Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Ds79m » ma 13 jun 2016, 21:15

Pino schreef:
Coen Tunnel schreef:In Oostenrijk werkt men voornamelijk met VZP's aan één zijde van de weg, die middels een aansluiting ook van de andere zijde bereikbaar is. Dan heb je één tankstation, één winkel en één restaurant nodig, en is zoiets waarschijnlijk ook beter te exploiteren.
Vind dat altijd zeer elegante oplossingen. En zelfs op drukkere wegen kan het zin hebben, omdat je op één grote verzorgingsplaats een diverser (horeca)aanbod kunt neerleggen dan op twee kleine. Hoe dan ook kennen we die benadering in Nederland niet. Naast Breezanddijk zonder werkelijke voorzieningen kom je met het brugrestaurant van Den Ruijgen Hoek en de wegrestaurants met tunnel of brug naar de parkeerplaats aan de andere kant nog een beetje in de buurt, maar daar is dan wel alles mee gezegd.

Misschien staat men hier voor de principiële keuze wat je weggebruikers precies direct aan de snelweg wilt aanbieden. Vind je het op snelwegen in dunnerbevolkt gebied wel okee dat verkeer moet uitwijken naar services op de afritten? Is het antwoord op die vraag positief, dan hoef je niets te veranderen. Als je als wegbeheerder vindt dat je weggebruikers een minimumniveau aan parkeerruimte, tankstops en wegrestaurants moet aanbieden op verzorgingsplaatsen, moet men toch eens naar die Frans/Zwitsers/Oostenrijkse optie kijken.
Een bijzonder voorbeeld heb je onder meer op de kruising van de Franse A26 (Chalons-en-Champagne - Troyes) en de N4 (Paris - Nancy) bij Sommesous. Bij de aanleg van de A26 is een tankstation gebouwd dat in eerste instantie bereikbaar was voor verkeer in beide richtingen op de snelweg. Later heeft men ook de mogelijkheid toegevoegd om verkeer op de N4 van dit tankstation gebruik te laten maken. Dat gebeurt door eerst door de tolpoort te rijden, naar de parkeerplaats te gaan, en daar binnen max.1 uur weer te vertrekken, waarna het tarief gratis is. Voor langere stops wordt het maximumtarief aangerekend (al is me niet geheel duidelijk wat dat precies zou moeten zijn).

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 21:18

nee dat is waar, er zijn wel genoeg ketens langs de weg. Voor me gevoel zijn het vaak wel de zelfde. Ik vind nog steeds wel altijd dat de kwaliteit/prijsverhouding veel beter kan. Je betaald vaak de hoofdprijs voor niet zo geweldig eten. Dan denk ik moet die prijs zo hoog alleen maar omdat ze langs de snelweg zitten??
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jeroen » ma 13 jun 2016, 21:21

brytje008 schreef:^^ dat lijkt me als chauffeur heel frustrerend. Je zal maar bijna over je rij tijd zijn en een parkeerplek nodig hebben. Nou lekker dab als je op zo.n klein vzptje in Nederland terecht komt
Het is in Nederland bijzonder frustrerend, vooral omdat er op veel plekken geen alternatieven zijn. Bij klanten mag je meestal niet blijven staan en op veel industrieterreinen (waar je doorgaans niemand in de weg staat) mag je tegenwoordig ook al niet meer parkeren en wordt er actief gehandhaafd. Dat is ook mede de reden waarom je 's avonds laat regelmatig net voorbij vzp's vaak vrachtwagens op de vluchtstrook ziet staan.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 21:30

^^ Ja dat is zeker weten frustrerend. Ook heel erg raar dat chauffeurs niet mogen blijven staan op een industrie terrein waar je niemand in de weg staat. Ik denk dat als een buitenlandse chauffeur hier komt, dat die gene er niks meer van snapt.

