[A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Dennis94
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 23:21

Re: [A027] Almere-Utrecht verbreden

Bericht door Dennis94 » di 05 jul 2011, 10:18

Zo ver als ik begrepen heb, is dat de stichtse brug eigenlijk bestaat uit 2 bruggen. In 1983 is de eerste aangelegd, destijds als N27, en in 1999 pas de tweede samen met de doortrekking tot knooppunt Almere. Ik denk dus niet dat het mogelijk is om bij wijze van spreken de middengeleider te verplaatsen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] Almere-Utrecht verbreden

Bericht door Rogier » di 05 jul 2011, 19:02

De Stichtse brug bestaat inderdaad uit 2 kokerliggers (1 uit 1982 - 1983 en de ander uit 1996 - 1997).
De nieuwere zuidbrug loopt ook minder vloeiend en de oudere noordbrug en daarom is het koppelen van beide bruggen niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » vr 30 mar 2012, 14:12

Een verbreding van de A27 tussen Almere en Eemnes gaat er voorlopig nog niet komen.
Voortgangsrapportage RRAAM schreef:Naar aanleiding van de motie 32500A-96 Aptroot c.s. heeft het Rijk samen met de regio de mogelijkheid van spitsstroken onderzocht; inclusief onderzoek naar de financiering van deze aanpassingen uit regionale/lokale infrastructuur of uit het programma Beter Benutten, naast een bijdrage van de regio.
De uitkomst van dit onderzoek is dat de A27 minder goed scoort dan andere projecten. Hiervoor is een landelijke vergelijking gemaakt op basis van kosteneffectiviteit (waarbij de investeringssom is afgewogen tegen de reductie aan file). Het traject komt niet voor in de «file top 50» en het komt niet als knelpunt naar voren in het 2020-scenario van de NMCA. Daarmee is dit trajectdeel voor 2020 onvoldoende urgent om in te investeren. In het BO MIRT van november 2011 is afgesproken dat de provincies in overleg met Rijkswaterstaat de maatregel bus op vluchtstrook uitwerken, om zo het HOV ongehinderde doorgang te geven in de spits.
Toch vraag ik me af hoe lang dat nog goed gaat. Het is nu inderdaad geen structureel knelpunt, maar de verkeersintensiteiten zijn wel behoorlijk hoog, met name ten zuiden van de Stichtse Brug. Dit traject heeft de potentie om met een kleine groei al een structureel knelpunt te gaan worden. Het grootste voordeel is hier dat het aandeel vrachtverkeer laag is. De intensiteiten zijn net zo hoog als de A28 Zwolle - Meppel voor de verbreding aldaar, maar de A28 was veel filegevoeliger door het grotere aandeel vrachtverkeer. Hetzelfde geldt voor de A1 bij Deventer.

Intensiteiten van de A27:
Afbeelding

Afbeelding
(2011 zijn voorlopige cijfers)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » vr 30 mar 2012, 14:23

Zolang er andere grotere knelpunten zijn, is het niet meer dan logisch dat eerst daarvoor geld wordt uitgetrokken en niet voor dit traject. Die file top 50 wordt met al die verbredingen op andere trajecten natuurlijk wel behoorlijk opgeschoond, dus misschien staat de A27 over een paar jaar wel in de file top 50. Uitstel hoeft nog geen afstel te zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door mavas » vr 30 mar 2012, 14:49

^^ Ik denk er hetzelfde over. Maar verbreding met spitsstroken liever niet, beter gewoon een volwaardige verbreding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » vr 30 mar 2012, 14:52

Een reguliere verbreding is eenvoudig, snel en goedkoop te realiseren, tussen Eemnes en de Stichtse brug is er namelijk een doorlopende ruimtereservering in de middenberm. De Stichtse brug zelf zou ook vrij eenvoudig aangepast kunnen worden door richting noorden een deel van de ongebruikte langzaam-verkeerverbinding te gebruiken en richting zuiden de vluchtstrook. Noordelijker zal het nog niet nodig zijn zolang die polders daar nog niet volledig volgebouwd zijn. De restcapaciteit ten noorden van de N305 is nog significant.

