[A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

[A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Robonus » di 21 jun 2016, 14:29

Het valt me op dat er door veel mensen geklaagd wordt dat de brug over de Zaan vaak open staat. Zo ook in de spits. Deze file groeit dan stroomopwaarts en in de spits lost die niet meer op.

Een aquaduct of tunnel zou natuurlijk een ideale oplossing zijn, maar helaas is dat stukje Zaandam zo dicht bebouwd dat zo'n ingreep niet mogelijk lijkt.

Ik vroeg me af of iemand hier al een keer over nagedacht heeft, zo ook met het oog naar de doortrekking richting de A9.

Hieronder nog wat luchtfoto's die de situatie weergeven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door nederland24 » di 21 jun 2016, 14:47

Opzich vreemd dat er in Nederland nog kunstwerken zijn, die af en toe open moeten staan. Van mij mogen alle kunstwerken die nog een spoorweg of waterweg kruisen en die een versperring veroorzaakt wel worden opgeheven door middel van een aquaduct of een brug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Chris » di 21 jun 2016, 14:51

Op zich geen gekke gedachte om de Zaan te kruisen met een aquaduct / tunnel. Vanwege de nabijgelegen kruisende (spoor)wegen en de taludligging van de A8 moet je denk ik denken aan een tunnel van circa 1 kilometer lengte. Dat wordt sowieso een dure ingreep.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Robonus » di 21 jun 2016, 15:18

Ja, de kruisende watergang is "slechts" 180m lang. Maar je zit met het spoor en bebouwing rondom de bestaande brug. Die loopt nog een stuk langer door (zit zelfs een Albert Heijn onder) dus niet heel makkelijk om hier iets voor te verzinnen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rein » di 21 jun 2016, 15:21

Robonus schreef:Het valt me op dat er door veel mensen geklaagd wordt dat de brug over de Zaan vaak open staat. Zo ook in de spits. Deze file groeit dan stroomopwaarts en in de spits lost die niet meer op.
Toevallig heeft de Minister gisteren wat kamervragen over de A8 beantwoord en hierbij ook ingegaan op de brugopeningen en de gevolgen hiervan. Volgens haar gaat de brug (slechts) vier keer per dag open en is het effect hiervan in de spits 'beperkt' en buiten de spits 'zelfs zeer beperkt'.

Sinds de openstelling van de tweede Coentunnel is de hoeveelheid verkeer bij de Coenbrug overigens met 8% toegenomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Chris » di 21 jun 2016, 15:26

Als het verkeerskundig geen groot genoeg knelpunt is kan je het misschien nog op 'leefbaarheid' gooien. Alhoewel die omgeving heel sterk ruikt naar Cargill.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Robonus » di 21 jun 2016, 15:28

Rein schreef:Volgens haar gaat de brug (slechts) vier keer per dag open en is het effect hiervan in de spits 'beperkt' en buiten de spits 'zelfs zeer beperkt'
Tja, ter plaatse van de brug is de file wel beperkt ja. De file groeit stroomopwaarts en slaat in de avondspits vaak helemaal terug tot op de A10 Noord. :geenlach:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Pino » di 21 jun 2016, 15:30

de kruisende watergang is "slechts" 180m lang. Maar je zit met het spoor en bebouwing rondom de bestaande brug. Die loopt nog een stuk langer door (zit zelfs een Albert Heijn onder) dus niet heel makkelijk om hier iets voor te verzinnen.
Wellicht een aquaduct met in de aanloop een stuk verdiepte ligging, vergelijkbaar met de A4 bij Leiden? Op die manier zou je pas ten westen van het spoor weer naar maaiveld-niveau gaan. Het zou mogelijk wel een issue opleveren met de huidige afritten 2 en 3.

Hoe dan ook heb ik geen principieel bezwaar tegen beweegbare bruggen op het Nederlandse snelwegennet. Het grootste deel ervan wordt in de spits open gehouden voor wegverkeer, dus ze veroorzaken alleen een versperring op tijdstippen met weinig verkeer. Pas wanneer de behoeften van de (beroeps)scheepvaart regelmatiger versperringen vergen, kun je op een gegeven moment weinig anders meer dan aanleg van een tunnel/aquaduct of een hogere brug. Het antwoord van de minister suggereert dat Rijkswaterstaat denkt een balans te hebben gevonden. Maar bij aanhoudende andere geluiden vanuit de streek moet dat misschien eens worden heroverwogen, op zijn laatst wanneer verlenging naar de A9 een realiteit mocht worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Kaaiman » di 21 jun 2016, 15:30

