[A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A027] Almere - Eemnes: verbreding

Bericht door Rene » di 15 nov 2005, 21:31

Gooi- en Eemlander (15-11-2005) schreef: 'Verbreding van A27 is hard nodig'

HILVERSUM - De verbreding van de A27 met twee rijstroken over het gehele traject tussen de Stichtse Brug bij Almere en de ring rond Utrecht wordt steeds noodzakelijker. Nu al is deze weg overvol en staan er elke dag lange files, maar als de economische bedrijvigheid in de regio Utrecht wordt uitgebreid is de ellende niet meer te overzien. Ook de Stichtse Brug zal moeten worden verbreed en het verkeersknelpunt Eemnes moet worden geherstructureerd.

Dit stelt de NV Utrecht in het concept van de Ontwikkelingsvisie voor 2015 tot 2030, dat onlangs is verschenen. In de NV Utrecht werken de bestuurders van de gemeenten Utrecht, Amersfoort en Hilversum, de stadsregio Utrecht, de gewesten Eemland en Gooi en Vechtstreek en de provincie Utrecht samen.

Ofschoon de visie is ontwikkeld voor de middellange termijn staat nu al vast dat er iets met de A27 moet gebeuren. Er lag al een plan op tafel om de A27 met spitsstroken te verbreden, maar dat is getorpedeerd door de Raad van State. De uitbreiding brengt te veel luchtvervuiling met zich mee. Dat betekent overigens niet dat een verbreding van de A27 definitief tot het verleden behoort. Minister Karla Peijs van verkeer en waterstaat probeert de regelgeving te versoepelen, waardoor de aanleg van de strook wel mogelijk wordt.

Voor de groei van de regio Utrecht is een bredere A27 essentieel. In de visie van de NV Utrecht wordt bekeken hoe de bevolking, de economie en het verkeer kunnen groeien zonder dat dit ten koste gaat van het waardevolle landschap en de leefkwaliteit in de regio.

Voor de periode tot 2015 zijn in dit gebied 60.000 nieuwe woningen nodig. In de periode tot 2030 zijn nog eens 55.000 huizen noodzakelijk.

In de regio Gooi en Vechtstreek is echter weinig ruimte. Nieuwbouw kan alleen gecreëerd worden in de Bloemendalerpolder, op het terrein van de oude kruitfabriek in Muiden, bij Anna's Hoeve en op de Blaricummermeent. Eemnes biedt nog wel wat ruimte.

Langs de A27 rond Eemnes kunnen 3.000 woningen worden gebouwd. Langs de A27 in Flevoland ziet de NV Utrecht ruimte voor 17.000 woningen. Almere heeft echter al laten weten dat er alleen gebouwd zal worden als de infrastructuur dit toelaat. Dat betekent dat een brede A27 een absolute voorwaarde zal zijn.

Het rapport zal begin volgend jaar aan het kabinet worden aangeboden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 15 nov 2005, 21:37

Hmm, het stuk ten noorden van Eemnes vond ik niet echt druk de laatste paar keer dat ik er reed (kom er niet vaak). Reed nauwelijks verkeer. Maargoed, als men er serieus aan huizenbouw wil beginnen valt er wel wat over te zeggen. Verbreding tussen Eemnes en Rijnsweerd is wel nodig. De A27 is nu al een alternatief voor de drukke A2 tussen Amsterdam en Utrecht, en de drukke A28 tussen Amersfoort en Utrecht.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 15 nov 2005, 21:44

De A27 is een ramp hoor tussen Utrecht en Hilversum. Er staan daar echt heel vaak files.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 16 nov 2005, 8:14

Ik zou gelijk het hele stuk tussen Utrecht en Almere verbreden. Met het oog op de toekomstige huizenbouw in Almere, maar ook omdat je anders bij Eemnes of de Stichtse Brug weer een knelpunt krijgt.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 17 nov 2005, 13:26

Die weg moet hoognodig minimaal 2x3 worden. In de spits is die weg een ramp en ook overdag is het er erg druk.

Ik geef Riva gelijk: als Almere wil blijven bouwen, zul je ook het deel ten noorden van Eemnes tot aan kn. Almere moeten verbreden om de verwachte verkeersdrukte op te vangen. Samen met de A6 vanaf kn. Almere tot kn. Muiden: dat stuk in mijn ogen minimaal 2x4.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » zo 20 nov 2005, 17:09

Toch zijn er wel stukken weg die dringender aan een verbreding toe zijn.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » ma 21 nov 2005, 8:53

Over het algemeen staat in de spits de hele A27 tussen Eemnes en Utrecht Noord vast: files van 8 a 10 kilometer zijn zeker niet ongebruikelijk op dat stuk! Er zijn inderdaad stukken weg die beroerder zijn, maar een dagelijkse file van 8 kilometer vind ik toch fors.
Dat zijn files, bijvoorbeeld qua lengte vergelijkbaar met de fille voor de hollandse brug en de coentunnel.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 21 nov 2005, 9:01

Een foto van de A27 bij Bilthoven (zonder file).

Afbeelding

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 21 nov 2005, 9:11

Daar kan gemakkelijk een strookje bij, aan weerszijden, lijkt me.
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 21 nov 2005, 9:38

De A27 tussen Everdingen en Lunetten moet sowieso verbreed worden, daar staat het vaak vast.

En Frits, geen NIMBY-gedrag gaan bezigen he? :P

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 21 nov 2005, 9:58

ViaHaaren schreef:En Frits, geen NIMBY-gedrag gaan bezigen he? :P
Dat doe ik nooit. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 21 nov 2005, 10:48

ViaHaaren schreef:De A27 tussen Everdingen en Lunetten moet sowieso verbreed worden, daar staat het vaak vast.
Dat geldt ook voor het stuk tussen Sint Annabosch en Everdingen, dus eigenlijk moet gewoon de hele A27 worden verbreed :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 21 nov 2005, 21:01

Het is een duur stuk om te verbreden, door al die bruggen over de grote rivieren.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 22 nov 2005, 10:22

Riva schreef:Daar kan gemakkelijk een strookje bij, aan weerszijden, lijkt me.
De weg is niet over de gehele lengte zo breed. Wel tussen Almere en Eemnes met een opvallend brede middenberm, maar daar staan dan ook de minste files. Die staan juist vanaf Eemnes :P Over bijna de gehele lengte hangen op de vluchtstrook ook matrixborden, is dat voor een lijnbus ofzo? Weet iemand dat? Geld over?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 22 nov 2005, 12:36

Tiesje schreef:Over bijna de gehele lengte hangen op de vluchtstrook ook matrixborden, is dat voor een lijnbus ofzo? Weet iemand dat? Geld over?
Waarschijnlijk een "voorschot" op de nog aan te leggen spitsstrook. Die aanleg is volgens mij, wegens de fijn stof problematiek, op de lange baan geschoven. :roll:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 22 nov 2005, 14:04

Op heel veel plekken in het land hangen boven de vluchtstroken matrixborden. Volgens mij zij die bedoeld om bij afsluiting van een rijstrook (werkzaamheden, ongeval) het verkeer over de vluchtstrook te kunnen leiden.
Rainier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 22 nov 2005, 14:15

Riva schreef:Op heel veel plekken in het land hangen boven de vluchtstroken matrixborden. Volgens mij zij die bedoeld om bij afsluiting van een rijstrook (werkzaamheden, ongeval) het verkeer over de vluchtstrook te kunnen leiden.
Ik heb ze veel zien hangen boven vluchtstroken, maar nog nooit zien werken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 22 nov 2005, 14:56

met name Directie Oost is scheutig met matrixborden boven de vluchtstrook, in de rest van het land zie je ze vrijwel nooit boven de vluchtstrook hangen
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 22 nov 2005, 15:04

Bart schreef:met name Directie Oost is scheutig met matrixborden boven de vluchtstrook, in de rest van het land zie je ze vrijwel nooit boven de vluchtstrook hangen
Weet je dan ook waarom zie die ophangen? Om het verkeer (onbemand)tijdens bijzondere omstandigheden sneller over de vluchtstrook te kunnen leiden?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 22 nov 2005, 16:00

Riva schreef:Volgens mij zij die bedoeld om bij afsluiting van een rijstrook (werkzaamheden, ongeval) het verkeer over de vluchtstrook te kunnen leiden.
Dat is correct. De matrixborden boven de vluchtstrook op de A27 zijn m.i. ook met dat doel geplaatst óf er al vast aangebracht met het oog op een eventuele aanleg van een spitsstrook. Wat de precieze reden was weet ik niet.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 22 nov 2005, 22:32

Ik ben het er mee eens dat de weg moet worden verbreed naar 2X3 maar euegnlijk kunnen ze heel de A27 2X3 maken. Maar dit is al een begin.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 23 nov 2005, 10:07

Ik zie ook het liefst de gehele A27 2x3.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » wo 23 nov 2005, 10:34

het stuk in brabant is inderdaad ook een enorme ramp... Dat is echter veel lastiger te verbreden door alle bruggen dan het stuk utrecht -eemnes. Ook de stichtste brug zou redelijk eenvoudig 2x3 moeten kunnen worden. Ik weet in ieder geval zeker dat de a27 in noordelijke richting een complete vluchtstrook heeft op de brug... Het is dus meer een kwestie van "doen" dan dat het vreselijk veel geld gaat kosten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 23 nov 2005, 10:36

Albert Einstein schreef:Het is dus meer een kwestie van "doen" dan dat het vreselijk veel geld gaat kosten.
Wel, minister Zalm heeft net een meevaller van 3 miljard euro kunnen noteren. Daarvoor kun je heel wat asfalt aanleggen... :mrgreen:

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » wo 23 nov 2005, 11:55

Ja daar kan je weet ik veel hoeveel merwedebruggen van aanleggen :D

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: A27 Almere-Utrecht verbreden

Bericht door Seat » za 20 jun 2009, 18:08

Dit topicje is al vier jaar niet meer in gebruik, maar er dan eindelijk weer nieuws. Vandaag per brief ontvangen, en ook op http://www.ikgaverder.nl te lezen:
Tijdens het bestuurlijk overleg tussen Rijk en regio Utrecht zijn afspraken gemaakt over het voorkeursalternatief van de planstudie A27/A1 Utrecht-knooppunt Eemnes-Amersfoort. Uitgangspunt is verbreding van de A27 aansluiting Utrecht Noord-knooppunt Eemnes naar twee keer drie rijstroken met de optie voor een ruimtelijke voorziening, zodat in de toekomst een verbreding naar twee keer vier rijstroken en een nieuwe OV-verbinding tussen Almere en Utrecht mogelijk blijft. Een definitieve keuze voor verbreding van de A1 knooppunt Eemnes-aansluiting Bunschoten van twee naar drie of vier rijstroken is nog afhankelijk van het te bepalen voorkeursalternatief voor het knooppunt Hoevelaken. Volgens planning is dat eind 2009.
:yes:

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [A027] Almere-Utrecht verbreden

Bericht door Klaasje » vr 01 jul 2011, 20:17

Omroep Flevoland schreef:De provincie Flevoland is blij met de motie van de VVD, PVV en het CDA die de Tweede Kamer donderdag heeft aangenomen. Daarin verzoeken zij de regering om samen met de regio de mogelijkheid te onderzoeken om spitsstroken aan te leggen op de A27.

Het gaat om het stuk snelweg tussen de Waterlandseweg bij Almere en het knooppunt Eemnes. De spitsstroken moeten voor minder files zorgen.

De provincie Flevoland is bang dat de A27 al voor 2020 het verkeer uit Almere niet meer aankan en denkt dat de aanleg van spitsstroken een oplossing kan zijn.
Al denk ik zelf dat gewoon 2x3 of plusstroken beter is. Als ze dan toch bezig zijn kan het meteen doorgetrokken worden naar Knp. Almere omdat dat laatste stuk weg behoorlijk aan onderhoud toe is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A027] Almere-Utrecht verbreden

Bericht door captain007 » za 02 jul 2011, 16:24

^^ Zeg maar dat het hele stuk tussen knooppunt Almere en de Stichtsebrug compleet opnieuw aangelegd zal moeten worden. Die weg is letterlijk weggezakt en die hele fundering zal dus opnieuw moeten worden aangelegd. Dan is 2x3 aanleggen een relatief kleine kostenpost. Bezwaren hoeven we nauwelijks te verwachten, aangezien er geen enkel huis in de nabije omgeving staat.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] Almere-Utrecht verbreden

Bericht door Rogier » za 02 jul 2011, 23:20

captain007 schreef:^^ Zeg maar dat het hele stuk tussen knooppunt Almere en de Stichtsebrug compleet opnieuw aangelegd zal moeten worden. Die weg is letterlijk weggezakt en die hele fundering zal dus opnieuw moeten worden aangelegd. Dan is 2x3 aanleggen een relatief kleine kostenpost. Bezwaren hoeven we nauwelijks te verwachten, aangezien er geen enkel huis in de nabije omgeving staat.
Dat laatste is zeker nodig. Het verzakken geeft weinig problemen. Dat is een kwestie van uitvullen en volgens mij zijn de meeste verzakkingen inmiddels achter de rug.
Echter de fundering is eigenlijk te stijf (kan de verzakkingen niet volgen) voor dit wegvak en daardoor ontstaan er allemaal scheuren en schollen in de weg.
(Ik begrijp niet waarom men deze problemen bij de A27 overkomen, want de A6 heeft ook erge verzakkingen en hier is het asfalt niet gescheurd).

De verharding gaat volgens mij binnen 10 jaar volledig vervangen worden en daarmee kan men meteen de verzakkingen met zand uitvullen.
Verbreden van dit stuk zal aardig lastig zijn i.v.m. het smalle dijklichaam en de vrij slechte ondergrond.
Dit deel van Flevoland kent een zeer grillige ondergrond. Op sommige plekken is het klei- en veenpakket maar 2 meter dik.
Op andere plekken kan deze bijna 12 meter dik! zijn.

Het verbreden van A27 tussen de Stichtse Brug en Eemnes moet geen probleem vormen. In de middenberm heeft men ruimte zat (volgens mij heeft men hier zelfs rekening meegehouden.
Bij de Stichtse Brug kan men de vluchtstroken insnoeren. Bij de nieuwere zuidelijker brug is dit zelfs niet nodig. Op deze brug ligt aan de buitenzijde (zuidzijde) een een breder strook van beton.
Dit was oorspronkelijk vrijgehouden om eventueel trams over deze strook te laten rijden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A027] Almere-Utrecht verbreden

Bericht door Rene » za 02 jul 2011, 23:34

Als de parallelweg naar de zuidkant wordt gelegd, heb je op beide brugdelen de ruimte voor 3 stroken met een vluchtstrook.

Plaats reactie