Toerit met toeritdosering gezocht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
WouterJ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:50

Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door WouterJ » vr 11 apr 2014, 16:37

Hallo allemaal,

Een collega van mij (Chinees, dus ik vraag het even voor hem) wil onderzoek doen naar een toerit die moet voldoen aan bepaalde eisen. In 2011 had ik hier een verzoek geplaatst over tapers in zuid-holland, en kreeg daar aardig wat reacties op (helaas zonder resultaat overigens). Toen mijn collega dit aan mij vroeg, moest ik al snel aan dit forum denken. Dus, mijn collega is op zoek naar een toerit met de volgende eigenschappen:

- Voorbij de toerit is er gedurende ca. minimaal 2.5km geen infrastructurele verandering (afrit, toerit, versmalling, etc.). Een benzinepomp met weinig verkeer is wellicht acceptabel.
- Er is een toeritdoseerinstallatie aanwezig.
- De toerit creeert regelmatig file. De kop van de file blijft ook bij de toerit.

Dit lijkt een simpele zoektocht, maar metname met betrekking tot het 3e punt is het helaas minder triviaal als men zou denken. Verder is het lastig om te weten waar allemaal toeritdoseerinstallaties staan uit eigen ervaring. Al rijd je 300km op de snelweg, grote kans dat je maar 1 toerit gebruikt. Dus, ken je toerit die (misschien) hieraan voldoet, suggesties zijn welkom.

Groeten,

WouterJ

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door waldo79 » vr 11 apr 2014, 17:56

Opnieuw welkom. Helaas maak ik weinig gebruik van opritten met een TDI.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Snelwegfreak » vr 11 apr 2014, 18:07

Ik denk dat door het eerste punt hij het zichzelf bijzonder lastig dan wel onmogelijk maakt. TDI's zijn er juist in gebieden waar het druk is en er veel op- en afritten op elkaar liggen. Als er al ergens een TDI is met de volgende 2,5 kilometer geen verandering, dan zal het niet extreem druk zijn en files creëren ben ik bang. Maar misschien zit ik er naast, ik kan het alleen maar hopen voor die persoon.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door duikgek89 » vr 11 apr 2014, 18:50

Misschien de A57 bij Krefeld Zentrum (B288) de oprit in noordelijke richting? Al is daar vaak al wat file, de toerit lijkt die niet te veroorzaken of erger te maken.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door lebre7 » vr 11 apr 2014, 20:17

Enige wat mij te binnen schiet is de oprit Delft-Zuid richting Rotterdam op de A13. Zitten echter wel wat haken en ogen aan deze oprit:

- Tussen de oprit en de volgende afrit zit 4,6 km, echter de oprit gaat over in een weefstrook naar VZP Vrijenban. Het weefvak is 550m lang.
- De file voor de TDI wil wel eens terugslaan naar de N470 komende uit Delft. Echter dan moet het wel erg druk zijn.

Over het laatste punt kan ik geen uitspraak doen, ik rijd die richting nauwelijks tijdens de spits. De A13 zelf is überhaupt al druk, misschien geeft de oprit net 't laatste zetje tot file..

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door nielske1990 » vr 11 apr 2014, 20:35

Oprit Oirschot (richting Eindhoven) misschien? Daar is alleen een afrit naar een VZP op zo'n 2-2,5 km. Over de file-omstandigheden kan ik weinig zeggen, want ik kom er zelden in de spits. Maar volgens mij staat het op de A58 niet zozeer helemaal vast, maar zijn het schokgolven. Zo'n TDI zal daar vast invloed op hebben...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door mhkamp » vr 11 apr 2014, 20:51

De beste optie is de A28 vanaf Nieuwleusen naar Zwolle-Noord. Daartussen zit VZP Haerst en vlak daarna gaat rijstrook 1 over is een plusstrook. Alleen nu staat hier ergens op het forum dat die TDI niet meer gebruikt wordt sinds de A28 verbreed is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door sirdanilot » vr 11 apr 2014, 20:55

^ Dat was ook degene die mij te binnen schoot...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Chris » vr 11 apr 2014, 20:57

5 jaar geleden zou dat inderdaad een goede kandidaat zijn geweest. Alleen vraag ik me af of die TDI nog aan staat sinds de verbreding. Toen de TDI net geplaatst was waren er behoorlijke files op de N377 om de A28 op te komen, maar ik heb daar de laatste jaren niet meer over gehoord.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Mark » vr 11 apr 2014, 21:07

Die TDI staat sowieso op de nominatie om weggehaald te worden, of is inmiddels al gedaan, in het kader van DVM bezuiningen PDF. Staan overigens ook nog meer TDI's op die weggehaald zouden moeten worden. Hier is een kaart met overige TDI's in het land, wellicht heb je er wat aan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Rene » vr 11 apr 2014, 21:59

In Noord-Holland staan er ook de nodige.