Voor de leefbaarheid in Zaandam zou het denk ik een zegen zijn als de A8 ondergronds zou verdwijnen, evenals voor het wegverkeer. De aansluiting op de s152 Provincialeweg zal hiervoor moeten verdwijnen en de aansluiting op de s153 Guisweg zal waarschijnlijk ook aangepakt moeten worden. Wat mij betreft een mooie kans om meteen het historische rechte verloop van de Guisweg te herstellen en er bovendien een hele aansluiting van te maken. En uiteraard een tunnel die geschikt is voor 2x3 rijstroken. :top:

Echter, zolang de doorgetrokken A8 er nog niet ligt, is het nut van de ingreep m.i. beperkt in verhouding tot de kosten. Maar moet je ooit verbreden naar 2x3, dan is het een mooie gelegenheid om het meteen goed aan te pakken en een tunnel aan te leggen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Robonus » di 21 jun 2016, 15:36

Pino schreef: Het grootste deel ervan wordt in de spits open gehouden voor wegverkeer, dus ze veroorzaken alleen een versperring op tijdstippen met weinig verkeer.
Ik kwam op dit idee toen ik gister voor de zoveelste keer rond 16:00 voor de dichte brug stond.
Vaak gaat ie rond 07:00 en 15:45 open. Dat is dus elke dag in de ochtend én avondspits.

Heeft denk ik iets te maken met de bevoorrading van de cacaofabriek die ernaast staat.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rein » di 21 jun 2016, 15:46

Pino schreef:Hoe dan ook heb ik geen principieel bezwaar tegen beweegbare bruggen op het Nederlandse snelwegennet. Het grootste deel ervan wordt in de spits open gehouden voor wegverkeer, dus ze veroorzaken alleen een versperring op tijdstippen met weinig verkeer.
In de spits gaan de bruggen wellicht niet open, maar de intensiteiten zijn op sommige wegen in met name de Randstad zo hoog dat ook bij een openstelling buiten de spits al snel stevige files gaan. En dat vaak voor één of twee zeilbootjes. Denk aan de Brug over Zijkanaal C in de A9, de Vechtbrug bij Muiden, deze Coenbrug, de Haringvlietbrug, de Ketelbrug en de bruggen in de Afsluitdijk. In mijn ogen zou het anno 2016 niet meer zo horen te zijn dat er in ASW's opengaande bruggen zitten. We hebben toch ook geen spoorwegovergangen meer in ASW's zitten?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mvalkenburg » di 21 jun 2016, 15:59

Uit eigen (dagelijkse) ervaring kan ik melden dat de brug a) vaker dan 4 keer per dag open gaat en b) dat de spitsen daarbij zeker niet vermeden worden. Vooral in de middagspits rustig terugslag tot aan de Coentunnel.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mavas » di 21 jun 2016, 16:06

Soms gaat de brug ook wel eens midden in de hoogspits open, ik heb wel een gezien om 17.20 uur. Waarschijnlijk gebeurt dit omdat bepaalde beroepsvaart altijd voorrang heeft.
Kaaiman schreef:Wat mij betreft een mooie kans om meteen het historische rechte verloop van de Guisweg te herstellen en er bovendien een hele aansluiting van te maken. En uiteraard een tunnel die geschikt is voor 2x3 rijstroken. :top:
Eensch! :top:
De A8 is op dit stukje weg niet echt rustig meer te noemen. In de ochtend loopt het nu steevast vast bij de invoeger vlak voor de brug, in de richting van Amsterdam. Vermoedelijk omdat de invoeger een korte invoegstrook heeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mvalkenburg » di 21 jun 2016, 16:08

In de ochtend zijn eigenlijk de 3 invoegers problematisch: eerst de invoeger links vanuit Saendelft, dan de redelijk korte invoeger vóór de brug en de zeer korte invoeger ná de brug. Daarna rijdt het weer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Jackbauer1350 » di 21 jun 2016, 16:09

De Vechtbrug bij Muiden in de A1 zijn ze ook niet te beroerd om deze tegen zevenen in de vooravond open te gooien. De avondspits is dan nog niet voorbij. Gelukkig is dat na dit jaar voorbij wanneer het aquaduct daar gereed is..

Bij de A8 kan je alleen nog maar omlaag. De snelweg ergens omheen leggen is daar geen optie. Alleen zou je daar niet met het grondwater problemen krijgen? Die hele hoek is dik water. Erger dan bijvoorbeeld het gebied waar de A4MD doorheen loopt volgens mij.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rein » di 21 jun 2016, 16:30

mvalkenburg schreef:Uit eigen (dagelijkse) ervaring kan ik melden dat de brug a) vaker dan 4 keer per dag open gaat
De Minister heeft het over 'gemiddeld vier keer per dag'. Op bepaalde dagen en/of in bepaalde seizoenen kan het werkelijke aantal dus substantieel hoger zijn dan het gemiddelde en op andere dagen minder.
mvalkenburg schreef: en b) dat de spitsen daarbij zeker niet vermeden worden. Vooral in de middagspits rustig terugslag tot aan de Coentunnel.
Dat zegt de minister in ieder geval ook niet.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mvalkenburg » di 21 jun 2016, 16:48

Rein schreef: De Minister heeft het over 'gemiddeld vier keer per dag'. Op bepaalde dagen en/of in bepaalde seizoenen kan het werkelijke aantal dus substantieel hoger zijn dan het gemiddelde en op andere dagen minder.
Laat ik het dan anders formuleren: Ik reed iedere werkdag heen en terug over de brug en stond iedere werkdag te wachten op een brugopening heenweg, ca. 8:00 en op de terugweg, ca. 17:20. Mijn vrouw iedere dag hetzelfde stuk, met altijd een brugopening rond 9:00 en op de terugweg tussen 15:00 en 16:00. Dus wij, als geheel niet-representatieve weggebruikers pakken dan precies de 4 brugopeningen per dag?

Alleen al de beroepsvaart is per dag een veelvoud van de genoemde 4 openingen per dag. Dus in het niet-toeristische seizoen zijn het er al meer.
Tel de recreatieve vaart in de zomer er dan nog eens bij op, dan lijkt een getal van 4 openingen per dag noemen een schromelijke onderschatting.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rein » di 21 jun 2016, 18:01

Suggereer je nu dat de Minister liegt? ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mvalkenburg » di 21 jun 2016, 18:44

Nee. Constateer. :top:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Kaaiman » di 21 jun 2016, 19:08

'Jaargemiddeld' 4 keer?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

zaankanter
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 29 jul 2016, 2:27

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door zaankanter » vr 29 jul 2016, 2:55

Als geboren en getogen Zaankanter heb ik met veel belangstelling jullie discussie over de Coenbrug gevolgd. Files zijn slechts één probleem, het andere is de leefbaarheid. Omwonenden klagen steeds vaker over geluidsoverlast en fijnstof. Ik heb mijn fantasie eens de vrije loop gelaten en heb een poging gedaan mogelijke oplossingen in kaart te brengen. Zie hier het resultaat.

Samengevat:
Bypass tussen Westzaan en de Kalverhoek
Aquaduct onder Nauernase Vaart
Tunnel tussen Westzaan en oostkant van de Zaan
Downgrading van bestaande Coentunnelweg tussen knooppunt Zaandam en Westzaan van autosnelweg tot stadsautoweg
Stadsautoweg komt uit op grote rotonde ter hoogte van de huidige haakse bocht S153 (Guisweg/Omgelegde Guisweg)
Omlegging N246/N8 langs Nauernase Vaart om ruimte te bieden voor aansluiting op verdiepte A8
Verbindingsweg tussen N246/N8 en S153 achter langs de Middel in Westzaan
Verwijdering dijklichaam A8 Guisveld, eind aan horizonvervuiling, herstel oude zichtlijnen
Deels herstel oorspronkelijke loop Guisweg

Het enorme dijklichaam waarop de A8 is gebouwd is naar mijn idee een historische vergissing die vroeg of laat een keer goed zou moeten worden gemaakt. Woningbouw in het Guisveld ligt zeer gevoelig en lijkt uitgesloten. Het zou fantastisch zijn om de aanleg van nieuwe, betere infrastructuur te combineren met het herstel van oude zichtlijnen, zodat het Guisweg en het Westzijderveld weer een eenheid worden en beter kunnen worden benut als recreatiegebied en groene long voor dit deel van de Randstad.

Verder heb ik nog een paar andere ideetjes ingetekend, zoals een nieuwe verbinding tussen Westzaan en Beverwijk en een stadsstraat achterlangs de wijken Westerkoog en Westerwatering maar dat is niet relevant voor deze discussie.

Oké, schiet nu maar raak!

