[A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door fonsoy » di 18 okt 2016, 12:30

Er is een werkgroep van bewoners opgestaan om iets te doen aan de overlast in deze regio.
Afbeelding
Het is dan ook een drukke snelweg. Echter betwijfel ik of bovenstaande maatregelen veel zullen helpen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Palance » di 18 okt 2016, 13:00

Ik zie vooral weinig auto's en vooral veel schoorstenen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door boe! » di 18 okt 2016, 20:18

Misschien moeten ze eens contact opnemen met Geert Wilders. Die weet wel raad met minder, minder.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Chrysa » di 18 okt 2016, 20:19

Zoveel heeft ie nog niet bereikt hoor. ;)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Jackbauer1350 » do 20 okt 2016, 17:01

Eigen schoorstenen eerst? :s

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 okt 2016, 19:43

Heel veel schoorstenen ja :mrgreen:

En de link tussen vmax 80 en minder file lijkt me ook niet zo vanzelfsprekend omdat je daarmee ook capaciteit wegneemt plus als het eenmaal stilstaat maakt het niks meer uit hoe hard je ergens had mogen rijden.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door fonsoy » ma 24 okt 2016, 19:52

Waarschijnlijk moet de eerste van de actiegroep er nog achter komen dat het instellen van 80 als maximumsnelheid slechts één van de vier maatregelen dient. Namelijk, de reductie van fijnstof.
Files hebben niets te maken met de maximumsnelheid. Eventuele onveiligheid wordt met name veroorzaakt door enkele zeer korte invoegers ter plaatse van de Coenbrug. De geluidsoverlast wordt vooral veroorzaakt door het vrachtverkeer.

Ik vermoed trouwens dat deze brug wel een knelpunt zou kunnen worden, zodra de A8-A9 verbinding is gerealiseerd. Het stuk weg is erg gedateerd. Dit uit zich in een knooppunt Zaandam, dat geen parallelbanen heeft. En daarnaast de eerder vermelde korte invoegstroken. Het is jammer dat er geen ruimte is voor bijvoorbeeld spitsstroken op de weg.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Snelwegfreak » ma 24 okt 2016, 20:00

Kortere invoegstroken zijn vooral een probleem wanneer er geen fatsoenlijke hiaten op de hoofdrijbaan zijn. Meer een capaciteitsprobleem dan van de lengte van de invoegstrook. Die hiaten worden logischerwijs minder en kleiner wanneer de maximumsnelheid omlaag gaat, wat dus eerder averechts werkt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door fonsoy » ma 25 sep 2017, 16:50

D66 en PvdA willen 80 op A8

D66 en PvdA vragen de gemeenteraad morgen een besluit te nemen over tachtig kilometer als maximum snelheid op het gedeelte van de A8 tussen Knooppunt Zaandam en Koog aan de Zaan.

[...]

Nu al hebben bewoners last van het lawaai van verkeer over de snelweg en zijn zij bang dat de lucht er ongezond vies is. Ofschoon officiële cijfers zeggen dat de luchtkwaliteit binnen de geldende normen is, zegt gewoon boerenverstand dat het niet gezond kan zijn om een naast een drukke snelweg te wonen.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/zaa ... n-80-op-a8

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door verfmeer95 » ma 25 sep 2017, 17:20

Gelukkig hebben gemeenten niets over de maximumsnelheid te zeggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mavas » di 31 okt 2017, 15:33

Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de verlaging naar 80:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/zaa ... geen-optie
De snelheid verlagen op de A8 draagt niet bij aan de verbetering van de bereikbaarheid, dat wordt niet als maatregel onderzocht’’
De Raad van Oostzaan wil toch doorzetten, en kaart de verlaging aan bij het MRA:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/zaa ... r-80-op-a8
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 okt 2017, 15:52

De berichtgeving in het Noordhollands Dagblad is wat vaag. Zo spreken ze in een artikel zomaar over "de gemeenteraad" zonder expliciet te benoemen welke.

Kennelijk is er een lobby vanuit Zaanstad om de snelheid te verlagen op de A8 ten westen van KP Zaandam en vanuit Oostzaan voor de A8 ten oosten van het knooppunt.

Waarbij het Zaanstad te doen is om de huidige overlast van de A8 en Oostzaan vreest voor de gevolgen voor een uitbreiding van de A8 aldaar en de ombouw van KP Zaandam.

Begrijp ik het zo goed?

