[A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
expressweg

[A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Berichtdoor Rogier » Wo 09 Nov 2016, 19:46

Voor 2022 staat er een grote renovatie voor de Heijenoordtunnel gepland. De voorbereidingen op de renovatie beginnen al volgend jaar en om die reden verwacht ik dat dit een soortgelijke renovatie als de Velsertunnel wordt, waarbij de tunnel waarschijnlijk voor diverse maanden afgesloten gaat worden.

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [A029] renovatie Heinenoordtunnel

Berichtdoor Rene » Wo 09 Nov 2016, 20:37

Maandenlang afsluiten is bijna onmogelijk, want er is geen alternatief.
Als al het verkeer moet omrijden via de Kiltunnel (lokaal) of de A17-A16 (doorgaand), dan heb je zuidelijk van Rotterdam een gegarandeerd verkeersinfarct.

Misschien dat het scheepvaartverkeer ter plekke een paar maanden kan worden omgeleid ?
Dan kan met een "2x2 schipbrug" omvang het probleem nog enigszins worden beheerst.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Wo 09 Nov 2016, 20:44

Rogier schreef:Heijenoordtunnel
Doet Hein Heijmans de renovatie? Of moet Hein gaan hei(j)en bij de Heinenoordtunnel? Wordt er ook een heindag gehouden?

Misschien toch maar de A4-Zuid aanleggen als omleidingsroute? :leep:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie
Interesse in wegenkaarten van Michelin, Die Generalkarte en andere uitgevers? PB me!

BJB
polderweggetje

Berichtdoor BJB » Do 10 Nov 2016, 11:38

Gezien de beperkte alternatieven voor omleidingen misschien toch per buis renoveren en de andere buis in de spitsrichting gebruiken?

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 10 Nov 2016, 12:34

Mijn idee: verkeer van noord naar zuid over twee rijstroken door één van de snelwegtunnelbuizen leiden tijdens de renovatie van één van de andere buizen, en verkeer van zuid naar noord over één rijstrook door één van de snelwegtunnelbuizen (daar stel ik dan dus een 2+1-constructie met barrier voor) en over één rijstrook door de buis voor agrarisch verkeer (ik vermoed dat twee rijstroken daar wellicht wat krap worden, maar wellicht is het mogelijk met een smalle linkerrijstrook en een snelheidsbeperking). Indien er twee rijstroken door de buis voor agrarisch verkeer kunnen is er natuurlijk geen tegenverkeer noodzakelijk in één van de snelwegbuizen.

Voorts zou ik de Kiltunnel tolvrij maken gedurende de tijden van de werkzaamheden, zeker in de richting(en) waarin maar twee rijstroken beschikbaar zijn.

Scooters/bromfietsers tijdelijk toestaan door de fietstunnel met Vmax :A1-30: en landbouwverkeer met ontheffing toestaan in de nachtelijke uren of overdag omleiden via het veer Oud Beijerland-Hekelingen en de Spijkenisserbrug.

verfmeer95
autoweg

Berichtdoor verfmeer95 » Do 10 Nov 2016, 16:01

^^ Ik denk dat 2 rijstroken in de langzaamverkeertunnel wel kan. Die heeft een diameter van 8.5 meter, met een hoogte van 5 meter heb je dan 6.8 meter in de breedte. Daar moeten wel 2 rijstroken op passen, desnoods met een aangepaste maximum snelheid.

Widejo
stadsweg

Berichtdoor Widejo » Do 10 Nov 2016, 17:46

Lekker uitstellen tot 2025 en in 2018 starten met de aanleg van de A4 Benelux-Klaaswaal. Dan ligt er een waardige omleidingsroute en kan de Heinenoordtunnel gewoon volledig dicht en gerenoveerd worden. Mogelijk puntje van kritiek, goedkeurig en besluitvorming aanleg A4 voor 2018 geregeld te hebben lijkt mij een uitdaging.
Bergen op Zoom, waar Brabant Zeeland kust

Rogier
expressweg

Berichtdoor Rogier » Do 10 Nov 2016, 18:01

Deze informatie heb je via de informatielijn van Rijkswaterstaat ontvangen. De renovatie van de Heijenoordtunnel is namelijk in de renovatie \ vervangingsbegroting opgenomen. Om die reden heb ik gevraagd wanneer wij deze werkzaamheden mogen verwachten.
Men gaf aan dat het werk in 2022 in uitvoering gaat en dat de voorbereidingen al volgend jaar gaan beginnen. De (zeer) lange voorbereidingstijd betekend in veel gevallen dat de werkzaamheden grootschalig kunnen zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Berichtdoor Palance » Do 10 Nov 2016, 18:03

