inmiddels is dat weer bijna 5 jaar geleden. Het moet nu veel erger zijn vrees ik.
Meer bitumen!

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » za 15 okt 2005, 11:42

ACT-F schreef:
Vinny schreef:"een gedeelteleijke verbreding naar 2*4"
Inmiddels is dat weer bijna 5 jaar geleden. Het moet nu veel erger zijn vrees ik.
Inmiddels loopt het soms vast tot afrit Holten/Lochem, ook zonder de huidige plusstrookwerkzaamheden bij Beekbergen... :x

Beekbergen - Deventer Oost 2x3 baans is inderdaad geen overbodige luxe.

Die plusstrook is dan ook een klein pleistertje op een gapende wond.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » za 15 okt 2005, 15:15

A35-racer schreef:Inmiddels loopt het soms vast tot afrit Holten/Lochem
Zo'n vermoeden had ik al. Halverwege de jaren '90 zijn de matrixborden geplaatst tussen Deventer-oost en Beekbergen. Voorheen was er geen behoefte aan. Het verkeer is in de jaren '90 flink gedroeid op dat traject. In mijn tijd vertrok ik 7:30 van mijn huis en rond 8:00 probeerde ik op mijn werk te zijn. Dat lukte niet altijd, want dat was net het tijdstip dat er net wel of net geen file ontstond. Soms ontstond deze bij afrit Bathmen, omdat men gewoon hun auto op de linkerstrook roste, terwijl ze nog maar net op de snelweg waren. Het gevolg is dat zij wel door kunnen rijden, maar erachter een harmonica-effect optreedt en de boel stil komt te staan. Compleet onnodig, maar ja mentaliteit is bij sommige Bathmenaren kennelijk ver te zoeken. Bovendien is er ook geen speelruimte om een dergelijke harmonica-effect op te vangen. Vandaar dat ze nu bezig zijn met blokrijden. 2x3 rijstroken is al van belang voor het traject Markelo-Deventer. Daarna mag het inmiddels wel 2x4 worden, gezien de groei van het verkeer. Maar uiteindelijk zal het hele traject Azelo - Deventer 2x3 moeten worden, gezien de snelle groei.
Meer bitumen!

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » zo 16 okt 2005, 18:15

ACT-F schreef:
A35-racer schreef:Inmiddels loopt het soms vast tot afrit Holten/Lochem
Zo'n vermoeden had ik al. Halverwege de jaren '90 zijn de matrixborden geplaatst tussen Deventer-oost en Beekbergen. Voorheen was er geen behoefte aan. Het verkeer is in de jaren '90 flink gedroeid op dat traject. In mijn tijd vertrok ik 7:30 van mijn huis en rond 8:00 probeerde ik op mijn werk te zijn. Dat lukte niet altijd, want dat was net het tijdstip dat er net wel of net geen file ontstond. Soms ontstond deze bij afrit Bathmen, omdat men gewoon hun auto op de linkerstrook roste, terwijl ze nog maar net op de snelweg waren. Het gevolg is dat zij wel door kunnen rijden, maar erachter een harmonica-effect optreedt en de boel stil komt te staan. Compleet onnodig, maar ja mentaliteit is bij sommige Bathmenaren kennelijk ver te zoeken. Bovendien is er ook geen speelruimte om een dergelijke harmonica-effect op te vangen. Vandaar dat ze nu bezig zijn met blokrijden. 2x3 rijstroken is al van belang voor het traject Markelo-Deventer. Daarna mag het inmiddels wel 2x4 worden, gezien de groei van het verkeer. Maar uiteindelijk zal het hele traject Azelo - Deventer 2x3 moeten worden, gezien de snelle groei.
Het is alweer een tijdje terug dat ik voorbij Deventer moest zijn 's morgens, maar volgens mij loopt het tegenwoordig al rond 7:15 a 7:30 hopeloos vast voor de IJsselbrug. Het is ook zo'n kromme situatie op IJsselbrug. Volgens mij kan je beter het verkeer vanuit Deventer laten invoegen op de A1, i.p.v. de linkerstrook maar te laten invoegen op de rechterstrook.

Ik kan me er wel flink nijdig om maken elke keer als ik tussen Beekbergen en Deventer stil sta in de spits. Ruimte voor een extra strookje aan beide kanten is er volop in de middenberm en op een groot gedeelte ligt zelfs het asfalt er al! En hoe lang is dit stuk? Kilometer of 10? Echt zo'n gevalletje van "smijt er een paar miljoentjes tegenaan (kleingeld) en de problemen zijn opgelost"... maar ja... in Nederland betalen we liever 300 miljoen om de betuwelijn in een tunnel te kwakken omdat er 5 boeren lopen te zeuren over het uitzicht. :evil:

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 16 okt 2005, 23:51

Verkeer op A1 in 2010 muurvast

APELDOORN/DEVENTER - Het verkeer op de A1 zal nog voor 2010 volledig dichtslibben, ondanks de huidige aanleg van spitsstroken nabij Deventer. In 2020 zal het verkeer op deze oost-west verbinding met meer dan 120 procent toenemen.

