Reden voor lagere maximumsnelheid

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: Reden voor lagere maximumsnelheid

Bericht door sirdanilot » wo 18 jun 2014, 11:34

Indien mogelijk is het dan ook raadzaam om bij invoegers naar links op te schuiven. Maar op de A44 is het natuurlijk wel vaak te druk daarvoor en dan moet je inderdaad afremmen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 jun 2014, 13:35

captain007 schreef:
sirdanilot schreef:Als iemand 120 wil rijden is dat zijn goed recht, zolang je het overige verkeer niet hindert.
Het zou een zegen zijn als men al 120 rijdt. Men rijdt vaker nog 100km/h op 120 en 130 wegvakken en dan wordt het snelheidsverschil al veel vervelender. Gisteren nog zo'n gebakje gehad op de A44 die wilde invoegen (ik liet daar een gat voor vallen zodat er wat ruimte was) en vervolgens niet accelereert waardoor ik nog moet gaan bijremmen na het invoegen :nothanks: En nee die auto's zijn vaak gewoon prima geschikt voor hogere snelheden. Vaak zijn het vrouwen, mensen die druk met elkaar aan het praten zijn of ouderen die zich zo gedragen is mijn indruk. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen, maar dit zijn wel de categorie mensen waar ik het regelmatig zie.
Vergeet de mobiele bellers of smartphoners niet. Rijden met 90 km/h over de linkerrijstrook... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 18 jun 2014, 13:48

sirdanilot schreef:Indien mogelijk is het dan ook raadzaam om bij invoegers naar links op te schuiven.
Dat is een slechte gewoonte die ik niemand aanraad. Het is aan de invoeger om goed in te voegen :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2014, 13:53

sirdanilot schreef:Indien mogelijk is het dan ook raadzaam om bij invoegers naar links op te schuiven.
Raadzaam? Nee! Het mag namelijk officieel niet! Volgens de wet dient invoegend verkeer dient zich aan te passen aan de snelheid op de hoofdrijbaan en dan in te voegen; schuif je naar links op dan is het dus formeel onnodig links rijden en zou je zelfs bekeurd kunnen worden (en dat is volgens mij ook wel eens voorgekomen). Ik ga ook wel eens naar links, maar het is eigenlijk niet de bedoeling. Maar ja, als je rechts blijft rijden snijd je jezelf vaak in de vingers omdat mensen vaak veel te vroeg en op te lage snelheid invoegen, of ze worden boos omdat je niet naar links gaat voor hun. :facepalm: En dat terwijl we zulke lange invoegstroken hebben in Nederland, maar nee, er moet per se direct met 80 km/u aan het begin van de invoegstrook ingevoegd worden...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 18 jun 2014, 14:06

Coen Tunnel schreef:En dat terwijl we zulke lange invoegstroken hebben in Nederland, maar nee, er moet per se direct met 80 km/u aan het begin van de invoegstrook ingevoegd worden...
80km/h? Optimist! Begin van de invoegstrook?? Rasoptimist!!

[youtube]8dpOi2-gqsM[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 jun 2014, 14:16

In Denemarken en Noorwegen hebben ze de situatie dat bij invoegers het verkeer gelijkwaardig is. Zowel invoegend verkeer als doorgaand verkeer moet elkaar de ruimte geven, je ziet in de praktijk bij opritten dat iedereen naar links gaat om iemand in te laten voegen.

Ik ben niet zo gecharmeerd van dit systeem. Op drukke snelwegen werkt het verstorend in de doorstroming, en in Denemarken zijn veel snelwegen toch wel vrij druk, en in Noorwegen ook wel. Zweden heeft gelukkig normale invoegstroken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 jun 2014, 14:19

^^ Op de snelwegen rond Kopenhagen is het inderdaad flink gasgeven om goed in te kunnen voegen op zo'n taper en dan maar hopen dat het goed gaat.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 18 jun 2014, 14:22

Coen Tunnel schreef:Volgens de wet dient invoegend verkeer dient zich aan te passen aan de snelheid op de hoofdrijbaan en dan in te voegen; schuif je naar links op dan is het dus formeel onnodig links rijden en zou je zelfs bekeurd kunnen worden (en dat is volgens mij ook wel eens voorgekomen).
Om even advocaat van de duivel te spelen: jammer dan dat de wet dat zegt. Wat mij betreft schuift iedereen op snelwegen wat makkelijker op naar links om ander verkeer de ruimte te geven. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat daarmee niemand gehinderd wordt. Dat hoeft helemaal geen verplichting te zijn zoals Chris omschrijft, maar het zou het rijden behoorlijk wat prettiger maken.

