2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Thijs1234
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:15

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Thijs1234 » za 22 okt 2016, 13:55

Schelpenpaadje schreef:
Wesso schreef:
Schelpenpaadje schreef:De A12 Lunetten -> Maanderbroek gaat van 2+2 over in vier rijstroken, waarbij rijstrook 1 bij Bunnik overgaat in een spitsstrook en bij Driebergen vervalt.
Dit ligt niet maximaal 1 km van de samenvoeging, zoals Thijs vraagt.

Overigens ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de ongevallen bij invoegende tapers. Vooral op de A12-A50 tussen knooppunt Grijsoord en Waterberg krijg ik het af en toe Spaans benauwd.
Zou het onderzoek van de topicstarter stiekem niet juist over invoegende tapers gaan, waarbij de gevraagde voorbeelden als vergelijkingsmateriaal dienen?
Scherp ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door verfmeer95 » za 22 okt 2016, 13:57

Thijs1234 schreef:
verfmeer95 schreef:^^ hier
Thanks! Uit google streetview begrijp ik dat deze situatie vrij recent is aangepast, zo'n 2 jaar ongeveer?
Ja, staat ook op de Wegenwiki.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Schelpenpaadje » za 22 okt 2016, 16:18

Thijs1234 schreef:
Schelpenpaadje schreef:
Wesso schreef:
Schelpenpaadje schreef:De A12 Lunetten -> Maanderbroek gaat van 2+2 over in vier rijstroken, waarbij rijstrook 1 bij Bunnik overgaat in een spitsstrook en bij Driebergen vervalt.
Dit ligt niet maximaal 1 km van de samenvoeging, zoals Thijs vraagt.

Overigens ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de ongevallen bij invoegende tapers. Vooral op de A12-A50 tussen knooppunt Grijsoord en Waterberg krijg ik het af en toe Spaans benauwd.
Zou het onderzoek van de topicstarter stiekem niet juist over invoegende tapers gaan, waarbij de gevraagde voorbeelden als vergelijkingsmateriaal dienen?
Scherp ;)
Fijn dat jij wat aan gevaarlijke invoegende tapers gaat doen :top: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 okt 2016, 19:03

Basjuh1981 schreef:
Jackbauer1350 schreef:O ja, ook al is het geen 2+2 maar de samenvoeging van de A20 naar de A12 richting Utrecht onder het Gouwe aquaduct zijn af en toe ook wel hachelijke acties te zien.
En als iedereen bij de samenvoeging gewoon zijn eigen rijstrook houdt, is er niks aan de hand.
Er wordt in het geval van de A20/A12 van strook gewisseld door verkeer vanaf Den Haag om aansluiting 11 Gouda te pakken en verder word er naar rechts geschoven om gewoon rechts te gaan rijden.
De andere kant op is het ook leuk, daar komt verkeer vanaf de aansluiting dat richting Den Haag wil en verkeer vanaf de A12 dat de A20 op wil. Maar goed dat is een afsplitsing en geen samenvoeging.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Basjuh1981 » zo 23 okt 2016, 18:15

Jackbauer1350 schreef:
Basjuh1981 schreef:
Jackbauer1350 schreef:O ja, ook al is het geen 2+2 maar de samenvoeging van de A20 naar de A12 richting Utrecht onder het Gouwe aquaduct zijn af en toe ook wel hachelijke acties te zien.
En als iedereen bij de samenvoeging gewoon zijn eigen rijstrook houdt, is er niks aan de hand.
Er wordt in het geval van de A20/A12 van strook gewisseld door verkeer vanaf Den Haag om aansluiting 11 Gouda te pakken en verder word er naar rechts geschoven om gewoon rechts te gaan rijden.
Maar er is genoeg tijd om van rijstrook 2 naar 4 te gaan om de afrit te pakken als je vanuit Den Haag komt. Wat dat betreft valt het in dezelfde categorie als bij het eerste blokje in- of uitvoegen.
Ik zie trouwens ook vaak gebeuren dat verkeer wat uit de richting van Rotterdam komt, direct naar rijstrook 1 wil. En dan vraag ik mij af: waarom?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Wesso » zo 23 okt 2016, 18:31