Maar is het dan zo moeilijk om dit op te lossen? Kunnen ze echt niet een groot stuk terrein langs bijvoorbeeld de a1, asfalteren en strepen maken voor parkeerplaatsen. Dat zou al een hele hoop schelen. Ook een VZP zonder voorzieningen met vrachtwagen parkeerplaatsen creëren, lijkt me ook niet heel moeilijk. Of is het niet zo simpel?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jeroen » ma 13 jun 2016, 22:13

Er is van alles mogelijk, maar parkeerruimte voor vrachtwagens kost relatief veel en brengt niks op. Zolang wegbeheerders er geen centen aan willen uitgeven (of betaalde terreinen aan willen leggen) houdt het gewoon op. Er zijn her en der nog chauffeursrestaurants die de oostblokkercrisis hebben weten te overleven, maar ook die beginnen steeds voller te staan.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door nielske1990 » ma 13 jun 2016, 22:29

Coen Tunnel schreef:^^ Ik denk dat op een aantal routes die vraag er zeker wel is. Wegen als de (...) A67 (...).
Goed voorbeeld want op de A67 is het aanbod in getal in ieder geval zeer groot: Op 75 kilometer tel je daar 3 VZP's zonder voorzieningen, 5-6 VZP's mét tankstation en 3 afritten met 'n soort Autohof. En dat is nog exclusief losse voorzieningen bij enkele andere afritten...

Ok, daar zie je eigenlijk dat de capaciteit van alle voorzieningen veel te klein is, maar het is niet dat je niks tegenkomt. Integendeel, eigenlijk zijn er veel te veel kleine voorzieningen en ontbreekt het aan moderne, royale VZP's. Iets wat je eigenlijk overal in Nederland tegenkomt. Modernisering/schaalvergroting zou op veel plaatsen een uitkomst zijn, zeker ook om wat kleine af- en toeritten te kunnen sluiten...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 22:30

Ds79m schreef:Een bijzonder voorbeeld heb je onder meer op de kruising van de Franse A26 (Chalons-en-Champagne - Troyes) en de N4 (Paris - Nancy) bij Sommesous. Bij de aanleg van de A26 is een tankstation gebouwd dat in eerste instantie bereikbaar was voor verkeer in beide richtingen op de snelweg. Later heeft men ook de mogelijkheid toegevoegd om verkeer op de N4 van dit tankstation gebruik te laten maken. Dat gebeurt door eerst door de tolpoort te rijden, naar de parkeerplaats te gaan, en daar binnen max.1 uur weer te vertrekken, waarna het tarief gratis is. Voor langere stops wordt het maximumtarief aangerekend (al is me niet geheel duidelijk wat dat precies zou moeten zijn).

Afbeelding
Bij de aansluiting A28/N12 bij Alençon is ook zoiets, maar daar heeft het tankstation een apart afgescheiden deel voor N12-verkeer met pompen en parkeerplaatsen, zodat dat verkeer geen tolpoort hoeft te passeren.

Op de A65 bij Aire-sur-l'Adour is ook zoiets, maar daar is de A65 tot Aire-sur-l'Adour-Sud voor alle weggebruikers tolvrij te gebruiken, mits men wel een ticket trekt (of Télépéage gebruikt). Het tarief voor dit traject is € 0,00. Ik weet echter niet of het mogelijk is om de VZP te gebruiken door op dezelfde plek weer de weg te verlaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Pino » ma 13 jun 2016, 22:50

Coen Tunnel schreef:Ik denk dat op een aantal routes die vraag er zeker wel is. Wegen als de A1, A2, A4, A12, A15, A16, A27, A28, A50, A67, A73, A76. Maar lang niet overal. In Frankrijk en Duitsland zijn de voorzieningen op rustige en internationaal minder belangrijke snelwegen ook beduidend minder.
Internationaal belang alleen is denk ik niet voldoende business case. Je loopt er in Nederland toch ook vaak tegenaan dat je maar zelden op meer dan twee uur zit van je punt van vertrek of aankomst. In de vertrek-richting is dat nog geen moment waarop je een langere stop zou inplannen. Als je aankomt, is het aantrekkelijk nog net even door te pakken tot je bestemming. Voor vrachtverkeer ligt het vermoedelijk net wat anders, met verplichte langere stops, maar dat is ook een markt op zichzelf waar de bekende ketens zich geloof ik niet echt op richten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jun 2016, 23:14

Pino schreef:Internationaal belang alleen is denk ik niet voldoende business case. Je loopt er in Nederland toch ook vaak tegenaan dat je maar zelden op meer dan twee uur zit van je punt van vertrek of aankomst.
Kijk maar eens naar de wegrestaurants die er nu zijn, maar ook de Van der Valk's en AC's die langs de snelweg zitten. Daar is het 's avonds doorgaans toch behoorlijk goed gevuld in het restaurant. Zelfs een vestiging van Van der Valk in een plaats als Spier is toch niet heel rustig en kan blijkbaar uit. En meerdere malen heb ik op weg vanaf Den Haag nog wel wat gegeten bij de La Place in het brugrestaurant omdat je daar mooi kan zitten en het goed smaakt, en daar was het eigenlijk altijd druk. Geen idee wie van de reizigers vanaf daar al (of nog) twee uur onderweg is. Zo vlakbij Amsterdam kunnen dat nooit heel veel reizigers zijn.

