[A028] 100% pakkans linksrijdende vrachtwagens

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 okt 2005, 11:22

Ik ben gister over de A28 gekomen, en het hele stuk kan makkelijk 2x3 worden, muv enkele viaducten bij Amersfoort. Zelfs het ecoduct is voorbereid op 2x3.
De vollenhovetunnel kan wel 2x3 worden, maar alleen als men de vluchtstrook daar een stukje opheft. Anders gaat het wel een duur grapje worden. De A28 is één lange rij van vrachtwagens die 70 rijden (er hoeft er maar eentje langzamer te rijden). 2X3 DAT STUK!!!
ik post tzt wel wat foto's.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 okt 2005, 13:58

Wie weet waarom ze bij Leusden en Amersfoort tot Hoevelaken eigenlijk van die lange doorgetrokken strepen hebben? Ik bedoel, als je veel invoegers hebt, kan het handig zijn om effe naar de linkerstrook uit te wijken om wat ruimte te maken. Dat kan nu niet.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 28 okt 2005, 14:07

Chrizz schreef:Wie weet waarom ze bij Leusden en Amersfoort tot Hoevelaken eigenlijk van die lange doorgetrokken strepen hebben? Ik bedoel, als je veel invoegers hebt, kan het handig zijn om effe naar de linkerstrook uit te wijken om wat ruimte te maken. Dat kan nu niet.
Die strepen liggen daar juist om dat te voorkomen. Er voegt daar zoveel verkeer in dat verkeer op de rechter rijstrook maar naar links blijft uitwijken, zodat het daar al rijdende verkeer steeds weer moet afremmen om het verkeer dat van de rechter- naar de linker rijstrook gaat, te laten invoegen. Nu vervolgt zowel het verkeer op de linker- als rechter rijstrook zijn weg, het wordt dus niet opgehouden. Het verkeer op de A28 rijdt dus meer door. Men hoopt dat het verkeer op de rechter rijstrook invoegers natuurlijk wel de gelegenheid geeft in te voegen, de praktijk laat zien dat dat ook netjes gebeurd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 okt 2005, 14:57

Hajo schreef:
Tiesje schreef:Hoe ziet de Vollenhoventunnel eruit? Is die ook berekend op 2x3? Iemand een foto hiervan? Ben er nog nooit geweest namelijk.
Maar 2x4 of 4x2 gaat denk ik nooit lukken ivm met de aanwezige natuur om de A28 heen.
De Vollenhovetunnel (in mijn ogen gewoon een breed viaduct) telt 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Bij de bouw is rekening gehouden met een eventuele verbreding tot 2x3: die ruimte is er.

Trouwens, de hele A28 tussen kn. Rijnsweerd en afrit Leusden is voorbereid op 2x3. Alle viaducten hebben de juiste breedte en er is ruimte voor een 3e rijstrook vrijgehouden. Zelfs het onlangs aangelegde ecoduct is breed genoeg voor 2x3.

Ik zal proberen er t.z.t. foto's van te maken.
Alvast wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vollenhovetunnel:

Afbeelding

jammer dat de kwaliteit zo achteruitgaat bij verkleinen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 28 okt 2005, 15:01

Mooie foto's! :top: Hoef ik het niet te doen... :)
Donateur Vereniging Wegenforum

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 28 okt 2005, 19:41

Ben benieuwd welke bestemming hier moest :)

Afbeelding

En mooie foto's :)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 29 okt 2005, 13:01

Tussen de afrit Leusden en de afrit Amersfoort-Zuid is deze weg niet voorbereid op 2x3, getuige de smalle dijk en viaducten. Ook het viaduct over de Hogeweg (afslag Amersfoort/Hoevelaken) is te smal voor 2x3, laat staan 4x2. Hier zal dus nog het één en ander moeten veranderen. Ironisch genoeg is het viaduct in de Heiligenbergerweg (vlak voor de afrit Leusden vanuit de richting Utrecht) een jaar geleden compleet verbouwd. Maar goed, de ombouw van de A28 zal nog wel een tijdje op zich laten wachten.
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 29 okt 2005, 17:18

Hajo schreef:
Chrizz schreef:Wie weet waarom ze bij Leusden en Amersfoort tot Hoevelaken eigenlijk van die lange doorgetrokken strepen hebben? Ik bedoel, als je veel invoegers hebt, kan het handig zijn om effe naar de linkerstrook uit te wijken om wat ruimte te maken. Dat kan nu niet.
Die strepen liggen daar juist om dat te voorkomen. Er voegt daar zoveel verkeer in dat verkeer op de rechter rijstrook maar naar links blijft uitwijken, zodat het daar al rijdende verkeer steeds weer moet afremmen om het verkeer dat van de rechter- naar de linker rijstrook gaat, te laten invoegen. Nu vervolgt zowel het verkeer op de linker- als rechter rijstrook zijn weg, het wordt dus niet opgehouden. Het verkeer op de A28 rijdt dus meer door. Men hoopt dat het verkeer op de rechter rijstrook invoegers natuurlijk wel de gelegenheid geeft in te voegen, de praktijk laat zien dat dat ook netjes gebeurd.
Hajo, ik ben het met jouw verhaal en de bedoeling van RWS eens, maar blijkbaar had RWS nogal veel verf over. Bij de invoegers moet zo'n doorgetrokken steep beginnen bij de taartpunt en eindigen net na het einde van de invoegstrook. T.h.v. Leusden begint de streep al 200 meter daarvoor. Bij Amersfoort ligt er een doorgetrokken streep t.h.v. de uitvoeger. Deze streep begint al 200 meter voor de uitvoeger. Als je dus even niet oplet mag je niet eens meer van de afrit gebruik maken, terwijl er zat ruimte nog over is. Door al die doorgetrokken strepen kan je nauwelijks meer van rijbaan verwisselen. Dat kan ook niet de bedoeling zijn geweest.