^^ Dat stukje tussen knooppunt Gouwe en afrit Gouda is echt irritant ja. Komende uit Den Haag moet je als het druk is wel wat bravoure tonen, om vlot 2 stroken naar rechts te gaan. Helaas is het niet zo makkelijk te ontvlechten door het Gouwe-aquaduct en de bruggen die in de weg zitten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Rene » ma 24 okt 2016, 8:38

Thijs1234 schreef:Beste mensen,

Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik op zoek naar ongevallendata op en rond samenvoegingen. Hiervoor ben ik op zoek naar samenvoegingen met een 2+2 configuratie, waar (maximaal +/- 1km) stroomafwaarts de linker rijstrook vervalt (en dus 3 rijstroken overblijven). Weten jullie er een aantal te vinden op Nederlandse snelwegen? :worship:

Alvast bedankt!!

Groet,

Thijs
De paar die ik zo snel uit mijn hoofd op weet te lepelen en van hectometerwaardes heb voorzien:
(Een paar zal ongetwijfeld al wel eerder zijn genoemd)

A2-Li 63,0-62,3 bij KP Oudenrijn
A4-Li 43,3-42,3 bij Leidschendam
A8-Re (A10p 32,0-A10p 32,5) bij KP Coenplein
A9-Li 69,3-68,2 bij KP Kooimeer [alleen bij opengestelde spitsstrook - dan afgesloten taper en vluchtstrookverkeer]
A9-Re 23,2-23,8 bij KP Holendrecht
A10-Li 27,3-27,0 bij afrit 2 einde wisselbaan
A12-Re 27,0-28,4 bij KP Gouwe [vóórdat de verbreding stroomafwaarts werd uitgevoerd]
A13-Re (A4x47,7-A4x 48,5) in verbindingsboog KP Ypenburg
A15-Re 51,6-52,4 bij KP Benelux
A16-Li en A16-Re in KP Ridderkerk (3+2 -> 5 -> 4) (25,7Re-26,2Re en 26,9Li-26,6Li)
A20-Li 34,8-34,1 bij KP Terbregseplein (afwijkende markering; grote lengte doorgetrokken strepen 34,8-34,4)

Succes.
Ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek.
TOEVOEGING
De korte samenvoeging aan het einde van de wisselbaan op de A10 toegevoegd (rood).
Laatst gewijzigd door Rene op di 25 okt 2016, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door mavas » ma 24 okt 2016, 15:40

Thijs1234 schreef:
Schelpenpaadje schreef:Zou het onderzoek van de topicstarter stiekem niet juist over invoegende tapers gaan, waarbij de gevraagde voorbeelden als vergelijkingsmateriaal dienen?
Scherp ;)
Buiten Nederland komt ook heel veel voor dat 2 + 2 rijstroken samenkomen, en dat na enige tijd de rechterrijstroken in moeten voegen. In Nederland ken ik zowat alleen de situaties dat linker rijstrook afvalt.

Daarom de vraag: Wordt de buiten Nederland veel voorkomende situatie ook meegenomen in het onderzoek?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Thijs1234
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:15

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Thijs1234 » ma 24 okt 2016, 15:56

^^ Nee, enkel Nederlandse snelwegen ;)
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 24 okt 2016, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop. Bedankt!

Thijs1234
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:15

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Thijs1234 » ma 24 okt 2016, 16:30

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Tot nu toe heb ik een lijstje kunnen samenstellen van 6 locaties. Hiervan is op 1 locatie de afstand tot de afstreping nogal kort (A2-Li 63,0), en op 1 locatie (A20-Li 34,8) komen ruim 4x zoveel ongevallen voor als op de andere locaties.

Om wat meer zekerheid in m'n resultaten te brengen, wil ik toch ook de 3+2 configuratie van samenvoegingen gaan bekijken (waar dus stroomafwaarts nog wel een strook vervalt). Ik gok zomaar dat het aanbod van deze samenvoegingen groot is ten opzichte van de 2+2 variant.

