Vragenlijst beleving weggebruiker bij wegwerkzaamheden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

GerritdeGroot
zandpaadje

Vragenlijst beleving weggebruiker bij wegwerkzaamheden

Bericht door GerritdeGroot » za 10 mei 2014, 17:08

Beste forumbezoeker,

Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik informatie nodig over welke beleving weggebruikers hebben bij het rijden langs lange wegafzettingen.
Om hier een beeld van te krijgen is de volgende enquête opgesteld. Ik zou het leuk vinden als je deze in wilt vullen. Alvast bedankt.

Klik hieronder om de vragenlijst te openen:
http://enquetemaken.nu/r/1bayp

met vriendelijke groet,

Gerrit de Groot

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Vragenlijst beleving weggebruiker bij wegwerkzaamheden

Bericht door Snelwegfreak » za 10 mei 2014, 17:29

Ik heb hem ingevuld. Ik denk echter dat je realistischere antwoorden gaat krijgen als de filmpjes wat geloofwaardiger waren. Er waren nu amper afzettingen en de rijbaan oogde wat breed. Ook de afstand tot de werkzaamheden zelf waren zeer fors. Er gebeurde ook amper wat. Misschien dat dat het doel was, maar bij dit wegbeeld zou ik gewoon 110 km/h rijden. Je zou heel andere antwoorden krijgen wanneer de werkzaamheden op dezelfde rijbaan waren, de rijbaan smaller was, er in de bermen geen geleidebakens maar barriers stonden en het uitzicht niet zo breed was maar dat er bijvoorbeeld bomen stonden. Dan krijg je toch een smaller en meer gesloten gevoel. Dat beïnvloedt ook het rijgedrag.

Op vraag 23 kan je nu geen antwoord geven: zeggen wat je fijner vindt (A of B) gaat niet echt met de antwoorden 'helemaal niet mee eens', 'niet mee eens', 'mee eens' en 'helemaal mee eens'. Dat is jammer, want het is een interessante vraag.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 10 mei 2014, 19:32

Ook mogen de filmpjes wel wat duidelijker laten zien dat er wegwerkzaamheden zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 11 mei 2014, 0:51

Ik zou echte filmpjes hebben gebruikt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 mei 2014, 2:02

Deze filmpjes leenden zich om in te halen met 130 km/h, zo breed en ruim was alles.

De praktijk is vrachtwagens met vetergang, en een zodanig smalle linkerstrook dat inhalen soms best gevaarlijk is. En hoe langer die situatie duurt (dus hoe langer het werkvak), hoe eerder weggebruikers genegen zullen zijn om toch in te gaan halen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 11 mei 2014, 14:12

Over de filmpjes: De linkerrijstrook oogde op normale breedte, de rechterrijstroook ook. Werkzaamheden vinden achter geleiderails plaats, dus waarom je dan een snelheidsbeperking nodig zou hebben is mij een raadsel. Daarom heb ik mijn normale gereden snelheid ingevuld.

Ik vond ook de vraag "ten opzichte van normale werkzaamheden" erg vaag en niet 'smart'! Wat zijn "normale" werkzaamheden? 1 rijstrook er uit, versmalde rijstroken, een om-en-omregeling, rijdende afzetting, etc, etc?
Ten opzichte van geen werkzaamheden zou ik op een rijbaan met gele markering iets minder vaak inhalen, ten opzichte van normale werkzaamheden weet ik het niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 12 mei 2014, 12:50

Wat is een 'moter'?
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

GerritdeGroot
zandpaadje

Bericht door GerritdeGroot » ma 12 mei 2014, 23:40

Allereerst bedankt voor het invullen van de enquête. Verder kan ik wel stellen dat jullie een kritisch publiek :top: zijn waarvan ik kan merken dat er meer kennis/ervaring aanwezig is dan bij een 'gemiddelde' weggebruiker.