In Nederland kun je er donder op zeggen dat als je netjes naar rechts gaat, het gat links achter je dicht wordt gereden. Dan kom je na enkele honderden meters klem te zitten en moet je remmen. En ja, dat komt ook voor als je netjes van strook 2 naar strook 3 gaat op de A12 wanneer strook 1 geheel verlaten is. Die piloten op strook 2 vertikken het dan om aan de kant te gaan. De enige werkende remedie tegen dit euvel is om vmax +15 te rijden, dan hoef je de facto niet meer naar rechts.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 19 jun 2014, 0:37

sirdanilot schreef:Indien mogelijk is het dan ook raadzaam om bij invoegers naar links op te schuiven. Maar op de A44 is het natuurlijk wel vaak te druk daarvoor en dan moet je inderdaad afremmen.
Ga je mond spoelen. Met Westerschelde water dit keer, dat slappe Leidse grachtenwater helpt in jouw geval volgens mij niet.
Coen Tunnel schreef:
Raadzaam? Nee! Het mag namelijk officieel niet! Volgens de wet dient invoegend verkeer dient zich aan te passen aan de snelheid op de hoofdrijbaan en dan in te voegen; schuif je naar links op dan is het dus formeel onnodig links rijden en zou je zelfs bekeurd kunnen worden (en dat is volgens mij ook wel eens voorgekomen). Ik ga ook wel eens naar links, maar het is eigenlijk niet de bedoeling. Maar ja, als je rechts blijft rijden snijd je jezelf vaak in de vingers omdat mensen vaak veel te vroeg en op te lage snelheid invoegen, of ze worden boos omdat je niet naar links gaat voor hun. :facepalm: En dat terwijl we zulke lange invoegstroken hebben in Nederland, maar nee, er moet per se direct met 80 km/u aan het begin van de invoegstrook ingevoegd worden...
En dat terwijl je bij veel opritten bij het eerste blokje ook aan de 120km/h kunt zitten. Daar heb je echt geen Maserati voor nodig...
En dan hangt er ook van de situatie af. Als er een hele stroom wil invoegen en de snelweg is rustig/leeg dan kun je best ruimte maken als je niemand op de strook links van je hindert, dat is geen groot probleem. Maar die figuren die bij elke oprit naar links knallen zonder kijken of nadenken zijn verschrikkelijk.

Wat mij betreft moet je wat dit betreft helemaal niet lopen zeuren over regels maar gewoon nadenken en rekening houden met elkaar. Dan is er helemaal niks aan de hand... Maar het probleem is dat de meeste automobilisten van de regels totaal geen idee hebben, maar wel denken dat ze de regels kennen, om vervolgens ook nog eens van mening te zijn dat rekening houden met elkaar iets is wat ooit in een geschiedenisboek stond.
RSK schreef:In Nederland kun je er donder op zeggen dat als je netjes naar rechts gaat, het gat links achter je dicht wordt gereden. Dan kom je na enkele honderden meters klem te zitten en moet je remmen. En ja, dat komt ook voor als je netjes van strook 2 naar strook 3 gaat op de A12 wanneer strook 1 geheel verlaten is. Die piloten op strook 2 vertikken het dan om aan de kant te gaan. De enige werkende remedie tegen dit euvel is om vmax +15 te rijden, dan hoef je de facto niet meer naar rechts.
In Nederland zet je gewoon je knipperlicht aan en geeft een ruk aan je stuur. Dat doet iedereen zo...
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 19 jun 2014, 7:31

Knipperlicht? :nooo:

[youtube]RYRFLv_O8ww[/youtube]

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 19 jun 2014, 7:46

Coen Tunnel schreef:
Raadzaam? Nee! Het mag namelijk officieel niet! Volgens de wet dient invoegend verkeer dient zich aan te passen aan de snelheid op de hoofdrijbaan en dan in te voegen;
Ik hoop dat je zelf ook wel doorhebt dat "het mag officieel niet" niet betekent dat het niet raadzaam is.
Officieel mag je (als je bijvoorbeeld geen ruimte hebt om in te voegen) bij een invoegstrook niet doorrijden over de vluchtstrook maar moet je aan het eind van de invoegstrook gaan stilstaan. Ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat het echter niet raadzaam is om dat te doen.