Kunnen jullie mij hiermee opweg helpen? (d.w.z. weten jullie een aantal locaties uit jullie hoofd? ;) )

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Wouter N14 » ma 24 okt 2016, 16:35

^^ Heb je zelf al een beetje op Google Maps rondgekeken?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: 2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bericht door orionpax » ma 24 okt 2016, 22:42

Helaas is het net n2. Maar op de paralelbaan van de N2 Baradorp ri De Hogt. Daar komen 2 stroken van de A2 samen met 2 rijstroken van de A58

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Rene » di 25 okt 2016, 10:48

Thijs1234 schreef:Hiervan is op 1 locatie de afstand tot de afstreping nogal kort (A2-Li 63,0)
700 meter kort ?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Rene » di 25 okt 2016, 10:54

mavas schreef:Buiten Nederland komt ook heel veel voor dat 2 + 2 rijstroken samenkomen, en dat na enige tijd de rechterrijstroken in moeten voegen. In Nederland ken ik zowat alleen de situaties dat linker rijstrook afvalt.
Dat is inderdaad een oplossing die in Duitsland vrijwel standaard is.
Laatst gewijzigd door Rene op di 25 okt 2016, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Thijs1234
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 13:15

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Thijs1234 » di 25 okt 2016, 10:55

Rene schreef:
Thijs1234 schreef:Hiervan is op 1 locatie de afstand tot de afstreping nogal kort (A2-Li 63,0)
700 meter kort ?
Als ik 'm opmeet op google maps, begint de afstreping al 230 meter na het puntstuk..

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bericht door Rene » di 25 okt 2016, 10:59

^^
In Cyclomedia Globespotter zie ik het puntstuk bij 63,0, en de afstreping bij 62,25.
Dat is toch echt ruim 700 meter.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Coen Tunnel » di 25 okt 2016, 11:16

Rene schreef:
mavas schreef:Buiten Nederland komt ook heel veel voor dat 2 + 2 rijstroken samenkomen, en dat na enige tijd de rechterrijstroken in moeten voegen. In Nederland ken ik zowat alleen de situaties dat linker rijstrook afvalt.
Dat is inderdaad een oplossing die in Duitsland vrijwel standaard is.
In België heb je dat ook bij knooppunt Neufchâteau komende vanaf Luik richting Luxemburg. Beide twee rijstroken moeten daar op de twee rijstroken van de E411 invoegen. En daar staat geen bebording die dat aangeeft, en de markering is ook niet al te best: https://www.google.nl/maps/@49.8492343, ... 312!8i6656

Je ziet daar nogal eens gebeuren dat iemand daar op het einde toch nog vrij abrupt moet invoegen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door RSK » di 25 okt 2016, 11:53

Rene schreef:A12-Re 27,0-28,4 bij KP Gouwe [vóórdat de verbreding stroomafwaarts werd uitgevoerd]
Die schoot mij ook te binnen. Die verbreding is echter ook alweer een jaar of 6 oud. Ook is het geen zuivere situatie 2+2 naar 3, omdat de aansluiting Gouda er nog tussen zat.
Wesso schreef:Dat stukje tussen knooppunt Gouwe en afrit Gouda is echt irritant ja. Komende uit Den Haag moet je als het druk is wel wat bravoure tonen, om vlot 2 stroken naar rechts te gaan. Helaas is het niet zo makkelijk te ontvlechten door het Gouwe-aquaduct en de bruggen die in de weg zitten.
Even tussendoor: op papier wordt dit straks keurig ontvlochten door de nieuwe brug over de Gouwe. In de praktijk vraag ik me af hoeveel mensen er over een 80-weg met verkeerslichten gaan kachelen om zich de oversteek van twee rijstroken te besparen.
mavas schreef:Buiten Nederland komt ook heel veel voor dat 2 + 2 rijstroken samenkomen, en dat na enige tijd de rechterrijstroken in moeten voegen. In Nederland ken ik zowat alleen de situaties dat linker rijstrook afvalt.

