Rijkswegen in Nederland Kaart

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

Re: Rijkswegen in Nederland Kaart

Bericht door RSK » do 05 jun 2014, 0:40

^^ Als je voor Gouwe in de file staat, dan verandert dat bord daar niets aan, het staat namelijk niet op een beslismoment. In geen enkel opzicht biedt het feit dat je daar rijdt de mogelijkheid om je koers aan te passen op eventuele omstandigheden. Voor de doorsnee weggebruiker betekent het slechts dat het wegnummer even verderop wijzigt. Maar de informatiewaarde is niet veel meer dan een bruin bordje dat je in het Groene Hart rijdt...

En ja, die discussie is inderdaad al diverse keren gevoerd, onder andere hier. Neemt niet weg dat het een interessante discussie blijft. :)
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 05 jun 2014, 0:44

RSK schreef:het staat namelijk niet op een beslismoment.
Wat vind jij dat er op het (toekomstige) NBA-vorkbord rechtdoor moet staan bij afrit Moordrecht? [KNP] Gouwe? Of [AFRIT] Gouda?
Als er [KNP] Gouwe moet staan, is het dan niet raar dat de weggebruiker nergens te weten komt waar dat knooppunt dan wel ligt?
Als er [AFRIT] Gouda moet staan, hoe weet de weggebruiker dan wat hij moet doen als er een file-aankondiging is voor knooppunt Gouwe?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 05 jun 2014, 1:14

^^ Daar zit ik dus niet over in, daar moet gewoon [AFRIT] Gouda staan. Bij [KNP] Gouwe valt voor mensen die bij Moordrecht dat vorkje passeren niets meer te kiezen en het lijkt me ook zeker geen bestemming. De suggestie dat er ten behoeve van de file-informatie dan maar borden moeten worden geplaatst, vind ik in dat opzicht helemaal de omgekeerde wereld; pas liever de berichtgeving aan met logische herkenningspunten, in plaats van onlogische punten met borden aan te geven.

En nogmaals: als je in een file staat, helpt dat knooppuntbord je met geen mogelijkheid. Voor geen enkele aldaar denkbare calamiteit is het bord van toegevoegde waarde, aangezien er ook geen OWN-alternatieven zijn. Dan kun je net zo goed borden langs de N11 plaatsen met "Hier ligt Zwammerdam, helaas is er geen afrit, maar het is maar dat u het weet!"

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 05 jun 2014, 7:20

^^ Ik denk dat een bord knooppunt gouwe er moet staan, zolang er maar A20 A12 bij staat. Net zoals op knooppunt de Hoek staat. Dan geef je namelijk relevante informatie: Je rijdt straks niet meer op de A20, maar op de A12. Anders kunnen mensen schrikken als er bij afrit Gouda geen A20 meer op de borden staat.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jun 2014, 15:19

RSK schreef:^^ Daar zit ik dus niet over in, daar moet gewoon [AFRIT] Gouda staan. Bij [KNP] Gouwe valt voor mensen die bij Moordrecht dat vorkje passeren niets meer te kiezen en het lijkt me ook zeker geen bestemming. De suggestie dat er ten behoeve van de file-informatie dan maar borden moeten worden geplaatst, vind ik in dat opzicht helemaal de omgekeerde wereld; pas liever de berichtgeving aan met logische herkenningspunten, in plaats van onlogische punten met borden aan te geven.
Wat wou je dan vermelden? Op de A20 staat voor afrit Gouda een file? En dat terwijl afrit Gouda niet aan de A20 ligt...
Vinny schreef:Ik ben zelf tegen de toepassing van knooppuntsymbolen als de aansluiting niet in alle richtingen conflictvrij verloopt. Maar Rijkswaterstaat hanteert overduidelijk een ander beleid.
Als een minder belangrijke stroom niet conflictvrij verloopt zie ik het probleem niet. Ik vind het absurd om te stellen dat bv. knooppunt Leenderheide de knooppuntstatus zou moeten kwijtraken.

En wat met knooppunten waar verbindingswegen ontbreken, en waar relaties via afritten met een eigen afritnummer, en die dus niet beschouwd worden als deel van het knooppunt, over het OWN worden afgehandeld?

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 10 jun 2014, 16:04

Coen Tunnel schreef:Wat wou je dan vermelden? Op de A20 staat voor afrit Gouda een file? En dat terwijl afrit Gouda niet aan de A20 ligt...
Het lijkt me een reële optie om na de openstelling van de nieuwe Gouwekruising de A20 door te laten lopen tot na de afrit Gouda. Mede gelet op het doel van die nieuwe verbinding, zal er namelijk sowieso een doorgetrokken streep komen op dat stuk, anders is het hele project een beetje weggegooid geld. De afrit doet dan ook in feite nog slechts dienst voor verkeer van en naar Rotterdam.
Coen Tunnel schreef:En wat met knooppunten waar verbindingswegen ontbreken, en waar relaties via afritten met een eigen afritnummer, en die dus niet beschouwd worden als deel van het knooppunt, over het OWN worden afgehandeld?
Tja, dat is dus de vraag. A12-(N456)-A20 is wél een knooppunt, terwijl A12-(N459)-N11 het niet is. Om nog maar te zwijgen van N7-N46. Ik vind het nog tot daar aan toe dat men een knooppunt als rechtdoorbestemming aangeeft, zolang de knooppuntdefinitie dan maar consequent wordt toegepast. En dat gebeurt dus niet.

Dan vind ik het -zeker als het knooppuntbord zoals in dit geval geen beslismoment aangeeft- maar raar om een knooppunt als rechtdoorbestemming aan te geven. Want dan krijg je dus situaties dat je voor Alphen aan den Rijn de afrit Bodegraven of Reeuwijk aan de A12 moet hebben, dan wel aansluiting Zoeterwoude-Rijndijk aan de A4. Tegelijkertijd krijgt verkeer op de A27 wel gewoon Hooipolder als rechtdoorbestemming wanneer ze naar Waalwijk willen.

Maar goed, hier kunnen we nog wel een pagina of wat over doorzagen. Ik heb in ieder geval onderbouwd waarom mijn mening is zoals hij is, laten we nu maar weer on-topic gaan.

vdVeen
zandpaadje

Bericht door vdVeen » vr 20 jun 2014, 16:10

Kom net terug van de drukker... 8-)

Afbeelding

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 20 jun 2014, 22:11

^^ Waar kan ik hem bestellen? :woop:
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Kabaal
polderweggetje

Bericht door Kabaal » za 21 jun 2014, 0:15

EtienneM schreef:^^ Waar kan ik hem bestellen? :woop:
Dit, verkoop jij posters?

vdVeen
zandpaadje

Bericht door vdVeen » zo 22 jun 2014, 11:50

Ik ben zeker van plan de kaart vaker af te drukken! Heb al een paar kennissen die 'm ook willen hebben. Ik moet nog even uitzoeken wat het totaalprijsje dan wordt inclusief verzendkosten en een goede koker. :)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 22 jun 2014, 12:27

Ik vind hem erg mooi, maar helaas net iets té abstract en vloeiend om op te hangen. Zeker omdat de Kaaiman Combikaart er al fier hangt ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

VincZ
dorpsstraat

Bericht door VincZ » di 24 jun 2014, 15:21

Wow, wat een gave kaart! Ik heb hem net getweet en krijg er veel goede reacties op! Ik zou hem uitbrengen.
130 maakt dit land niet prettig.

vdVeen
zandpaadje

Bericht door vdVeen » di 24 jun 2014, 20:56

Bedankt voor het tweeten VincZ. :)

Afbeelding

Rijkswegen in Nederland A1 Poster - veenspace.com

Na weken hieraan gewerkt te hebben in mijn vrije uurtjes, is hij dan toch af! Ik ben zelf erg tevreden met het resultaat, ik hoop ook dat jullie dat ook zijn. :D

De afgelopen week heb ik een webshop gebouwd voor mijn Wordpress blog, zodat het zonder moeite besteld kan worden. Het was een hoop moeite om dit voor elkaar te krijgen, maar dan heb je ook een mooie webshop. Voor nu verloopt het betalen via overboeking. Ik ben al aan het kijken of ik iets met PayPal kan regelen.

Ontzettend bedankt voor alle tips en commentaar! Bij mij hangt hij mooi aan de wand, straks ook op jouw muur? :top:

Semt
polderweggetje

Bericht door Semt » wo 25 jun 2014, 0:10

mooie kaart!

ene Jumja heeft hem op reddit gelinkt, heeft nog meer reacties opgeleverd;
http://www.reddit.com/r/thenetherlands/ ... snelwegen/

/S

roelb
zandpaadje

Bericht door roelb » di 29 jul 2014, 0:35

Mooie kaart!

Een issue nog: de stad 's-Hertogenbosch heet... 's-Hertogenbosch.

Den Bosch is spreektaal en niet de officiële benaming.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 29 jul 2014, 21:46

roelb schreef:Den Bosch is spreektaal en niet de officiële benaming.
En komt dus (?) voor in de verkeersinformatie en op tijdelijke (gele) borden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 29 jul 2014, 22:34

Het zou voor de bewegwijzering ook een stuk beter zijn wanneer het gewoon 'Den Bosch' zou heten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 29 jul 2014, 23:09

Dat zal het Genootschap ter bevordering van het gebruik van de naam 's-Hertogenbosch niet met je eens zijn. Dat men het op de bewegwijzering ook heeft over 'Den Haag', is daarbij geen argument, aangezien de naam 'S-Gravenhage pas later is ontstaan, terwijl 's-Hertogenbosch wel de traditionele naam van die plaats was.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 jul 2014, 1:09

Den Bosch heeft in de jaren '60 en '70 wel op de bewegwijzering gestaan.
Toen men nog snapte dat snel en duidelijk voor de weggebruiker uit oogpunt van verkeersveiligheid belangrijker is dan het welbehagen van een paar taalpuriteinen...

Helaas heeft de verkeersveiligheid het af moeten leggen tegen het gebral van mooischrijvers.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 30 jul 2014, 8:49

Ach, René, jij weet best wel dat de ANWB alleen de officiële namen op de borden gebruikt.
En sinds 1996 (bij de herindeling met Rosmalen) is besloten dat 's-Hertogenbosch de enige officiële naam is van 's-Hertogenbosch. Ben eigenlijk wel benieuwd wanneer het laatste bord met 'Den Bosch' is verdwenen van de borden. En of er nog een wegwijsbord is, waar hedentendage nog 'Den Bosch' op staat.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 30 jul 2014, 21:19

Rene schreef:Helaas heeft de verkeersveiligheid het af moeten leggen tegen het gebral van mooischrijvers.
En ook de kosten van wegwijzers. Net als bij Bad Nieuweschans moeten de wegwijzers veel te groot worden en vaak met lelijke af-
brekingen.
kees schreef:Ach, René, jij weet best wel dat de ANWB alleen de officiële namen op de borden gebruikt.
Inmiddels maakt het niet veel meer uit wat de ANWB doet of vindt...
's-Hertogenbosch werd trouwens al in de jaren 80 consequent op wegwijzers gebruikt. De herindeling van 1996 is niet van invloed geweest.
kees schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd ... of er nog een wegwijsbord is, waar hedentendage nog 'Den Bosch' op staat.
Die ben ik de afgelopen 10 jaar niet tegengekomen. Anders had ik hem wel op de foto gehad. :)
Ik heb Den Bosch alleen zien staan op gele borden en op DRIPs.
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 jul 2014, 23:22

harry schreef:En ook de kosten van wegwijzers. Net als bij Bad Nieuweschans moeten de wegwijzers veel te groot worden en vaak met lelijke af-
brekingen.
Eens. Maar ja, hoe een gemeente zichzelf in de BAG laat opnemen is inmiddels maatgevend. Gelukkig zijn veel gemeenten huiverig voor een officiële naamswijziging, omdat dat vaak ook hoge kosten voor een gemeente met zich meebrengt. Vooral gemeenten "aan Zee" willen dat graag om toeristische redenen op de borden. Als ze zien wat de consequenties zijn, dan komen ze er meestal wel van terug.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 30 jul 2014, 23:42

harry schreef:
kees schreef:Ach, René, jij weet best wel dat de ANWB alleen de officiële namen op de borden gebruikt.
Inmiddels maakt het niet veel meer uit wat de ANWB doet of vindt...
's-Hertogenbosch werd trouwens al in de jaren 80 consequent op wegwijzers gebruikt. De herindeling van 1996 is niet van invloed geweest.
Ah, op die manier. Ik was even vergeten dat de invloed van de ANWB sterk teruggelopen is.
Als de herindeling niet de reden is, dan ben ik wel benieuwd wat de andere reden is om van spelling te switchen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 jul 2014, 8:06