Een locatie die zeker aan de voorwaarden voldoet is A7 Purmerend-Zuid. Alleen staat de TDI de laatste tijd (gelukkig) meest van tijd uit.

Op de Ring A10 werken de lichten veelvuldig. Echter daar is de aansluitingsdichtheid hoog. Als je met 1,5 km genoegen kunt nemen, dan is de toerit vanaf de s116 naar de A10-Re (binnenring) erg interessant.

Ook de TDI op het Rottepolderplein richting A9 Alkmaar voldoet aan alle criteria. Maar regelmatig komt het voor dat die niet in werking is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door RSK » vr 11 apr 2014, 23:53

Bij mij in de 'achtertuin' is er eentje: van de N11 uit Leiden naar de A12 richting Utrecht. Belachelijk tussen twee stroomwegen, maar hij staat er. Zo'n 600 meter ervoor is nog wel de oprit Bodegraven-Zuid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Coen Tunnel » za 12 apr 2014, 13:12

Chris schreef:5 jaar geleden zou dat inderdaad een goede kandidaat zijn geweest. Alleen vraag ik me af of die TDI nog aan staat sinds de verbreding. Toen de TDI net geplaatst was waren er behoorlijke files op de N377 om de A28 op te komen, maar ik heb daar de laatste jaren niet meer over gehoord.
TDI staat er nog, maar is nooit in gebruik en er zijn nooit files.

Een andere TDI in deze regio is bij de toerit Kampen-Noord op de N50, maar sinds die aansluiting in december 2012 geopend werd heb ik de TDI nog nooit in bedrijf gezien.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door fleppenstein » za 12 apr 2014, 16:48

TDI Maarn op de A12 zou wellicht voldoen ??? Zeker >2 km tot afrit Zeist. Ik kom daar bijna nooit, zeker niet in de spits, dus ik weet niet of daar bij werking van de TDI er dan alleen file staat op de toerit, en het op de hoofdrijbaan dan rustig doorrijdt.

Overigens, dat zal moeilijk zoeken worden. Een TDI staat normaliter uit, en gaat pas doseren als het op de hoofdrijbaan drukker is en file dreigt te ontstaan. Meestal is dit in de spits, en zal even later ook daadwerkelijk file ontstaan, doordat de capaciteit van de snelweg behaald is. Als het verkeer op de hoofdrijbaan zelfs te langzaam rijdt agv de file (instelbaar meestal < 20 km/u) dan gaat de TDI zelfs weer uit.
De TDI krijgt zijn informatie van 500m stroomafwaarts van het invoegpunt en 500m stroomopwaarts van het invoegpunt. Primair wordt gekeken wat er stroomafwaarts gebeurt en daar wordt het eerst gereageerd. Maar zoals gezegd, staat er echt file, zowel bij het punt stroomopwaarts als ook stroomafwaarts en rijdt het 20 km/u of langzamer of staat het stil, dan zal de TDI gewoon weer uit gaan.
Juist dat gebeurt bij Maarn nogal eens.

Andere (minder geschikte) lokaties die ik weet;
A29 Barendrecht ri zuiden (Heb ik zelden zien regelen)
A15 Digna Johanna weg ri Oost (Staat nu uit ivm renovatie A15)
A12 Zoetermeer Centrum ri West (Wel gecombineerd met weefvak VZP)
A12 Bleiswijk ri Oost (Wel Afrit Waddinxveen maar > 2km toch, intressant geval want daar staat juist vaak file op de afrit..)
A50 Renkum ri Noorden
A50 Heteren ri Zuiden
A12 Knooppunt Waterberg ri Oost (dit is een HDI, staat op een toerit vanaf de A50 vanuit Apeldoorn, is dus geen toerit maar verbindingsweg)
A12 Arnhem Noord ri Oost (Deze is gekoppeld met de HDI Waterberg, de HDI Waterberg mag alleen werken als de TDI Arnhem Noord ook in werking is)
A12 Velperbroekplein ri West
A50 Knooppunt Valburg ri Noord (Hier staan er 2 naast elkaar, ook weer beide HDI, verbindingsweg vanuit A15 Oost en A15 West)
A50 Knooppunt Valburg ri Zuid (HDI, hier ligt stroomafwaarts de brug bij Ewijk)
A6 Almeerderzand ri Zuid (Toerit vanaf toerismegebied, weinig verkeer op toerit, wel veel verkeer op hoofdrijbaan)
A2 Breukelen ri Zuid en Noord
A2 Maarssen ri Noord
A2 Vianen ri Noord