Mits je ergens voor een redelijke prijs een goed bord eten kan krijgen zal er heus een markt zijn. Dat kan dan wel wat duurder zijn dan een fastfood-restaurant, maar het moet ook goedkoper zijn dan echt uit eten. Dan kom je uit op een prijsklasse van € 15-€ 25 voor een bord eten en wat te drinken, zoals bv. een schnitzel met aardappeltjes en wat groenten met een glas frisdrank (en eventueel een dessert). Dat zijn ook de prijzen die je in Duitsland of Frankrijk voor zoiets kwijt bent. Zelfs in Zwitserland kun je langs de snelweg voor 20-25 CHF p.p. goed eten bij een wegrestaurant; alleen Marché is verhoudingsgewijs wel wat duurder, maar bij de wegrestaurants na de Gotthardtunnel richting Lugano en langs de A12 bij het Lac de la Gruyère heb ik prima gegeten voor een voor Zwitserse begrippen acceptabele prijs.
In de vertrek-richting is dat nog geen moment waarop je een langere stop zou inplannen. Als je aankomt, is het aantrekkelijk nog net even door te pakken tot je bestemming. Voor vrachtverkeer ligt het vermoedelijk net wat anders, met verplichte langere stops, maar dat is ook een markt op zichzelf waar de bekende ketens zich geloof ik niet echt op richten.
In Nederland niet echt. Bij Duitse Autohöfe is dat anders, en ook bij restaurants bij truckstops bij afritten of chauffeursrestaurants als Frans op den Bult in Deurningen, maar dat is niet altijd interessant voor een breder publiek.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » ma 13 jun 2016, 23:33

^^ Het ligt ook sterk aan de vestiging. De La Place bij het brugrestaurant is goed en smaakt inderdaad goed. Maar ik kwam vorig week vrijdag vanuit Frankrijk, toen heb ik gegeten bij de La Place bij Hazeldonk. Hier was de service veel slechter (heel sloom, mensen die niet weten hoe de kassa werkt) en het eten was niet heel goed. Het smaakte niet echt lekker en was ook nog is rauw.

Overigens vind ik het eten bij de ketens langs de snelweg altijd nog redelijke prijzig. Terwijl het eten nooit van super goede kwaliteit is.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Chris » di 14 jun 2016, 8:26

nielske1990 schreef:Ok, daar zie je eigenlijk dat de capaciteit van alle voorzieningen veel te klein is, maar het is niet dat je niks tegenkomt. Integendeel, eigenlijk zijn er veel te veel kleine voorzieningen en ontbreekt het aan moderne, royale VZP's. Iets wat je eigenlijk overal in Nederland tegenkomt. Modernisering/schaalvergroting zou op veel plaatsen een uitkomst zijn, zeker ook om wat kleine af- en toeritten te kunnen sluiten...
Nogal wat VZPs zijn volgens mij sinds de oorspronkelijke bouw niet meer gemoderniseerd qua parkeerruimte. Vooral die langs snelwegen uit de jaren 70.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door mhkamp » di 14 jun 2016, 8:36

Jeroen schreef:Er is van alles mogelijk, maar parkeerruimte voor vrachtwagens kost relatief veel en brengt niks op. Zolang wegbeheerders er geen centen aan willen uitgeven (of betaalde terreinen aan willen leggen) houdt het gewoon op. Er zijn her en der nog chauffeursrestaurants die de oostblokkercrisis hebben weten te overleven, maar ook die beginnen steeds voller te staan.
Mwa, ook die beginnen zicht te wapenen hoor. In Rotterdam staat bij De Nieuwe Pioneer dat je van maandag tot vrijdag mag staan met een ontheffing (lees : de kassabon) mag parkeren. Op Facebook zie ik soms soortgelijke berichten langskomen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door paolie » di 14 jun 2016, 8:47

Coen Tunnel schreef:Er zijn een aantal VZP's die een tankstation, een restaurant en een hotel/motel hebben. Sommige VZP's delen bepaalde functies via een voetgangerstunnel.