Afbeeldingpicture host

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Chrysa » vr 29 jul 2016, 3:53

Ik zou de oude route niet de N8 noemen, aangezien het een andere route is dan de A8.
Je kan de N203 verleggen in Zaandam, ipv de route langs Wormerveer lift hij dan een stukje mee met de N246. en volgt dan de N8 tot aan Knooppunt Zaandam, of gewoon een S-nummer gebruiken als de weg naar de gemeente gaat.

Ook moet je nu behoorlijk omrijden voor de verbinding Het Kalf - Purmerend.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Robonus » vr 29 jul 2016, 7:23

Ondanks dat ik er vaak kom moest ik even de originele maps ernaast leggen om te zien hoeveel er nou veranderd is :yes: Je hebt aardig huis gehouden, vooral met het OWN.

Het lijkt me wel afhankelijk van de doortrekking A8-A9. Zonder dat stuk "voelt" het wel meer als omrijden langs de Kalverhoek.

Ik kan uit je ontwerp niet helemaal opmaken of de aansluiting naar het Kalf nu vervalt of niet? Weet niet of ze in Het Kalf blij worden als ze hun aansluiting moeten missen. Ik zie nu geen enkele aansluiting vanuit omgeving Kalf, dan zouden ze je s153->152->N8 moeten pakken op HWN te komen.
Laatst gewijzigd door Robonus op di 16 jan 2018, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door mavas » vr 29 jul 2016, 8:35

Groot nadeel van de tekening is:
- Verbinding A9 - A10 wordt langer in afstand via de snelweg dan via de "N8" en vermoedelijk ook langer in reistijd; Hierdoor zal veel verkeer op deze relatie alsnog voor de oude route blijven kiezen.
- Hoge belasting van het stukje A7 tussen de nieuwe A8 en knooppunt Zaandam. Uitbreiding naar 2x4 zal hier beslist noodzakelijk zijn. Dit wordt ook een dure verbreding aangezien ook het knooppunt aangepast moet worden (directe verbindingsboog nieuwe A8 > A10 noodzakelijk).
- twee tunnels in het nieuwe A8-trace, waarvan er een zeer lang is, en dus zeer kostbaar zal worden.
- Nieuwe ligging van N246 is geen noodzaak toe: Geen geld uitgeven aan iets wat geen probleem is.

Probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat er al is; Dat scheelt zeer veel kosten en creëert ook meer draagvlak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rene » vr 29 jul 2016, 9:24

De grondslag van de gronden in een strook links en rechts van de Zaan is in één woord uit te drukken: soep. Vandaar dat Prorail de spoorlijn ook absoluut niet wil verdiepen.
En een aquaduct of tunnel vlakbij bebouwing in die Zaanzone zal dan zeer hoge risico's met zich meebrengen.

Voorts is het nodig om in dit scenario knooppunt Zaandam ook om te zetten in een gewone afrit waarbij de doorgaande 2x6 richting zal zijn zuidoost-noordoost. Het direct aansluitende wegvak tot aan wat nu afrit 2 is, zal dan minstens 2x6 (of 2x5+spitsstrook) moeten zijn. En dat terwijl die weg vlak langs het Natura2000 gebied gaat. Zelfs de gedachte 2x4/2x3+spitsstrook van het lopende MIRT-project richting Hoorn/Purmerend zal moeilijk liggen, 2x6 is gegeven de huidige milieuwetgeving zo goed als uitgesloten. Het gebied tussen Wormerveer/Rooswijk en de Nauernasche vaart wil jij volplempen met nieuwe doorsnijdende infra en die nieuw getraceerde N246 richting Buitenhuizen, ik zie daar niet snel een politieke meerderheid voor komen. En dan heb ik het nog niet eens over controversionele witte lijntjes op de kaart, zoals een noordelijke randweg langs Rooswijk of een westerlijke randweg langs Westerkoog en Westerwatering.

En wat win je ermee ? Het A8-viaduct door Koog aan de Zaan moet blijven staan. Dat kan echt niet westelijk van de Zaan gelijkvloers, want Prorail wil geen nieuwe overweg en het spoor de bodem in willen ze om begrijpelijke redenen ook niet.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Schelpenpaadje » vr 29 jul 2016, 12:03

^^
Als jij realistische mogelijkheden zou moeten noemen om de leefbaarheid te vergroten en de overlast door brugopeningen te verminderen, welke zouden dat dan zijn?

