Weefvakken met regelmatige congestie

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door Rein » vr 26 jun 2015, 21:52

Het 'probleem' dat men bij het eerste blokje wil weven speelt echt niet alleen in de avondspits en is natuurlijk ook geen uniek probleem voor dit weefvak. Ik kom hier vaak genoeg, ook buiten de spits, om steeds weer te constateren dat de snelheid er volledig uit ligt op de rechterrijstrook van de A9 en de linkerrijstrook vanaf de A5. Buiten de spits levert dat geen echte congestie op, maar in de spits duidelijk wel. Rijdend op de A9 rij ik vaak genoeg het hele zwikkie maar via de linkerrijstrook voorbij, aangezien die nog wat meer doorrijdt, en er verderop voldoende ruimte is om alsnog de N205 op te schieten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door Rene » vr 26 jun 2015, 22:08

In de tijd dat ik dagelijks naar Haarlem moest en vanaf de A5 dit weefvak op kwam ging ik vaak rechts het rijtje linkerstrookrijders voorbij.

Ik denk dat het ook zou schelen als de bewegwijzering hier nog een keer verandert. Hier heb je nu nog vallende pijlen. En bij vallende pijlen zie je meer dan bij opstaande pijlen dat weggebruikers al bij het eerste portaal met vallende pijlen persé in de "juiste" strook willen rijden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door keokiracer » ma 29 jun 2015, 15:42

Rene schreef:In de tijd dat ik dagelijks naar Haarlem moest en vanaf de A5 dit weefvak op kwam ging ik vaak rechts het rijtje linkerstrookrijders voorbij.
Hoe durf je!
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door mavas » ma 29 jun 2015, 15:57

Rene schreef:Maar terugslag tot op de A5 is echt apekool. Dat kun je jaarlijks op de vingers van één hand tellen.
Ik denk dat hier verwarring is ontstaan. Jij bedoelt waarschijnlijk de hoofdrijbaan van de A5-re. Ikzelf (en Rein) heeft het over de verbindingsboog van de A5-re naar A9-re. Die verbindingsboog reken ik ook tot de A5 omdat je daar nog niet op de A9 zit.

In de avondspits staat het in de boog van de A5-zuid naar de A9-Alkmaar toch echt vrijwel dagelijks stil. Op de locatie waar die boog onder de A5 zelf doorgaat moet je dan ineens vol in de ankers. De signalering waarschuwt wel, maar door het beperkte doorzicht wordt men toch verrast door het stilstaande verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door Jackbauer1350 » ma 29 jun 2015, 20:30

Op weefvakken is het meestal wel passen en meten met in en uitvoegend verkeer. Het filmpje hierboven van Jason is eigenlijk wel geinig voorbeeld. In het begin al een treintje auto's die al voorbarig op de linkerstrook rijden. (Ik ga hierbij er vanuit dat ze daar al een tijdje reden voor het punt waar t filmpje start)
De vrachtwagen gaat op een vrij logisch punt naar links. Als die langer wacht komt deze gezien de Vmax die voor hem geldt er moelijker (of niet meer) tussen. Gevolg is wel dat het treintje auto's daardoor eigenlijk gedwongen wordt achter de vrachtwagen aan naar rijstrook 3 te gaan.
Of er rechts langs wat best tricky is want dat kunnen anderen die achter de vrachtwagen rijden ook ineens besluiten te doen. En na het rechts inhalen van de vrachtwagen kan je in conflict komen met iemand die vanaf de A9 rijstrook 2 voor de vrachtwagen langs de N205 op wil schieten.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door captain007 » ma 29 jun 2015, 21:20

Ik rij er vrijwel dagelijks rechts omheen met 120 km/h, omdat ik toch vrijwel altijd naar de N205 moet. Op een bepaald moment moet je dan wel in de ankers, want dan komt al dat volk naar de rechterstrook vanaf de A9 en die rijden vaak met een sukkelgang van 80 a 90 km/h en geven ook geen gas meer bij. Dan ga je er vervolgens links weer voorbij om met een gangetje van 100 km/h richting het volgende weefvak in de N205 te rijden waar je weer om wat kluwes van auto's met een sukkelgang heen moet manoevreren :)

Gebruikersavatar
rikthoff
dorpsstraat
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 mar 2011, 20:51

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door rikthoff » di 07 jul 2015, 11:13

Mag ik het weefvak tussen de IJsselbrug en afrit Duiven in de A12 ook nog aandragen? Dit is echt een "mooie" combinatie van verkeer op de parallelbaan vanuit Velperbroek die naar de meubelboer willen, verkeer op de hoofdrijbaan die vanwege de bolling van de brug alvast maar preventief gaat afremmen, mensen die dan niet kunnen wachten om uit te voegen naar de afrit Duiven, en linksrijders die precies het omgekeerde willen. Zorgt soms voor hachelijke situaties!

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door Temlin » do 09 jul 2015, 10:28

^^ Maar dat heeft er meer mee te maken dat er geen 3 stroken richting oud-dijk liggen.
Ik zoek geen weefvakken waarbij er soms file optreedt door fileterugslag van een benedenstrooms knelpunt.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 09 jul 2015, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door feitelijk » do 09 jul 2015, 10:55

A16r na de brienenoord.
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Driver
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 08 sep 2006, 12:03
Locatie: N3/A16

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door Driver » do 03 sep 2015, 13:32

A15 oprit/afrit - Papendrecht vanaf N3-Sliedrecht West veroorzaakt ook regelmatig problemen

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door keokiracer » do 03 sep 2015, 13:40

^^ Dat is eerder de versmalling van de A15 van 3 naar 2 stroken en dan nog een hele zooi extra verkeer erbij van de N3.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Driver
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 08 sep 2006, 12:03
Locatie: N3/A16

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door Driver » do 03 sep 2015, 13:42

Die hele zooi extra verkeer komt dus over dat weefvak en kruist afslaand verkeer wat Sliedrecht West/Papendrecht Oost in wil

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Weefvakken met regelmatige congestie

Bericht door keokiracer » do 03 sep 2015, 13:48

Dat is leuk, maar het echte knelpunt zit een eindje verderop richting oosten (zie hier). Dat houdt in dat als je deze locatie wilt gebruiken dat er dan een hoop ruis zit van het knelpunt verderop.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie