[A010] Noordoost Amsterdam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

[A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door fonsoy » di 08 jan 2019, 20:31

Het lijkt erop alsof er nog geen topic is voor de Amsterdamse Noord/Oostring.

Ik kwam in een MilieuEffectRapportage de volgende passage tegen;
Verbreding A10
In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) is een reservering opgenomen voor de
mogelijke verbreding van de A10 ter hoogte van Zeeburgereiland. Er is nog geen Tracébesluit over
deze mogelijke verbreding genomen. Deze mogelijke ontwikkeling wordt in onderhavig MER
derhalve niet aangeduid als een autonome ontwikkeling.
Aangezien de I/C van deze weg in spitstijden naar verwachting in 2025 de 0,9-1,0 gaat aantikken, is er ruimte genomen om een reservering te treffen. Hoe dit er uit zou moeten zien is mij niet bekend maar wel interessant discussievoer als infrastructuur-geïnteresseerde. Een tweede Zeeburgertunnel? Hiervoor zou ook knooppunt Watergraafsmeer aangepast moeten worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 jan 2019, 13:25

Het bijbouwen van een tunnel is nog geen sinecure aangezien de polder van de noordelijke toerit zich uitstrekt tot in het IJ.

Interessant zou zijn te kijken hoe de verkeersstroom is samengesteld.
Bijvoorbeeld in onderscheid tussen herkomst/bestemming A1, A10-Zuid en S114.

Indien er een tweede oeververbinding moet komen kan het interessant zijn de A10 hier te splitsen in een parallelstructuur die de S114 en S115 bedient en doorgaande rijbanen voor doorgaand verkeer van en naar de A1 en/of A10-zuid.

Volgens mij kun je aanpassingen rond vraagstuk ook niet los zien van de verkeerssituatie op de S114 (waar sowieso al dingen staan te veranderen om de capaciteit van de tramlijn te kunnen verhogen)

Als er veel lokaal verkeer op de A10 zit, zou een verbreding van de Schellingwouderbrug (al dan niet met verhoging van de vmax van deze weg naar 70) nog iets uithalen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 14:01

Ik woon aan deze kant van Amsterdam en deze reservering is in ieder geval nooit onderwerp van gesprek geweest in de buurt (althans niet in mijn bijzijn / op app-groepen waar ik op zit). Ik hoor soms nog wel eens iemand dromen over een volledig klaverblad op afrit S114, waar dan uiteraard ook de tram ongelijkvloers onderdoor gaat. Wilde dromen natuurlijk, maar met de uitbreidingsplannen in het Noordoosten van Amsterdam ook geen overbodige luxe om eens over na te denken.

Mijn inschatting is dat S114 veel verkeer trekt, S115 minder. De drukte op de S114 zal met plannen voor meer nieuwe woningen in dit deel van Amsterdam alleen maar toenemen. Op de buitenring is het vanaf :KP: Watergraafsmeer naar afrit S114 nu al druk weven, maar het afritcomplex zelf kan de verkeersstroom heel redelijk aan. Het moeten wachten voordat je de A10 opkunt vanaf de S114 zelf is een wat groter issue, maar dat moet ook worden bezien in samenhang met drukte op het OWN. Met name aan de IJburgse kant is S114 echt geen feest; over feitelijk 2x1 rijstrook een flinke woonwijk bedienen zonder echte alternatieven.

Misschien dat verdere groei van de stad inderdaad wel wat uitbreiding vraagt op termijn, waarbij een combinatie van verdubbeling van de A10 met het tot klaverblad ombouwen van afrit S114 alles voor een behoorlijk lange tijd zou oplossen. Gezien de al genoemde capaciteitsproblemen op de S114 zie ik het geleiden van verkeer over de Schellingwouderbrug niet als oplossing, trouwens ook niet omdat de Schellingwouderbrug in de zomer iedere twintig minuten open gaat. Die verdubbeling vergt dan denk ik wel dat je al aan de zuidkant van :KP: Watergraafsmeer begint met een 'lusje buitenom' waarmee verkeer komend vanaf :KP: Amstel afrit S114 zal kunnen bereiken zonder door het verkeer afkomstig van de A1 heen te moeten zwemmen. Volledige parallelstructuur voelt als wat overdreven, maar daar zal vermoedelijk ook wel weer wat afhangen van hoe je om wilt gaan met de bestaande Zeeburgertunnel (twee buizen) en de nieuwe tunnel. Voor die nieuwe tunnel zie ik het poldertje aan de noordkant trouwens niet als heel problematisch. Gewoon zo'n tweede ding aanleggen voor de tweede tunnel.

Uiteraard roept dit nog de vraag op tot hoe ver in Noord zich de verdubbeling zou moeten uitstrekken. Ik zou hem verwachten aan de buitenkant van de huidige A10, want aan de binnenkant is bebouwing te dichtbij. De nieuwe rijbaan zou aan de noordkant achtereenvolgens ten koste van volkstuinen, sportvelden en een golfbaan moeten gaan, dus wat wil je precies.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 14:09

Het klinkt mij alsof het alleen om het stukje tussen knooppunt Watergraafsmeer en S114 gaat. De Zeeburgerbrug heeft wel ruimte voor een extra rijstrook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 14:44

^^ Je kunt daar de vluchtstrook opofferen, maar op de brug is dan gedurende een paarhonderd meter geen ruimte voor vluchthavens als vervanging voor die vluchtstrook. Weet niet of je daar de handen voor op elkaar zult krijgen. Het zou kunnen helpen wanneer files op de verbindingslus van de A10 buitenring naar de S114 beginnen over te lopen naar de A10 toe. Je kunt dan twee rijstroken laten afvallen naar de S114 toe, in plaats van huidig één. Maar als gezegd gebeurt dat naar mijn gevoel (nog) niet heel vaak.

Daarnaast zit aan de noordkant van :KP: Watergraafsmeer een behoorlijk krappe invoegende taper. Tot enkele jaren was de linkerstrook van de (tweestrooks) verbindingslus A1->A10 noord in beginsel ook afgesloten voor verkeer vanaf de A1, maar zo af en toe werd de meest rechtse strook van de A10 afgekruist zodat verkeer over twee rijstroken van de A1 naar de A10 noord kon. Tegenwoordig zijn beide open en moet verkeer zelf maar op een nette manier ritsen. Dat gaat naar mijn gevoel vrij redelijk, maar het levert gemakkelijk wat mini-filetjes op waar beide bij elkaar komen. Door de vluchtstrook op de Zeeburgerbrug op te offeren, zou je wat meer ruimte kunnen creëren voor dat invoegen. Maar dan moet verkeer dat vanaf de (meest rechtse rijstrook van de) A1 de Zeeburgertunnel in wil twee rijstroken opschuiven binnen een kilometer. Dat is niet ruim, dubbel wanneer ook verkeer vanaf de A10 oost richting S114 de tegengestelde beweging maakt. En als je de vluchtstrook van de Zeeburgerbrug opoffert, wordt het te krap voor het genoemde lusje buitenom.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » wo 09 jan 2019, 15:28

De tram ongelijkvloers de aansluiting met de A10 laten kruisen is toch iets wat niet lang meer op zich zal laten wachten? Dat zou bij de kruising met de Zuiderzeeweg eigenlijk ook wenselijk zijn.
Bij de A10 heeft het verkeer richting de snelweg in ieder geval al sinds het laatste jaar regelmatig langere roodtijd vanwege de tram.

File op het weefvak tussen de A1 en de S114 komt ook doordat de Heermabrug maar 1x2 strooks is. Dat eerste stuk S114 tot aan de Cas Oorthuysweg als 2x2 had geen overbodige luxe geweest.
Al lijkt het wel dat de filevorming wel minder is geworden sinds de ontsluiting op de A1/A9 aan de Diemense zijde van IJburg nu voltooid is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 jan 2019, 15:56

Je zou als optimalisatie de vluchtstrook op de Zeeburgerbrug tussen :KP: Watergraafsmeer en de S114 kunnen inrichten als spitsstrook. Dan heb je inderdaad twee doorlopende rijstroken tussen de bogen van en naar de S114 en de A1. Dat haalt op de drukste momenten de druk van de ketel en vereenvoudigt het in- en uitvoegen. Bij pechgevallen en andere typische situaties heb je de mogelijkheid hem af te kruisen. Waarschijnlijk kun je een meer fundamentele oplossing (de 2x3 in de tunnel blijft een bottleneck) zo nog een poosje uitstellen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Rein » wo 09 jan 2019, 15:59

Jackbauer1350 schreef: wo 09 jan 2019, 15:28 File op het weefvak tussen de A1 en de S114 komt ook doordat de Heermabrug maar 1x2 strooks is. Dat eerste stuk S114 tot aan de Cas Oorthuysweg als 2x2 had geen overbodige luxe geweest.
Levert die ene rijstrook zoveel vertraging op voor de uitvoeger vanaf de A10 dan? Krijg ik eerlijk gezegd nooit zo mee. Ik heb altijd de indruk dat de file op de uitvoeger / weefvak vooral ontstaat door teveel verkeer dat op weg is richting Piet Heintunnel. Maar eerlijk gezegd rij ik daar weinig in de avondspits.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » wo 09 jan 2019, 16:19

Als ik er in de avondspits kom, is het meestal aan het einde daarvan, en dan staat er nooit echt file. Die staat op diezelfde tijdstippen nog vrij vaak wél bij andere A10-oost afritten, dus dat geeft wel iets aan over waar prioriteiten zouden moeten liggen. Maar op de uitvoeger is de rij richting IJburg doorgaans langer dan die richting Piet Heintunnel, wat wel enigszins samenhangt met het feit dat er twee rijstroken richting Piet Heintunnel gaan en maar één richting IJburg. Misschien gaat wel meer verkeer richting Piet Heintunnel, maar die rijrichting is nog een paar kilometer 2x2 uitgebouwd (capaciteitsprobleem ontstaat als eerste bij de grotere hoeveelheid linksafslaand verkeer op de kruising IJburglaan-Zuiderzeeweg). Richting IJburg ligt maar 1x2 op de Heermabrug, dus is er ook maar één rechtsafstrook. Die dus ook eerder zal zorgen voor terugslagfiles naar de A10 toe dan linksafslaand verkeer richting Centrum.

Het roept ook maar weer eens de vraag op waarom ze die IJburglaan vanaf de Heermabrug in hemelsnaam 2x1 hebben gemaakt. En waar dat op IJburg misschien nog een beetje te repareren valt, de Heermabrug zelf zal lastiger zijn. Gerelateerde gedachte: als de afrit S114 vanaf de A10 buitenring te vaak overloopt, zou ik trouwens beginnen met na te denken over een uitvoegende taper. Elders op de A10 oost, namelijk bij Duivendrecht, heb je namelijk al wel twee afslaande rijstroken op een afrit die veel verkeer te verwerken heeft...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Ds79m » wo 09 jan 2019, 16:40

^^ 2x1 is toch ruim voldoende voor die brug? Je kan immers moeiteloos met de tram of de (bak)fiets naar Amsterdam-Centrum als je niet in de file wil komen. IJburg is daarmee prima ontsloten voor degenen die eens anders willen denken. Laten we ook eerst maar eens nadenken over de effecten van kilometerbeprijzing, voordat we weer in de aloude meer-asfaltreflex springen, waarvan het verleden al vaak genoeg heeft aangetoond dat het de files niet oplost. :dyn_hyp:


Het erge is nog wel dat je voor dit soort onzin de handen van GL/D66 moeiteloos op elkaar zal krijgen, zeker in de regio Amsterdam :geenlach:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Rein » wo 09 jan 2019, 16:50

Inderdaad was/is de gedachte dat IJburg relatief verkeersluw zou worden. Vandaar dat ooit is gedacht dat er maar één ontsluitingsweg zou komen en dat die max 2x1 zou zijn. Dat ooit de tweede brug aan de achterkant is gebouwd is eigenlijk een godswonder. Volgens mij was dat in eerste instantie nooit de bedoeling geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » zo 08 dec 2019, 12:54

Wat lokaal leed rondom de geluidswal in de A10 bij het Zeeburgereiland. https://www.parool.nl/amsterdam/geluids ... ~b65c4692/

Ik heb zelf het idee dat maar een beperkt deel van de nieuwbouwwijk hier daadwerkelijk last van heeft, maar dat is natuurlijk ook doordat de groep bewoners aan de buitenkant de klap opvangt. Het is hoe dan ook wel een opvallend gebeuren, deze gatenkaas waar ik af en toe nog steeds wel onderhoudsploegen zie (als er dan niet gebouwd wordt, dan om stabiliteit te checken?). Heeft het almaar niet vervangen van het schadebord ter hoogte van ditzelfde geluidsscherm trouwens dezelfde oorzaak?