Ik heb er een beetje een probleem mee om dingen per definitie uit te sluiten "omdat het officieel niet mag". Dan toon je dus geen enkel verkeersinzicht.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 19 jun 2014, 9:02

Wie toont er in dat geval geen verkeersinzicht? De meeste auto's kunnen zonder problemen invoegen op de maximumsnelheid, maar dan moet je wel het gaspedaal tot de grond intrappen. Als het goed is, wordt dat ook zo aangeleerd bij de rijlessen. Dat vaart maken gebeurt dus vaak niet en dat noem ik een gebrek aan verkeersinzicht. Door dat gedrag dwing je anderen om de verkeersregels te overtreden.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 jun 2014, 9:20

Coen Tunnel schreef:
Raadzaam? Nee! Het mag namelijk officieel niet! .
Onzin, dan zou je bij grote drukte geen ruimte mogen maken voor invoegend verkeer en ook vrachtwagens dus geen ruimte geven om in te voegen door naar links te schuiven.
Verder ben ik t wel eens dat invoegers het gewoon zelf moeten uitzoeken verder. Maar toch schuif ik regelmatig naar links als het op die strook vrij is uit eigen belang om gewoon niet vol in de ankers te moeten voor zo'n figuur.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jun 2014, 13:40

Jackbauer1350 schreef:Onzin, dan zou je bij grote drukte geen ruimte mogen maken voor invoegend verkeer en ook vrachtwagens dus geen ruimte geven om in te voegen door naar links te schuiven.
Invoegend verkeer moet zich qua snelheid aanpassen aan het verkeer op de hoofdrijbaan. En al het verkeer mag niet te dicht op elkaar rijden (bumperklebven is verboden), dus behoudens bij files zou het in theorie geen probleem moeten zijn.
Verder ben ik t wel eens dat invoegers het gewoon zelf moeten uitzoeken verder. Maar toch schuif ik regelmatig naar links als het op die strook vrij is uit eigen belang om gewoon niet vol in de ankers te moeten voor zo'n figuur.
Dat doe ik ook hoor. :) De wet strikt volgen is niet altijd ideaal.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 jun 2014, 13:50

^^ Btw bij invoegende tapers doe ik dit ook regelmatig. Zo vaak dat er toch mensen op die strook zitten met rechts van hun verkeer terwijl ze zich dan dus in feite klem rijden.

Heb overigens ook al paar keer boze blik gehad van een trager iemand op de invoeger die z'n knipper aan had en ik gewoon voorbij kwam op de rechterstrook.

Volgens mij is het ook niet zo specifiek verboden om ruimte te maken door naar links te gaan maar wanneer je dat doet moet je op jouw beurt daarbij ook het overige verkeer weer voor laten gaan en niet hinderen. Want een rijstrook opschuiven is immers ook een bijzondere handeling. Dus wanneer de linkerstrook vrij is en je niemand hindert zal er niet zo snel een probleem van gemaakt worden.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 19 jun 2014, 17:03

^^ Als je maar weer naar rechts gaat als daar ruimte is. Want de enige reden waarom dat verboden is zo onnodig linksrijden zijn.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 jun 2014, 19:07

Als je na het "sociaal ruimte aan iemand geven" om het zo te noemen op de linkerstrook blijft plakken is dat onnodig links rijden inderdaad. Uiteraard ga je na het naar links gaan om invoegers ruimte te geven direct weer terug naar rechts zodra je er voorbij bent.

Maar goed invoegen is iig geen reden voor een lagere maximumsnelheid. De invoegers moeten zich aanpassen aan degenen die op de hoofdrijbaan de maximumsnelheid rijden.