De weg moet daarom net als A2, A12 en de A4 de zogeheten triple-a status krijgen. In die wegen wil het Rijk fors investeren om de knelpunten op te lossen. De woordvoerders mobiliteit van PvdA, CDA en VVD in de Tweede Kamer erkennen de noodzaak van het opwaarderen van de weg.

Y. van Heijum (CDA), G. Oplaat (VVD) en J. Verdaas (PvdA) kregen tijdens een werkbezoek aan Apeldoorn en Deventer de sombere toekomstschets voor de A1 te horen van een zware delegatie regionale bestuurders en vertegenwoordigers van werkgeversorganisaties uit Twente en de Stedendriehoek. Ze presenteerden een uitvoerig onderzoek naar de status van de A1. Daaruit blijkt dat deze snelweg voor de economische groei en ontwikkeling vergelijkbaar is met de erkende hoofdassen A2, A12 en A4. Deze drie hebben in de Rijksnota mobiliteit de status triple-a gekregen. De A1 daarentegen niet. In principe komt de weg daarom niet in aanmerking voor bijvoorbeeld verbreding.

Verbreding van vier naar zes rijbanen is van levensbelang voor de ontwikkeling van de regionale bedrijvigheid, aldus de lobbygroep. De drukte op de A1 zal door het sterker worden van de economieën in het oosten fors toenemen. Het verlichten van de drukte door het regionale verkeer af te wikkelen via secundaire wegen is nauwelijks mogelijk.

J. Zandbergen, voorzitter van VNO/ NCW zei dat nu jaarlijks 43 miljoen ton aan goederen over de A1 wordt vervoerd. In 2020 zal dat 90 miljoen ton zijn.
http://www.tctubantia.nl/regioportal/TC ... 5_,00.html
Meer bitumen!

Frits
2x2 autosnelweg

Re: Kamer wil meer geld voor A1

Bericht door Frits » di 18 sep 2007, 20:47

Afbeelding

Read my lips: al ver voor 2020 zullen de plusstroken niet voldoende zijn.
De autogordel: een band voor het leven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 18 sep 2007, 20:48

^^ Ga maar uit van 2010 - 2012 dat het daar chronisch vaststaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 sep 2007, 20:53

Dit probleem kan alleen opgelost worden als het totale aanlegbudget voor het wegennet verhoogd wordt.
Hier een verbreding uitvoeren betekend elders een project laten sneuvelen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 18 sep 2007, 21:02

Ik neem aan dat we een eventuele verbreding tot knooppunt Azelo nu ook wel kunnen vergeten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 sep 2007, 21:03

Er staat nu al regelmatig file. Je hebt daar 1 volle rijstrook met vrachtwagens, en 2 volle rijstroken met auto's die naar 2 rijstroken in totaal moeten. Dat wil natuurlijk niet.

Ook de A1 ten oosten van Deventer zit tijdens de spitsuren écht vol. Het is één grote rij aan auto's en vrachtwagens, zonder hiaten. Buiten de spits vallen de intensiteiten mee, maar als je al dat vrachtverkeer om gaat rekenen naar PAE's, dan valt de totale PAE-intensiteit toch wel hoog uit.

Intensiteiten:
Beekbergen - Voorst 86.502 -> 21% vrachtverkeer -> PAE -intensiteit 113.750
Voorst - Twello 85.501 -> 21% vrachtverkeer -> PAE-intensiteit 112.434
Twello - Deventer 87.269 -> 21% vrachtverkeer -> PAE-intensiteit 114.758
Deventer - Deventer-Oost 70.303 -> 21% vrachtverkeer -> PAE-intensiteit 99.949

De vraag is nu met welk percentage vrachtverkeer de capaciteit van rijstroken vastgesteld wordt. Want misschien moet men voor dit soort wegen met excessieve hoeveelheden vrachtverkeer maar met andere capaciteiten gaan rekenen, dan de standaarden. Want dit soort wegen zijn eerder aan verbreding toe dan andere wegen met minder vrachtverkeer.