EDIT: link naar schadebord op Google Maps
Laatst gewijzigd door Pino op zo 08 dec 2019, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Victor » zo 08 dec 2019, 13:46

^^ Je link naar het schadebord werkt niet goed.
Maar ik neem aan dat je deze bedoelt: https://www.google.com/maps/@52.366167, ... 384!8i8192

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » zo 08 dec 2019, 14:20

^^ Klopt. Goed linken vanuit Google Maps-app blijft lastig :)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door sven_engelen » zo 08 dec 2019, 14:31

Snelwegen maken geluid, daar valt – zolang auto’s verbrandingsmotoren hebben – niet zo veel aan te doen.
Euh want banden die over de weg razen maken geen geluid? Wat een lekker betrouwbare zin ook :nahzeg:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Chris » zo 08 dec 2019, 15:01

Vanaf 50 km/h is bij autoverkeer het bandengeruis al dominant ten opzichte van het motorgeluid. Eén en ander is natuurlijk wel afhankelijk van nat/droog wegdek of ZOAB of dicht asfalt.

Maar dat elektrische auto's voor minder snelweglawaai gaan zorgen... nee.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Pino » zo 08 dec 2019, 15:16

Hoe zit dat eigenlijk op een paarhonderd meter? Draagt het ene soort geluid wellicht verder dan de andere? Voor mij is geluid van een snelweg op een paarhonderd meter gewoon geluid van een snelweg. Ik denk er nooit zo over na of dat motor, banden of wellicht zelfs luchtverplaatsing is. Maar nadenkend over het soort geluid op die afstand, hoor je denk ik eerder banden-op-asfalt dan de motor?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Chris » zo 08 dec 2019, 15:34

Vrachtverkeer is wel dominanter qua motorgeluid, ook nog wel bij 80 km/h.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door sven_engelen » zo 08 dec 2019, 16:07

Van vrachtverkeer hoor je op een paar honder meter niet echt meer het motorgeluid
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 dec 2019, 19:52

Elektrische auto's zijn doorgaans zwaarder en verschillende modellen hebben een hogere bandenslijtage. Is bekend wat dit met geluid doet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Chris » ma 09 dec 2019, 20:06

Er zal wellicht wel een statistisch effect zijn, maar de geluidsbelasting wordt meestal door middel van drie klassen gerekend: licht, middelzwaar en zwaar. Daarbij moet je denken aan auto's, bakwagens en grote vrachtwagens. Of de auto dan 1200 of 2000 kg weegt is niet heel erg van invloed, op bijna alle wegen is het vrachtverkeer dominant in geluidsbelasting.

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Durashift » ma 09 dec 2019, 22:04

Ik denk dat bij motoren het motorgeluid dominant blijft t.o.v. het afrolgeluid van de banden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 dec 2019, 22:10

Dat schadebord hangt er inmiddels best lang al zo bij. Al sinds begin maart van dit jaar.
Jackbauer1350 schreef: do 28 mar 2019, 7:20 Knooppunt afsmeer
Afbeelding


Zal weinig verband houden met die kapotte schermdelen van de geluidswand. Twee verschillende afdelingen.
Als het goed is gaat komend jaar de bewegwijzering op de A10 Noord vervangen worden. Daar hangt nog old school zooi.
Zomer 2018 was daar de lijnverlichting al vervangen door LED.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 apr 2023, 22:52

Nieuws over de verlaagde geluidsschermen langs de A10:
https://www.parool.nl/amsterdam/gemeent ... ~bcd6a0f5/

Ongelofelijk dat het herstel hiervan jaren moet duren :facepalm:

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A010] Noordoost Amsterdam

Bericht door Durashift » vr 21 apr 2023, 23:36

Heel apart dit. Vijf kilometer lang twee rijen hoog containers in die groenstrook plaatsen als tijdelijk scherm zou toch wel kunnen, qua draagkracht van de grond? Ziet er niet uit, natuurlijk.. en daar zullen sommige bewoners ook wel een mening over hebben richting RwS. Effectief zal het wel zijn, lijkt mij.

Plaats reactie