Daarom de vraag: Wordt de buiten Nederland veel voorkomende situatie ook meegenomen in het onderzoek?
In Australië vallen stroken vrijwel zonder uitzondering links af, zowel na snelwegknooppunten als na inhaalstroken op enkelbaans highways. Voor Nederlandse begrippen is dat dus rechts. Eigenlijk vind ik het een stuk logischer werken, al zou het (voor een ander onderzoek wellicht) interessant kunnen zijn om veiligheid en doorstroming bij links en rechts afvallen met elkaar te vergelijken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bericht door Coen Tunnel » di 25 okt 2016, 12:01

^^ Het lijkt mij voor de veiligheid en doorstroming beter om sneller rijdend verkeer te laten invoegen in plaats van langzaam rijdend verkeer. Daarom valt in Nederland ook de linker rijstrook af en niet de rechter. Het kost wellicht wel iets meer ruimte.

Bij kruipstroken op Belgische snelwegen valt aan het einde van de helling ook de linker rijstrook af en gaat de kruipstrook door als een gewone rijstrook (meestal is die al als een gewone rijstrook gemarkeerd). Zo wordt voorkomen dat langzamer verkeer moet invoegen tussen sneller verkeer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bericht door Rene » di 25 okt 2016, 12:13

Coen Tunnel schreef:Het lijkt mij voor de veiligheid en doorstroming beter om sneller rijdend verkeer te laten invoegen in plaats van langzaam rijdend verkeer. Daarom valt in Nederland ook de linker rijstrook af en niet de rechter. Het kost wellicht wel iets meer ruimte.
Dat is te kort door de bocht. Bij links afvallende rijstroken na een samenvoeging moet doorgaand vrachtverkeer verplicht 2 rijstroken naar rechts schuiven, terwijl aan de rechter kant hun dode hoek nu net het grootste is. Een trucker kan de strook links van hem beter overzien. Alleen al dit aspect maakt dat ik geen groot voorstander ben van links afvallende rijstroken na een samenvoeging.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bericht door mavas » di 25 okt 2016, 14:16

^^ Exact mijn reden waarom ik voor die oplossing ben. En niet alleen vrachtverkeer, maar ook werkbusjes hebben rechts een aardige dode hoek.

En ikzelf rij in een "normale" personenauto, en ik vind naar rechts opschuiven toch altijd iets intensiever dan naar links opschuiven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 2+2 samenvoegingen op snelwegen: Op welke locaties?

Bericht door Wesso » di 25 okt 2016, 16:02

RSK schreef:
Wesso schreef:Dat stukje tussen knooppunt Gouwe en afrit Gouda is echt irritant ja. Komende uit Den Haag moet je als het druk is wel wat bravoure tonen, om vlot 2 stroken naar rechts te gaan. Helaas is het niet zo makkelijk te ontvlechten door het Gouwe-aquaduct en de bruggen die in de weg zitten.
Even tussendoor: op papier wordt dit straks keurig ontvlochten door de nieuwe brug over de Gouwe. In de praktijk vraag ik me af hoeveel mensen er over een 80-weg met verkeerslichten gaan kachelen om zich de oversteek van twee rijstroken te besparen.
Nog even daarop inhakend: ik ben zeer benieuwd of Gouda vanaf Den Haag al bij "afrit Moordrechtboog" zal worden aangegeven om verkeer over de Extra Gouwekruising te sturen i.c.m. een doorgetrokken streep bij afrit Gouda. Lijkt mij onzin, maar we hebben eerder gekke dingen gezien.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: 2+2 en 3+2-samenvoegingen op snelwegen: Welke locaties?

Bericht door Jackbauer1350 » di 25 okt 2016, 16:39

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:Het lijkt mij voor de veiligheid en doorstroming beter om sneller rijdend verkeer te laten invoegen in plaats van langzaam rijdend verkeer. Daarom valt in Nederland ook de linker rijstrook af en niet de rechter. Het kost wellicht wel iets meer ruimte.
Dat is te kort door de bocht. Bij links afvallende rijstroken na een samenvoeging moet doorgaand vrachtverkeer verplicht 2 rijstroken naar rechts schuiven, terwijl aan de rechter kant hun dode hoek nu net het grootste is. Een trucker kan de strook links van hem beter overzien. Alleen al dit aspect maakt dat ik geen groot voorstander ben van links afvallende rijstroken na een samenvoeging.
Dit is dus zeker ook de reden van het verplicht volgen van de parallelbaan op de A1 bij Muiden voor vrachtverkeer vanaf de A9.

Plaats reactie