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door YORAMRW » di 16 jan 2018, 9:54

*schopje*

Ze zouden er ook voor kunnen kiezen om enkel de A8 richting de A10 via het oude tracé te laten verlopen, en de A8 richting de A9 te leiden via het gelijktijdig te vebreden stukje A7 en het nieuwe noordelijke tracé wat Zaankanter voorstelde om ergens rond het kanaal (waar de A8 gelijktijdig tot de A9 doorgetrokken moet worden) weer bij elkaar te voegen tot één A8.

Als beide tracé's deels ondertunneld worden, en rondom de Zaan geboord, dan is 3-5 stroken per richting mogelijk en hoeft er geen enkele bebouwing te wijken (zelfs de AH, het skatepark en de vishandel in het oude A8-viaduct niet, dus de gemeente Zaanstad kan het in een flinke parkeerplaats omtoveren).

Inb4 "als jij het gaat betalen vind ik het best, poten van mijn belastinggeld", dit zal ongetwijfeld het duurste stukje snelweg van Nederland worden, maar het is wel een mooie oplossing.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Robonus » di 16 jan 2018, 10:18

^^
Kan je dat in een plaatje weergeven? Ik krijg het niet zo 123 voor ogen hoe je het nu bedoeld.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door YORAMRW » di 16 jan 2018, 12:20

^^ Ik zat aan zoiets als dit te denken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Kaaiman » di 16 jan 2018, 13:48

In de jaren '60 had je voor zulke plannen misschien nog wel wat handen op elkaar kunnen krijgen. Maar anno 2018 is dit niet meer dan luchtfietserij...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 jan 2018, 14:01

Los van het algehele luchtfietserij-gehalte begrijp ik niet waarom de zuidelijke rijbaan nog steeds door Zaandam zou moeten lopen. Als ik het goed zie hef je de aansluiting Zaandijk op en als je toch een nieuw tracé aanlegt kun je daar net zo goed beide richtingen langs sturen. Je speelt dan nog meer ruimte vrij om te herontwikkelen.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door YORAMRW » di 16 jan 2018, 14:05

Kaaiman schreef: di 16 jan 2018, 13:48 In de jaren '60 had je voor zulke plannen misschien nog wel wat handen op elkaar kunnen krijgen. Maar anno 2018 is dit niet meer dan luchtfietserij...
Waarom precies? Ik geef toe dat het er misschien een beetje ouderwets uitziet, maar het lost wel de meeste huidige problemen daar op en zou op de kosten na voor vrijwel alle betrokken partijen een win-win situatie zijn.
(En het jaren '60 gevoel komt ook deels doordat het huidige (in mijn plak zuidelijke) A8 -tracé uit de jaren '60 stamt, en het noordelijke tracé heb ik voot het merendeel ook niet zelf getekend)

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door YORAMRW » di 16 jan 2018, 14:12

Schelpenpaadje schreef: di 16 jan 2018, 14:01 Los van het algehele luchtfietserij-gehalte begrijp ik niet waarom de zuidelijke rijbaan nog steeds door Zaandam zou moeten lopen. Als ik het goed zie hef je de aansluiting Zaandijk op en als je toch een nieuw tracé aanlegt kun je daar net zo goed beide richtingen langs sturen. Je speelt dan nog meer ruimte vrij om te herontwikkelen.
En als je beide richtingen over het nieuwe noordelijke tracé zou laten gaan is het voor de hand liggender om de hele tunnel als cut and cover aan te leggen omdat er veel minder bebouwing in de weg staat dan op het zuidelijke tracé, maar er zal voor alles naar het noorden verleggen en het boren schrappen wel een gehucht moeten worden opgedoekt, en dan zou al het A8-verkeer moeten omrijden en moet de A7 daar ook weer in beide richtingen voor worden verbreed i.p.v alleen richting de A9

En wat betreft lokaal niveau zoals herontwikkeling van vrijgekomen ruimte en het aanleggen van bypasses vanaf opgeheven afritten naar de bestaande/nieuwe afritten was ik nog niet zover tot in detail getreden op mijn eerder gestuurde concept

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 jan 2018, 17:49

Als je toch de portemonnee trekt kun je die tunnel ook gewoon boren. Kan ie zelfs deels onder de bebouwing door als je zou willen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Mark » di 16 jan 2018, 18:30

Zoals René op de vorige pagina schreef:
Rene schreef:De grondslag van de gronden in een strook links en rechts van de Zaan is in één woord uit te drukken: soep. Vandaar dat Prorail de spoorlijn ook absoluut niet wil verdiepen.
In tunnels, en al helemaal een boortunnel, zal niemand echt zin in hebben denk ik daar.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mavas » wo 21 feb 2018, 17:16

