Reden voor lagere maximumsnelheid

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester

Reden voor lagere maximumsnelheid

Bericht door RSK » ma 16 jun 2014, 13:10

In Nederland zijn diverse snelwegen waar de maximumsnelheid niet helemaal kan rijmen valt met hoe de weg erbij ligt. Een voorbeeld is de A12 op grote delen, maar natuurlijk ook de A2 tussen Amsterdam en Utrecht en diverse andere wegen. Het is echter vaak moeilijk om de precieze reden te achterhalen waarom de snelheid op een zeker punt verlaagd is. Ik ben er een tijdje terug mee bezig geweest voor de 120 op de A12 Gouda-Utrecht, en kwam na lang zoeken ergens achteraf in een documentje tegen dat het iets met milieu te maken had. Mooi om te weten, maar 'milieu' zegt natuurlijk niet zo veel; ik ben juist benieuwd naar de specifieke pijnpunten.

Heeft iemand een suggestie waar ik daar meer over kan vinden? Dus niet de simpele dooddoeners als 'geluid' of 'milieu', maar een iets gedetailleerdere beschrijving van het 'probleem'. Bijvoorbeeld: de geluidsnorm is 90dB en bij 130 zou aldaar 92dB gemeten worden, of de stikstofnorm ligt drie microgram te laag om 130 toe te staan. Iets zegt me dat die informatie eenvoudig vindbaar moet zijn. Immers is 130 de algemene maximumsnelheid. Daarvan afwijken zou dus moeten gebeuren op basis van onderbouwing, niet op basis van willekeur.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

feitelijk
expressweg

Re: Reden voor lagere maximumsnelheid

Bericht door feitelijk » ma 16 jun 2014, 13:14

De reden staat in het verkeersbesluit. Hier heb je er een voor de A12: de plusstrook wordt permanente rijstrook

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 16661.html
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 16 jun 2014, 13:15

Het komt altijd neer of fijnstof of geluidsnormoverschrijdingen, en sosm ook op de veiligheid (maar meestal is 130 qua veiligheid geen probleem op onze uitstekende snelwegen). Waar je de specifieke reden per wegvak zou kunnen vinden weet ik ook niet, misschien van rond de tijd dat de snelheid naar 130 werd opgehoogd?

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 jun 2014, 13:19

De laatste regels over waarden van geluidsnormen en hoeveelheden fijnstof is de reden in veel gevallen. Aangezien men tegenwoordig tot in detail kan meten en dit land graag regelneukt wat betreft Europese normen, lees: in veel gevallen te strak interpreteert, krijg je dit soort gedoe. Daarnaast wordt teveel op microniveau geleuterd.
Gevolg stukjes wegvak van enkele kilometers met 100 km/u omdat er naast de weg anders een aantal planten beginnen te hoesten. En vervolgens mag er weer 130 km/u worden gereden. (De uitstoot waait overal heen maar goed).
Daarnaast zijn er zeker gevallen waar een lagere snelheid legitiem is, zoals de A10-West. Alhoewel je daar kunt afvragen of je het wonen tegen een snelweg aan wel moet handhaven.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 16 jun 2014, 13:28

feitelijk schreef:De reden staat in het verkeersbesluit.
Daar had ik er al een paar van bekeken, maar ik kan voor lang niet alle wegvakken het verkeersbesluit makkelijk terugvinden. (Dat kan natuurlijk aan mij liggen.) Ook lees ik (in dit voorbeeld) niet veel meer dan dat bij de gekozen maximumsnelheid (120 km/h) de norm niet wordt overschreden. Tja, dan kunnen we natuurlijk ook eerst bepalen dat we een maximumsnelheid van 60 km/h op de A12 willen, om vervolgens te concluderen dat in dat geval de normen niet worden overschreden. :roll:

Mijn punt is: het lijkt mij redelijk om op snelwegen standaard uit te gaan van 130. Kom je dan met de verschillende normen niet uit de voeten, dan kun je kijken wat een verlaging eventueel oplevert. Maar ik kom nauwelijks verder in het zoeken van die informatie, terwijl het in mijn ogen relevant is om dit soort zaken te beargumenteren als je een beetje begrip wilt voor lagere maximumsnelheden. Dat komt in mijn ogen de legitimiteit en handhaafbaarheid ten goede.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 jun 2014, 13:48

het lijkt mij redelijk om op snelwegen standaard uit te gaan van 130
LOL alle (O)TB's tot 2012 zijn gebaseerd op een maximumsnelheid van 120 km/h.
Het is aan een motie van het CDA te danken dat het allemaal geen (extra) geld mocht kosten. Een integrale verhoging naar 130 betekent ook aanpassing van hogere waardebesluiten. Dat is nogal een papieren tijger, zeker als je boven de 2 dB geluidstoename komt (als gevolg van autonome groei).

Ik had liever gezien dat de hele geluids- en milieuwetgeving op de schop ging en dat men met emissie-plafonds zou gaan werken. Waarbij de wegbeheerder de plicht heeft om bij overschrijding van een plafond maatregelen te nemen zoals het plaatsen van een geluidsscherm, het verlagen van de maximumsnelheid of andere sanerende maatregelen. In nieuwe wegenplannen en bij uitbreiding gelden die plafondregels grotendeels al (http://www.infomil.nl/onderwerpen/hinde ... ntwoord-1/)

Maar goed dat heeft men niet gedaan, dus blijft het roeien met de riemen die je hebt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 16 jun 2014, 14:21

RSK schreef:Heeft iemand een suggestie waar ik daar meer over kan vinden? Dus niet de simpele dooddoeners als 'geluid' of 'milieu'
sirdanilot schreef:Het komt altijd neer of fijnstof of geluidsnormoverschrijdingen
Dus...
sirdanilot schreef:maar meestal is 130 qua veiligheid geen probleem op onze uitstekende snelwegen
Er moeten toch aanzienlijk wat aanpassingen aan veel wegen gebeuren voordat er 130 gereden kan gaan worden. Ik heb laatst een plan mogen schrijven om wat wegen aan te pakken en dat stopt niet bij een nachtje werk.

Als antwoord op je vraag RSK: WOB. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 16 jun 2014, 14:55

Jackbauer1350 schreef: Daarnaast zijn er zeker gevallen waar een lagere snelheid legitiem is, zoals de A10-West. Alhoewel je daar kunt afvragen of je het wonen tegen een snelweg aan wel moet handhaven.
Zijn dat niet enkel die 2 Max Havelaarflats tegenover elkaar? Wel onzin om de hele A10-West alleen daarom op 80 te zetten, het zou eigenlijk alleen voor het korte stukje bij de flats zelf moeten gelden...

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 jun 2014, 16:39

^^Tussen de Nieuwe Meer en de overkluizing Bos en Lommer staan over het hele stuk de flats redelijk dicht bij de snelweg, dat geldt ook voor het betreffende stuk op de A13.
De vraag is wel hoe klein moet de afstand tussen woningen en snelweg zijn om een lagere Vmax te rechtvaardigen. En dan gaat het uiteraard ook om de hoeveelheid woningen. Er zijn plaatsen zat in Nederland waar (enkele) woningen dicht bij de snelweg staan maar waar je toch met 120/130 langs mag jakkeren.
Attietattie schreef:
sirdanilot schreef:maar meestal is 130 qua veiligheid geen probleem op onze uitstekende snelwegen
Er moeten toch aanzienlijk wat aanpassingen aan veel wegen gebeuren voordat er 130 gereden kan gaan worden. Ik heb laatst een plan mogen schrijven om wat wegen aan te pakken en dat stopt niet bij een nachtje werk.
Hoeveel moet er dan aangepast worden aan een wegvak. In principe gaat het om een verschil van 120 naar 130 op de meeste locaties. 10 km/u verschil t.o.v de oude Vmax.
Zat er zo weinig marge in de ontwerpen van de bestaande snelwegen dat 130 km/u niet veilig meer is?
Ik neem aan dat ontwerpeisen wat betreft een veilige Vmax het om dingen gaat als rijstrookbreedte, lengtes van in en uitvoegers, redresseerstroken en wel of niet aanwezig zijn van vluchtstroken.
Ben overigens ook benieuwd hoe dat eind jaren '80 ging. De algemene snelheid is toen van 100 km/u naar 120 km/u opgetrokken.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 16 jun 2014, 17:28