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » za 29 okt 2005, 19:22

Tiesje schreef:Hoe ziet de Vollenhoventunnel eruit? Is die ook berekend op 2x3? Iemand een foto hiervan? Ben er nog nooit geweest namelijk.
Maar 2x4 of 4x2 gaat denk ik nooit lukken ivm met de aanwezige natuur om de A28 heen.
Hajo schreef:[De Vollenhovetunnel (in mijn ogen gewoon een breed viaduct) telt 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Bij de bouw is rekening gehouden met een eventuele verbreding tot 2x3: die ruimte is er.

Trouwens, de hele A28 tussen kn. Rijnsweerd en afrit Leusden is voorbereid op 2x3. Alle viaducten hebben de juiste breedte en er is ruimte voor een 3e rijstrook vrijgehouden. Zelfs het onlangs aangelegde ecoduct is breed genoeg voor 2x3.

De vollenhovetunnel:

Afbeelding

Ik vind het ook mooie foto's. En wat een rare naam, Vollenhovetunnel. Ik noem dat niet echt een tunnel maar ja.. Het valt me trouwens op dat nogal veel mensen (maar niet heus) gebruik maken van de geopende spitsstrook op de afbeelding(hoezo onnodig links rijden :? ). Vooral die vrachtwagens zouden toch beter moeten weten. En dan straks miepen als een personenauto rechts gaat inhalen. Ik vind dat ze daar camera's voor moeten plaatsen als dat zou kunnen. Ook als op zondagmiddag bij Everdingen de spitsstrook open is rijdt 75% van de voertuigen met een snelheid van net 100 km/h op de middelste rijstrook. BEKEUREN!! :twisted:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 29 okt 2005, 21:35

Tiesje schreef:
Hajo schreef:[De Vollenhovetunnel (in mijn ogen gewoon een breed viaduct) telt 2x2 rijstroken met vluchtstrook. Bij de bouw is rekening gehouden met een eventuele verbreding tot 2x3: die ruimte is er.

De vollenhovetunnel:

Afbeelding

Ik vind het ook mooie foto's. En wat een rare naam, Vollenhovetunnel. Ik noem dat niet echt een tunnel maar ja.. Het valt me trouwens op dat nogal veel mensen (maar niet heus) gebruik maken van de geopende spitsstrook op de afbeelding(hoezo onnodig links rijden :? ). Vooral die vrachtwagens zouden toch beter moeten weten. En dan straks miepen als een personenauto rechts gaat inhalen. Ik vind dat ze daar camera's voor moeten plaatsen als dat zou kunnen. Ook als op zondagmiddag bij Everdingen de spitsstrook open is rijdt 75% van de voertuigen met een snelheid van net 100 km/h op de middelste rijstrook. BEKEUREN!! :twisted:
Als je goed op de vorige foto gekeken hebt, reden de vrachtwagens wel op de spitsstrook. Kort na deze tunnel wordt de spitsstrook de uitvoegstrook richting de Uithof. Net voor de tunnel staat een wegbijwijzigingsportaal.

Ik vind wel dat de vrachtwagens heel erg vroeg naar de tweede rijstrook uitwijken.

MvG
Rogier de groot

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 29 okt 2005, 21:44

Rogier schreef:een wegbijwijzigingsportaal
Watte ? Een mooi scrabble-woord wellicht ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 29 okt 2005, 23:36

Rogier schreef:Ik vind wel dat de vrachtwagens heel erg vroeg naar de tweede rijstrook uitwijken.

MvG
Rogier de groot
Dat doen ze om te voorkomen dat ze er niet meer tussen kunnen bij druk verkeer. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 29 okt 2005, 23:37

O ja en Chris, ze zijn weer mooi. :toppie:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 30 okt 2005, 15:16

Mark schreef:Ben benieuwd welke bestemming hier moest :)

Afbeelding
Onderaan de afrit staat Arnhem als 3e doel vermeld, maar volgens mij heeft dat nooit op dat bord gestaan. Misschien komt daar ooit nog Crematorium te staan (het crematorium is net een jaar open).

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 30 okt 2005, 15:20

boe! schreef:Onderaan de afrit staat Arnhem als 3e doel vermeld, maar volgens mij heeft dat nooit op dat bord gestaan. Misschien komt daar ooit nog Crematorium te staan (het crematorium is net een jaar open).
Dat gaat dit bord denk ik niet meer beleven. Overigens is dit stuk (Hoevelaken - Amersfoort-Zuid nog een van de weinige plekken met vrijwel alleen maar oude-generatie bewegwijzering (donkerblauw met lichtbakken).
Rainier

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 30 okt 2005, 15:25

Helaas wel ja. Ik reed vanmiddag over de A2 en de laagstaande zon zorgde ervoor dat de Diamond Grade borden zeer verblindend werken. Het lijkt wel alsof het licht in een spiegel teruggekaatst wordt. Niet fijn.