[A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Groningen » wo 16 mar 2011, 9:19

www.nu.nl:
Verkeershinder op A2 door slecht wegdek
UTRECHT - Rijkswaterstaat waarschuwt voor verkeershinder tijdens de avondspits op de A2 richting Den Bosch. Bij knooppunt Everdingen is een gat in de weg ontstaan, aldus een woordvoerster dinsdag.
Everdingen is dinsdagmiddag slechts een rijstrook beschikbaar. Tijdens de avondspits zijn alle rijstroken open, maar geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur vanwege het slechte wegdek.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die vanaf Utrecht naar het zuiden rijden, de A27 richting Breda te nemen.
Rijkswaterstaat voert in de nacht van dinsdag op woensdag een spoedreparatie uit aan het asfalt op de A2.

Afrit9
woonerf

[A002] Oudenrijn - Everdingen

Bericht door Afrit9 » zo 05 jun 2011, 13:56

Tot mijn verbazing zag ik dat er nog geen topic was over dit project. En aangezien ik toch in de buurt woon, kan ik dit project voor jullie verslaan de komende maanden. Ik hoop dan ook dat er in de zomer doorgewerkt wordt, want in de zomervakantie heb ik mooi tijd om eropuit te trekken. Dus, ook met het mooie weer van gisteren, kon een lekkere fietstocht natuurlijk niet uitblijven. Met temperaturen van 27 graden is het geen doen om binnen huiswerk te zitten maken. Ik ben dus op mijn Batavus Intermezzo 7-speed Tiptronic (fiets) gesprongen, en heb de omgeving van de A2 wat verkend. Ik heb noodgedwongen foto's moeten maken met mijn telefoon aangezien de camera leeg was, doch hoop ik dat het een redelijke indruk geeft. Ook is het moeilijk om alle plekken te bereiken op de fiets, maar ik heb mijn best gedaan. Einde inleidend proza, begin fotoreportage.

Vers asfalt t.h.v. afrit 9
Afbeelding

Meer foto's in de spoiler:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Nog meer vers asfalt, richting zuid
Afbeelding

Grondverzet bij VZP Jutphaas (is prima per fiets te bereiken overigens). Ik vraag me af waarom deze geul gegraven is?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdelijke markering en barriers, kijkrichting noord
Afbeelding

De bouwput van afrit 10:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overzichtsfoto vanaf de Jan Blankenbrug. De afrit wordt veel ruimer!
Afbeelding

Overzichtsfoto vanaf het A.A. Reichweinviaduct (afrit 9). Hier staan steigers om de pijlers heen, weet iemand waarom? Gaan ze dit viaduct misschien ook met metallic platen voorzien net als bij Utrecht, om de uniformiteit van de A2 te handhaven?
Afbeelding
Goed, dat was hem voor nu! :top:
Laatst gewijzigd door Afrit9 op zo 05 jun 2011, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2011, 14:00

topic samengevoegd

Mooie update! :top:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 05 jun 2011, 14:15

Bedankt voor de foto-reportage Afrit9 :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 05 jun 2011, 14:20

Bedankt voor de mooie foto's, ondanks dat deze met je telefoon gemaakt zijn. De geul waar je het over hebt zal wel gegraven zijn om ervoor te zorgen dat het geheel afwateringtechnisch klopt. Er veranderd natuurlijk een hoop qua afwatering door het verbreden en verleggen van een aantal zaken, waardoor de waterhuishouding ook nog moet kloppen. Anders heb je bij de eerste beste hoosbui een plaatselijke overstroming.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 05 jun 2011, 14:23

Yes, het verhard oppervlakte neemt toe waardoor de bergingscapaciteit van het hemelwater ook groter moet. In sommige landen willen ze dit nog wel eens gemakkelijk afdoen als "onzin", en daar zie je dus bij de eerste de beste flinke regenbui enorme aquaplaning. Het kan nog erger als de berm verzadigd raakt en de boel gaat verzakken.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 05 jun 2011, 14:26

Bedankt voor de fotoreportage. :top:
Road to Alpe d'huzes: Doneer op https://www.opgevenisgeenoptie.nl/fundr ... pedhubress om mij te ondersteunen de berg op te lopen en alle patiëntjes te helpen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 05 jun 2011, 15:50

Interessante foto's. Ik heb wel een tip voor je: Denk aan de veiligheid van jezelf en van de weggebruiker tijdens en rond het fotograferen. Ik zie dat je in 1 foto vrijwel op de vluchtstrook staat waar er geen vangrails aanwezig is. Denk er aan dat bestuurders je kunnen zien en afgeleid kunnen raken ("is dat politie?" / "wat doet die persoon daar?") en zich minder zullen richten op het verkeer voor zich.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 05 jun 2011, 20:14

Toevallig vandaag langs gereden. Moest in het altijd enerverende centrum van Nieuwegein zijn..
Op zich vind ik de wegenstructuur niet verkeerd. Het wordt dus nog beter... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » zo 05 jun 2011, 22:26

Nu ik er over nadenk er viel me wel op dat ongeveer hier:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.05 ... .42,,0,0.4
De rechterrijstrook afviel richting Utrecht Centrum. Hierboven zie je de oude situatie, die goed stond aangegeven. Nu overviel me behoorlijk dat die strook er af ging, want er stond geen portaalbewegwijzering meer.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 06 jun 2011, 8:33

^^ Er staat daar nog naar mijn weten een kantelwalspaneel voor wat aangeeft dat de rechterrijstrook overgaat in de afrit. Misschien dat die in een verkeerde stand stond toen je erlangs reed?