René, weet jij wat voor percentage vrachtverkeer men berekent voor de vuistregels van rijstrookcapaciteiten? Ik schat 10 - 12%.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 18 sep 2007, 21:13

Frits schreef:Ik neem aan dat we een eventuele verbreding tot knooppunt Azelo nu ook wel kunnen vergeten.
Voorlopig wel jammergenoeg, terwijl in de middenberm van deze verbinding tussen Apeldoorn en KPN Azelo ruimte is vrijgehouden voor een derde rijstrook. Zelfs de viaducten en bruggen zijn al breed genoeg.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » di 18 sep 2007, 22:01

Chris schreef:Intensiteiten:
Beekbergen - Voorst 86.502 -> 21% vrachtverkeer -> PAE -intensiteit 113.750
Voorst - Twello 85.501 -> 21% vrachtverkeer -> PAE-intensiteit 112.434
Twello - Deventer 87.269 -> 21% vrachtverkeer -> PAE-intensiteit 114.758
Deventer - Deventer-Oost 70.303 -> 21% vrachtverkeer -> PAE-intensiteit 99.949
Waar staat PAE voor? En van welk jaartal zijn deze cijfers?

Als ze pas vanaf 2020 gaan uitbreiden dan is dat een ramp voor zowel de regio als de rest van Nederland. Onlangs was nog in het nieuws dat Nederland zijn sterke rol als transportland aan het verliezen is als het zo doorgaat. Juist met sterk groeiende economieën als Polen is dit zeer slecht voor de transportsector. Bovendien zie ik het sluipverkeer door mijn woonplaats alleen maar toenemen op deze manier :| Heb je daar toevallig ook cijfers van Chris? Het gaat me met name om de wegen Holten Markelo Goor N753, N755, N347 en N346.
Meer bitumen!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 sep 2007, 22:41

Sorry, een PAE is een personenautoequivalent. 1 vrachtwagen is 2 á 3 PAE. (ik heb 2,5 genomen).

De cijfers zijn van 2005, en ik wacht met smart op de INWEVA (Inschatting WegVAkintensiteit) 2006. Zal toch wel binnenkort komen lijkt me, of doen ze dat niet op jaarbasis?

Voor die wegen; HIER vindt je een zeer uitgebreidt PDF-bestand van 1,5 MB met alle provinciale wegen, en de intensiteiten.

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » wo 19 sep 2007, 1:24

Chris schreef:Sorry, een PAE is een personenautoequivalent. 1 vrachtwagen is 2 á 3 PAE. (ik heb 2,5 genomen).

De cijfers zijn van 2005, en ik wacht met smart op de INWEVA (Inschatting WegVAkintensiteit) 2006. Zal toch wel binnenkort komen lijkt me, of doen ze dat niet op jaarbasis?

Voor die wegen; HIER vindt je een zeer uitgebreidt PDF-bestand van 1,5 MB met alle provinciale wegen, en de intensiteiten.
Bedankt voor de tip, zoiets heb ik ook gevonden voor Overijssel:

http://provincie.overijssel.nl/contents ... nitief.pdf
Meer bitumen!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 sep 2007, 8:43

Chris schreef:René, weet jij wat voor percentage vrachtverkeer men berekent voor de vuistregels voor rijstrookcapaciteiten? Ik schat 10 - 12%.
In de Randstad gaan we uit van maximaal zo'n 6% in het spitsuur.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 sep 2007, 12:52

nu.nl schreef:'A1 slibt dicht met vrachtwagens'

DEVENTER - Het vrachtverkeer op de A1 tussen Apeldoorn en Deventer zal de komende jaren zo fors groeien, dat in 2020 een rijstrook permanent vol staat met vrachtwagens. Dat bleek woensdag uit een studie van de Regio Stedendriehoek.

De Gelders-Overijsselse stedenregio bepleit onder meer de aanleg van een aparte vrachtwagenbaan. Ook werkgeverorganisatie VNO-NCW Midden wil een snelle aanpak van het verkeersknooppunt. Ze zegt teleurgesteld te zijn over het besluit van verkeersminister Camiel Eurlings de snelweg pas na 2020 aan te pakken.

De ondernemers stellen dat op korte termijn een verkeersinfarct zal ontstaan, met grote gevolgen voor de bereikbaarheid van Oost-Nederland en het Duitse achterland.

Parallelweg

Uit het onderzoek van de Stedendriehoek, uitgevoerd in samenwerking met Rijkswaterstaat en de provincies Gelderland en Overijssel, blijkt dat de aanleg van een aparte baan voor vrachtverkeer en een nieuwe parallelweg het verkeersprobleem het beste verhelpen.

Het rapport wordt in november besproken in het overleg tussen het landsdeel Oost en de minister van Verkeer en Waterstaat.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 sep 2007, 12:59

Doelgroepstroken zijn per definitie minder effectief dan rijstroken voor alle verkeer, als een van je doelstellingen is de emissies te verminderen door de doorstroming te bevorderen.