Staan er verder nog een hoop in Noord Holland, maar daar weet ik zo niet zo veel van, maar grofweg wel bijna standaard op elke toerit in de omgeving en op de ring van Amsterdam ;)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door captain007 » zo 13 apr 2014, 12:03

Die bij de A50 bij Valburg en Heteren zijn inmiddels opgeruimd, omdat er sinds de opening van de nieuwe Tacitusbrug geen files meer staan. Vroeger was die bij Valburg wel een aardig voorbeeld omdat net na de TDI zich een koplocatie van de lange dagelijkse file op de A50 bevond.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door harry » zo 13 apr 2014, 21:46

fleppenstein schreef:A12 Zoetermeer Centrum ri West (Wel gecombineerd met weefvak VZP)
Weefvak?
De invoeger wordt de meest rechter rijstrook en even verderop is een (normale) uitvoegstrook naar vzp Knorrestein.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door feitelijk » zo 13 apr 2014, 22:10

lebre7 schreef: Over het laatste punt kan ik geen uitspraak doen
Ik wel, de file vanuit de trajectcontrole komt daar gewoon doorgegolfd. (kleur is snelheid)
Afbeelding

Ik zou dan ook niet 2.5km aanhouden, maar kijken naar de dichtheidsgolven die er vanuit stroomafwaarts komen binnenrollen.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 apr 2014, 22:11

Afrit 7 (Zoetermeer) richting het oosten heeft wél een weefvak.
Enne gojje mins blieft altied leave.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door feitelijk » zo 13 apr 2014, 22:21

nielske1990 schreef:Oprit Oirschot (richting Eindhoven) misschien? Daar is alleen een afrit naar een VZP op zo'n 2-2,5 km.
En juist die VZP zorgt voor de files! :yes:

Dat neem ik dus terug.
Lijkt me een mooie locatie! De kop van de file blijft mooi bij hmp 18.9 hangen. De eerste file van die ochtend kwam wel door de VZP.
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Mandelsoft » zo 13 apr 2014, 23:18

Als ik het mij goed herinner, zit er ook een TDI bij de A12 Zoetermeer-Oost (afrit 7) richting het westen. Geen weefvak, wel een spitsstrook.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door feitelijk » ma 14 apr 2014, 6:57

A12 afrit 7 gaat dus niet op want er staat nooit file.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Rene » ma 14 apr 2014, 10:42

feitelijk schreef:Ik zou dan ook niet 2.5km aanhouden, maar kijken naar de dichtheidsgolven die er vanuit stroomafwaarts komen binnenrollen.
Mag ik een tip geven waardoor deze plaatjes sterk gaan lijken op de manier zoals de verkeerskundige adviesbureaus en RWS het doen ?
115 en hoger: donkergroen
95-115: lichtgroenig
75-95: gelig
45-75: oranje
25-45: rood
<25: diep donkerrood

zwart: geen data beschikbaar (foutcode of 0)

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door feitelijk » ma 14 apr 2014, 11:03

Rene schreef: Mag ik een tip geven waardoor deze plaatjes sterk gaan lijken op de manier zoals de verkeerskundige adviesbureaus en RWS het doen ?
Afbeelding
feitelijk schreef: Hoe visualiseert RWS dat eigenlijk zelf?
Ik zal even met het palet gaan stoeien, maar ik was zelf niet zo te spreken over groen.
Zijn dat echt discrete kleuren of loopt de kleur vloeiend door?

Ik was zelf wel tevreden over deze: http://youtube.com/watch?v=ouKI3bagv80
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door Rene » ma 14 apr 2014, 11:21

De diagrammen zien er ongeveer uit zoals deze op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidscontour
De uitkomsten van dynamische verkeersmodellen worden dus op dezelfde manier gedaan als werkelijke gemeten verkeerscijfers.

WouterJ
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:50

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door WouterJ » ma 14 apr 2014, 22:29

Eens te meer een geweldige set reacties! Hartelijk dank voor alle suggesties. Ik heb mijn collega een kml bestand met 14 toeritten gestuurd, verdere keuze en analyse van filepatronen laat ik aan hem, dat zal ook veel tijd kosten.

@Snelwegfreak: TDI’s zijn er inderdaad regelmatig ook om problemen verderop te voorkomen, bij andere opritten binnen 2.5km bijvoorbeeld. Maar, de meeste zijn er in de praktijk om lokaal te werken. Ofwel, file voorkomen door de toerit van de TDI zelf. Geen verstoring binnen 2.5km is sowieso wel een zoektocht, want dat kunnen ook bruggen, bochten, etc. zijn.

@duikgek98: Vergeten te melden dat het in Nederland moet zijn.

@lebre7: A13 Delft-zuid, die hadden we inderdaad al. We zijn van de TU Delft en ik rijd er regelmatig zelf. File ontstaat meestal verderop en bestaat uit golven, en het is inderdaad een weefvak. De terugslag is in dit geval geen probleem.

@nielske1990: Dit lijkt een mooie mogelijkheid, verzorgingsplaats is denk ik geen probleem. Afrit is nauwelijks verstorend, toerit is 2.7km verderop.

@mhkamp/en anderen: Misschien kan data van voor de verbreding gebruikt worden.

@Rene: A7 genoteerd, wel een afrit binnen 1.6km. A10 is inderdaad erg druk met toeritten e.d. A9 Rottepolderplein genoteerd, al gooit de spitsstrook denk ik roet in het eten.

@RSK: N11->A12 genoteerd, al heeft de A12 volgens mij vooral schokgolf files.

@fleppenstein: Ik heb mijn collega geen uitgebreide uitleg gevraagd m.b.t. wat hij nodig heeft met de toeritdosering, maar er mag dus zeker file staan. Daarom volg ik niet waarom je denkt dat het wat dat betreft lastig zal zijn. Ik zal niet in detail ingaan op je toeritten, zijn er teveel (heb een paar overgenomen), goed werk :top:.

@feitelijk: Klopt wat betreft de file golven. De 2.5km staat als losse voorwaarde naast het filepatroon. Dat heeft namelijk te maken met invloed op het rijgedrag (rijstrookkeuze, gewenste snelheden, etc.). Waar heb je die plaatjes vandaan?

Wat betreft de snelheidscontour plaatjes: die plaatjes zijn altijd mooi, welke kleuren je ook gebruikt :D. Alhoewel, altijd mooi… dat plaatje op http://nl.wikipedia.org/wiki/Snelheidscontour is best lelijk. Gevalletje slechte interpolatie van de data denk ik (zie http://www.traffic-states.com/?site=methode&lang=en voor meer info). De kleuren zoals in bovenstaande plaatjes kom ik overigens best vaak tegen.

Nogmaals allemaal dank! Verdere suggesties blijven welkom, maar gezien wat we nu hebben alleen als het echt aan de voorwaarden voldoet.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Toerit met toeritdosering gezocht

Bericht door fleppenstein » di 15 apr 2014, 1:10

De reden waarom ik aangaf dat het lastig zou worden, indien je een eis stelt dat er binnen 2,7 km geen verstoring mag zijn, is dat naar mijn idee juist een verstoring leidt tot file. Als er geen aanleiding is tot ontstaan van file, geen verstoring, geen andere op/afrit, bruggen of bochten, dan zal alleen de toerit zelf, waar de toeritdoseerinstallatie staat, mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de file.

Naar mijn kennis van de TDI, gaat een TDI pas doseren als er file ontstaat stroomafwaarts, na het invoegpunt van de toerit zelf. Maar zal deze file wel ooit ontstaan, als er hierna geen verstoringen meer zijn ???
Ik denk het niet, en in de praktijk zie je bij dit soort situaties dan ook geen TDI op de toerit.
TDI's vind je juist bij verstoringen, zoals ze als eerste geplaatst zijn op plekken waar veel file ontstaat, zoals bij invoegpunten (Zoetermeer Oost ri Oosten) en Delft Zuid (terugslag van Kleinpolderplein en files in golven)
Maar ook werd als eerste de ruit van Rotterdam en de ruit van Amsterdam volgzet met TDI's, juist vanwege de verstoringen daar in het wegbeeld.

Als ik er zo over denk, denk ik dat juist TDI Delft Zuid de beste optie is, daar is er binnen 2,7 km geen echte afslag, wel een VZP, en hier is de TDI juist geplaatst vanwege de beperkte capaciteit van de A13 in de spits, en de file in golven.
PS, ook niet voor niets dat deze er staat, zo vlak bij het onderzoekscentrum van RWS in Delft.... :p

Plaats reactie