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 06 jun 2011, 21:17

Chris schreef:Yes, het verhard oppervlakte neemt toe waardoor de bergingscapaciteit van het hemelwater ook groter moet.
De waterhuishouding is regelmatig een sluitpost: ook in de planologie. Veel verharding erbij, maar geen vergroting van de afvoer :|
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 19 jun 2011, 20:42

Vanavond ben ik weer eens over de A2 gereden en het viel mij op dat voor Oudenrijn een van de kantelwalsen die afrit Utrecht Centrum aankondigd verdwenen is. Hierdoor kom je nu dus zonder aankondiging op de uitvoegstrook naar de parallelbaan als je op de rechterrijstrook is. Het volgende portaalbord hangt pas weer bij het gedeelte waar het op de rechter uitvoegstrook niet meer is toegestaan naar de hoofdrijbaan terug te keren. Nu weet ik dat je via de parallelbaan ook uiteindelijk weer terugkomt op de hoofdrijbaan, maar er had wel een tijdelijk bord mogen staan, zodat mensen niet op het laatst gekke toeren uit gaan halen.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2011, 12:37

Juist dat was mij enkele weken geleden ook al opgevallen. Inderdaad nogal wat mensen die gekke toeren uithaalden, maar ik was zelf ook compleet verrast, kon gelukkig wel op tijd naar links :oops:

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 20 jun 2011, 18:38

^^ Jep, dat zie ik nu ook. Echter was ik dus in de veronderstelling dat er een kantelwals hing en die is dus weg.

Afrit9
woonerf

Bericht door Afrit9 » ma 27 jun 2011, 14:07

Ik zag vandaag dat er tussen Vianen en Nieuwegein een splinternieuwe vangrail staat te schitteren, evenals nieuwe verlichting. Helaas geen foto, misschien in de loop van de week! ;)

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 30 jun 2011, 12:42

VID schreef:Vertraging door werkzaamheden aan A2

30 juni 2011, 10:29
Om de doorstroming te bevorderen, voert Rijkswaterstaat op de A2 tussen het knooppunt Oudenrijn en het knooppunt Everdingen in beide richtingen werkzaamheden uit om een extra rijstrook aan te leggen.

Om dit te realiseren, worden er tussen 1 juli en 7 augustus asfalteerwerkzaamheden uitgevoerd. Één rijstrook zal worden afgesloten en tijdens de werkzaamheden geldt er een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. Het verkeer moet rekening houden met ernstige hinder en vertragingen, ook op de advies- en omleidingroutes. De vertraging kan overdag oplopen tot 30 minuten. In de nachten is de A2 meestal volledig afgesloten.

Tussen het knooppunt Oudenrijn en het knooppunt Everdingen zijn richting Den Bosch slechts twee rijstroken beschikbaar van vrijdag 1 juli 21:00 uur tot maandag 4 juli 05:00 uur, van vrijdag 8 juli 21:00 uur tot maandag 11 juli 05:00 uur, van zondag 17 juli 21:00 uur tot vrijdag 22 juli 05:00 uur, van zondag 24 juli 21:00 uur tot vrijdag 29 juli 05:00 uur en van zondag 31 juli 21:00 uur tot zondag 7 augustus 09:00 uur .

Tussen het knooppunt Everdingen en het knooppunt Oudenrijn heeft het verkeer richting Utrecht slechts twee rijstroken ter beschikking van vrijdag 15 juli 21:00 uur tot maandag 18 juli 05:00 uur.
Laatst gewijzigd: 30 juni 2011, 10:29
In noordelijke richting dus maar 1 weekend, zijn ze daar al erg ver mee?
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Afrit9
woonerf

Bericht door Afrit9 » do 30 jun 2011, 17:40

^^
Dit klopt, richting noord ligt er al een aardige plak asfalt. Misschien is deze al aangelegd omdat er aardig wat ruimte zit tussen de weg en de geluidswallen aan de oostkant (Nieuwegein), waardoor er geen weg afgezet hoefde te worden. Desondanks, de vaart gaat er nu echt in! Misschien aan het einde van de zomervakantie al nieuwe rijstroken beschikbaar in beide richtingen?

barnovens
polderweggetje

Bericht door barnovens » vr 01 jul 2011, 10:07

Van Everdingen tot Utrecht vindt van 7 tot 10 oktober nog een weekendafsluiting plaats. Dus misschien wordt hierna een deel geopend, maar nog niet aan het einde van de zomervakanties helaas.

Afrit9
woonerf

Bericht door Afrit9 » wo 13 jul 2011, 20:08

Na een heerlijke vakantie op Mallorca is er aardig wat werk verzet op onze Rijksweg A2. Een update:

Vanaf KP Oudenrijn tot afrit 9 (Nieuwegein) zijn in zuidelijke richting 5 rijstroken beschikbaar. Afrit 9 in zuidelijke richting is zo goed als klaar. Na het passeren van de VZP liggen er 2 en later 3 rijstroken naar de (probleem)kruising met de N210. Er liggen bij deze kruising nu 3 opstelstroken richting Schoonhoven, 1 opstelstrook om IJsselstein in te rijden, en nog steeds 1 opstelstrook richting Nieuwegein (waar "rechtsaf voor alle verkeer vrij" geldt). Dit zit mij aardig dwars, want er gaat ook een substantieel deel van het verkeer IJsselstein in... En tot overmaat van ramp zijn de stoplichten op deze kruising dermate slecht afgesteld dat je voor rechtdoor maar krap 15 seconden groen hebt. Als er één niet op staat te letten kan het 's ochtends zomaar voorkomen dat er maar 3 auto's verder kunnen rijden in die shift. Zeer frustrerend in de spits.

Daarnaast heeft het net afgeronde geluidscherm (vlak na Oudenrijn) hetzelfde motief vogelmotief als de schermen tussen Amsterdam en Utrecht. Ziet er keurig uit moet ik zeggen. Ook bij afrit 10 (Nieuwegein-Zuid) wordt er gestaag doorgewerkt. De nieuwe brede afrit is al in gebruik, en vandaag zag ik dat men al bezig was met opruimwerkzaamheden bij de nieuwe rotonde aan de voet van deze afrit. De oprit is nog steeds als vanouds. Tussen de afrit en de snelweg ligt nu een enorme kuil die de contouren aanneemt van een uit de kluiten gewassen vijver: dit wordt het nieuwe waterbassin.

Qua bewegwijzering is er nog niet veel veranderd sinds de laatste update. Op de Lekbrug staat nog steeds old-school bewegwijzering, de rest is bijna volledig NBA in beide richtingen. Verlichting en vangrail zijn ook vervangen tussen Afrit 9 en Lekbrug, resp. over nagenoeg de hele lengte.

Ik moet mij wederom verontschuldigen voor het ontbreken van foto's. Ondanks dat hoop ik dat jullie je een voorstelling kunnen maken bij mijn omschrijving van de voortgang. Het weer leent zich totaal niet om er eens op uit te trekken op mijn fietsje... Sorry!

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » wo 13 jul 2011, 20:41

Daarnaast heeft het net afgeronde geluidscherm (vlak na Oudenrijn) hetzelfde motief vogelmotief als de schermen tussen Amsterdam en Utrecht. Ziet er keurig uit moet ik zeggen.
Kan kloppen: A2 is de trekvogelroute 8-)
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 13 jul 2011, 20:43

^^ Ik heb op knooppunt Oudenrijn nog geen kunstwerk gezien met een groep trekvogels door een regenboog.....

Afrit9
woonerf

Bericht door Afrit9 » wo 13 jul 2011, 20:49

^^
Het scherm staat ook vlak na KP Oudenrijn, t.h.v. de Nedereindseweg: de vroegere aansluiting Jutphaas ;)
(Oké, 1.5km na het KP...)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 13 jul 2011, 20:51

^^ De grap is dat de A12 de Regenboogroute is (regenboogstickers op iedere lichtmast) en de A2 de Trekvogelroute. Vandaar mijn opmerking over knooppunt Oudenrijn.

Afrit9
woonerf

Bericht door Afrit9 » do 14 jul 2011, 10:41

Oh, hahaha :rofl2:
Nu snap ik hem pas :oops:

jan
autoweg

Bericht door jan » di 19 jul 2011, 21:12

Afrit9 schreef: Qua bewegwijzering is er nog niet veel veranderd sinds de laatste update. Op de Lekbrug staat nog steeds old-school bewegwijzering, de rest is bijna volledig NBA in beide richtingen.
Inmiddels is alles volledig NBA.

Afrit9
woonerf

Bericht door Afrit9 » do 21 jul 2011, 16:22

Klopt, foto-reportage in NBA-topic ;)

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » za 23 jul 2011, 19:16

hallo! ff een probeerseltje met mn nieuwe pocket camera, filmpje is van 21 juli

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CBI4ET366[/youtube]
Ben niet gek... Ik ben psychisch onverklaarbaar..
Rick Bakker

CborG
verkeersader

Bericht door CborG » za 23 jul 2011, 19:17

Hij doet het, dank u!
Link
Laatst gewijzigd door CborG op za 23 jul 2011, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben niet gek... Ik ben psychisch onverklaarbaar..
Rick Bakker

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 23 jul 2011, 19:19

^^ Ik weet niet wat je fout hebt gedaan, maar zo moet het:

Code: Selecteer alles

http://www.youtube.com/watch?v=SmM0653YvXU -->
[Youtube]SmM0653YvXU[/Youtube]
(gewoon een willekeurig muziekje dat ik luister)[/size]

EDIT: Mooi filmpje :top:, maar niet rijden en filmen tegelijk hè :wijsvinger: ;)
Laatst gewijzigd door keokiracer op za 23 jul 2011, 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.