[A004] Het wel en wee op de A4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Willem » di 11 jul 2017, 11:22

^^ De rijbaan wordt dan wel heel erg breed en of dat nog prettig rijden gaat worden is een andere vraag. Bij zulke breedtes is het wel fijn als er een splitsing is zodat je minder het gevoel hebt in een asfaltwoestijn beland te zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Kaaiman » di 11 jul 2017, 11:26

De N205 door de Haarlemmermeer opwaarderen tot autosnelweg, inclusief hoogwaardige aansluitingen op de A44 en A9 lijkt me voor de robuustheid van het netwerk beter. Al los je daarmee natuurlijk niet het hele probleem op, zeker niet voor verkeer dat aan de zuidoostzijde van Amsterdam moet zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door sanderl » di 11 jul 2017, 11:32

Willem schreef:De rijbaan wordt dan wel heel erg breed en of dat nog prettig rijden gaat worden is een andere vraag. Bij zulke breedtes is het wel fijn als er een splitsing is zodat je minder het gevoel hebt in een asfaltwoestijn beland te zijn.
Maar dat past dus niet. Daarnaast vraag ik mij af of 2x5 of 2x7 nou zo anders is in beleving. Overigens denk ik dat een dergelijke brede A4 vrij zinloos is zonder 1) 2x3 A5 tussen A4 en A9, 2) 2x5 A4 tussen Schipholtunnel en Nieuwe Meer en 3) Wellicht al het verkeer van en naar de parallelbaan bij Hoofddorp al bij de Schipholtunnel over de parallelbaan sturen en de weefstrook schrappen tussen Schiphol en Hoofddorp.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Rogier » di 11 jul 2017, 12:59

Willem schreef:^^ De rijbaan wordt dan wel heel erg breed en of dat nog prettig rijden gaat worden is een andere vraag. Bij zulke breedtes is het wel fijn als er een splitsing is zodat je minder het gevoel hebt in een asfaltwoestijn beland te zijn.
Om die reden kan men ervoor kiezen om de markering tussen bepaalde rijstroken aan te passen, zodat er een soort splitsing ontstaat. Een andere oplossing is om verplaatsbare betonbarrieres toe te passen. Het voordeel is dat je eventueel achteraf de indeling van de rijbaan kunt aanpassen, zonder dat er grote ingrepen noodzakelijk zijn.

Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat bij veel projecten waarbij parallelbanen aangelegd worden, de hoogteligging in de rijbanen verschillend is en er steunpunten in de tussenbermen gebouwd zijn. Het samenvoegen van de rijbanen is hierdoor fysiek onmogelijk gemaakt. Samenvoegen is nog mogelijk, maar dan moet wel 1 rijbaan compleet opnieuw aangelegd worden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door sven_engelen » di 11 jul 2017, 22:58

sanderl schreef:
Willem schreef:De rijbaan wordt dan wel heel erg breed en of dat nog prettig rijden gaat worden is een andere vraag. Bij zulke breedtes is het wel fijn als er een splitsing is zodat je minder het gevoel hebt in een asfaltwoestijn beland te zijn.
Maar dat past dus niet. Daarnaast vraag ik mij af of 2x5 of 2x7 nou zo anders is in beleving. Overigens denk ik dat een dergelijke brede A4 vrij zinloos is zonder 1) 2x3 A5 tussen A4 en A9, 2) 2x5 A4 tussen Schipholtunnel en Nieuwe Meer en 3) Wellicht al het verkeer van en naar de parallelbaan bij Hoofddorp al bij de Schipholtunnel over de parallelbaan sturen en de weefstrook schrappen tussen Schiphol en Hoofddorp.
Ik vind zelf 2x3 al eng om te rijden omdat ik weinig op wegen met meer dan 2 rijstroken kom. Ik ben dan ook nooit op rijstrook 3, 4 of 5 te vinden. :oops: Maar dat is :offtopic:
Svenlo

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Wouter N14 » di 11 jul 2017, 23:18

^^ Dat hoop ik toch wel :roll:

(We tellen vanaf links)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Vinny » di 11 jul 2017, 23:21

René schreef:4x3 past niet, daar zou je de halve Ruygenhoek VZP voor af moeten breken.
Dat stond inderdaad ook in de studie genoemd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jul 2017, 23:36

sven_engelen schreef:Ik vind zelf 2x3 al eng om te rijden omdat ik weinig op wegen met meer dan 2 rijstroken kom. Ik ben dan ook nooit op rijstrook 3, 4 of 5 te vinden. :oops: Maar dat is :offtopic:
Och, dat leer je nog wel. Niet bang voor zijn. :top:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door sven_engelen » di 11 jul 2017, 23:58

Wouter N14 schreef:^^ Dat hoop ik toch wel :roll:

(We tellen vanaf links)
Oeps dan bedoel ik op rijstrook 1, 2 of 3 (en vertel me nou niet vanaf rechts want dan doe ik je wat :p)
Svenlo

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Rene » wo 12 jul 2017, 8:17

^^
In België zijn dat de rechter rijstroken, in Nederland de linker.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 jul 2017, 8:50

^^ We lezen weliswaar van links naar rechts, dus in die zin is er wat voor te zeggen om de rijstrooknummering ook van links naar rechts te doen. Maar de Belgische manier vind ik toch iets logischer, aangezien je zo rechts mogelijk moet rijden en de rechter rijstrook daar dus altijd rijstrook 1 is.

Goed, voor beide systemen is wel wat te zeggen. :)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Peter » wo 12 jul 2017, 9:43

Inderdaad. Vrijwel iedereen (ook ik) zal intuitief op de weg op de Belgische wijze denken. De Nederlandse wijze in ongetwijfeld op de tekentafel ontstaan van een wegontwerper. Een zelfde communicatieprobleem heb je bij de Amerikaanse of Europese vloernummering. Is begane grond nu 0 of 1 ? In Azie mixen ze de systemen, dus iemand naar de first floor sturen is een kwestie van interpretatie (the floor numbered one, or ground floor, or one floor above ground floor).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Chris » wo 12 jul 2017, 10:10

In het Nederlandse systeem heb je niet de mogelijke verwarring of een weefstrook nou rijstrook 1 is of de rechterrijstrook rijstrook 1. Als je vanuit de middenberm telt heb je dat probleem niet. Al is dat probleem vooral relevant voor hulpdiensten en wegbeheerders (afkruizen rijstroken, locatiemeldingen, etc.) en niet zozeer voor de weggebruiker.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 jul 2017, 11:01

^^ Wel zo handig ja!

Wordt dan op wegen met spitsstroken aan de linkerzijde, zoals de A28 door Zwolle, die spitsstrook permanent als rijstrook 1 aangeduid, ook wanneer deze gesloten is?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door duikgek89 » wo 12 jul 2017, 12:55

sven_engelen schreef:
sanderl schreef:
Willem schreef:De rijbaan wordt dan wel heel erg breed en of dat nog prettig rijden gaat worden is een andere vraag. Bij zulke breedtes is het wel fijn als er een splitsing is zodat je minder het gevoel hebt in een asfaltwoestijn beland te zijn.
Maar dat past dus niet. Daarnaast vraag ik mij af of 2x5 of 2x7 nou zo anders is in beleving. Overigens denk ik dat een dergelijke brede A4 vrij zinloos is zonder 1) 2x3 A5 tussen A4 en A9, 2) 2x5 A4 tussen Schipholtunnel en Nieuwe Meer en 3) Wellicht al het verkeer van en naar de parallelbaan bij Hoofddorp al bij de Schipholtunnel over de parallelbaan sturen en de weefstrook schrappen tussen Schiphol en Hoofddorp.
Ik vind zelf 2x3 al eng om te rijden omdat ik weinig op wegen met meer dan 2 rijstroken kom. Ik ben dan ook nooit op rijstrook 3, 4 of 5 te vinden. :oops: Maar dat is :offtopic:
Zo vond ik net na het halen van mijn rijbewijs het Keizer Karel Plein in Nijmegen lastig. Nu scheur ik er alles voorbij wat me voorheen in de weg reed...
Peter schreef:Inderdaad. Vrijwel iedereen (ook ik) zal intuitief op de weg op de Belgische wijze denken. De Nederlandse wijze in ongetwijfeld op de tekentafel ontstaan van een wegontwerper. Een zelfde communicatieprobleem heb je bij de Amerikaanse of Europese vloernummering. Is begane grond nu 0 of 1 ? In Azie mixen ze de systemen, dus iemand naar de first floor sturen is een kwestie van interpretatie (the floor numbered one, or ground floor, or one floor above ground floor).
Het is me al gebeurt dat ik en kennissen op verschillende etages op elkaar stonden te wachten.
Chris schreef:In het Nederlandse systeem heb je niet de mogelijke verwarring of een weefstrook nou rijstrook 1 is of de rechterrijstrook rijstrook 1. Als je vanuit de middenberm telt heb je dat probleem niet. Al is dat probleem vooral relevant voor hulpdiensten en wegbeheerders (afkruizen rijstroken, locatiemeldingen, etc.) en niet zozeer voor de weggebruiker.
Dat is een kwestie van goed definiëren en zorgen dat iedereen die daarmee te maken heeft de definitie kent.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door waldo79 » wo 12 jul 2017, 21:47

Bij het doorgeven van incidenten langs de weg gebruik ik ook de in Nederland gebruikelijke telling van rijstroken, inclusief rijrichting zoals vermeld op de hectometerpalen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door waldo79 » do 13 jul 2017, 19:12

Off-topic meldingen liever via de meldknop doorgeven. Correspondentie via PB. Waldo

Terug naar de belevenissen op de A4.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Riis » di 18 jul 2017, 7:21

Ter hoogte van Rijswijk is de maximumsnelheid sinds een aantal weken teruggebracht naar 100, dit was 130 tussen 19.00 en 6.00.

Zou dat gebaseerd zijn op echte metingen/klachten, of is het opwelling naar aanleiding van een aantal klachten? De enige herrie die ik daar kan bedenken zijn van de vrachtwagens van en naar de veiling, zeker bij afrit Den Haag-Zuid. Zal een autootje dat 130 gaat dat geluid overstemmen?

Zal men, als uit metingen blijkt dat het geluidsniveau nagenoeg hetzelfde blijft, de maximumsnelheid weer net zo makkelijk verhogen, of is er iets anders in het spel?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Kaaiman » di 18 jul 2017, 7:50

Die verlaging is al ergens op het forum besproken, ik denk in het 130 km/h-topic
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Willem » di 18 jul 2017, 7:57

De verlaging is wel slecht gecommuniceerd. Het staat er gewoon op de normale manier, maar omdat weinig ruchtbaarheid aan de verlaging is gegeven lopen mensen die er regelmatig komen en daarom min of meer op de automatische piloot rijden wel kans op post uit Leeuwarden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Rene » wo 19 jul 2017, 11:41

Peter schreef:De Nederlandse wijze in ongetwijfeld op de tekentafel ontstaan van een wegontwerper.
Nee, bij de invoering van de signalering heeft men ervoor gekozen. Aan de rechterkant van de weg wil nog wel eens een rijstrook afvallen of bijkomen, en dan is het niet handig als een doorgaande rijstrook tussen 2 portalen zomaar van rijstrooknummer wisselt. :idea:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Peter » wo 19 jul 2017, 12:07

Dus voor de signalering (de antieke van de Utrechtsebaan en sommige tunnels niet meegeteld) was er geen nummeringsconventie binnen RWS ? Of altijd 2e strook van links of van rechts ?

Ik denk dat er meer stroken links afvallen dan rechts afvallen (lees: rijstrook -niet weefstrook zijnde- gaat over in uitvoegstrook). Bij invoegers zal het anderom zijn (ontwerpkeuze), maar ik zie niet snel een harde logica om de linkerbaan strook 1 te noemen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Widejo » vr 15 sep 2017, 11:55

Gisteren was er een ongeluk op de A4 t.h.v. het aquaduct bij Steenbergen. De oorzaak was 'water op de weg'. Ik heb het idee dat dit vaker voorkomt, en dat het specifiek aan het aquaduct ligt. Ontwerpfout?
via BNdeStem: https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~a2317f31/
Hamburg, meine Perle

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door fleppenstein » vr 15 sep 2017, 13:21

^^
Komt inderdaad vaker voor. Zeker bij hevige en langdurige regenval.
Niet echt een ontwerpfout van het aquaduct, althans niet de vorige keer.
Toen waren de weilanden rondom het aquaduct door de regenval (hevig of langdurig) zo overvol, dat het overliep en het aquaduct inliep, tot op het laagste punt.
Ik weet niet of dat nu ook het geval was, anyway, de pompen konden het in ieder geval niet aan .. :lol:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Willem » vr 15 sep 2017, 19:03

Het is nu wel een natte maand, dus het kan in de categorie extreme gevallen vallen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Widejo » do 21 dec 2017, 17:53

Heijningen en Helwijk aan de A4 ervaren veel geluidsoverlast. Het is al een thema wat een tijd speelt en volgens de gemeente Moerdijk gaat het allemaal wat langzaam in Den Haag wat nu te doen. Volgens onderzoek blijkt dat geluidsnormen overschreden worden dus de vraag of er geluidsmaatregelen komen is meer een in de categorie; wanneer. Volgens de omgevingsdienst (die ook het onderzoek hebben uitgevoerd) hebben de maatregelen een prijskaartje van €800.000. Om vaart achter de besluitvorming te zetten is de Moerdijkse gemeenteraad bereid om daar zelf in een co-financiering nu €100.000 zelf te financieren. Er is een fractie tegen de beslissing: "De minister accepteert dus pas dat wij een probleem hebben als we met geld over de brug komen".

Bron: BN de Stem. https://www.bndestem.nl/moerdijk/geld-g ... ~a716e561/

Ik moet zeggen dat ik de gang van zaken rondom de A4 Dinteloord-Halsteren ook merkwaardig vind. Er is namelijk 17 miljoen overgebleven na aanleg van de A4. Vrijwel alle betrokken gemeenten hebben aangegeven dat zij het liefste zien dat wat overgebleven is terugvloeit naar de snelweg voor maatregelen zoals deze, die pas na ingebruikstelling duidelijk werden. In dat opzicht is het belachelijk dat het klaarblijkelijk zo lang duurt, dat Moerdijk nu zelf maar met geld over de brug komt als lokkertje het hoger op de agenda te zetten.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Chris » do 21 dec 2017, 18:35

Heijningen ligt echt dicht op de A4. De eerstelijns bebouwing staat op 30 tot 70 meter afstand van de rijbaan en er is geen geluidswerende maatregel ter plaatse. Er ligt een dijkje van ongeveer een meter hoog, dat heeft nauwelijks effect. Daar bovenop staan bomen maar die worden in het reken- en meetvoorschrift niet meegenomen als geluidswerende voorziening. Heijningen ligt zo dicht op de A4 dat alleen een stil wegdek vermoedelijk niet voldoende is. Er zal dus een geluidsscherm moeten komen.

Helwijk ligt op grotere afstand van de A4, de eerstelijns bebouwing ligt op 320 meter van de rijbaan. Een geluidsscherm is hier waarschijnlijk niet doelmatig. De afstand tot de weg is te groot, geluidsscherm zou gigantisch moeten worden terwijl de overschrijding waarschijnlijk gering is gezien de afstand tot de weg. Street View laat zien dat er tussen 2015 en 2016 al nieuw asfalt is aangelegd.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Widejo » vr 05 jan 2018, 11:14

Net na Knooppunt Zoomland/aansluiting BoZ-Noord is vanochtend een vrachtauto met frituurolie volledig uitgebrand op de A4. Dit zorgde voor een fikse afsluiting in beide richtingen. Omleidingen vanuit Zeeland liepen via A58/A17. Ik zelf was onderweg vanuit Brussel en zag op de R1, :KP: Antwerpen-Noord keurig "Ongeluk A4 Zoomland, Rotterdam via E19 Breda" staan.

De afsluiting duurde tot 15:00 uur i.v.m. opruimwerkzaamheden.
-> http://nos.nl/l/2210557

EDIT: een interessante aanvulling in het AD. Rijkswaterstaat gaat in op het effect van vetten en olie op het ZOAB asfalt. Een lastige klus.
-> https://www.ad.nl/bergen-op-zoom/verwij ... a9cb/quote
Een gedeelte van het asfalt is beschadigt door de ontstane brand. Dit wordt dinsdagavond 9 januari vervangen.
Hamburg, meine Perle

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door boe! » vr 05 jan 2018, 22:28

Het asfalt zijn ze nu al aan het vervangen. De A4 is tot minstens morgenmiddag afgesloten.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A004] Het wel en wee op de A4

Bericht door Widejo » za 06 jan 2018, 19:08

^^
Ze hebben inderdaad gekozen voor een spoedreparatie. De weg werd iets later dan gepland met nieuw asfalt, om 17:00 uur weer vrijgegeven. -> https://www.bndestem.nl/home/snelweg-a4 ... ~a88fe148/
Hamburg, meine Perle

Plaats reactie