We kennen allemaal de gevallen waarin van de BAG wordt afgeweken, namelijk waar meerdere kommen onder één verzamelnaam worden bewegwijzerd. Dus ik had als oplossing in gedachten dat er één verwijzing komt naar ''s-Hertogenbosch, Rosmalen, Sint Michielsgestel, Vught en Den Dungen. Vanaf Utrecht, Zonzeel, Eindhoven en Valburg verschijnt op de borden de verzamelnaam ... Den Bosch.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 31 jul 2014, 21:51

Rene schreef:
harry schreef:En ook de kosten van wegwijzers. Net als bij Bad Nieuweschans moeten de wegwijzers veel te groot worden en vaak met lelijke af-
brekingen.
Eens. Maar ja, hoe een gemeente zichzelf in de BAG laat opnemen is inmiddels maatgevend. Gelukkig zijn veel gemeenten huiverig voor een officiële naamswijziging, omdat dat vaak ook hoge kosten voor een gemeente met zich meebrengt. Vooral gemeenten "aan Zee" willen dat graag om toeristische redenen op de borden. Als ze zien wat de consequenties zijn, dan komen ze er meestal wel van terug.
Dat is vreemd, want volgens mij is Zandvoort aan Zee historisch correct. Het achtervoegsel is in de loop der jaren juist in onbruik geraakt. In veel andere kustplaatsen is het noodzakelijk om het verschil met andere kernen aan te geven: Egmond aan Zee en Egmond aan de Hoef bijvoorbeeld. Je kunt dan niet zomaar dat "aan Zee" schrappen, want dan wordt onduidelijk wat je precies bedoeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 31 jul 2014, 22:07

Veel mensen hebben een sterke dorps- of stadsidentiteit. Dus als je de naam van een dorp of stad veranderd, worden mensen zeer boos. Als je tegen mensen uit Vught zegt dat ze voortaan in Den Bosch wonen, dan krijg je gegarandeerd ruzie.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 31 jul 2014, 23:12

Vinny schreef:Dat is vreemd, want volgens mij is Zandvoort aan Zee historisch correct. Het achtervoegsel is in de loop der jaren juist in onbruik geraakt. In veel andere kustplaatsen is het noodzakelijk om het verschil met andere kernen aan te geven: Egmond aan Zee en Egmond aan de Hoef bijvoorbeeld. Je kunt dan niet zomaar dat "aan Zee" schrappen, want dan wordt onduidelijk wat je precies bedoeld.
Ik heb het over gedachtenspinsels als bijvoorbeeld Scheveningen aan Zee, IJmuiden aan Zee of Den Helder aan Zee.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 01 aug 2014, 21:59

Rene schreef:Gelukkig zijn veel gemeenten huiverig voor een officiële naamswijziging, omdat dat vaak ook hoge kosten voor een gemeente met zich meebrengt.
Kennelijk geldt dat niet voor "details" als streepjes, hoofdletters en apostroffen. Zie bijvoorbeeld de Wijk, die zichzelf graag met kleine letter d ziet, volkomen tegen elke spellingsregel in. Gelukkig heeft RWS deze rare spelling op de NBA niet gevolgd.

Zandvoort heeft trouwens tegenwoordig één kombord met Zandvoort aan Zee erop (vanuit Bloemendaal) en eentje met alleen Zandvoort (vanuit Bentveld). Kiest u maar...
--Harry.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 01 aug 2014, 22:03

verfmeer95 schreef:Veel mensen hebben een sterke dorps- of stadsidentiteit. Dus als je de naam van een dorp of stad veranderd, worden mensen zeer boos. Als je tegen mensen uit Vught zegt dat ze voortaan in Den Bosch wonen, dan krijg je gegarandeerd ruzie.
En ik vind dat onzin. Volgens mij gaat het erom of je naar je zin woont en niet hoe je plaats heet. Zolang het me maar geen extra geld kost zou ik ook geen moeite hebben met het samengaan van mijn gemeente met bv Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 01 aug 2014, 22:29

^^ Veel andere mensen ontlenen een deel van hun identiteit wél aan de naam van de plaats waar ze wonen.
(Ikzelf ook niet trouwens.)
--Harry.