Maar hoezeer ik het de A1 die derde rijstrook ook gun: de Randstadsnelwegen hebben het geld 100x harder nodig.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 19 sep 2007, 16:42

Als de A1 een 3e rijstrook krijgt ten oosten van Deventer, dan zijn de A15 en A67 daar ook aan toe. :|

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 sep 2007, 16:45

René schreef:Maar hoezeer ik het de A1 die derde rijstrook ook gun: de Randstadsnelwegen hebben het geld 100x harder nodig.
Maar als nou blijkt dat door allerlei procedures de aanleg daarvan niet rond kan komen, dan kun je toch beter intussentijd met dat geld de A1 verbreden als dat wel kan?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 19 sep 2007, 18:15

Nee, zet het geld dan maar opzij, en laat het aangroeien. Want als je een paar jaar later toch in de Randstad aan de gang zou mogen, is het uiteraard duurder geworden. Dan kun je beter wat hebben staan, dan dat je het bij moet lenen. Overigens zijn er nog genoeg snelwegen in het Randstedelijke waar best aan gebouwd zou kunnen worden, als men de moeite zou nemen om naar fouten in de algemene berekeningsmethoden in de MERren te kijken. Dankzij bepaalde aannames in de rekenmodellen zijn de emissies die berekend worden vaak te hoog...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 19 sep 2007, 19:51

Verbreding van A1 op de lange baan

ENSCHEDE - De massieve lobby van ondernemers en politici voor verbreding van de A1 tot een zesbaansautoweg tussen Deventer en Hengelo is vooralsnog mislukt. In de rijksbegroting wordt geen cent uitgetrokken voor het project.

En als het ooit al tot een daadwerkelijke uitvoering komt, dan is dat volgens het kabinet pas na 2020. Er worden weliswaar nieuwe studies aangekondigd, maar op de landelijke prioriteitslijsten voor nieuwe wegen bungelt de A1-verbreding onderaan. Alleen als uit tussentijdse cijfers een explosieve toename van het autoverkeer blijkt, wil het kabinet een hogere urgentie overwegen. Voor het verbreden van de A1 is nog geen raming van de totale kosten gemaakt.

Voorzitter P. den Oudsten van de Regio Twente was bekend met het gegeven dat de A1 die positie zou innemen op de begroting. Van een mislukte lobby wil de burgemeester van Enschede echter niet spreken. "Het is mijn overtuiging dat we die lobby tegenwoordig goed voor elkaar hebben en dat we de realisatie van de A1 misschien nog wel naar voren kunnen halen als we goed en gericht te werk gaan."

Ook het CDA-Kamerlid A. Schreijer-Pierik denkt dat de verbreding van de A1 geen verloren zaak hoeft te zijn. "Alle woordvoerders van de fracties zijn van de noodzaak overtuigd. Het is nu zaak de A1 bij de begrotingsbehandeling hoger op de lijst te krijgen."

Het kabinet wil vanaf 2010 wel beginnen met de uitvoering van Rijksweg 18 tussen Enschede en Varsseveld. Over de aanleg van deze deels nieuw aan te leggen autoweg wordt al bijna dertig jaar geredetwist. Na afronding van de mileu-effectrapportage (mer) dit jaar, wil de ministier van Verkeer in 2009 een tracé-besluit nemen. Dan moet duidelijk worden hoe de knelpunten in de bestaande N18 bij Eibergen, Groenlo en Haaksbergen worden opgelost.

Het kabinet raamt de kosten op 144 miljoen euro en verwacht de 100-kilometerweg in 2014 gereed te hebben. Wethouder H. Boxem van Berkelland is "blij dat de weg nog steeds hoog scoort op de rijksbegroting". Het Kamerlid H. ten Broeke (VVD) is er niet gerust op dat het tijdpad voor de N18 overeind blijft. Hij zegt van bronnen bij Rijkswaterstaat te hebben vernomen dat de N18 mogelijk naar achter wordt geschoven. "In de tegenbegroting die wij gaan indienen zullen we ons sterk blijven maken voor de A1, de A35 en de N18."

Bron: Tubantia
Alleen als uit tussentijdse cijfers een explosieve toename van het autoverkeer blijkt, wil het kabinet een hogere urgentie overwegen.
Er is dus nog een klein beetje hoop. Die toename zal er zeker komen en al ver voor 2020.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 19 sep 2007, 21:15

Er moet maar meer geld beschikbaar komen, de accijnzen gaan immers ook weer omhoog...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 sep 2007, 21:20

Het wegenbudget moet toch minimaal verdubbeld worden. wat is nou 2,4 miljard op een totaal budget van 164 miljard in een land wat drijft op transport? Het is werkelijk schandalig dat de overheid het wegennet zo onderschuift.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 21 sep 2007, 11:49

Laten we eerst de A1 tussen Bussum en Hoevelaken eens verbreden. Die lijkt nog wel een tikje drukker...
Rainier

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 22 sep 2007, 15:33

Kan KP Beekbergen dan niet eens omgebouwd worden? Klaverbladen zijn wat verkeersafwikkeling betreft toch vrij inefficiënt bij hoge intensiteiten. Een klaverturbine o.i.d. is al stukken beter...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie