[A012] Weefvak afrit Nootdorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

math1985
polderweggetje

[A012] Weefvak afrit Nootdorp

Bericht door math1985 » ma 28 mar 2016, 22:12

Het viel mij laatst op dat het vlechtwerk tussen het Prins Clausplein en de afrit Nootdorp anders is uitgevoerd dan andere vlechtwerken in Nederland.

Verkeer vanaf de parallelbaan rechts dat op de parallelbaan wil blijven, in dit geval verkeer van de A4 naar afrit Nootdorp, moet eerst naar links de afrit van de hoofdrijbaan oversteken, om vervolgens terug naar rechts op de afrit uit te komen.

Weet iemand of er een bepaalde reden is waarom dit weefwerk zo is uitgevoerd? Heeft het te maken met de aansluiting op het Prins Clausplein (misschien in verband met hoogteverschillen), of zijn er inherent verkeerstechnische voordelen aan deze uitvoering?

Wouter N14
Moderator

Re: [A012] Weefvlak afrit Nootdorp

Bericht door Wouter N14 » ma 28 mar 2016, 22:31

Ik begrijp je vraagstelling niet. Maar het lijkt mij logisch dat de spoorlijn en de hoogteverschillen nogal bepalend waren voor de gekozen oplossing.
https://goo.gl/maps/AjxpjqkiCMk
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jurjen
dorpsstraat

Re: [A012] Weefvlak afrit Nootdorp

Bericht door Jurjen » ma 28 mar 2016, 23:34

Voornamelijk voor het verkeer vanaf de A4-noord is het noodzakelijk om de afrit vanaf de A12 ongelijkvloers te kruizen om weven te voorkomen, dan is het wel zo makkelijk om dan vanaf de A4-zuid ook eerst de afrit vanaf de A12 te kruizen voordat je dan zelf de afrit kan nemen. Anders moet je namelijk weer een extra strook asfalt aanleggen op een plek waar je al weinig ruimte hebt door de spoorlijn.

Rene
Secretaris

Re: [A012] Weefvak afrit Nootdorp

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 11:07

math1985 schreef:Weet iemand of er een bepaalde reden is waarom dit weefwerk zo is uitgevoerd? Heeft het te maken met de aansluiting op het Prins Clausplein (misschien in verband met hoogteverschillen), of zijn er inherent verkeerstechnische voordelen aan deze uitvoering?
Voordat het Prins Clausplein werd gebouwd, voegde het verkeer vanaf het oude knooppunt Leidschendam in op de A12, waarna een afrit volgde richting Nootdorp. Toen het knooppunt werd gebouwd, begin jaren '80, eindigde afrit Nootdorp op de Veenweg. Gezien het hoogteverschil tussen de A12 en de verbindingswegen vanaf de A4, was er onvoldoende ruimte voor die volgordelijkheid, zelfs een weefvak was niet mogelijk. Dus heeft men toen het verkeer vanaf Den Haag A12 richting de afrit Nootdorp ontvlochten. Daarbij heeft men vanaf de A4-zuid komende uiteraard voor de oplossing van eerst kruisen en dan pas uitvoegen gekozen, omdat dat veel goedkoper is dan omgekeerd. Daarbovenop zal denk ik ook nog hebben meegespeeld dat de goedkoopste oplossing beter bewegwijzerbaar is, en daarmee ook het minst onveilig. Maar belangrijkste in de keuze zal zijn geweest dat ook vanaf de A4-noord komende de afrit bereikbaar moet zijn, en dan is de volgordelijkheid eerst kruisen dan uitvoegen simpelweg noodzaak.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 29 mar 2016, 12:35

Volgens mij is het betoog van Rene helemaal juist. De afslag Nootdorp (toen nog gelijkvloers met slagbomen) lag veel dichter bij KP Pr Clausplein, waardoor verkeer vanaf de A12 onmogelijk kon weven met het A4 verkeer (ri A12) om daarna de afslag te bereiken.

Waarom men men niet veel eerder de ongelijkvloerse spoorkruising verderop heeft gemaakt is mij een raadsel. Wellicht lag de toenmalige gemeente Nootdorp dwars. Aan de andere kant lag een U-bochtconstructie dat het weefvak langer maakte. Daar was aan spoorkant geen plaats voor.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 29 mar 2016, 12:45

^^ Die U-bocht kan ik niet terugvinden, dit is een kaartbeeld van 1984:
Afbeelding

En de aansluiting komt nog steeds uit op de Veenweg, althans aan de noordzijde.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 29 mar 2016, 14:05

De aansluiting komt nu uit op het koning WA-viaduct, dat aansluit op de Donau en de Ypenburgse stationsweg.
Het kaartbeeld zal trouwens van ongeveer 1980 zijn. In 1983 waren al wat flyovers geopend en in 1985 was het hele Clausplein compleet opgeleverd.
Laatst gewijzigd door Rene op di 29 mar 2016, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 29 mar 2016, 14:06

@ Wouter: Je moet kaarten hebben van na de voltooiing van de fly-overs.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...