smh
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 01 jun 2009, 20:47

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door smh » vr 30 mar 2012, 16:48

Chris schreef:Het is nu inderdaad geen structureel knelpunt, maar de verkeersintensiteiten zijn wel behoorlijk hoog, met name ten zuiden van de Stichtse Brug.
Ik verbaas me al lange tijd waarom het stuk Eemnes -> Bilthoven niet (of laag) in de file top 50 staat. In de ochtend spits staat daar nooit een lange file, maar een stuk of 4 van 2 a 3 km die bij elkaar veel vertraging geven. 45 minuten vanaf de Stichtsebrug tot aan Bilthoven is echt geen uitzondering in de ochtendspits dat zonder file makkelijk in een kwartier is te doen.

Naar het noorden toe is het een stuk beter te doen ('s avonds). Daar staat voor Bilthoven wel altijd file, maar de vertraging per Km is daar niet zo groot en tussen Bilthoven en Eemnes is het druk, maar rijdt het vaak toch redelijk door.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Rogier » vr 30 mar 2012, 17:55

Chris schreef:Een reguliere verbreding is eenvoudig, snel en goedkoop te realiseren, tussen Eemnes en de Stichtse brug is er namelijk een doorlopende ruimtereservering in de middenberm. De Stichtse brug zelf zou ook vrij eenvoudig aangepast kunnen worden door richting noorden een deel van de ongebruikte langzaam-verkeerverbinding te gebruiken en richting zuiden de vluchtstrook. Noordelijker zal het nog niet nodig zijn zolang die polders daar nog niet volledig volgebouwd zijn. De restcapaciteit ten noorden van de N305 is nog significant.

Als men toch gaat verbreden, dan kan men net zo goed tot aan KNP Almere doorbouwen.
De huidige A27 de Stichtse Brug en KNP Almere mag namelijk volledig opnieuw aangelegd worden.
RWS heeft namelijk een aantal ontwerpfoutjes gemaakt, waardoor de huidige verharding in een zeer slechte staat verkeerd.
De gehele verharding zal op termijn volledig opnieuw aangelegd moeten worden en op sommige punten moet zelfs het dijklichaam aangepast worden.
De reden is dat er water in het dijklichaam blijft staan op de afgesloten avi-slakken lagen. Hierdoor spoelt het zand onder de fundering van de verharding weg.
Daarnaast is de fundering niet flexibel genoeg om de grote zettingen van het zandlichaam te volgen. Het gevolg is dat de verharding op veel plaatsen ondermijnt is en daardoor is de kwaliteit van de verharding zeer slecht.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door keokiracer » di 07 okt 2014, 11:09

*kick*

Ik plaats het maar even hier.In 2015 wordt de A27 ten noorden van de Stichtse Brug gerenoveerd.

[youtube]OfDhVxuv8oE[/youtube]
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door captain007 » di 07 okt 2014, 11:31

Stond inderdaad ook al in de MIRT vermeld. Het is in elk geval hoog nodig, want het wegdek is daar helemaal kapotgescheurd.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Techum » di 07 okt 2014, 11:57

Gaat op die verhoogde rijbaan 2+2 op één rijbaan passen? Het klinkt als een omvangrijke klus. Aangezien het daar nu al flink druk wil zijn op bepaalde momenten, wordt dit project geen feestje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » vr 16 mar 2018, 15:26

  • A27
    * Uit het MIRT-onderzoek Oostkant Amsterdam (MOOA) komt naar voren dat een verbreding van de A27 tussen Almere en Eemnes een oplossend vermogen heeft op de A1 en A27. De verbreding van de A27 heeft ook een positief effect op Utrecht en omgeving.
    * Rijk en regio gaan samen na in hoeverre een verbreding van de A27 bijdraagt aan de opgaven van het Gebiedsgerichte Programma Bereikbaarheid van, naar en in de MRA. Daarbij wordt ook de regio Utrecht betrokken.
    * De uitkomsten hiervan worden geagendeerd voor het BO MIRT Noordwest Nederland van najaar 2018.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -nederland

