[A067] Geschiedenis A67

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

[A067] Geschiedenis A67

Bericht door brun » vr 04 nov 2005, 0:41

Dit kwam ik toevallig tegen op een forum dat ik niet kende, defensieforum.nl:

"De eerste keer, dat ik met heel wat militair vertoon werd geconfronteerd, was ergens in 1961.
In Arendonk (B) werd een opslagplaats voor munitie in gebruik genomen. Dat was voor het Duitse leger.
Je zag en hoorde een hele dag vanuit de Lagere School militaire vrachtwagens komen en gaan.
Later ging je eens op de fiets kijken. Bunkers waar je af en toe hele rijen granaten zag liggen. Bewakingspersoneel met herdershonden patrouilleerden er.
Omdat je er vlakbij woont, wist je dat er daarom ook een Europaweg aangelegd zou worden.
Nu de A67, gaat vanuit België recht naar Venlo. De hoofdverkeersader van Oost Brabant. Zonder de koude oorlog, hadden we nu nog een paar karresporen.. "

Interessant. De A67 dus (mede) aangelegd vanuit militair oogpunt? Zou het waar zijn?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 04 nov 2005, 8:49

Rijksweg 67 was al lang onderdeel van het Rijkswegenplan, en sinds 1957 als E-weg aangewezen. De oude weg door alle kleine Brabantse gehuchten voldeed absoluut niet.
In mijn zoektocht naar de openstellingsdata van de A67 ben ik nooit wat tegengekomen over het verbinden van militaire objecten.

De weg is volgens mij ook niet in versneld tempo gebouwd: 10 jaar na de aanleg van de eerste stukjes bij Veldhoven (1963-1973) was de hele E3 gereed tussen de Belgische en de Duitse grens. Voor die tijd geen buitengewone prestatie.

Het gedeelte tussen Eindhoven en Venlo was uit verkeerstechnisch oogpunt het meest interessant, maar men begon te bouwen met een enkelbaans stuk (met een tijdelijke aansluiting) bij Veldhoven, zuidwestelijk van Eindhoven. Die keuze heb ik nooit kunnen achterhalen. Wellicht dat daar Defensie dan wel een rol in heeft gespeeld. Wie meer weet, mag het zeggen.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » vr 04 nov 2005, 10:25

Ik ben trouwens nog nooit over die weg gereden. Zijn er ergens foto's van? Vooral het stuk tussen de Belgische grens en Eindhoven interesseert me, maar met de zoekfunctie kom ik er niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 04 nov 2005, 10:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met dank aan FRITS. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 04 nov 2005, 10:43

Oja, het gemiddelde wegdek ná de grens is een stuk slechter:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 04 nov 2005, 10:49

Wat mij op deze wegen altijd intrigeert zijn die grote betonnen lichtmasten, zonder enige vorm van beveiliging. Geeft niet zo goed mee, wanneer je er bij een ongeval tegenaan gekatapulteerd wordt...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 04 nov 2005, 10:52

Wat mij op deze wegen altijd intrigeert zijn die grote betonnen lichtmasten, zonder enige vorm van beveiliging. Geeft niet zo goed mee, wanneer je er bij een ongeval tegenaan gekatapulteerd wordt...
Meen ooit gelezen te hebben dat er ooit een lichtmast op de andere rijbaan terecht kwam met alle gevolgen van dien... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 04 nov 2005, 10:52

En, wat dacht je van die "stoepranden" op de laatste foto? Nogal bevordelijk voor het over-de-kop-slaan volgens mij. :? Zeker als ze zo laag zijn. Met hogere barriers zoals in Amerika en Duitsland heb je daar weer wat minder last van. Maar als je over de E34 rijdt, zie je ook om de zoveel km zo'n betonnen rand met brokstukken eruit/ernaast. Gaat dus ook vaak fout. Ook zie je zelfs uitgebrande auto's staan langs de weg (2 gezien daar). :roll:

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » vr 04 nov 2005, 11:51

Gave foto's, bedankt!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 04 nov 2005, 16:43

Interessant dat er misschien wegen voor het leger zijn aangelegd. De E34 in Belgie is na aanleg duidelijk niet meer echt gereconstrueerd.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 04 nov 2005, 21:09

brun schreef:Ik ben trouwens nog nooit over die weg gereden. Zijn er ergens foto's van? Vooral het stuk tussen de Belgische grens en Eindhoven interesseert me, maar met de zoekfunctie kom ik er niet.
Op mijn site http://www.wegennet.tk staan fotos van de A67 tussen Duitsland en Helden.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » za 05 nov 2005, 10:20

ViaHaaren schreef:Interessant dat er misschien wegen voor het leger zijn aangelegd. De E34 in Belgie is na aanleg duidelijk niet meer echt gereconstrueerd.
Of ze hebben er teveel legertje gespeeld met tanks enzo... :D
Rainier

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 05 nov 2005, 10:22

Die stoeprand lijkt me inderdaad niet veilig. Zoals jij (Chris) al aangeeft lijkt het mij ook dat je eerder over de kop vliegt. Een gewone vangrail zou veel beter op z'n plaats zijn.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » za 05 nov 2005, 13:09

bas1984 schreef:
brun schreef:Ik ben trouwens nog nooit over die weg gereden. Zijn er ergens foto's van? Vooral het stuk tussen de Belgische grens en Eindhoven interesseert me, maar met de zoekfunctie kom ik er niet.
Op mijn site http://www.wegennet.tk staan fotos van de A67 tussen Duitsland en Helden.
Dank je!
Zie ik dat nu goed - heeft die weg over de hele lengte een betonnen middenberm?

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 05 nov 2005, 13:31

het hele stuk in Limburg heeft inderdaad een betonnen middenberm. Zodra je Brabant in rijdt komt er een vangrail en liggen de twee weghelften ook verder uit elkaar.

brun
woonerf
Berichten: 89
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 13:07

Bericht door brun » za 05 nov 2005, 14:15

Wat opmerkelijk. Zou dat iets met de defensie-achtergrond te maken hebben?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » za 05 nov 2005, 16:06

brun schreef:Wat opmerkelijk. Zou dat iets met de defensie-achtergrond te maken hebben?
Denk het niet, zo oud als de weg in België zal die betonnen berm toch niet zijn? In Nederland wordt zoiets eerder vervangen. ;)
Prima foto's :toppie:

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » za 05 nov 2005, 20:12

Het stuk t.h.v. Venlo is volgens mij nieuwer dan het stuk in Belgie. Misschien is die betonnenrand in Limburg gedaan i.v.m. plaatsgebrek? De middenberm is namelijk wel smaller op het Limburgse gedeelte in vergelijking tot het Brabantse gedeelte.

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door kempencar » vr 13 apr 2018, 20:51

De afrit Arendonk is een aparte, er is parallel aan de snelweg een lange invoeg-uitvoegstrook van honderden meters aangelegd waardoor je een hele colonne militaire voertuigen langs de weg kunt parkeren.

Niet-verifieerbare (door mij althans) verhalen die de ronde deden:
- de viaducten aan de Belgische kant bevatten holle ruimte om in geval van een Russische aanval meteen de viaducten op te blazen als tankwal.
- de weg zou inderdaad bedoeld zijn om militair materieel vanuit de haven van Antwerpen snel naar het front in Duitsland te brengen.
- op de Duitse Navo- basis in Arendonk zouden kernwapens hebben gelegen. De hekken rond de basis hadden gave borden "Vorsicht Schusswaffengebrauch" en een soortgelijke tekst in het Nederlands. De basis is daarna nog een asielzoekerscentrum geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Pino » vr 13 apr 2018, 21:28

De toenmalige E3 Antwerpen-Ruhrgebiet staat op wegen-routes.be omschreven als (onder meer) een door de Amerikanen gewenste achterfrontse snelweg, maar hij had genoeg functie in vredestijd om niet alleen geschikt te zijn voor een oorlog met een front ergens in de Noordduitse Laagvlakte of in de middelgebergtes ten zuiden daarvan. Als belangrijke achterlandverbinding tussen industrie en haven had hij, ook ten tijde van aanleg, ook flink economisch nut. Je kunt het de betonnen versie van de IJzeren Rijn noemen - de Belgen dachten in eerste instantie zelfs aan een weg die de grens zou passeren bij Bocholt, niet ver van het IJzeren Rijn-tracé. De uiteindelijke routering langs Arendonk en Eersel was een Nederlands verzoek, aldus wegen-routes.be, vermoedelijk om Eindhoven aan te binden en te combineren met de al veel oudere gedachten over een weg Eindhoven-Venlo. Hoofddoel van het eerste E-wegennet van rond 1950 was toch eerder het bevorderen van welvaart door grensoverschrijdende handel dan het militaire, en deze weg zou geen E3 zijn geworden zonder achterlandfunctie in vredestijd.

Het neemt niet weg dat militaire beslommeringen wel degelijk vormen van invloed kunnen hebben gehad. Routeren om bepaalde bases op een handige manier mee te nemen kwam vaker voor. Meerdere bases in Rheinland-Pfalz kregen een snelweg in de buurt; heel toevallig. De vrij lege A60 had er zonder bases wellicht niet eens gelegen. Maar daar moet wel aan worden toegevoegd dat de grotere bases ook wel flink wat verkeer trokken, mede door het aantal mensen dat eromheen woonde. Over de waarheid van het verhaal over opblazen kan ik alleen speculeren, maar van de planning van snelwegen in het naoorlogse Duitsland ken ik wel de angst voor al te veel oost-west-snelwegen waarover de vijand wel heel snel zou kunnen oprukken naar de belangrijke industriegebieden en de noordzeekust. Het verbaast niet dat was nagedacht over een manier om zo'n opmars op de oost-west E3 te kunnen stuiten.
Laatst gewijzigd door Pino op za 14 apr 2018, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door harry » vr 13 apr 2018, 22:13

Ik heb altijd gedacht dat de afrit Arendonk een voorbereiding was op een knooppunt met de N100, die naar Tilburg zou moeten gaan lopen (aansluitend op de N269).
Die N100 is verder nooit aangelegd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kempencar
dorpsstraat
Berichten: 128
Lid geworden op: za 19 sep 2009, 0:01

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door kempencar » za 14 apr 2018, 1:26

Het zal wel en-en zijn. In de jaren zestig mochten in een paar plaatsen geen nieuwe huizen op de weg naar Tilburg (N269) binnen 100 meter van het midden van de weg worden gebouwd, om ruimte over te houden voor de ombouw (tot vermoedelijk autoweg). die is er inderdaad niet gekomen, al was die wel gepland. Op die route stond ook een benzinepomp, ruim voor die jaren, die voorsorteerde op die uitbreiding. Medio jaren zeventig is die pomp opgedoekt omdat die weg niet kwam en de omzet op die plaats zo'n pomp niet rechtvaardigde. Dat wetende vind ik die N100 ook aannemelijk.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Widejo » za 14 apr 2018, 13:23

Duitsland was zeer zeker niet happig op de aanleg van oost-west verbindingen door na-oorlogs West-Duitsland. Pas na het vallen van de Muur zijn de meeste aangelegd.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Pino » za 14 apr 2018, 14:39

^^ Met de A1, A2 en A44 lagen er ten tijde van de Wende toch genoeg oost-west snelwegen die de Russen bij de gevreesde inval door de Noord-Duitse Laagvlakte hadden kunnen gebruiken. Een andere gevreesde plek voor een inval was bij Fulda en dan via A66 en A3 naar de Rijn en het Ruhrgebiet. Dat heeft op de aanleg van de noordwest-zuidoost A3 echter ook weinig invloed gehad. Verder zuidelijk had je toen ook al de drie grote oost-west routes van het zuiden, al hield de A6 toen bij Amberg op.

Dat er niet méér lag, lijkt me vooral een gevolg van het feit dat er in de bewuste zone maar weinig mensen wonen, en er natuurlijk maar heel weinig verkeer was naar gebieden verder naar het oosten. In tegenstelling tot het huidige Duitsland, en al helemaal het Duitsland van voor 1945, was de BRD sterk noord-zuid georiënteerd. Dat zie je terug in het wegennet van toen, en dus ook in het feit dat na 1989 de nodige nieuwe oost-west-verbindingen gevraagd werden. Maar denk met de mindset van toen: naar waar in het niets cq naar welke weinig gebruikte grensovergang naar communistisch Europa hadden dan nog oost-west snelwegen moeten lopen?

Je komt al snel aan de A4 Olpe-Kirchheim of de verlenging van de A48 ten oosten van Dernbach die nooit van de grond zijn gekomen. Maar dan praat je ook over een soort luchtkasteel dat pas eind jaren '60 eens een keer verzonnen werd. Die plannen gingen de eerste de beste ijskast in toen de bomen ophielden tot in de hemel te groeien, en daar had geen leger iets over te zeggen. De A66 Frankfurt-Fulda, die er uiteindelijk ná 1990 is gekomen en die precies de Fulda Gap van de Koude Oorlog volgt, is ook een weg van lage intensiteiten en vermoedelijk vooral daarom steeds op lange baan geschoven.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Schelpenpaadje » zo 15 apr 2018, 0:14

De Duitsers hebben zich in die tijd goed beschermd tegen grote oprukkende vijandelijke legers door veel bruggen te zwak uit te voeren :emo:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Hajo » zo 15 apr 2018, 19:53

^^ Volgens mij zijn veel bruggen en viaducten in Duitsland er nu slecht aan toe omdat ze enerzijds op leeftijd zijn (30 tot 40 jaar oud), en anderzijds omdat de aslast van vrachtwagens werd verhoogd.

Wel is het zo dat veel bruggen en viaducten een of meerdere holle ruimten hebben, zo bijvoorbeeld alle bruggen over het Elbe-Seitenkanal. In het geval van een gelukkig nooit ondernomen Sovjet aanval, zouden die volgestopt worden met explosieven om de brug op te blazen.