Jackbauer1350 schreef:^^Tussen de Nieuwe Meer en de overkluizing Bos en Lommer staan over het hele stuk de flats redelijk dicht bij de snelweg, dat geldt ook voor het betreffende stuk op de A13.
De vraag is wel hoe klein moet de afstand tussen woningen en snelweg zijn om een lagere Vmax te rechtvaardigen. En dan gaat het uiteraard ook om de hoeveelheid woningen. Er zijn plaatsen zat in Nederland waar (enkele) woningen dicht bij de snelweg staan maar waar je toch met 120/130 langs mag jakkeren.
Ik meen dat uit het gedoe rond de herinvoering van de permanente 80km/u naar voren kwam dat enkel bij die Max Havelaarflats de norm overschreden wordt, en dit overigens zowel bij 100 als bij 80 het geval is. Bij de rest van de bebouwing was dit dacht ik niet het geval?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 16 jun 2014, 18:03

Jackbauer1350 schreef:Hoeveel moet er dan aangepast worden aan een wegvak. In principe gaat het om een verschil van 120 naar 130 op de meeste locaties. 10 km/u verschil t.o.v de oude Vmax.
Lengte van in-/uitvoegers. Doorgetrokken strepen bij in-/uitvoegers. Zowel in het midden als aan de punt. Wat bebording (niet zo gek veel). Maar vooral veel geleiderail.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 16 jun 2014, 18:11

RSK schreef:Mooi om te weten, maar 'milieu' zegt natuurlijk niet zo veel; ik ben juist benieuwd naar de specifieke pijnpunten.
Toen de algemene maximumsnelheid naar 130 km/u werd opgetrokken is er een document uitgebracht waarin per afwijking werd uitgelegd wat de oorzaak was. En die uitleg ging iets verder dan alleen het woord milieu. Ik kan dat document alleen niet meer vinden. :x

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 16 jun 2014, 20:50

^^ Dat is het hem, ik kan me eerlijk gezegd niet anders voorstellen dan dat zoiets bestaat. Maar zie het maar te vinden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 16 jun 2014, 21:15

Dat document heb ik ook wel eens gelezen. Was wel interessant. Wellicht weet Chris het nog te vinden, of heeft iemand het op zijn harde schijf staan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 16 jun 2014, 21:28

Ben ik ook wel benieuwd na.
Attietattie schreef:Er moeten toch aanzienlijk wat aanpassingen aan veel wegen gebeuren voordat er 130 gereden kan gaan worden. Ik heb laatst een plan mogen schrijven om wat wegen aan te pakken en dat stopt niet bij een nachtje werk.
Als ik die filmpjes van jouw zie geloof je daar zelf ook geen snars van. :p
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 16 jun 2014, 21:31

:rofl2: :lol:

Met die geleiderail ben ik het eigenlijk wél eens. Ik houd niet zo van onbeschermde obstakels. :nothanks:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 17 jun 2014, 1:17

Er zijn niet echt goede redenen voor een lagere maximumsnelheid op snelwegen. Maar toch besluit de politiek ertoe.