MRA = Metropoolregio Amsterdam
BO MIRT = bestuurlijk overleg MIRT

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » vr 22 nov 2019, 12:14

  • Rijk en regio besluiten om de afweging van de verbreding, partieel of geheel, van de A27 knooppunt Almere – knooppunt Eemnes plaats te laten vinden binnen het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. In aansluiting op de nog te ontwikkelen multimodale netwerkstrategie in het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid verkennen Rijk en regio de mogelijkheden voor financiering van verbreding, waarbij regionale cofinanciering tot de mogelijkheden behoort. De uitkomsten hiervan zullen betrokken worden in de programma brede afweging van te nemen maatregelen in zowel het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid als in het programma U Ned.
  • Aanvullend is, in opdracht van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid, onderzocht welke slimme maatregelen/Quick Wins de problematiek op de A27 helpen aan te pakken. Hierbij is gekeken naar het gedeelte tussen knooppunt Eemnes en knooppunt Almere. Rijk en regio stemmen in met de conclusie dat de aanpassing van de aansluiting Eemnes een no-regret maatregel betreft om vervolgens gezamenlijk met Samen Bouwen aan Bereikaarheid en de betrokken Utrechtse partijen overeenstemming te bereiken over de uitvoering en de financiering. Het betreft een reconstructie van het kruispunt onder aan de afrit.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ember-2019

Kortom: de verbreding van de A27 is nog weinig meer concreet geworden. Echt urgent is het natuurlijk ook niet, dit wordt vooral een probleem als Almere heel veel huizen gaat bouwen aan de oostkant. Dit begint nu wat op stoom te komen met Nobelhorst en Almere Hout.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » vr 22 nov 2019, 12:34

Verbreding Eemnes-Huizen is ook een quick win. Wat asfalt draaien en je bent klaar. Dit is momenteel het drukste en meest turbulente stuk. Eventueel tot :AS: Almere-Haven als dit past op de Stichtsebrug. Wat je op korte termijn al kunt doen scheelt ook voor de aanpak voor het resterende deel. Gek dat dit laaghangend fruit niet benoemd wordt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door mavas » vr 22 nov 2019, 12:52

Ik dacht dat ik enige weken al een bericht had geplaatst over de uitkomsten van een onderzoek naar verbreding/aanpassingen? Ik zie dat hier niet terug?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door mavas » vr 22 nov 2019, 13:14

Blijkbaar in nog weer een ander topic:
^^ Er is weer nieuws!
Via een zoekopdracht kwam ik een memo tegen over de A27 Eemnes - Almere. Deze staat ergens op https://www.regiogv.nl/
Document: https://www.regiogv.nl/wp-content/uploa ... RKdocx.pdf

Enkele citaten uit de memo:
In het Bestuurlijk Overleg MIRT in het najaar 2019 wordt besloten of de verbreding van de A27 onderdeel uitmaakt van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid als onderdeel van MRAprogrammalijn Netwerken, Ringen en Stad. Het A27 Quickwins onderzoek geeft weer welke maatregelen de problematiek op de A27 helpen aan te pakken en zo moeten bijdragen aan het doel van de programmalijn.
Pakket C: Verbreding (€19.5 mln)
Dit pakket bevat de verbreding van het traject Almere-Haven tot knooppunt Eemnes in beide rijrichtingen. De kosten zijn exclusief verbreding van de Stichtsebrug. Door deze verbreding zijn de knelpunten op de A27 opgelost.
Dus voor slechts een kleine 20 miljoen kan dit knelpunt opgelost worden!
Ik snap dan niet dat er gewoon even 20 miljoen wordt vrijgemaakt voor zo'n duurzame oplossing. Dat is helemaal niet veel geld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » vr 22 nov 2019, 13:34

Is er toevallig in de komende vijf jaar groot onderhoud gepland op dit traject?
Dat kan een mooie combinatie zijn om dit deel naar voren te halen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » do 28 nov 2019, 15:16