Leuk thuiswedstrijdje voor mij voor fotoreportages :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rogier
expressweg

Berichtdoor Rogier » Do 10 Nov 2016, 18:13

Misschien iets voor een aparte topic: Vervanging \ Renovatie:

Vanaf 2020 staan diverse grotere renovatie \ vervangingsprojecten op het programma in de omgeving van Rotterdam \ Dordrecht.
Naast de renovatie van de Heijenoordtunnel staan ook de deze projecten in de begroting:
- Vervanging \ Renovatie Brug over de Noord bij de A15
- Renovatie Van Brienenoordbrug (incl. brugkleppen)
- Vervanging Suurhoffbrug door (tijdelijke) noodbrug.
- Renovatie \ Vervanging Wantijbrug N3
- Vernieuwing van de N3 bij Dordrecht (60 miljoen euro).

De Moerdijkbrug staat niet in de begroting en om die reden denk ik dat de vervanging van de Moerdijk niet in 2025, maar in 2035 gaat plaatsvinden.
Tegen die tijd zijn de pijlers 100 jaar oud en zijn de huidige overspanningen ook weer bijna 60 jaar oud. Ook zal tegen die tijd de verwachte restlevensduur van 30 jaar (na renovatie van 2006 - 2008) bereikt zijn.

Wouter N14
Moderator

Berichtdoor Wouter N14 » Do 10 Nov 2016, 23:11

^^ De Van Brienenoord betreft dacht ik alleen de nieuwste brug.
Life is too short to remove USB safely - tekst achterop een Nepalese vrachtwagen

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Vr 11 Nov 2016, 1:17

BJB schreef:Gezien de beperkte alternatieven voor omleidingen misschien toch per buis renoveren en de andere buis in de spitsrichting gebruiken?
De tunnel is rond de eeuwwisseling gerenoveerd naar 2x3 stroken. Grote kans dat de renovatie dus vooral nodig is vanwege de veroudering van de tunneltechnische installaties. Vervanging daarvan kost veel tijd, want dat betekent veel systeemtesten en een nieuwe openstellingsvergunning. En in de tijd dat er geen bekabeling ligt in de tunnel, kan er ook niet doorheen gereden worden. Ook niet via 1 buis.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

hneel
verkeersader

Berichtdoor hneel » Vr 11 Nov 2016, 20:58

Die lui in de Hoekse waard wilden toch geen A4, en ook geen brug ter vervanging van het pontje bij Nieuw Beijerland?

Dan moeten ze maar op de blaren zitten...
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Palance
4x4 autosnelweg

Berichtdoor Palance » Vr 11 Nov 2016, 21:46

Het is natuurlijk niet zo dat iedereen in de Hoeksche Waard tegen de A4 is.

Maar goed, als de tunnel een tijdje dichtgaat zie ik wel een behoorlijk vervoersprobleem ontstaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

BJB
polderweggetje

Berichtdoor BJB » Za 12 Nov 2016, 0:41

Ik ook en lijkt mij ook niet dat je autoverkeer door de langzaam verkeerstunnel kan leiden, die zal daar qua systemen toch ook niet voor geschikt zijn of wel?

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Za 12 Nov 2016, 11:10

hneel schreef:Die lui in de Hoekse waard wilden toch geen A4, en ook geen brug ter vervanging van het pontje bij Nieuw Beijerland?

Dan moeten ze maar op de blaren zitten...

Van de Heijnenoordtunnel maken ook heel veel mensen gebruik van Duiveland en Flakkee. Plus het nodige doorgaand verkeer.
Anno 1906.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Za 12 Nov 2016, 11:17

BJB schreef:Ik ook en lijkt mij ook niet dat je autoverkeer door de langzaam verkeerstunnel kan leiden, die zal daar qua systemen toch ook niet voor geschikt zijn of wel?
Sowieso zul je verbindingswegen moeten aanleggen van de rijbaan van de A29 naar de langzaam-verkeertunnel. En wellicht zal er het één ander aan systemen geïnstalleerd moeten worden, maar dat kun je natuurlijk doen voordat de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel beginnen.

Rogier
expressweg

Berichtdoor Rogier » Za 12 Nov 2016, 19:19

Overigens is het ook mogelijk dat de werkzaamheden redelijk gaan meevallen. De Roertunnel staat ook in de vervangings- en renovatiebegroting. Deze staat er in omdat na 2019 - 2026 een (klein) deel van de installaties vervangen moet worden. Verder is de Botlektunnel in de afgelopen jaren ook gerenoveerd en hier hoefde tunnel uitsluitend tijdens een paar weekenden dicht.

Terug naar “Autosnelwegen”