Luchtkwaliteit:
- de omgevingswaarden zijn vaak al vele malen hoger dan de emissies door verkeer
- overschrijdingen bij snelwegen als direct gevolg van veel verkeer komen vaak alleen maar voor zeer dicht op de wegas. Op een aantal meters uit de buitenberm is er vaak al geen sprake meer van een overschrijding
- wat het verkeer in stedelijke gebieden produceert is in grote mate het gevolg van vrachtwagens en slecht afgestelde brommers
- dat emissies vooral zit in accelereren (optrekken bij verkeerslichten, sic!), en niet zozeer in continue rijdende voertuigen
- dus is het verlagen van de maximumsnelheid voor personenauto's op snelwegen de meest onzinnige maatregel die je maar kunt nemen - echter vooral onder linkse partijen scoort dit wel...

Verkeersveiligheid:
- er zijn maar weinig snelwegen waar het alignement aanleiding geeft voor een permanente snelheidsreductie; met handjevol kilometers van het netwerk ben je er wel. Vooral specifieke situaties, zoals wat scherpere boogstralen of snel opeenvolgende korte weefvakken
- het ontbreken van een vluchtstrook is geen reden om de maximumsnelheid verder te verlagen van 100 naar 80. We kennen immers ook dubbelsbaans autowegen met 100 km/h en geen vluchtstroken (bv. N230). Toch zijn er spitsstroken waar bepaalde veiligheidslieden een lagere limiet (80) hebben afgedwongen "omdat het verlies aan een vluchtstrook altijd moet worden gecompenseerd..."
- smallere rijstroken kunnen bij spits- en plusstroken reden zijn voor lagere limieten. Echter als je weet dat rijstroken van 3,10 meter, een zeer smalle redreseerruimte en 120-130 km/h in de praktijk toch prima samengaan (situatie oude A2 Amsterdam-Utrecht) , en dat bij veel spitsstroken de 3,10m ruim wordt gehaald, dan kun je je gevoeglijk afvragen of veel limieten niet al te krap zijn genomen
- het feit dat het in 20-25 spitsuren per week erg druk is op een snelweg-wegvak, betekent niet dat het logisch is om ook een lagere limiet op te leggen op de andere 143-148 uur...

Handhaving:
- In 1988 is besloten dat op maximaal 17% van het wegennet, waarop dan wel 30% van de verkeersprestatie werd afgewikkeld, de maximumsnelheid niet verhoogd mocht worden van 100 naar 120. Dat ligt dus aan de basis van de nog altijd bestaande 100-zones. Gevolg was dat hele wegvakken in de Randstad op 100 bleven. Niet omdat harder rijden onveilig was, maar om aan dat nogal arbitraire handhavingsuitgangspunt te kunnen voldoen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 18 jun 2014, 3:27

Rene schreef: - smallere rijstroken kunnen bij spits- en plusstroken reden zijn voor lagere limieten. Echter als je weet dat rijstroken van 3,10 meter, een zeer smalle redreseerruimte en 120-130 km/h in de praktijk toch prima samengaan (situatie oude A2 Amsterdam-Utrecht) , en dat bij veel spitsstroken de 3,10m ruim wordt gehaald, dan kun je je gevoeglijk afvragen of veel limieten niet al te krap zijn genomen
Ik vond die weg altijd vreselijk en de rijstroken eigenlijk toch echt wat te smal voor 120, vooral bij wat minder weer.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 18 jun 2014, 8:12

Wat vooral erg jammer is is dat men toch nu niet doorpakt en rustig steeds met plekken van 100 naar 130 brengt.