Lastig dat de schaarse stukken onbebouwde grond in dit deel van het land nu juist de plekken zijn waar je niet of heel lastig kunt bouwen.
Met de inzichten van nu had een doorgaande A8 wellicht beter zuidelijker kunnen liggen, langs de oever van het Noordzeekanaal, als een soort A15.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Jackbauer1350 » vr 29 jul 2016, 13:44

^^ Dat was eind jaren 60 nog mogelijk geweest toen was dat hele Hemgebied nog redelijk onbebouwd. Het tracé van de huidige N516/S150 en N246 had daar eventueel voor kunnen dienen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Rene » vr 29 jul 2016, 20:28

Schelpenpaadje schreef:Als jij realistische mogelijkheden zou moeten noemen om de leefbaarheid te vergroten en de overlast door brugopeningen te verminderen, welke zouden dat dan zijn?
Leefbaarheid: diverse industrieën hun luchtjes eens laten verminderen. Daar heb je in de Zaanstreek véél meer last van dan van autoverkeer.
Overlast door brugopeningen: veel strakker regime: niet meer in de spits openen. Die paar schepen op de Zaan die zelfs te hoog zijn voor vrij hoge bruggen als de Coenbrug moeten maar op een ander tijdstip varen.
Schelpenpaadje schreef:Met de inzichten van nu had een doorgaande A8 wellicht beter zuidelijker kunnen liggen, langs de oever van het Noordzeekanaal, als een soort A15.
"Met de inzichten van nu" is vaak zo'n dooddoener. De ligging van de A8 moet zodanig zijn dat de Zaanstreek ook optimaal wordt ontsloten, en dat doe je niet met een tracé door de IJpolders. Zeker niet omdat veel industrie in Koog, Wormerveer en Krommenie niets aan een zuidelijktracé zou hebben gehad. Gezien de historische bebouwing langs de Zaan moest er ergens een doorbraak komen. Daarbij is de doorbraak op het huidige A8-tracé zeker geen slechte, ook voor wie tegenwoordig eens goed kijkt wat qua wegenstructuur nu echt belangrijk is voor het functioneren van de regio.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door Egbert » vr 29 jul 2016, 23:09

mavas schreef:Groot nadeel van de tekening is:
- Verbinding A9 - A10 wordt langer in afstand via de snelweg dan via de "N8" en vermoedelijk ook langer in reistijd; Hierdoor zal veel verkeer op deze relatie alsnog voor de oude route blijven kiezen.
Ten eerste: dat is niet erg. Het gaat erom dat er een vrije route beschikbaar is. Je zou zelfs een DRIP op kunnen hangen die aangeeft of de brug open is (of binnen 15 minuten open gaat) zodat doorgaand verkeer weet dat ze op dat moment die route niet moeten nemen, en zelfs bestemmingsverkeer voor de andere oever kan kiezen via de tunnel verder te gaan.
Ten tweede: of het veel sneller zal zijn met 4 rotondes? Ik heb het een beetje nagemeten en ik kom op 6,75 om 8,5 km. Als je 120 kunt rijden op de autosnelweg moet je het korte stukje met 95 gemiddeld doen. Dat zal je niet lukken. Een vrachtwagen die 90 op de autosnelweg doet moet 71 gemiddeld halen. Dat lijkt me ook erg optimistisch.

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A008] aquaduct / tunnel t.p.v. de Zaan

Bericht door renevisscher » wo 24 aug 2016, 14:51

Niet alleen op de A8 vormt de Zaan een natuurlijke hindernis, ook Prorail/NS heeft hier last van, waarbij de huidige brug over over de Zaan een duidelijke beperking vormt in het bepalen van de dienstregeling. Logisch lijkt mij dan dus om te kijken of er een soort van combi variant als in Nijverdal geconstrueerd kan worden. Hierbij lijkt mij een tracé in het verlengde van de huidige A7 (Prins Bernhardweg) via het Kogerveldstation om uit te komen bij de Mallegat(sloot). Van daaruit zou je dan via een redelijk dun bevolkt gebied kunnen doorsteken naar het huidige knooppunt Beverwijk om aldaar op de A9 aan te sluiten.
Als aansluitingen op deze verlengde A7 zou ik gaan voor het volgende rijtje:
- S155 (Prins Bernhardplein)
- S153 (Westerkoog)
- N246
- N197 (Bazaar)
Echt grote nadeel is dat je Zaandam ongeveer op zijn breedste punt doorkruist, wat waarschijnlijk een tunnel van 2 kilometer tot gevolg zou hebben.

Plaats reactie