Verbreding van de A27

Provincie Flevoland wil dat het Rijk een positief besluit neemt over de verbreding van de A27 tussen de Stichtse brug en het knooppunt met de A1. Zeker nu uit onderzoek gebleken is dat dit goedkoper kan dan eerder gedacht. Met het Ministerie en de regio is de afspraak gemaakt om een aanvullend onderzoek naar de effecten van de verbreding te starten en de financieringsmogelijkheden te verkennen.
>> https://www.flevoland.nl/actueel/gezame ... m-flevolan

Ik heb nog geen achtergrondinformatie kunnen vinden dat de verbreding van de A27 wellicht goedkoper is dan gedacht.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door mavas » zo 01 dec 2019, 20:42

19,5 miljoen is toch goedkoper dan gedacht?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » wo 19 feb 2020, 21:36

De brug van de A27 over de Hoge Vaart ter hoogte van de aansluiting Zeewolde (N305). Volgens mij is het mogelijk om de A27 hier naar 2x3 rijstroken te verbreden zonder dat deze brug verbreed hoeft te worden, mits je geen of krappe vluchtstroken acceptabel vindt. Aan de westkant van de brug (andere kant van deze foto) is nog een ongebruikt stuk brugdek, wellicht ooit bedoeld voor een fietspad.

Afbeelding
A27 viaduct over Hoge Vaart 04 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Victor » do 20 feb 2020, 19:00

^^ Meer rijstroken lijkt me inderdaad geen probleem, bovenaanzicht

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » vr 27 nov 2020, 9:14

Afspraken gemaakt omtrent het MIRT:

Als eerste stap om de doorstroming op de A27 te verbeteren, de regio zal werken aan de realisering van de Quick Win A27, aansluiting Eemnes. Een reconstructie van het kruispunt onderaan de afrit Eemnes, draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer op de A27. De kosten hiervan zijn geraamd op € 2,4 – 3 miljoen (incl. btw). De Rijksbijdrage bedraagt maximaal € 1,5 miljoen (incl. btw). De realisatie is voorzien in 2022.

Als tweede stap wordt gestart met een MIRT-verkenning naar de capaciteitsuitbreiding van de A27 tussen Almere Haven en knooppunt Eemnes als oplossing voor het NMCA-knelpunt op dit tracé en het leveren van een bijdrage aan een betere betrouwbaarheid van het HOV. De scope van de MIRT-verkenning zal integraal binnen het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid worden ingebed. Hierover zullen Rijk en regio gezamenlijke afspraken maken in de startbeslissing. De investeringskosten voor een verbreding zijn geraamd op € 29 miljoen (incl. btw). De regiobijdrage bedraagt 25%.

isaac
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 8:57

[A027] Eemnes - Almere Vraag?

Bericht door isaac » vr 27 nov 2020, 22:06

ik rij met mij vader over de A27 naar Almere maar er ontbreken verlichting en matrixborden op de A27 want in de avond zijn de verlichting van autos zo vel waardoor mijn vader en ik er last van hebben wanneer komen er verlichting en matrixborden op de A27 tussen Almere en Eemnes? :?:

Nieuwe onderwerp samengevoegd met dit bestaande onderwerp. M.v.g. het moderatorenteam.

isaac
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 jul 2019, 8:57

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door isaac » vr 27 nov 2020, 22:33

Afbeeldingrrwrwwerd by isaac pantophlet, on Flickr


deze verbreding?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Wouter N14 » vr 27 nov 2020, 23:00

^^ Heb je de berichtjes boven je gelezen? Daar staat "de A27 tussen Almere Haven en knooppunt Eemnes".
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A027] Eemnes - Almere Vraag?

Bericht door Durashift » vr 27 nov 2020, 23:44

isaac schreef: vr 27 nov 2020, 22:06 ik rij met mij vader over de A27 naar Almere maar er ontbreken verlichting en matrixborden op de A27 (..)wanneer komen er verlichting (..) op de A27 tussen Almere en Eemnes? :?:
Als er voldoende voertuigen rijden. ;)
(..) Kort gezegd komt dat er op neer dat verlichting wordt aangebracht bij een verwachte verkeersintensiteit van 1500 motorvoertuigen/uur/rijstrook of meer in het gemiddelde werkdagspitsuur. Bij geometrische factoren die de rijtaak verzwaren (versmalde rijstroken, te smalle of geen vluchtstrook, te korte invoegstrook, etc.) geldt een verwachte verkeersintensiteit van 1200 motorvoertuigen/uur/rijstrook. (..)
Uit: handboek dynamische verlicht autosnelwegen, bijlage B: Uitvoeringskader verlichting.

http://publicaties.minienm.nl/documente ... osnelwegen

Info is van 2006, in 2013 schijnt er een nieuwe uitvoeringskader verlichting te zijn, maar die kon ik niet vinden op de publicatiesite van het ministerie.