HylkeAnne
stadsweg

Bericht door HylkeAnne » vr 20 jun 2014, 19:16

Ik ben toch blij dat als ik in Duitsland met mijn oldtimer wil invoegen mensen netjes ruimte maken, en mede-invoegers achter mij niet direct gaan inhalen zodat ik klem kom te zitten. Nu jullie, Nederlanders, nog.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 20 jun 2014, 20:38

Duitsland is wel een iets ander verhaal. Een hoop snelwegen zijn limietloos, die hoge snelheden snelheden haal je nooit op die korte invoegers daar. Sterker nog 100 tot 120 halen op een invoeger met een oudere auto is al haast onmogelijk. Dus het is niet gek dat men daar op die manier handelt. Maar ook in Duitsland geldt verder volgens mij dat onnodig links rijden beboet kan worden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 20 jun 2014, 21:41

Met dat verschil dat de plicht om uiterst rechts te rijden op wegen met meer dan twee rijstroken per richting minder streng is als in Nederland.

Maar dan nog, in Duitsland houd men in het verkeer rekening met elkaar.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 24 jun 2014, 23:06

^^Niet meer dan in Nederland. Ik blijf er trouwens bij dat de maximumsnelheden niet teveel mogen wisselen. Dat is voor de doorstroming namelijk het beste.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 25 jun 2014, 7:52

Jackbauer1350 schreef:Als je na het "sociaal ruimte aan iemand geven"
:shoot:

Mevrouw vond het wel nodig om mij uit te schelden.
[youtube]WPrnNDydcS0[/youtube]

Maar ja, het word blijkbaar aangeleerd dat je op invoeghulp kunt rekenen in plaats van zelf een plekje te vinden.
[youtube]b1Bc2XNEplw[/youtube]
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 jun 2014, 8:12

^^ Er zijn er ook maar zat die die invoeghulp goed kunnen gebruiken hoor:
[youtube]XaONELm7fB4[/youtube]

[youtube]mwhKYoioHaA[/youtube]

Nutteloze invoeghulp:
[youtube]v2yv38zfwP8[/youtube]

[youtube]TUNWRHkXhss[/youtube]

[youtube]R04LAohQEyE[/youtube]

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 25 jun 2014, 8:38

Volgens mij raken we weer enigszins :offtopic:

Als ik trouwens de verkeersbesluiten zo lees dan gaat overmorgen de limiet op de A4 tussen Leidschendam en Den Haag-zuid naar 100 6/19h. Iemand al iets hierover gehoord of gelezen?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 jun 2014, 9:06

^^ Ja, op de DRIP's.

Eerlijkheidshalve stond er voor mij teveel informatie op om te kunnen reproduceren wat er stond. Misschien kijk ik straks wel even op de beelden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 jun 2014, 12:06

Afbeelding

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 25 jun 2014, 13:33

Ik blijf het apart vinden dat je straks in de avond en nacht met 130 langs Den Haag en Rijswijk mag rijden, maar dan moet afremmen als het buitengebied en de kassen beginnen...
Waarom niet tot Delft-Zuid, als je ergens 130 kunt halen dan is het juist op het stuk waar het 100 blijft. :?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 jun 2014, 14:06

Als ik nou eens besluit om om 6u te beginnen met werken, dan stamp ik in een kwartier korter naar kantoor volgens mij. :p

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 25 jun 2014, 15:55

hoevenpe schreef:Ik blijf het apart vinden dat je straks in de avond en nacht met 130 langs Den Haag en Rijswijk mag rijden, maar dan moet afremmen als het buitengebied en de kassen beginnen...
Waarom niet tot Delft-Zuid, als je ergens 130 kunt halen dan is het juist op het stuk waar het 100 blijft. :?
Omdat na Den Haag-Zuid de gemeente Midden-Delfland begint. Ze zijn daar heel anti-autoverkeer en waarschijnlijk wil Rijkswaterstaat ze ook niet op de teentjes trappen. En volgens mij wordt het straks dan van Den Haag-Zuid tot knooppunt Benelux 100, dus dat is redelijk consistent.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 25 jun 2014, 18:00

^^ Weet je wat ook consistent is...?