Een aantal VZP's die hieraan voldoen zijn:

A1 VZP Struik/Bolder
A4 VZP Den Ruygen Hoek
A16 VZP Hazeldonk
Roevenpeel (A2)
En uiteraard De Lucht (A2)

Grootste VZP lijkt mij met stip Den Ruygen Hoek. Meer voorzieningen op één VZP ken ik nergens in Nederland.
Er zijn wel een paar hiaten zoals de A4 nu. Na de laatste VZP van de A29 is er niets meer tot Antwerpen.
Sterker nog, als je via de R2/E34 verder rijdt, kom je zelfs tot aan Brugge geen enkele VZP meer tegen.

Grootste bezwaar van de Nederlandse VZP's vind ik trouwens het ontbreken van cafetaria's met zitgelegenheid. Zeker als je reist met kleine kinderen die verzorging nodig hebben (flesje/potje) kom je er achter dat de mogelijkheden op de Nederlandse VZP's daarvoor erg beperkt zijn (op de VZP's met restaurant na). In Frankrijk/Duitsland en zelfs België is dat toch een stuk beter geregeld.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jeroen » di 14 jun 2016, 8:51

mhkamp schreef:
Jeroen schreef:Er is van alles mogelijk, maar parkeerruimte voor vrachtwagens kost relatief veel en brengt niks op. Zolang wegbeheerders er geen centen aan willen uitgeven (of betaalde terreinen aan willen leggen) houdt het gewoon op. Er zijn her en der nog chauffeursrestaurants die de oostblokkercrisis hebben weten te overleven, maar ook die beginnen steeds voller te staan.
Mwa, ook die beginnen zicht te wapenen hoor. In Rotterdam staat bij De Nieuwe Pioneer dat je van maandag tot vrijdag mag staan met een ontheffing (lees : de kassabon) mag parkeren. Op Facebook zie ik soms soortgelijke berichten langskomen.
Dat weet ik, dat is ook al op steeds meer plekken zo. Met betalen voor parkeren heb ik ook geen moeite. Mijn baas weet dat het vaak niet anders kan en de bonnetjes kunnen gewoon gedeclareerd worden.

Waar het mij om gaat is dat je 's avonds nergens meer legaal kan stoppen omdat alles vol staat of omdat er een parkeerverbod is ingesteld. Op de hele A27 heb je bijvoorbeeld enkel bij het chauffeursrestaurant bij Hank 's avonds nog kans op een plek, op de A15 tussen Rotterdam en Nijmegen enkel bij de Goudreinet bij Leerdam en op de A12 tussen Den Haag en Arnhem enkel bij AC de Meern. Alle overige parkeerplaatsen staan standaard al vanaf 18.00 - 19.00 vol.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Chris » di 14 jun 2016, 8:58

Je krijgt dan een soort race om zo vroeg mogelijk te beginnen zodat je 's avonds nog kan parkeren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2016, 9:46

Coen Tunnel schreef:Kijk maar eens naar de wegrestaurants die er nu zijn, maar ook de Van der Valk's en AC's die langs de snelweg zitten. Daar is het 's avonds doorgaans toch behoorlijk goed gevuld in het restaurant. Zelfs een vestiging van Van der Valk in een plaats als Spier is toch niet heel rustig en kan blijkbaar uit.
Zeker. Maar zo'n tent profiteert vermoedelijk mee van de relatief lage hoeveelheid wegrestaurants op verzorgingsplaatsen. Plemp twintig kilometer verderop nog zo'n restaurant neer aan de A28 en het zou mogelijk slecht nieuws zijn voor beide tenten.

Voor de ketens die potentieel op een verzorgingsplaats zouden willen zitten, lijkt het om allerlei redenen interessanter om ergens onderaan een afrit te zitten. Nog los van mogelijke verschillen tussen huur op een bedrijventerrein en pacht op een verzorgingsplaats, stelt een plek onderaan een afrit je ook in staat een lokale markt aan te boren van scholieren, kantoorvolk etc. Of het soort families dat Van der Valk bezoekt. Allemaal mensen die heel makkelijk een lokale tent binnen lopen, maar maar zelden vanaf de snelweg zouden afslaan naar zo'n tent. Waar restaurants ruim buiten bebouwde kommen zijn gevestigd, is dat vaak op een aansluiting met een belangrijkere N-weg. Veel van de wegrestaurants op afritten die al sinds jaar en dag vanaf de snelweg zijn bewegwijzerd zitten op zo'n afrit: bijvoorbeeld AC Sevenum (A67-Middenpeelweg), Postiljon Arnhem (A12 en oude weg Arnhem-Apeldoorn), AC Meerkerk (A27-N214). Ook daar geeft een plaats onderaan de afrit een markttoegang die op een verzorgingsplaats niet te krijgen valt.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 30 okt 2017, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Willem » di 14 jun 2016, 9:54