~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik kwam dit stukje ook nog tegen. Een GroenLinks kamerlid dat zeurt of opkomt voor de belangen van enkele bewoners nabij de A27 die hinder hebben van de hogere verlichtingsmasten. :woop:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2713.html

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door jelger » za 28 nov 2020, 0:19

Off topic hier natuurlijk (verkeerde deeltraject) - maar een ergerlijke reactie van een minister die denkt dat Kamervragen beantwoorden een potje tennis is en in dit geval alleen maar draaien om (de tijdelijkheid van) nachtelijk branden. Of daar leidt ze de antwoorden naar toe. Dodging the questions op z'n goed Nederlands. Altijd slecht, ongeacht de vragensteller.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Via » zo 29 nov 2020, 15:57

Chris schreef: vr 27 nov 2020, 9:14 Afspraken gemaakt omtrent het MIRT:

Als eerste stap om de doorstroming op de A27 te verbeteren, de regio zal werken aan de realisering van de Quick Win A27, aansluiting Eemnes. Een reconstructie van het kruispunt onderaan de afrit Eemnes, draagt bij aan een betere doorstroming van het verkeer op de A27. De kosten hiervan zijn geraamd op € 2,4 – 3 miljoen (incl. btw). De Rijksbijdrage bedraagt maximaal € 1,5 miljoen (incl. btw). De realisatie is voorzien in 2022.
Bijzonder, want volgens mij worden komend jaar al 2 buslussen in die afrit aangelegd in het kader van de HOV. Pak de rest dan ook gelijk mee zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 15:59

Aanpak van de afrit Eemnes (vanuit Utrecht):
Provincie Utrecht schreef:Startschot voor aanpak afrit A27 en HOV-haltes Eemnes

Minister Mark Harbers, van Infrastructuur en Waterstaat, onthulde vanmiddag een bouwbord langs de Zuidersingel. Daarmee markeerde hij de start van de verbreding van de afrit van de A27 en de aanleg van HOV-bushaltes Eemnes.

Afbeelding

Deze uitbreiding van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) zal tot een betere doorstroming leiden op de A27 en daarmee tot een vlottere verkeersafwikkeling in Eemnes en de omliggende regio. Het zorgt voor een snelle OV-verbinding met Amsterdam, Hilversum, Utrecht en Almere.

Bij de onthulling van het bouwbord waren o.a. gedeputeerden van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland, de wethouders Verkeer en Vervoer van de regio’s Amersfoort en Gooi en Vechtstreek en diverse omwonenden aanwezig.

Om de files op de afrit aan te pakken wordt de afrit verbreed en worden de kruispunten met slimme verkeerslichten uitgevoerd. Deze verkeerslichten reageren op het aanbod auto’s of fietsers. De HOV-bus zal aan de linkerkant van de afrit afbuigen om zo makkelijk naar de haltes te rijden. Deze komen aan beide zijden van de A27 te liggen en worden voorzien van P + R- plekken en fietsenstallingen.

Het gehele project wordt deze zomer aanbesteed en moet medio 2023 worden opgeleverd.
https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... tes-eemnes

De afrit wordt dus verdubbeld naar 2 rijstroken en een VRI op de kruising met de Zuidersingel. Momenteel is dat nog een ongeregeld kruispunt.

Ook wel apart dat de HOV-bus de toerit richting Almere kruist.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Rein » za 25 jun 2022, 16:17

Op de N205 staan nu een jaar of vijf ‘slimme’ verkeerslichten, maar tot op heden heb ik er weinig slims aan weten te ontdekken.

Plaats reactie