Rijkswaterstaat wil geen verlaging van de maximumsnelheid naar 80:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/zaa ... p-coenbrug
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Jackbauer1350 » wo 21 feb 2018, 22:37

En terecht want permanent 80 km/u is snelwegonwaardig.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rein » di 03 jul 2018, 22:40

Hier is een reportage van RTVNH te zien over de Coenbrug. De brug lijkt in niet al te beste staat meer te zijn. Zo vallen er geregeld stukjes beton naar beneden. In 2019 of 2020 zou groot onderhoud moeten plaatsvinden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mavas » wo 12 dec 2018, 14:05

In het kader van de Corridorstudie Amsterdam-Hoorn wordt ok de situatie rondom de kruising van de Guisweg met het spoor onderzocht. Daarbij wordt ook het effect onderzocht op de A8-aansluitingen.
Zo is er de visie om naast het volledige maken van aansluiting 3, dan aansluiting 2 op te heffen.

Daarbij wordt ook onderzocht hoe de bestaande A8 zal functioneren in de toekomst als de A8 is verlengd naar de A9.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door fonsoy » di 30 apr 2019, 18:34

Om nog even op het stukje van mavas te reageren; de dagelijkse file op de A8 zal er niet korter op worden, als die wegen in het jaar 2099 ongelijkvloers met elkaar verbonden zijn. Al geven die enorm krappe invoegstroken natuurlijk geen voordeel daarbij.

Waar ik over wilde mopperen is de enorm slechte staat van het wegdek van de weg tussen de N246 en de brug over de Zaan. Het lijkt alsof er met twee maten gemeten wordt; een weg als de A2 is slechts beperkt versleten en wordt voorzien van nieuw asfalt. Terwijl de A8 ontzettend veel gaten en hobbels heeft. Dit probleem vind ik op de A44 ook een ding, maar dat is hier offtopic :heygrr:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 apr 2019, 20:07

Rustiger zal het zeker niet worden als de A8 wordt doorgetrokken. Tegelijk verbetert het alternatief voor verkeer dat nu in de files staat van en naar de A9, de A4 en het zuiden van Amsterdam e.o. aanzienlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Chris » vr 07 mei 2021, 15:33

De Coenbrug opent voorlopig niet meer voor de scheepvaart:
Rijkswaterstaat schreef:Coenbrug (A8): langdurige beperking voor de scheepvaart

Dinsdag 4 mei 2021 is er een storing opgetreden aan de Coenbrug met hinder voor wegverkeer en scheepvaart tot gevolg. Sinds woensdagochtend is de Coenbrug weer vrijgegeven voor wegverkeer in beide richtingen. Voor de scheepvaart geldt voorlopig een beperking in de doorvaarhoogte van 6.20 m.

Hinder voor scheepvaart
Door de storing is schade ontstaan aan de interne bewegende delen van de brug. De brug is in de nacht van dinsdag op woensdag gefixeerd (vastgezet), zodat het wegverkeer hervat kon worden. Hierdoor kan de brug echter niet worden bediend. Dit levert langdurige hinder op voor de scheepvaart vanwege de beperkte doorvaarhoogte.

Omvaarroutes Coenbrug
Voor scheepvaartverkeer dat niet onder de brug door past zijn er op dit moment 2 omleidingsroutes (in beide richtingen); Den Helder - over de Noordzee, of Waddenzee - Lorentzsluizen - IJssel - Markermeer. Uiterlijk 21 mei 2021 komt met het afronden van de werkzaamheden aan de Stevinsluis een kortere omleidingsroute beschikbaar.

Herstel Coenbrug
Om de brug weer veilig in gebruik te nemen doen we onderzoek naar de oorzaak van deze storing en de opgelopen schade. Gezien de omvang van de schade verwachten we dat deze situatie enkele maanden zal duren. Zodra er meer bekend is over de planning van het herstel, worden de omgeving en andere belanghebbenden verder geïnformeerd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Kaaiman » vr 07 mei 2021, 19:28

Niks meer aan doen dus. :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Chris » vr 07 mei 2021, 19:45

Voor de scheepvaart wel een hindernis. Hogere schepen kunnen nu alleen nog maar via Den Helder er in of uit, vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal is dat ongeveer 200 kilometer langer en je moet dan minimaal over de Waddenzee, ik weet niet of alle binnenvaartschepen dat ook kunnen/mogen.

Volgens de data van is de brug open zijn dit niet heel veel schepen, de Coenbrug opent gemiddeld nog geen 1 keer per dag: https://www.isdebrugopen.nl/noord-holla ... m/coenbrug

Plaats reactie