In Nederland de markt voor wegrestaurants relatief klein omdat de afstanden in ons land klein zijn. Als je rond etenstijd hooguit 2 uur moet rijden kun je met eten wel wachten tot je thuis bent. Dat is bovendien een stuk goedkoper. In Frankrijk moet je soms 6 uur rijden en dan wordt het een ander verhaal.
Dat maakt dat je als wegrestaurant inderdaad die lokale markt o.i.d. moet aanboren. Een creatieve is dat wegrestaurant bij Almere dat vakantiehuisjes vlak naast de VZP heeft staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Pino » di 14 jun 2016, 10:07

Positiever bekeken: langs de internationale hoofdassen die ons land rijk is (laten we zeggen: A1, A2, A4-noord, A12, A15, A16, A58 Breda-Eindhoven, A67) is er meestal wel iedere zestig of zeventig kilometer een wegrestaurant te vinden. Als het niet op een verzorgingsplaats is, dan wel een Van der Valk of AC die sinds jaar en dag bewegwijzerd staat vanaf de snelweg. Dat is ongeveer ieder half uur à 40 minuten, hetgeen wat mij betreft nog steeds een best nette dichtheid is voor een land met een kleine markt.

Pas als je terecht komt op wegen met minder belang, gaat het met de wegrestaurants hard achteruit en moet je het hebben van de fastfood-tenten op afritten.
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 jun 2016, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 10:09

Pino schreef:Nog los van mogelijke verschillen tussen huur op een bedrijventerrein en pacht op een verzorgingsplaats, stelt een plek onderaan een afrit je ook in staat een lokale markt aan te boren van scholieren, kantoorvolk etc. Of het soort families dat Van der Valk bezoekt. Allemaal mensen die heel makkelijk een lokale tent binnen lopen, maar maar zelden vanaf de snelweg zouden afslaan naar zo'n tent.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Kan me goed voorstellen dat het dan gelijk een stuk interessanter is voor een exploitant.
Willem schreef:Een creatieve is dat wegrestaurant bij Almere dat vakantiehuisjes vlak naast de VZP heeft staan.
Ja, maar qua locatie is dat ook echt een mooie! 8-)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door nederland24 » di 14 jun 2016, 11:47

Overigens zitten er soms best nog wel goede restaurants langs de snelweg, zoals hotel De Witte Bergen langs de A1 bij Eemnes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 11:54

^^ Dat is gewoon een Van der Valk, niet beter of slechter dan alle andere vestigingen van Van der Valk langs de snelweg. Alleen heeft De Witte Bergen een aardige locatie en is het prominent zichtbaar vanaf de snelweg.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » di 14 jun 2016, 12:09

^^ Ik denk dat dat natuurlijk wel iets cruciaal is langs welke snelweg of op welke verzorgingsplaats een restaurant zit. Als een restaurant op een wat verwaarloosder VZP zit dan snap ik wel dat er minder mensen zijn die daar gaan eten.

Ook als zo,n restaurant op een VZP is gevestigd, waar vlakbij iets van een recreatie, dierentuin, atractiepark etc. zit. Dan eten mensen denk ik ook wel sneller bij zo,n restaurant als ze weer onderweg naar huis gaan. Dit zijn uiteraard soms ook mensen van ver af.
Touren is rough so you got to be tough

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 jun 2016, 16:32

Voor Van der Valk is de automobilist inderdaad een interessante doelgroep.
Ik dacht als eerste aan ketens als AC Restaurants (tegenwoordig Autogrill) en La Place.

AC zit van oudsher langs enkele belangrijke doorgaande routes. Met de overgang naar Autogrill lijken deze locaties langzaamaan te worden vernieuwd. En zie je er de laatste jaren ook merken als Domino's, Burger King en Starbucks verschijnen.