Voordat ik even inhoudelijk reageer wil ik nog even het doel van de enquête verduidelijken. Het gaat hier om het nabootsen van een Werk in Uitvoeringssituatie waarbij de nadruk ligt op het feit dat deze langer is dan volgens de CROW publicatie 'Maatregelen op autosnelwegen; Werk in Uitvoering 96a is toegestaan. Deze richtlijnen schrijven voor dat de maximale lengte 4500 meter is bij een snelheidsbeperking van 90 km/h en 3500 meter bij een snelheidsbeperking van 70 km/h. Het is een richtlijn dus gemotiveerd afwijken mag en dat betekent dat er ook afzettingen op de weg hebben gestaan die langer waren dan volgens de richtlijnen zou mogen. Men (o.a. RWS) wil graag dat er onderzoek komt wat (in het algemeen) kan onderbouwen dat de huidige beperking zo wie zo wordt opgerekt naar bijvoorbeeld 8 kilometer. Mijn onderzoek heeft tot doel om (even kort door de bocht gezegd) alle voor- en nadelen op een rij te zetten en daarbij vond ik het zelf ook wel interessant om de beleving van de weggebruiker hierin mee te nemen. Deze enquête is dus een onderdeel van het totale onderzoek.

Ik reageer nog even op jullie punten:

Bij de rijstrookbreedte is uitgegaan van het voorkeursprofiel zonder breedtebeperking uit publicatie 96a. Hierbij is de linkerrijstrook 3,00 meter en de rechterrijstrook is 3,25 meter. Normaal gesproken zijn beide rijstroken 3,50 meter. Verder ontbreekt de vluchtstrook en ook is de redresseerstrook aan de linkerzijde van de rijbaan smaller dan 'normaal'. Je kunt hier dus niet spreken van een normaal autosnelwegprofiel. De rijstrookversmallingen in combinatie met het ontbreken van de vluchtstrook zijn de redenen dat er een snelheidsbeperking wordt opgelegd. Natuurlijk kun je discussiëren over hoe realistisch de beelden zijn maar we ik ben me er wel degelijk van bewust dat ze nooit aan de werkelijkheid kunnen tippen. Op zich had een 'echt' praktijkonderzoek de voorkeur maar momenteel staan er (voor zover mij bekend) geen lange afzettingen op de weg en ook zouden ze er wel staan dan ontbreekt mij de tijd om dit op die manier mee te nemen. Deze enquête is nogmaals ook maar een onderdeel van een veel breder onderzoek waar ik mee bezig ben. Wat verder opvalt is dat ik op een ander forum geen opmerkingen heb gekregen over hoe realistisch de beelden zijn en wel over bijvoorbeeld moter. Moter, daar kom ik aan het eind nog op terug.

Vraag 23 wordt nog even aangehaald. Het is de bedoeling om antwoordt te geven op de Stelling: 'Het heeft mijn voorkeur om over een kortere periode (weken) in een afzetting te rijden die 8 kilometer lang is dan over een langere periode (weken) in een afzetting te rijden die 4 kilometer lang. Dat kan in mijn ogen prima met de antwoorden: 1 Helemaal niet mee eens / 2. niet mee eens / 3. mee eens / 4. helemaal mee eens. Omdat is gebleken dat mensen moeite hadden met het begrijpen van deze vraag is eronder de hulpvraag bijgezet 'Wat vindt u het meest acceptabel; een afzetting die langer is (8 km) maar waarbij de wegwerkzaamheden zelf minder tijd in beslag nemen of een afzetting die korter is (4 km) maar waarbij de wegwerkzaamheden meer tijd in beslag nemen.'. Ik ben het met je eens dat het dan wat lastiger is deze vraag te beantwoorden. Misschien heb ik je met de hulpvraag (die eigenlijk bedoeld was om de vraag te verduidelijken) er voor gezorgd dat het minder duidelijk was. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Ik vind de opmerkingen over dat er niet duidelijk wegwerkzaamheden te zien zijn wel ironisch want er wordt nog wel eens 'geklaagd' dat er niet zichtbaar wat gebeurd binnen wegafzettingen. Wat dat betreft is deze dus wel weer realistisch. Er is bewust gekozen om zo nu en dan een wals, vrachtwagen of iets dergelijks te laten zien omdat het in de praktijk onmogelijk is om op elke 100 meter aan het werk te zijn.

De opmerking over echte filmpjes vind ik een goede. Daar had ikzelf nog niet direct aan gedacht. Daarnaast beschik ik ook niet over dergelijke beelden maar daar heb ik verder ook geen navraag naar gedaan.

Voor wat betreft de opmerking over het inhalen van vrachtwagens. Het is correct dat ik niet ben uitgegaan van bijvoorbeeld het minimumprofiel met gestaffeld rijden wat op de weg geplaatst mag worden. Hierbij ligt de maximumsnelheid op 70 km/h en is de linkersrijstrook 1,95 meter breed en de rechterrijstrook 2,85 meter. Dat scheelt nogal met de rijstrookbreedtes die ik heb gebruikt in de filmpjes. Je moet echter een keuze maken en de verwachting is niet dat bij dergelijke smalle systemen de lengte (mag) wordt opgerekt van 4 kilometer naar bijvoorbeeld 8 kilometer in verband met de rijtaakverzwaring.