Er zijn wat extra verhogingen afgesproken (ergens deze zomer nog) maar het lijkt dat toch echt bij te blijven terwijl je nu juist de komende jaren de lappendeken zou moeten opruimen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 jun 2014, 8:17

hoevenpe schreef:Wat vooral erg jammer is is dat men toch nu niet doorpakt en rustig steeds met plekken van 100 naar 130 brengt.
Er gebeurt meer dan je (denk ik) weet. Er worden wegen technisch gereedgemaakt voor snelheidsverhoging. In welke fase dat qua politiek dan zou zitten, daar heb ik geen idee van, maar RWS is er dus wel degelijk mee bezig.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 18 jun 2014, 8:51

^^ Klopt. We zijn nog lang niet op het eindbeeld.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 18 jun 2014, 8:58

Het enige wat ik weet is dat dit jaar er nog een paar wegen 'verhoogd' worden, dat stond in september 2012 al in het besluit. Ik dacht vooral stukken van de A4 en A27 en dan alleen in de nacht.

Als het meer wordt dan in dat natuurlijk alleen maar plezierig, niet omdat ik nou echt 130 rij maar wel voor de consistentie.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » wo 18 jun 2014, 9:12

Er zijn niet echt goede redenen voor een lagere maximumsnelheid op snelwegen. Maar toch besluit de politiek ertoe.

Luchtkwaliteit:
Verkeersveiligheid:
Handhaving:
In dit rijtje mis ik geluidsoverlast.. Volgens mij de enige reden die wel relevant is ....

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 18 jun 2014, 9:14

Handhaving lijkt me toch juist gebaat bij een hogere vMax?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 jun 2014, 9:30

Wat bedoel je? Dat handhaving belangrijker is als er harder gereden mag worden, of dat de staatskas beter wordt van een hogere Vmax?

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 18 jun 2014, 9:33

Het eerste lijkt me vreemd, het tweede valt te betwisten. Extra handhaving is nergens voor nodig, eventuele handhaving is hooguit meer gerechtvaardigd als de maximumsnelheid wat realistischer is. Als er harder gereden wordt, stijgt het brandstofverbruik iets, wat meer accijns oplevert.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 18 jun 2014, 9:39

Volgens mij was het zo dat een ongeloofwaardige vMax moeilijk handhaafbaar is aangezien de v85 daar al boven de limiet ligt. Men heeft dan een TC of veel mobiele flitsers nodig om de snelheid eruit te krijgen. Een realistische vMax zorgt voor weinig echte overtredingen en is daardoor veel makkelijker met een paar onopvallende VROS wagens af te dwingen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 jun 2014, 9:47

Oh, dus dat er niet zoveel te hard wordt gereden als de Vmax wordt verhoogd. Ja, lijkt me een feit. Veel mensen rijden gewoon wat ze prettig vinden.

Je kent het wel: van die figuren die je in de 100 met 120 voorbij komen en die je in de 130 weer inhaalt omdat ze 120 blijven rijden. :roll:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 18 jun 2014, 11:15

Als iemand 120 wil rijden is dat zijn goed recht, zolang je het overige verkeer niet hindert. Sommige auto's halen de 130 niet eens. Onze oude suzuki alto bijvoorbeeld had als absolute topsnelheid 140 en reed ook al niet lekker op lange stukken 130. Maar dat was nog toen het overal 120 was uiteraard.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 18 jun 2014, 11:32

sirdanilot schreef:Als iemand 120 wil rijden is dat zijn goed recht, zolang je het overige verkeer niet hindert.
Het zou een zegen zijn als men al 120 rijdt. Men rijdt vaker nog 100km/h op 120 en 130 wegvakken en dan wordt het snelheidsverschil al veel vervelender. Gisteren nog zo'n gebakje gehad op de A44 die wilde invoegen (ik liet daar een gat voor vallen zodat er wat ruimte was) en vervolgens niet accelereert waardoor ik nog moet gaan bijremmen na het invoegen :nothanks: En nee die auto's zijn vaak gewoon prima geschikt voor hogere snelheden. Vaak zijn het vrouwen, mensen die druk met elkaar aan het praten zijn of ouderen die zich zo gedragen is mijn indruk. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen, maar dit zijn wel de categorie mensen waar ik het regelmatig zie.