La Place heeft naast de voormalige V&D-restaurants ook enkele locaties langs de snelwegen. Gelegen aan het OWN zoals bij Enspijk (A2) of bij verzorgingsplaatsen zoals De Somp (A50 onder Apeldoorn). Het zou me niets verbazen als deze keten de komende jaren meer restaurants gaat openen nu men het V&D-juk heeft afgeworpen. Onder de vleugels van Jumbo kunnen daar ook prima mini-supermarkten of afhaalpunten bij gecreëerd worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 17:17

^^ Dat kan een interessante ontwikkeling zijn. In België en Luxemburg heb je al echte mini-supermarkten met de Delhaizes bij Q8, in Nederland hadden we Marks & Spencer bij een aantal BP-vestigingen, maar daar is vorig jaar de stekker uitgetrokken. In Groot-Brittanië zie je Marks & Spencer wel veel, net als Waitrose. In andere landen zijn mini-supermarkten bij tankstations toch meer een uitzondering. De Carrefour- en E. Leclerc-tankstations in Frankrijk zijn vooral tankstations met een vrij normaal winkeltje, met niet echt een supermarktassortiment.

In Nederland komt er wel een samenwerking van BP en AH to Go. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 14 jun 2016, 17:26

Andersoortige winkels vlak langs de snelweg heb je bijvoorbeeld bij Maarssen, The Wall. Al vraag mij af hoe goed dat momenteel loopt. Je kan er wel goedkoop parkeren, zelfs gratis voor een beperkte tijd in tegenstelling tot de inmiddels schofterig hoge parkeertarieven in steden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door boe! » di 14 jun 2016, 18:56

Schelpenpaadje schreef:La Place heeft naast de voormalige V&D-restaurants ook enkele locaties langs de snelwegen.
Zoals langs de A12 bij Maarsbergen. Dat is geen officiële verzorgingsplaats maar zit wel verweven in het afrittencomplex samen met een tankstation en een (inmiddels leegstaand) hotel.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Via » di 14 jun 2016, 20:52

Coen Tunnel schreef:Dat restaurant is trouwens niets bijzonders, vrij verouderd en voor de wc vragen ze niet-gasten maar liefst € 1,00. De Q8 bij VZP Hendriksbos ziet er nog steeds zo uit: https://www.google.nl/maps/@52.3622715, ... 312!8i6656

Ook erg verouderd, klein, daar zijn geen wc's aanwezig en bij de deur hangt nog een sticker dat ze niet terug hebben van een 1000-guldenbiljet (de oude versie met Spinoza er op...).
Dat moet dan ongeveer wel een van de laatste Q8's in Nederland zijn. De laatste die ik nog kende zijn allemaal verbouwd naar Tango, zoals die op de A16 bij Zevenbergschen Hoek en de A9 bij Amstelveen. Volgens mij gaat die merknaam verdwijnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 22:14

^^ Niet alleen Tango, maar veel zijn ook omgebouwd tot OK. Zoals langs de A31 bij Menaldum, N31 bij Nijega en A28 bij Beilen (VZP De Mussels), en ook op het OWN. Langs de snelwegen zie je Q8 steeds minder, maar op het OWN komen ze nog wel voor. In Rheden zit een onbemande Q8 Easy. Nog niet zo lang geleden was dat een Calpam. Ook in Rolde zit een Q8 Easy.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door boe! » wo 15 jun 2016, 17:50

In Nederland zijn er nog 63 Q8 (easy)-tankstations.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grootste verzorgingsplaats langs de snelweg

Bericht door brytje008 » wo 10 aug 2016, 14:16

Als ik op de a1 rijdt zie ik best veel tankstations met een nachtautomaat (athans de laatste keer leek het erg veel). Nu is de a1 best wel een drukke snelweg. En ook met veel internationaal verkeer. Ik vond het dus best vreemd dat er dan toch redelijk wat nachtautomaten zijn. Terwijl het me toch lijkt dat er nog wel het wat nodige verkeer rijdt in de nacht op de a1. Blijkbaar loont het dus helemaal niet om in de nacht open te blijven voor een tankstation daar. Maar bij wat voor intensiteiten bepaald een tankstation om daar niet meer in de nacht open te blijven. Namelijk tanken bij een nachtautomaat kan soms ook niet heel fijn zijn.

Zoals bij deze bijvoorbeeld: https://www.google.nl/maps/@52.2014013, ... 312!8i6656
Touren is rough so you got to be tough

Plaats reactie