[A050] Lezing geschiedenis weg 's-Hertogenbosch-Grave

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg

[A050] Lezing geschiedenis weg 's-Hertogenbosch-Grave

Bericht door kees » vr 06 mar 2015, 10:49

Op dinsdag 17 maart vindt er in Rosmalen -een lezing plaats over de geschiedenis van de 'snelweg' van 's-Hertogenbosch naar Grave.
Eigenlijk heb ik die avond wat anders, maar dit lijkt me zo interessant dat ik overweeg dat andere te skippen.
Brabantsdagblad.nl schreef: Lezing over de A50 bij Heemkundekring Rosmalen

ROSMALEN - De Heemkundekring Rosmalen houdt op dinsdag 17 maart een bijeenkomst over de verkeersader A50.
Gastspreker is Henk Buijks, tot voor kort regio archivaris voor Brabant-Noordoost bij het Brabants Historisch Informatie Centrum in ’s-Hertogenbosch. Eerder werkte Buijks bij het Streekarchief Maasland waartoe ook Rosmalen behoorde. De samenvoeging van de streekarchieven Vught, Oss, Veghel en Grave met het Rijksarchief Noord-Brabant leidde tot het ontstaan van het BHIC.
De geschiedkundige heeft veel publicaties op zijn naam staan waarvoor hij veel spitwerk heeft verricht. Dat geldt ook voor zijn uitgave ‘Van karrenspoor tot snelweg, Verhalen over de weg van ’s-Hertogenbosch naar Grave’, 1800-2005. Deze uitgave verscheen in 2005 en is de leidraad voor de lezing op 17 maart. Extra aandacht is er voor het gedeelte van de Graafsebaan/Rijksweg dat de gemeenschappen Hintham, Maliskamp en Nuland doorkruist.

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [A050] Lezing geschiedenis weg 's-Hertogenbosch-Grave

Bericht door waldo79 » vr 06 mar 2015, 12:29

Interessant, kees :yes:

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » vr 06 mar 2015, 12:41

Wel interessant inderdaad. Ik weet erg weinig van de A59 (voormalige A50) tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Voordat het stuk tussen knp. Hintham en knp. Paalgraven volledig als autosnelweg te berijden was, was het volgens mij een 2x2 weg met diverse gelijkvloerse kruisingen. Na de bouw van de A50-Zuid kreeg de weg natuurlijk pas het nummer A59.

''Helaas'' heb ik op dinsdagavond altijd verplichte colleges tot 20:00. B(

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 06 mar 2015, 13:11

Nooit geweten dat er een boek over uit is gebracht, dat is ook altijd erg interessant!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 06 mar 2015, 13:29

Gezien de positieve reacties denk ik dat dit wel een interessant stukje is over de verharding van de Rijksweg tussen 1816 en 1836.
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/ ... -1818-1836

Vooral het onderscheid tussen een winterbaan, een zomerbaan en een ruiterpad vond ik een erg interessant gegeven.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 06 mar 2015, 13:40

Albaufstieg schreef:Ik weet erg weinig van de A59 (voormalige A50) tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Voordat het stuk tussen knp. Hintham en knp. Paalgraven volledig als autosnelweg te berijden was, was het volgens mij een 2x2 weg met diverse gelijkvloerse kruisingen.
Correct. De N50 daar leek op de N65 tussen Vught en Tilburg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mar 2015, 17:19

Albaufstieg schreef:Wel interessant inderdaad. Ik weet erg weinig van de A59 (voormalige A50) tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Voordat het stuk tussen knp. Hintham en knp. Paalgraven volledig als autosnelweg te berijden was, was het volgens mij een 2x2 weg met diverse gelijkvloerse kruisingen. Na de bouw van de A50-Zuid kreeg de weg natuurlijk pas het nummer A59.
Niet direct, na de opening van het eerste deel van de A50-zuid in 2003 heeft het deel tussen Rosmalen nog kortstondig (een jaar of twee) als N59 op de borden gestaan. Er hebben hier op het forum wel foto's van die situatie gestaan.

De A50 direct ten zuiden van Oss was ook wat later klaar. Tussen Oss en Zeeland is ook nog een tijdje het nummer N50 gebruikt. De weg had toen 1 rijbaan met 2 rijstroken, maar pal daarnaast was de andere rijbaan toen in aanleg. Ik kan me het betonnen wegdek nog herinneren, uiteindelijk is er nog een laag asfalt overheen aangelegd.

Dat stukje N50 was altijd wel bijzonder. Van die 2x2-stukken is het de enige die ik mij echt kan herinneren, over de N2 en de N65 in dezelfde regio kwamen we nooit.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 10 mar 2015, 17:34

Coen Tunnel schreef: Tussen Oss en Zeeland is ook nog een tijdje het nummer N50 gebruikt. De weg had toen 1 rijbaan met 2 rijstroken, maar pal daarnaast was de andere rijbaan toen in aanleg. Ik kan me het betonnen wegdek nog herinneren, uiteindelijk is er nog een laag asfalt overheen aangelegd.
Was het ten tijde van de ombouw niet gewoon bewegwijzerd als N265? Dat was namelijk het oude wegnummer van de weg tussen de aansluiting Oss-Oost en Uden die op dat gedeelte op hetzelfde tracé lag als de huidige A50. Nu moet ik zeggen dat ik daar ten tijde van de ombouw nauwelijks kwam dus ik weet niet of men nog een tijdje N50 op wat borden heeft geplakt.
Coen Tunnel schreef:Niet direct, na de opening van het eerste deel van de A50-zuid in 2003 heeft het deel tussen Rosmalen nog kortstondig (een jaar of twee) als N59 op de borden gestaan. Er hebben hier op het forum wel foto's van die situatie gestaan.
De omnummering van de N50 naar de N59 voor het wegvak Maliskamp - Geffen kan ik mij nog wel herinneren. Dat is ten tijde van de ombouw naar autosnelweg doorgevoerd. Dat wegvak zat overigens in die tijd al in de spits tjokvol met verkeer, terwijl er toen nog een stuk of 5 verkeerslichten in die weg zaten. Kan me dat wegvak nog goed herinneren aangezien we voor zowat alle familiebezoek over dat wegvak rijden. Bepaalde delen zijn echt onherkenbaar veranderd in die tijd, zoals de aansluiting Rosmalen die een compleet andere configuratie had en veel ruimer was opgezet. En ook bij Maliskamp is het enorm veranderd door die verdiepte bak, waar eerst een gelijkvloerse kruising lag met richting 's-Hertogenbosch een compact tankstation kort na de kruising.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 10 mar 2015, 17:44

^^ Fotootje (welbekend bij bejaarde forummers):
SPOILER: TOON

Afbeelding
April 2004.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mar 2015, 17:59

^^ Heb je ook nog foto's met N59 er op tussen Rosmalen en Geffen? Ik meen me te herinneren dat ik hier op het forum ook wel eens foto's van handwijzers op die weg heb gezien.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 10 mar 2015, 18:29

Ik kan mij vaag een fotoserie herinneren van Frits geloof ik.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 10 mar 2015, 19:05

harry schreef:Fotootje (welbekend bij bejaarde forummers)
Heeft dit ook op de bewegwijzering gestaan of enkel hectometerpaaltjes?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 10 mar 2015, 20:35

Vaag meen ik mij te herinneren dat er ook borden met N50 stonden. Maar het is alweer bijna 12 jaar geleden dat die situatie even bestond.

Of bij Oss vanaf de A50/A59 ook N50 stond aangegeven weet ik niet meer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 mar 2015, 0:18

Coen Tunnel schreef:Of bij Oss vanaf de A50/A59 ook N50 stond aangegeven weet ik niet meer.
Volgens mij wel.

Ik heb trouwens geen foto's van de N59 paraat.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 11 apr 2015, 12:55

Mark schreef:Ik kan mij vaag een fotoserie herinneren van Frits geloof ik.
Inderdaad, serie 12 van 11-8-2004.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » zo 12 apr 2015, 11:22

Albaufstieg schreef:Wel interessant inderdaad. Ik weet erg weinig van de A59 (voormalige A50) tussen 's-Hertogenbosch en Oss. Voordat het stuk tussen knp. Hintham en knp. Paalgraven volledig als autosnelweg te berijden was, was het volgens mij een 2x2 weg met diverse gelijkvloerse kruisingen. Na de bouw van de A50-Zuid kreeg de weg natuurlijk pas het nummer A59.

''Helaas'' heb ik op dinsdagavond altijd verplichte colleges tot 20:00. B(
Klopt jaren over gereden met mijn ouders toen we vanuit het westen naar familie in Oost-Brabant reden. Via Oss, Cuijk, Grave en verder (tegenwoordig rijden we via A73). Je reed dan langs Nuland met het famueze Van der Valk hotel en volgens mij ook de villa van de familie Van der Valk.