Niet dat de Sovjets veel last van die opgeblazen bruggen zouden hebben gehad overigens. De Sovjets hadden hun voorste legereenheden in de voormalige DDR ruim voorzien van brugslag materiaal.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Boerenkool » zo 20 mei 2018, 20:08

Ik heb in mijn jeugd dikwijls gehoord dat de toenmalige E3 en zelfs de ring Antwerpen deels met Navogeld zouden zijn gebouwd. Het idee zou zijn dat extra materieel en tanks snel in Antwerpen aangemeerd kon worden en naar t oosten naar t front kon.
Nooit zelf nagegaan.
Niet gek ook uit militair perspectief. De Fransen waren al snel eigengereid. Amsterdam en Rotterdam hadden met de grote stukken onder zeeniveau een kwetsbaarheid. En Rotterdam had natuurlijk al de A12 en A15 vrij vlot.
In Brabant/Noord België zie je ook grote concentraties basissen. Woensdrecht, Breda, Weelde, Gilze Rijen, Kleine Brogel, Leopoldsburg Vught, Welschap, Erp, net over grens bij Venlo.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Schelpenpaadje » zo 20 mei 2018, 21:12

In dezelfde periode als de aanleg van de A67 als snelweg tussen Eindhoven en de Belgische grens werd bij Hapert ook vakantiepark Het Vennenbos ontwikkeld, als tweede park van Sporthuis Centrum. Het park was decennialang onderdeel van Centre Parcs en na diverse overnames en fusies tegenwoordig een resort van Landal.

Het eerste park, De Lommerbergen in Reuver, werd pas decennia later via een snelweg (A73) bereikbaar. De plannen voor de A67 zouden best eens meegespeeld kunnen hebben bij de keuze van oprichter Piet Derksen om zijn tweede vakantiepark in Hapert te stichten.

Jarenlang was vanaf de snelweg ter hoogte van een park een verlicht kruis zichtbaar. De religieuze achtergrond van Derksen was vooral in de beginjaren nadrukkelijk aanwezig in de parken van wat later Centre Parcs zou heten en op de parken zelf zijn de kerkjes en kapelletjes hier en daar nog te vinden, vaak intussen herbestemd.

Op beeldmateriaal dat het en der op het internet te vinden is an gasten in de eerste jaren van Het Vennenbos is te zien dat de A67 daar toen volop in aanleg was.

Zoals op onderstaande home video van 1:05 tot 1:30:

https://youtu.be/h7m9_jA8NdE

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Pino » ma 21 mei 2018, 14:38

^^ De meeste Centre Parcs liggen toch op wat meer dan een steenworp afstand van de snelweg. Of in sommige gevallen kwam de snelweg pas decennia na opening. Ik zou ook vermoeden dat zo'n park het niet nodig heeft, een snelweg om de hoek. Wel is het belangrijk dat de regio goed bereikbaar is, en wat dat betreft zal de aanleg van de A67 veel hebben gedaan voor de toeristische ontsluiting van Peel en Kempen. Ik ben bepaald geen kenner op het gebied van vakantieparken, maar kan de vrij vroege aanleg van de A67 Peel en Kempen een toeristische voorsprong hebben gegeven op bepaalde streken in het Noordoosten en Oosten, waar pas veel later snelweg-ontsluiting beschikbaar kwam?

Wat betreft NAVO-subsidies: het is bekend dat de Amerikanen voor een mogelijke grondoorlog in Duitsland de E3 graag zagen komen, en verder moesten de verschillende bases langs deze corridor natuurlijk ook in vredestijd bediend worden. In hoeverre de NAVO direct heeft bijgedragen aan de aanleg van de snelweg, zal nog wel een tijdje geheim blijven. In welke scenario de snelweg hoe gebruikt kon worden ook. In sommige gevallen zou materieel mogelijk via Antwerpen (of Nederland) binnenkomen, als Noordzeehaven die vermoedelijk het dichtste bij Duitsland lag. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat, in scenario's waarin snelheid essentieel was, je materieel net wat sneller naar de havens rond Calais kon krijgen, waarna een snelweg Noord-Frankrijk - Ruhrgebiet de boel sneller kon brengen naar de plek waar hij nodig was. De E3 is in België hoe dan ook aangelegd en dus gefinancierd als één project, dus van Eersel tot Antwerpse ring tot Lille. Een NAVO-bijdrage aan dat project zal in die zin ook een bijdrage voor de Antwerpse Ring hebben omvat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Geschiedenis A67

Bericht door Chris » ma 21 mei 2018, 14:50

Ik denk dat het economisch belang ook niet onderschat moet worden. Duitsland heeft weinig zeehavens en het Ruhrgebied is van oudsher meer georiënteerd op Rotterdam en Antwerpen. En de A67 loopt precies tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, gebieden met grote industrieën in die tijd. Waar voor de Tweede Wereldoorlog zulke industrie vooral per spoor en schip ontsloten werd, kwam na de oorlog de vrachtauto enorm in opkomst. De oorlog wees wellicht ook uit dat spoor en waterwegen bij conflicten wel erg zwakke schakels zijn.

Plaats reactie