Voor wat betreft de opmerking "ten opzichte van normale werkzaamheden" erg vaag en niet 'smart'! Wat zijn "normale" werkzaamheden?
In deze vraag staat tussen haakjes 'maximale lengte van 4 kilometer'. Met normale werkzaamheden wordt bedoeld dat je het moet vergelijken met een afzetting die 4 kilometer is. Achteraf gezien had dit misschien nog wat anders geformuleerd kunnen worden.

De opmerking over moter is een terechte. Dat is gewoon een domme typefout. Ik kan de enquête echter niet meer aanpassen want als ik dat doe ben ik mijn tot nu toe verzamelde data kwijt.

Ik hoop dat ik met mijn toelichting een en ander wat verhelderd heb. Het hele proces is voor mij in ieder geval leerzaam.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 13 mei 2014, 0:27

GerritdeGroot schreef:Bij de rijstrookbreedte is uitgegaan van het voorkeursprofiel zonder breedtebeperking uit publicatie 96a. Hierbij is de linkerrijstrook 3,00 meter en de rechterrijstrook is 3,25 meter. Normaal gesproken zijn beide rijstroken 3,50 meter.
Op veel snelwegen zijn de stroken al smaller. Op de Ring A10 zijn ze bijvoorbeeld maar 3,25m, en op spitsstrookwegvakken zijn ze ook smaller. Redresseerstroken zijn in de praktijk vaak ook al veel smaller dan de richtlijn aangeeft. Ter illustratie: op de "oude" A2 van Utrecht naar Amsterdam met 2x3 stroken was de rijstrookbreedte maar 3,20 m, en dat is inclusief 10 cm markering. En daar mocht je 120 km/h, en er werd sneller gereden. Vandaar ook mijn opmerking: Je kunt er wel 130 km/h, geen probleem. Dat is dan ook de reden dat een snelheid 90 km/h over het algemeen erg onwezenlijk is als er sprake is van barriers of geleiderails met een flinke afstand tot eventuele werklieden. Alleen bij slingers wil men de 90 dan nog wel respecteren.
Het niet hebben van een vluchtstrook is m.i. geen goede reden om meteen maar de maximumsnelheid te verlagen. Er zijn namelijk ook autowegen zonder vluchtstrook en met minimale redresseerstroken waar je gewoon 100 mag, en waar de snelheid in de praktijk veeleer 110-120 km/h is. En op veel spitsstrooktrajecten wordt ook probleemloos 120-130 gereden, ook al mag je er maar 100.

Beter is om de vergelijking met Duitsland eens aan te gaan. Ik heb op de BAB14 Leipzig-Dresden een paar jaar geleden in een werkvak gereden van bijna 10 km lang. Vreselijk smalle rijstroken, minimalistische "barrier" als middengeleider, geen redresseerruimte whatsoever. Vmax=60 in de slingers, en 80 op de stukken tussen de slingers in. Velen durven niet in te halen door de krappe ruimte tussen vrachtwagens in de rechter strook en de ook niet altijd mooi in rechte lijn staande middengeleider. Toch zie je dat na een paar kilometer steeds meer weggebruikers toch gaan inhalen - en dat is dan ook waar m.i. het risico vooral zit, namelijk in stapelen van minimale normen.

Ga je uit van een werkvak van 8-10 km, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ga je uit van versmalde rijstroken en vrijwel ontbrekende redresseerruimte, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ga je uit van gestaffeld rijden, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Ga je uit van slingers voor 60-70 km/h, dan hoeft dat geen probleem te zijn.

Maar als je deze minimale vormgevingen gaat combineren, en dan liefst ook nog met een hoge verkeersintensiteit, dan wordt het gevaarlijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 13 mei 2014, 0:44

Er bestaat een onderzoek (ik geloof van Arcadis) waarin een 17 kilometer lange afzetting wordt geëvalueerd. En toevalligerwijs staat er nog filmmateriaal van op Youtube ook. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

GerritdeGroot
zandpaadje

Bericht door GerritdeGroot » vr 23 mei 2014, 20:16

In verband met de tijd, respondenten heb je met dit soort onderzoeken nooit genoeg, is deze enquête vanaf heden gesloten.

Bedankt voor de reacties en het invullen van deze enquête.